• يمنع منعا باتا توجيه أي إهانات أو تعدي شخصي على أي عضوية أو رأي خاص بعضو أو دين وإلا سيتعرض للمخالفة وللحظر ... كل رأي يطرح في المنتدى هو رأى خاص بصاحبه ولا يمثل التوجه العام للمنتدى او رأي الإدارة أو القائمين علي المنتدى. هذا المنتدي يتبع أحكام القانون المصري......

أول صفقة للشركة السعودية المصرية .. استثمارات بـ مليار و300 مليون دولار

Atum

مراسلين المنتدى
المستوي
11
الرتب
11
أعلن صندوق مصر السيادي عن إتمام صفقة استحواذ الشركة السعودية المصرية للاستثمار المملوكة بالكامل من قبل صندوق الاستثمارات العامة، على حصص أقلية مملوكة للدولة في أربع شركات مصرية رائدة مدرجة بالبورصة المصرية بقيمة مليار و300 مليون دولار، والشركات التي تم الاستحواذ على نسب الأقلية فيها هي: شركة أبو قير للأسمدة والصناعات الكيماوية، وشركة مصر لإنتاج الأسمدة، وشركة الإسكندرية لتداول الحاويات والبضائع، وشركة إي فاينانس للاستثمارات المالية والرقمية.

من جانبها قالت الدكتورة هالة السعيد، وزيرة التخطيط والتنمية الاقتصادية ورئيس مجلس إدارة صندوق مصر السيادي: ان هذه الصفقة تأتي في إطار خطة الدولة لتوسيع قاعدة الملكية وتشجيع الاستثمار الأجنبي المباشر، واستراتيجية صندوق مصر السيادي في جذب المستثمرين العرب والأجانب وإتاحة فرص استثمارية واعدة في القطاعات الاقتصادية المختلفة بما يحقق اعلى درجات الاستفادة للدولة المصرية ويعظم من استغلال الأصول المملوكة للدولة ويضمن حقوق الأجيال القادمة.

وأضافت السعيد ان هذه الصفقة تعكس ثقة المستثمر الأجنبي في الاقتصاد المصري كونه من أحد الأسواق الاستراتيجية الواعدة التي لديها العديد من الفرص الاستثمارية الجاذبة.

يشار الى ان هذه الصفقة تأتي تفعيلاً للاتفاقية المبرمة بين جمهورية مصر العربية والمملكة العربية السعودية التي تم توقيعها في يونيو الماضي فيما يتعلق باستثمار صندوق الاستثمارات العامة السعودي في مصر بالتعاون مع صندوق مصر السيادي وتعزيزاً للعلاقات الاقتصادية بين جمهورية مصر العربية والمملكة العربية السعودية. ونتطلع إلى المزيد من التعاون في المستقبل".

من فضلك, تسجيل الدخول أو تسجيل لعرض المحتوي!

AAF

عضو مميز
المستوي
1
الرتب
1
حلو مهما كان الاقتصاد يحتاجهم واي عمله اجنبيه
و الاحلي انهم حصص اقلية و في البورصة كمان ، عشان نضمن بإذن الله انها متتوقفش عن العمل و تتسقع زي مشروع توشكى مع الوليد بن طلال و ميناء العين السخنة مع شركة موانئ دبي

التعديل الأخير:

مرمبتاح

عضو مميز
المستوي
5
الرتب
5
مافيش حل تاني حتتي لو حصص اغلبيه
لو مافيش نقد اجنبي وحصل هياج وسط الشعب.. لا هيبقي فيه اقليه ولا اغلبيه ويمكن مافيش بلد من اساسها..
رغم الاختلاف مع الحالي وادارته للبلد
االا ان البلد اهم من كره اي شخص
والعالم كله باستثناء امريكا وإنجلترا والخليج بيعاني بشده ماليا .. والبنك الدولي ومافيا الشركات الدوليه اللي تحط اجندته بتضغط بشده لتدمير وشراء اقتصاديات الدول الناميه برخص التراب استغلالا للازمه الحاليه

TUT

عضو مميز
المستوي
2
الرتب
2
ياساتر يارب كره مره واحده ،ليه كل ده .

