مرحبا بك في منتدى الشرق الأوسط للعلوم العسكرية

انضم إلينا الآن للوصول إلى جميع ميزاتنا. بمجرد التسجيل وتسجيل الدخول ، ستتمكن من إنشاء مواضيع ونشر الردود على المواضيع الحالية وإعطاء سمعة لزملائك الأعضاء والحصول على برنامج المراسلة الخاص بك وغير ذلك الكثير. إنها أيضًا سريعة ومجانية تمامًا ، فماذا تنتظر؟
  • يمنع منعا باتا توجيه أي إهانات أو تعدي شخصي على أي عضوية أو رأي خاص بعضو أو دين وإلا سيتعرض للمخالفة وللحظر ... كل رأي يطرح في المنتدى هو رأى خاص بصاحبه ولا يمثل التوجه العام للمنتدى او رأي الإدارة أو القائمين علي المنتدى. هذا المنتدي يتبع أحكام القانون المصري......

«مصنع 300 الحربى» يتفاوض مع«trb» العالمية لإنتاج مسدس 9 مللى بمواصفات حديثة

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.

JOKer 88

انا لست وزير دفاع ولست في هيئه التسليح 😛
الحلول
1
المستوي
10
الرتب
10
الموقع الالكتروني
twitter.com
بعد الهرج والمرج من اصحاب العقول الغير منفتحه علي الواقع
تصنيع المعدن والبليمرات ليس بالسهل واظن شوفنا المعادي الجديد والتطوير الي حصل فيه لاضافه اي تجهيزات عليه مش عيب اني اصنع بندقيه او طبنجه ٩م ما دام الخام موجود وايضا المصانع موجوده
ده قطاع من القطاعات لما نتكلم نتكلم علي انتاج سلاح جديد زي ما فرحنا بمنظومات الشوشره علي الدرونات لا بد من تصنيع اكثر من نوع درونات ومختلفه المديات ده غير لو نقلت تصنيع منظومات دفاعيه اكثر من ذلك وتكون ذات فاعليه ويعتمد عليها وده هيت فر في بيلا روسيا فقط المصنع ليس صغير لتصنيع منظومه اي نعم انت عندك بنيه للتصنيع غير مطوره كانت تستخدم لتصنيع منظومه امون وسيناء ولكن محتاج تطوير اكثر من ذلك للمنظومات الجديده
الناس الي بتتكلم او بتتريق بلاش والنبي لان احنا كنا في زمن ابن وسخه بجد ايام مبارك لا تصنيع ولا تطوير بعد ما الهيئة كانت بتخسر دلوقتي بتصنع وبتكسب
لما تعمل مخزون ممتاز من الذخيره او الاسلحه الفرديه احسن لما تقف لاستيراد اسلحه او ذخيره او تشتغل بالقديم الي بيسخن
مش سهل الموضوع خالص يعني
والاخ بتاع امريكا والنبي اقعد علي جمب شويه انت اول واحد هتفرح لو فيه حرب والدنيا وقفت مع مصر لو مفيش الي بيتصنع ده ولو فاكر ان دي حاجه وحشه يبقي اسمحلي خلي امريكا تنفعك

Aymanop1522

عضو معروف
المستوي
4
الرتب
4
Country flag
ياجماعة دة مصنع لتصنيع الأسلحة الصغيرة والمتوسطة يعني طبيعي يصنع الحاجات دية والتعاون مع شركات صغيرة دولية مفيد في نقل التكنولوجيا وعندنا شركات بتصنع درونات اشكال وانواع والمعرض القادم هيبقي معرض الأسلحة الذكية بالتعاون مع كوريا والصين والإمارات باذن الله

JOKer 88

الحلول
1
المستوي
10
الرتب
10
الموقع الالكتروني
twitter.com
من فضلك, تسجيل الدخول أو تسجيل لعرض المحتوى !
ده لو مولدين في الزمن الي انت بتقول عليه ده مش هيكونو موجودين حتي الان
لو شايف ان ده حاجه غلط يبقي لازم نحاسب الماضي علي انه وقف الله الزمن في عصر واحد كان خربها حتي الي اشتغل في عهده عزله بلاش نضحك علي نفسنا اخر حاجه كان فيها تصنيع كان ابو غزاله ولولا ابو غزاله للاكنت عرفت تعمل ابرامز ولا تطور منظومات عندك
انا عايز الي يتكلم يبقي عارف حدود دولته في الي بتعمله ايه

