• يمنع منعا باتا توجيه أي إهانات أو تعدي شخصي على أي عضوية أو رأي خاص بعضو أو دين وإلا سيتعرض للمخالفة وللحظر ... كل رأي يطرح في المنتدى هو رأى خاص بصاحبه ولا يمثل التوجه العام للمنتدى او رأي الإدارة أو القائمين علي المنتدى. هذا المنتدي يتبع أحكام القانون المصري......

إسرائيل تترقب"إنتاج طائرة مقاتلة مصرية متطورة"

alyaldeen

عضو معروف
علشان متكونش تحت رحمة حد

abdo 22

عضو معروف
ليه نحتاج نظام محلى ؟.
يرجع لضمان الاستقلال فى أخذ القرار + ضمان توافر الخدمة عند الحاجة إليها.
ايه اللى يضمن ليك أن الصين او غيرها تبيعك لاسرائيل او غيرها وتوقف الخدمة عندك او على الأقل زيادة نسبة هامش الخطأ للذخيرة المستخدمة بتاعتنا ؟
زى ما قولت هو قرار قدام شوية مش دلوقتى خالص.

dantedilemma

عضو مميز
المستوي
3
الرتب
3
أنا شايف ان يا سادة أن الاولوية لبناء أقمار صناعية بمختلف الأنواع وده بيتم بالفعل بالتعاون مع الصين حاليا والمانيا ودول اخرى لاكتساب الخبرات

وبعدها نركز على تصميم وتصنيع الأقمار بمفردنا

وبعدها الدخول في اطلاق الأقمار الصناعية بنفسنا

امريكا نفسها خايفة لحد يضربها الأقمار وقت الحرب ....وعايزين يشوفوا حل.... وبيعتمدوا على الطرق القديمة.

تعطيله أو تدميره على رأس الأولويات المتوقعة فى وقت الحرب

- أسلحة مضادة للأقمار الاصطناعية.
-أجهزة التشويش على نظام GPS
- تصميم نظم لخداع GPS

التعديل الأخير:
طيب ماتستخدم نظام الملاحة عن طريق المجال المغناطيسي للأرض ........... هو فيه حد يقدر يشوش عليه !

abdo 22

عضو معروف
عادى خوف امريكا على اصل مهم ا زى ال GPS , هو الأساس فى كل العمليات التوجيه بالنسبة ليهم ، الطرق القديمة مش بنفس الدقة.
وهذا لم يمنع امريكا من انها تقوم بالتطوير على نظام ال GPS بتاعها ، امريكا شغالة على تطوير عليه بحيث انه ميتأثرش بالتشويش او يتعمل ليه أى خداع.
اسلحة مضادة للاقمار الصناعية مش مع أى حد وده مش معناه اننا نرهن كل شئ فى ايد غيرنا.
عندك اسلحة مضادة للطيران والدبابات ، إلخ ، هل ده معناه اننا ميكونش عندنا طيران وخلافه !
وبالتالى المنطق بتاع فكرة الأسلحة المضادة للاقمار الصناعية وجدوى امتلاكها ، انا مش متفق معاك فيه.

dantedilemma

عضو مميز
المستوي
3
الرتب
3
الفكرة ان محدش يقدر يعرف نتيجة ضرب اي قمر صناعي لانه لو قمر صناعي واحد أتدمر وهو في مجاله بصاروخ البقايا الخاصة بيه ممكن تعمل domino effect

abdo 22

عضو معروف
مفهوم كلامك ومع ذلك جميع الدول اللى عندها اقمار صناعية مشابهة واخدة المخاطرة، لأن الفايدة اعظم من،الضرر بكتير.
انت عندك امريكا وروسيا والاتحاد الاوروبى والهند والصين واليابان ، كل دول عندهم اقمار مخصصة للملاحة.
انت لو هتعتمد على نظام أجنبى ، لو النظام ده لم يعد يعمل كل ذخيرتك الذكية اللى بتعتمد على التوجيه بالاقمار الصناعية هتقل دقتها بشكل كبير جدا مقارنة باستخدام نظام زى INS مثلا.
ولكن لو عندك نظام خاص بيك ، فانت تقدر تستخدمه وبرضه تقدر تستخدم أنظمة أخرى وانت مطمن ان مفيش حد هيقدر يعمل معاك حركة نص كم.
الخلاصة من وجهة نظرى ،
لازم يكون عندما نظام ملاحة خاص بينا اول ما الظروف تسمح بذلك ، احنا دولة ذات حضارة عريقة ومينفعش يبقى ابن امبارح احسن مننا فى الوقت الحاضر " بالبلدي كده ".

dantedilemma

عضو مميز
المستوي
3
الرتب
3
أنا متفق مع حضرتك ومش معترض بالأساس خالص أنا بتكلم على ان تدمير الأقمار الصناعية شيء محدش يعرف ايه النتيجة الخاص بيه اطلاقاً والكل بيحاول يتجنب وقوع ده عشان ميحصلش domino effect زي ما حضرتك فاهم

انما نقطة وجود نظام توجيه خاص بينا هي فكرة أنا ادعمها كليا ولكن بعد اما يكون عندنا مقدرة ذاتية على تصنيع جميع انواع الاقمار الصناعية وده بيتم بالفعل

الذين يشاهدون الموضوع الآن