TUT

عضو مميز
المستوي
2
الرتب
2
هي المشاعر عليها جمرك هو حر ما لم يضر
# ماهو ده اللي احنا كنا بنعاني منه في منتدي الدواعششش.
# لا سيدي المشاعر مش عليها جمارك ولا حاجه ،بس طالما مشاعر كره وحقد وغل وخلافه بيقي الإنسان مريض وغير سوي .
# وبعدين فيه بعض الأعضاء لهم أراء مايعه علي البلد والرئيس هو كل واحد حر برضوا مفيش مشكله .

# بس واحد زي الرئيس السيسي عمل ايه يعني يستحق كل هذا الحقد والكره ، ايه اللي مش عاجب الناس،،، انه عايز يعمل بلد محترم زي اللي بنتمحن عليها لما بنشوفها علي الميديا ،ولا لما حد يسافر ويلتزم بقوانين اكثر صرامه من اللي عندنا ومايقدرش يرمي ورقه في الشارع إنما في مصر ،لما نعمل ده يبقي الرجل كفر صح .

# مشكلته عارف في ياصديقي،، انه عامل بالضبط زي اتنين أطباء واحد قليل الضمير والخبره عمل جراحه خطاء لمريض ضيعه ،فقام المريض راح لطيب تاني شاطر قوم لما الطيب يصلح الخطاء الأول يتألم المريض وأهله ويلعنوا ويسبوا الطيب اللي بيصلح رغم انهم عارفين ان الأول حمار بس هنعمل ايه .

# احنا عايزين ايه من الراجل هو كان مستلمها سويسرا وخلاها الصومال مثلا .
# ايه الموارد الضخمه الصناعيه والزراعيه والطاقه البشريه المهوله مثلا اللي الراجل بددها او ضيعها .

# يعني لما كان بيتعمل 1000 وحده سكنيه ايام المرحوم كان بيتقدم عليها 2000,000 شخص ،وفي الاخر هي الحبايب وبتنهار علي رؤسهم في الاخر .

# بس حاليا علشان كل حاجه بفلوس وبتمنها مش ببلاش ،الناس تعبانه علشان احنا شعب زلنطحي عايز كل حاجه مجانا وده خلاص زمن ولي ياصديقي .
وبعدين عايزنا نحب ونمدح رئيس انه دوله يعني ؟؟؟

# في ناس في وسطينا عاملين زي جماعه لما حصلت نكسة 67 سجدوا لله شكرا ،لمجرد كرههم لعبدالناصر .
وهما نفس الناس أن لما السادات انتصر في 73 قتلوه .
ومش مهم اللي عمله هذا او ذاك للبلد .

# وبعدين من الاخر كده ياصديقي تعالي نحسبها وانا وانت، معرفش اذا كنت مصري ولا لا .

# الرئيس السيسي عمل ايه يعني ،بيصلح كوارث اللي قبله ،وده خيار مر علي الشعب، ويعلم الله اني متاذي كتيير جدا زي زي اي حد ،علشان محدش يقول اني بطبل ،مازال يوجد فساد وتأخر في حاجات كتير ،بس فيه قطاعات كتير فيها تقدم ممتاز ،واللي مش عايز يشوف ده مدلس ،عارف وشايف الحقيقه بس عامل نفسه اجنبي ...

# وتاني حاجه عملها ان انه ازاح اكبر جماعه ارهابيه في التاريخ من سكتنا .

# فاللي بيكره واحد زي الراجل ده اما زلنطحي عايز كل حاجه ببلاش ،أو إرهابي بيكره الراجل ده .

# علي فكره في حاجات كتير مش عجباني شخصيا بس انا شايف الراجل شغال بااقصي ماعنده رغم الظروف العالميه والاقليميه ،ومع ناس مش عايزه تشتغل .

