مرحبا بك في منتدى الشرق الأوسط للعلوم العسكرية

انضم إلينا الآن للوصول إلى جميع ميزاتنا. بمجرد التسجيل وتسجيل الدخول ، ستتمكن من إنشاء مواضيع ونشر الردود على المواضيع الحالية وإعطاء سمعة لزملائك الأعضاء والحصول على برنامج المراسلة الخاص بك وغير ذلك الكثير. إنها أيضًا سريعة ومجانية تمامًا ، فماذا تنتظر؟
  • يمنع منعا باتا توجيه أي إهانات أو تعدي شخصي على أي عضوية أو رأي خاص بعضو أو دين وإلا سيتعرض للمخالفة وللحظر ... كل رأي يطرح في المنتدى هو رأى خاص بصاحبه ولا يمثل التوجه العام للمنتدى او رأي الإدارة أو القائمين علي المنتدى. هذا المنتدي يتبع أحكام القانون المصري......

ابرز معدات المدفعيه المصريه ومستقبلها

OSORIS

جانبي الايسر قلبه الفؤاد..وبلادي لي قلبي اليمين
طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
Country flag

صاعق-1

عضو مميز
من فضلك, تسجيل الدخول أو تسجيل لعرض المحتوى !
اشكرك جدا على نصيحه و عندك حق⚘️، هوه على حسب الوقت المتوافر عندي بعرف اتعمق.
كمان الاعيره الي عندنا او انواع المدفعيه الي فل خدمه مش كثير اصلا
في انواع تانيه صينيه بس محطوطه فل مخازن و عفى عنها الزمن، انا ذكرت راس الحربه للمدفعيه فقط.

صاعق-1

عضو مميز
1-اه طبعا محتاجين مدفعيه زي الm777 بس هل هيجي بل نسخه الامريكيه ولا منقوص؟
2-لا سلاح المدفعيه الصاروخيه عندنا متوسط انا مش شايف انها كفايه مع التهديدات الحاليه 3-عندنا هاون محمل على ال m113 بس انا ملتقش صور واضحه ليه غير لقطات خاطفه في مناورات، بس برضو قديم و في بدائل صينيه ممتازه اتعاقدت عليها الجزائر مثلا
4-هل احنا بنستخدم الدرونز لتصحيح النيران بكفائه؟ معرفش صراحه و معنديش دليل
بس المؤكد انو عندنا الامكانيات، على سبيل المثال درون ال asn-209 يستخدم في تصحيح نيران المدفعيه و الضين بل فعل بتستخدمه في كده ، لبقا احنا كمان نقدر
بجانب درونات استطلاع صغيره

Rafal 100

عضو مميز
المستوي
2
الرتب
2
Country flag
اللي هيجنني كلها مشاريع ممتازه وهتنقلنا في حته تانيه خالص ،ونواقص موجوده عندنا ،وغالبا مفيش مشكله نحصل علي نقل تقنيه ايه اللي مأخرنا ،في حين ان اقل منا سبقنا بكتير ،وغالبية اللي حوالينا سبقونا . mlrsATACMS.jpg هل-تملك-مصر-راجمة-الصواريخ-الصينية-WS-2-المدمرة-بعيدة-المدى-؟.jpg WS-2_400mm_guided_MLRS_Multiple_Launch_Rocket-System_China_Chinese_army_defence_industry_milit...jpg Реактивная-система-залпового-огня-Китая-NORINCO-PHL-03-2-700x440.jpg Polonez_MLRS_(05).jpg Astros_9_Defense Studies.JPG size0-full.jpg n8fnah2gzvt31.jpg

التعديل الأخير:

الذين يشاهدون الموضوع الآن

أعلى أسفل