EGY_RAFALE

عضو معروف
Country flag

Shokry

ولقلبي أنتِ بعد الدين دين
طاقم الإدارة
المستوي
11
الرتب
11

Shokry

طاقم الإدارة
المستوي
11
الرتب
11

JOKer 88

الحلول
1
المستوي
10
الرتب
10
الموقع الالكتروني
twitter.com
ه لازم يكون فيه شجب طبعا وده حقهم هما عايزين الصوره الكامله لكن حاجه زي مصنع الملابس والتجهيزات الفرديه غلط ووحش او مصنع للاسلحه الفرديه مش حلو
مش هو ده يا اساتذه تطوير البريه والفرد المقاتل بدل التريقه الي بنسمعها ولا انتو عايزين المنظر يستمر زي ما هو بدون اي تطوير
التصنيع وحش لكن التطوير بشراء جاهز حلو

JOKer 88

الحلول
1
المستوي
10
الرتب
10
الموقع الالكتروني
twitter.com

JOKer 88

الحلول
1
المستوي
10
الرتب
10
الموقع الالكتروني
twitter.com
انت اكتر واحد جاهل بالامور علي فكره وكل كلامك في مجمله غير مفيد في شئ
لا بتعرف تناقش او تحاور الواقع الموجود
انت شايف ان الاله الامريكيه فقط امامك
ونا شايف ان الجميع فيه اشياء ممتازه
انا مسمعتش صوتك لما الهيئه هتصنع k9/k10/k11 بلاش نضحك علي بعض انت محبط فقط بتصدر احباط لاي شئ
لو انت وغيرك شايفين ان الي بيحصل من حولينا فيه حاجه ليها خطوط انتاج فعاله يبقي انت صح لكن متكلمنيش علي دوله عظمي بتدور علي المواد الخام باعجوبه وان معظم المواد الخام عامله ليها مشاكل واخرها سبايك في المحرك يا اخي انت بتفشخ اي حوار علي قله فايده

JOKer 88

الحلول
1
المستوي
10
الرتب
10
الموقع الالكتروني
twitter.com
انا والله عارف ان ده مش طموح الناس بس الحاجات دي مهمه انت جيشك بالاحتياطي محتاج كتير
الجيش المصري ليس الاف او مئات الآلاف دي في حاله التعبئه اكثر من ٥ مليون علي جميع الجبهات يعني محتاج اكثر من ذلك

hazem

In a mad world, only the mad are sane
طاقم الإدارة
المستوي
5
الرتب
5
Country flag
أيه الكلام ده في حاجة أسمها الجدوي الأقتصادية والأولويات أصمم وأصنع مسدس ليه أن شاء الله؟؟؟ مركز في حاجات أهم ولما أوصل للرفاهية أصنع اللي عايزه , متنتج اي منتج بترخيص عادي جدا لحد أما أخلص اللي ورايا

الكلام ده ملوش لازمة المهم إنتاج الذخيرة ده الموضوع الاستراتيجي وده بيتم في مصر دلوقتي غير كده عادي ينتج بترخيص مش مهم

ولو هتصنع وتصمم يبقي تصرف علي حاجة مؤثرة زي درون ولا مدفع ولا مدرعة ولا صاروخ موجه وده اللي بيحصل حاليا إنما مسدس أيه الهلك ده

ملاحظة أخيرة:

يمنع منعا باتا توجيه أي اهانات أو تعدى شخصي على أي عضوية أو رأي خاص بعضو أو دين وإلا سيتعرض للحظر والمخالفة ...نرجوا الالتزام بابداء الأراء دون اهانات أو تعدي

EGY_RAFALE

عضو معروف
Country flag
الوصفة دى تشوفها لنفسك عشان تتعلم وتبطل تتطبل للغلط احنا لو بننقد بننقد بلدنا عشان عاوزينها احسن مش زى الناس عاوز تطبل للغلط زيك كدا
تعالى اوريك ردى واتعلم تتكب ايه

الاسرائلييين بيصنعو ايه فى بلادهم وبيصدروه

الكرمل

اراد

التافور

التافور 7

تافور TS 12

نيجيف

الاوزى اللى انت جايبو على انو اعجاز ومسروق من التشيك الاسرائيلين بيبعوه باسمهم من عشرات السنين والتشيكين نفسهم مفكروش فيه ومتشهرش غير على ايد الاسرائيلين :ROFLMAO: طبعا احنا عدلنا على الكلاشنكوف المصرى وعملناه شئ خارق وصدرناه

قناصة دان 338

قناصة الايس

قناصة الجليل

galil-sniper-IWI_8990 (1).jpg

رشاش الايس

مسدس مسادا

مسدس مسادا S

قاذف القنابل GL 40

طقم مسدسات جيريكو

srael Weapon Industries (IWI), located in the center of Israel, has been a world leader in the production, marketing, design, and development of unrivalled weapons for over 85 years. IWI’s products are deployed by the Israel Defense Forces (IDF) and worldwide. All of IWI’s weapons have been battle proven around the world under adverse and extreme environmental conditions.