# اخونا shokry بيقود معركه في المنتدي اياه علشان بس عرفوا ان مصر هتصنع أشباه موصلات .

# غريبه انا عمري ماشفت في منتدي العربان كلمة او وصف زي ده ،او كمية كره وحقد ضد الرئيس السيسي.

# مثلا مشفتش الكلام ده علي ابن سالمان او الملك سالمان نفسه او اولاد زايد او الصباح او أردوغان الخليفه المبجل.

# عار علي كل مصري هناك او هنا يشارك او يهين رئيس بلده والفكره مش اني بصادر علي مشاعر الناس او ارائهم .

# شوفت بعض الاراء التهكميه في موضوع سد النهضه، والتقليل من كلام الراجل لما قال مياه النيل في رقبتي ،هو لازم يعرض علي حضرتك خطط الجيش اوالمخابرات وكل أجهزة الدوله علشان حضرتك تنبسط ،سخريه وجهل بالأمور واحنا مجرد هواة مش اكتر .

#يبقي الواحد مش عارف يمشي بيت من طفلين وزوجه وييجي يفتي في مواضيع اقتصاديه او سياسيه او حتي صفقات عسكريه انا بفتي فيها من غير علم .

# علي فكره اختلف وانتقض اي حد بس بشرط توافر البيانات العلميه وتوافر ادب الحديث .

## من هنا ورايح اللي هيغلط في الراجل انا هتصدرله ،أو هيقلل من قيمة بلدنا رغم الوحش اللي فيها قبل الحلو برضوا انا هتصدرله .
## الموضوع مش شخصي بيني وبينك .
اشكرك ....

𓈙𓉔𓏲𓎡𓂋𓏭

ولقلبي أنتِ بعد الدين دين
طاقم الإدارة
المستوي
11
الرتب
11
هو انا بشارك في منتدى المعيز من ورايا؟

BungeeGUM

عضو مميز
اه والحكومة محتاجة موارد دولارية وعاوزه تدخل قطاع خاص وأجانب في السوق ودا يعتبر تشجيع
فمفيش مانع يعني تعتبر فرصة في الظروف دي

𓈙𓉔𓏲𓎡𓂋𓏭

ولقلبي أنتِ بعد الدين دين
طاقم الإدارة
المستوي
11
الرتب
11
٥٪؜ استحواز؟
اما بتشتري اسهم في البورصة دا اسمه ايه؟

TUT

عضو مميز
المستوي
2
الرتب
2
هو انا بشارك في منتدى المعيز من ورايا؟
خلاص يبقي مش انت ياعم ،شكري تاني المهم انه مصري وجاب حق بلده بس والله ولد معلمهم الأدب.

JOKer 88

متديش للكلب قيمه عشان هيصيح
الحلول
1
المستوي
10
الرتب
10
الموقع الالكتروني
twitter.com
متفكرش ان كده جدعنه زي ما ليه حسنات وتغير الواقع ليه ايضا غلطات وده مش عيب ده غير انه كمان الموضوع ده وموضوع اخوانا البعدا الي معششين عندنا
وموضوع الاشقاء الي مانع اي حد يتكلم عليهم وهما كلاب ولا يسوو شئ
ده غير بعض الوزارات الي عايزه الحرق من اولها لاخرها فيه حاجات كتير جدا لازم تتغير وتصحيح الوضع لو انت مبسوط لكده يبقي غلط النقاش من الاول غير صحيح
الراجل كويس مقلناش حاجه وعمل الي ميتعملش في سنوات طويلة جدا
لكن بعض الملفات تحتاج الي اجابه ولو انت هتتصدر يبقي روح شوف طارق عامر ومراته

OSORIS

جانبي الايسر قلبه الفؤاد..وبلادي لي قلبي اليمين
طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10

لماذا اشترت السعودية الأسهم المصرية بأعلى من قيمتها السوقية؟​

• منذ 5 ساعات

كتب: محمد رمزي – عبد الرحمن رشوان

أتم صندوق الاستثمارات العامة السعودي اليوم الأربعاء استحواذه على حصص مملوكة للحكومة في 4 شركات مدرجة بالبورصة المصرية في صفقة بلغت قيمتها نحو 1.3 مليار دولار.

تتضمن الصفقة الاستحواذ على حصص في شركة أبو قير للأسمدة والصناعات الكيماوية بمتوسط 29.1 جنيه للسهم، وشركة مصر لإنتاج الأسمدة– موبكو بمتوسط 124 جنيها للسهم، وشركة الإسكندرية لتداول الحاويات والبضائع بمتوسط 10.1 جنيه للسهم، وشركة إي فاينانس للاستثمارات المالية والرقمية بمتوسط 16.2 جنيه للسهم.
لكن الصفقات التي تمت اليوم، نُفذت بأعلى من أسعار الأسهم السوقية بنسب تصل إلى 20%.

فسر هاني جنينه، الخبير الاقتصادي والمحاضر بالجامعة الأمريكية بالقاهرة، تنفيذ الصفقات بأعلى من قيم الأسهم السوقية لسببين، أولهما انخفاض أسعار الأسهم في السوق الفترة الأخيرة إذ تتداول بمضاعفات ربحية بين 3 و4 مرات.

مضاعف الربحية هو ضمن مؤشرات التحليل المالي للشركات، يقارن أسعار الأسهم في البورصة بالعائد منها، عن طريق قسمة سعر السهم على ربحية السهم الواحد، فمثلا إذا كان سعر السهم 1 جنيه، وربحية السهم 25 قرشا، يصبح مضاعف الربحية 4 مرات، ويقاس هذا المؤشر على حسب متوسط كل قطاع فإذا كان مثلا متوسط قطاع الصناعة 4 مرات، و الشركة المدرجة بالقطاع تعادل 3 يكون أفضل من أداء القطاع، والعكس، إذ أنه كلما انخفض هذا المؤشر كان العائد أعلى.
السبب الثاني وهو الأهم، بحسب جنينه، هو سعر صرف الجنيه، والذي تعرض لتراجعات متواصلة في الآونة الأخيرة، ليخسر منذ مارس الماضي نحو 18% من قيمته، وهو تقريبا الفارق بين السعر السوقي للأسهم وسعرها في صفقة الصندوق السيادي السعودي.
“ارتفاع السعر عند تحويله إلى دولار سيكون هو نفس الرقم تقريبا”، قال جنينه.
أضاف جنينه، أن إيرادات الشركات التي استثمر بها الصندوق السيادي السعودي، خاصة شركات الأسمدة، أساسها دولاري.

هل يستفيد الاقتصاد المصري من صفقات الاستحواذ الأخيرة؟

يرى جنينه أن الصفقات لها جانب إيجابي، وهو توفير تمويل دولاري لمصر قبل الاتفاق مع صندوق النقد، الذي يتوقع جنينه التوصل لاتفاق معه الشهر المقبل، خاصة مع تسارع الصفقات مؤخرا.

أما الاحتمال السلبي هو إذا انحصر دور المستثمرون الجدد في الحصول على حصصهم من توزيعات أرباح الشركات السنوية، دون القيام بتوسعات.

ستساهم الاستثمارات الخليجية الأخيرة في تسهيل الإصلاح الاقتصادي في مصر ودعم الاتفاق الجديد مع صندوق النقد.
يرى جنيه، أن الإصلاح الاقتصادي هو أحد سبل للتنمية في مصر إذ سيسهم في جذب مستثمرين طويلي الأجل.

ما أهمية اتفاق الصندوق في ظل عزوف مصر عن الأموال الساخنة؟

يعتبر اتفاق مصر مع صندوق النقد بمثابة شهادة تضمن استمرار الإصلاح الاقتصادي، ويرى جنينه أنه ليس بالضرورة استخدامها في العودة لجذب الأموال الساخنة، التي قال وزير المالية إنها ليست ضمن خططه المستقبلية، إذ ستكون أداة لضمان تصنيف ائتماني جيد لمصر عند إصدار سندات باليورو أو خضراء أو غيرهما.
هل يمكن أن تفشل مصر في الاتفاق مع صندوق النقد؟
استبعد جنينه عدم التوصل لاتفاق مع الصندوق، لكنه يرى أنه كلما التزمت مصر بما يريده سيكون التمويل أكبر وتحصل عليه مصر بصورة أسرع
.
طالب الرئيس عبد الفتاح السيسي، قبل أسابيع الدول الأوروبية في التوسط بين مصر وصندوق النقد لتخفيف طلبات الصندوق في ظل الظروف العالمية والمحلية الراهنة.
وفسر جنينه هذا بأن الدول الغربية يمكنها على سبيل المثال الضغط على الصندوق لتنفيذ الإصلاحات المطلوبة على فترة أطول، لكنه يرى في كل الأحوال أن عدم اتفاق مصر مع الصندوق أمر مستبعد.