IWI is a member of the SK Group, founded by Mr. Samy Katsav, consisting of companies in the defense scope manufacturing a wide array of unique and matchless products worldwide.

The company’s weapon systems include the New
من فضلك, تسجيل الدخول أو تسجيل لعرض المحتوي!
® and
® Assault Rifles, the trust worthy
® Assault Rifles, the
® (Assault Rifle & SMG), the DMR (Designated Marksman Rifle)
®, the reliable
® Light Machine Guns, the well-known
® Assault Rifles, the renowned
® S.A. Rifle,
® Bolt Action Sniper Rifle, the legendary
® SMG in its latest evolution – UZI® PRO the acclaimed
® pistols and the new
® striker-fired pistol. All these small arms have been considered weapons of choice by Governmental, Military and Police Entities, as well as Law Enforcement Agencies around the world, along with commercial markets.

The company’s firearms are developed in close collaboration with Israel Defense Forces (IDF). IWI and the IDF have established joint Research & Development teams to create these weapons, whose ultimate configurations are the product of ongoing interaction, field tests, and modifications resulting from combat requirements and experience.

لو بتعرف تقرأ انجليزى فالباشا بيقولك كل الاسلحة تم تطويرها وصناعتها فى اسرائيل بالتعاون مع قوات الدفاع الصهيونيه
بيصنع سلاح من 85 سنة من تصنيع وتطوير وترويج خارجى الاسلحة الصهيونيه تباع فى السوق الامريكيه مع تفوق كامل عن نظيراتها الغربية

بلاش اتكلم عن الامارات ولا تركيا عشان هزعل ناس هنا

مش عيب انك تجيب سلاح من الخارج وتطور وتبنى عليه تصميمات وتبيعه باسمك دا مش عيب خالص العيب اننا من الستينات الى النهاردة مش عارفين نعمل ديزياين محترم لمسدس بس باسمنا مع انك بميزانيه مليون جنيه ولا 10 مليون مع دكاترة محترمين من كليات هندسة و متخصصين من الكليات العسكرية ! هتعمل افضل من اللى هتجيبه !

الحراميه والصيع والسرسجيه عملو خرطوش عن طريق شوية حدادين ميعرفوش الالف من كوز الدرة ايام الثورة عمل بلاوى وللاسف الشرطة اتاخدت فى الرجلين بسببه اياميها

واتضح بعدين انهم شويه صيع وشوية اخوان انجاس وقتها !

لما بلد بحجم مصر تروح تشترى مسدس من شركة فى الخارج بملايين الدولارات يبقى سفه فى 2022

OSORIS

جانبي الايسر قلبه الفؤاد..وبلادي لي قلبي اليمين
طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
Country flag
تحذير : المكان هو منصة متعددة الاراء وتتيح حرية التعبير مادامت في حدود القواعد ودون شخصنه او تعدى على اي رمز ..تستطيع تفنيد اراء غيرك بحرية لكن التجاوز ممنوع تماما ..

اضبط اسلوبك فالديمقراطية وحرية الراي لا تعني التجاوز واتهام غيرك بالتطبيل...

والكلام موجه بشكل عام ايضا

JOKer 88

الحلول
1
المستوي
10
الرتب
10
الموقع الالكتروني
twitter.com
روح اشتري منهم ونفعهم عادي
انما احباط بلاش افضل
ايام المخلوع مكنش فيه اي صناعه تعتمد عليها وما زلنا ينتظرنا الكثير بالفعل بس مش واقفين او مفيش تحرك لهذه الامور ان مكنش عندك انك تشكل او تنتج البليمرات للاسلحه الخفيفه سهل جدا التصميم بس توصل لسبيكه ممتازه بدل المعادي القديم وعلي فكره تطوير المعادي الجديد فارق جامد جدا عن القديم وده من ناس استعملته فعلي

Shokry

طاقم الإدارة
المستوي
11
الرتب
11

OSORIS

جانبي الايسر قلبه الفؤاد..وبلادي لي قلبي اليمين
طاقم الإدارة
المستوي
10