تفاصيل عملية استحواذ اليوم

أبو قير للأسمدة
استحوذ الصندوق السعودي على 250.1 مليون سهم من أسهم شركة أبو قير للأسمدة، تمثل 19.8% من إجمالي أسهم الشركة، في صفقة بلغت قيمتها نحو 7.3 مليار جنيه ما يقيم سعر السهم بنحو 29.1 جنيها.
أغلق سهم
على ارتفاع بنسبة 1.4% مسجلا 24.2 جنيها للسهم، بحسب بيانات البورصة المصرية.
بلغت إيرادات الشركة في الربع الأول من 2022 نحو 5.8 مليار جنيه بزيادة 155.5% مقارنة بنفس الفترة من العام السابق.
بلغ صافي أرباح شركة أبو قير للأسمدة في الربع الأول من 2022 نحو 3.8 مليار جنيه، بنمو حوالي 294.6% مقارنة بنفس الفترة من العام السابق.
مصر لإنتاج الأسمدة “موبكو”
استحوذ الصندوق السعودي على عدد 57.3 مليون سهم من أسهم شركة مصر لإنتاج الأسمدة “موبكو”، تمثل 25% من أسهم الشركة، بقيمة 7.1 مليار جنيه، ما يقيم سعر السهم بنحو 124 جنيها.
أغلق سهم موبكو على انخفاض بنسبة 0.4% وسجل 105.56 جنيها للسهم بحسب بيانات السهم على موقع البورصة المصرية.
حققت الشركة إيرادات بلغت نحو 4.2 مليار جنيه في الفترة الربع الأول 2022 بنمو حوالي 111% مقارنة بنفس الفترة من العام الماضي.
بلغت صافي أرباح موبكو في الربع الأول من 2022 نحو 2.1 مليار جنيه، بنمو 163.5% مقارنة بنفس الفترة من العام السابق.
الاسكندرية لتداول الحاويات
استحوذ الصندوق السعودي على نحو 298 مليون سهم من أسهم شركة الإسكندرية لتداول الحاويات، تمثل 20% من أسهم الشركة، بقيمة 3 مليارات جنيه تقريبا، ما يقيم سعر السهم بنحو 10.1 جنيها.
ختم سهم الشركة تعاملات اليوم على ارتفاع بنسبة 7.2% وسجل سعر السهم عند الإغلاق 10.1 جنيها حسب بيانات البورصة المصرية.
بلغت إيرادات الشركة حوالي 2.6 مليار جنيه في الفترة من 1 يوليو 2021 حتى 31 مايو 2022 بنمو حوالي 14% عن نفس الفترة من العام السابق.
بلغت صافي أرباح الإسكندرية لتداول الحاويات حوالي 1.7 مليار جنيه في الفترة ذاتها بنمو حوالي 34% مقارنة مع نفس الفترة من العام السابق.
إي فاينانس
استحوذ الصندوق السعودي على نحو 462.2 مليون سهم من أسهم شركة إي فاينانس، تمثل 25% من إجمالي أسهم الشركة، بقيمة 7.5 مليار جنيه، ما يقيم سعر السهم بنحو 16.2 جنيها.
أغلق سهم
على انخفاض بنسبة 3.6% وسجل سعره عند الإغلاق 15.45 جنيها بحسب بيانات السهم على موقع البورصة المصرية.
بلغت إيرادات إي فاينانس في الربع الأول من 2022 حوالي 600 مليون جنيه بنمو حوالي 34% عن نفس الفترة من العام السابق.
حققت الشركة صافي أرباح نحو 200 مليون جنيه في الربع الأول 2022 بنمو حوالي 56% مقارنة مع نفس الفترة من العام السابق

TUT

عضو مميز
المستوي
2
الرتب
2
# ياسيدي الفاضل الموضوع مش حرب ولكن احنا الفتره الاخيره كمصريين معدناش نفرق عن العربان في اي شيء حتي النقض ،بننقض بانحطاط وأسلوب مش محترم .
# وعلي فكره متفق معاك مليون % في االي انت قولته ويمكن اكتر .
# بالنسبه لطارق عامر او غيره انا شخصيا غير مسؤل عن تصرفاته ،ولكن كل اللي لي عنده ان سياسته الماليه حتي الآن في ظل ظروف بلدنا والظروف العالميه انه ناجح وشغال كويس ،وكمان ممكن يكون في أفضل من كده بس خلينا نشوف النص المليان .

# حتي الرئيس نفسه ممكن يكون له ماله وعليه ماعليه.

# يعني بعض الملفات محتاجه اجابه ومنها طبعا موضوع سد النهضه ،انت راجل عاقل وواعي يعني مطلوب من الراجل يطلع يقول المخابرات والجيش هيعمل ايه ،مش كفايه حلقة الكاميرا الخفيه اللي اتذاعت علي الهوا واتفضحنا .

#بالنسبه لموضوع اخوانا البعدا اللي معششين عندنا اعتقد هو باصص للموضوع من جهه انسانيه مش اكتر واخلاقيا مش عايز يتاجر بيهم ،خلي كده حرس الحدود يعامل الناس معامله قاسيه زي ماكانوا بيتعاملوا علي الحدود التركيه صدقني احنا كشعب هنطلع ونتعاطف ونضعط علشان يدخلوا .
# بالنسبه لموضوع الأشقاء رغم اني متفق معاك بس برضوا بصلها من ناحيه تانيه الراجل مش قادر يبخس حقهم في الوقوف بجانبنا ،عايز تعرف مين بقي اللي خلي للرخيص قيمه شوف مين راح جاب تركي ال شيخ وحشره بالعافيه في وسط مجتمعنا الرياضي علشان يستفيد منه ماديا ،،ونقطه تانيه مهما كانوا مش قد كده لاتنس ياصديقي ان هذه ثقافة الصحراء ،ومن ناحيه تانيه برماجاتيا مش من مصلحتنا ان نخسر هذا الظهير لا سياسيا او جغرافيا او كمحيط لنا علي الاقل .

# بس خلينا نتفق ودي وجهة نظرى الشخصيه ان مش معني ان في حاجات مش عجبانا ان ده يعطيني ويعطيك الحق في الحط والتريقه والاسفاف في حق هذا الرجل .متفقين .
# وياصديقي حتي انا شبهت حتي دوله زي المغرب بتتسلح من اسرائيل عمري ماشفت المغاربه في المنتدي اياه طلعوا شتموا او خونوا ملك المغرب بل بالعكس هو عندهم اشرف من الشرف .
# وبن سالمان اللي انت شخصيا عامل موضوع عن فساد صفقات السلاح عمري ماشفت سعودي طلع اتكلم عليه نص كلمه .
# وعلشان متفهمش غلط انا مش ضد النقد ،بل ننقد باحترام مش بنقدنا نتساوي مع الرعاع حتي في الأسلوب.
# بالنسبه هتصدر لطارق عامر او غيره انا مش مسؤول عن تصرفات اي شخص ،حضرتك خليك إيجابي ولو عندك مستند روح قدمه للنائب العام .

# حتي الآن احنا كمصريين مش قادرين نفهم ليه لسه في ملفات مش عاجبنا طرق حلها ومنها الفساد طبعا .

# خد بالك اننا بنبني بلد من اول وجديد بما فيهم القوات المسلحه اللي عمالين نهلل علي إنجازاتها هو نفس الرجل اللي بيصلح كل المجالات في وقت واحد رغم التكلفه العاليه والضغوط الخارجيه وفساد الذمم من غالبية الشعب .
# يعني من الاخر ياصديقي الراجل بيشتغل باقصي ماعنده واحنا لانقدم أقصي ماعندنا ،اقصد علي مستوي الإنتاج الضمير والأخلاق حتي .
اسف علي الاطاله......اشكرك ....

JOKer 88

الحلول
1
المستوي
10
الرتب
10
الموقع الالكتروني
twitter.com
طارق عامر متذبذب وكمان من تصرفاته لا يوجد دراسه لاي قرار ممكن يدفع بعجله التنميه المستدامه ده الي انا شايفه
اما مساله السد ده امر مفروغ منه وكمان شايف ان الاستعجال وحش انا مش بطالب باجتماع ولا اي حاجه بس لازم يكون ليه رد فعل
السيسي لازم يعدل الوزارات وكمان يشوف حل للبهرجه الي بتحصل الان
مواضيع كتير لازم تتقفل لان الوضع اصبح غير ما كنا عليه الضغوط زادت وكمان الناس غيرنا بنفكر بعقلنا وبنشوف الي بيحصل في الساحه الدوليه بالعموم
لكن فيه اخطاء كثيره بخصوص الخلايجه نفسهم ليس من الشعب الخليجي فقط بل من اشخاص محسوبين علي انظمه انا بقابل كتير منهم الهجوم غير مبرر علي مصر متعمد وذلك لشحن الشعب من الداخل نفسه

TUT

عضو مميز
المستوي
2
الرتب
2
# بالنسبه للجزء ياجوكر هو ده فكري اني كمصري لي ثقافه افضل منهم حتي لو كانت ظروفنا صعبه وفي أخطاء زي ماانت قولت لازم نواجه ونصد هجومهم علي بلدنا حتي لو كنا غير متفقين مثلا علي بعض النقاط مع القياده او بعض المؤسسات .
# بثقافتي انا مخدش صف الرعاع في الهجوم والانتقاص من بلدي، وصلت ،لأن هما بكل اللي فيهم كل العبر مبيعملوش كده ياجوكر، واظن احنا كمصريين عملنا المنتدي ده خاص بنا علشان اسلوبهم المنحط في كل مايخص مصر.
# انقض براحتك وده حقك وحق اى عضو بس زي ماذكرت قبل كده
# يعني عارف انا شغال قطاع خاص في مجال صناعة السيارات ،مش عايز اقولك مدي تأثر خطوط ومكونات الإنتاج بسبب الحرب الروسيه وده يترتب عليه تأثر في رواتبنا، رغم ان الناس عارفه كل حاجه بس كل شهر يشتموا في الراجل والبلد .

#بس عايز اقولك هتشوف عظمه بالنسبه للسيارات الخضراء الكهربيه اللي هتشارك في نقل وفود منتدي المناخ.

# يارجل اقسم بالله رغم كل عمله مرسي عمري من ماذكرته بكلمه كده ولا كده وخاصه ذاد الحرص اكتر بعد وفاته ،رغم ان فيه أمور وصلت لحد الخيانه .
اشكرك علي النقاش ياجوكر ....

JOKer 88

الحلول
1
المستوي
10
الرتب
10
الموقع الالكتروني
twitter.com
فهمت وجهه نظرك والي عايز تقوله انت صح وكلامك صح

صانع

طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
متفق معاك يا صديقي فى كلامك ولكن موضوع طارق عامر صعب شوية تقول عليه كده انا عايز اقولك أن فيه ناس بتشتغل فى البنوك وبوظائف عالية ومش بيكونوا فاهمين القوانين أو أسبابها الا لما بيتم ارسال التفاصيل لهم الراجل عنده معطيات بالتأكيد مش هتكون متاحه لنا وخد بالك أن لولا وباء كورونا وحرب روسيا وأوكرانيا كان وضع مصر المالى كان أصبح افضل بدليل أن الغطاء النقدى زاد لأعلى من المستويات القديمة.

التعديل الأخير:

الذين يشاهدون الموضوع الآن