• يمنع منعا باتا توجيه أي إهانات أو تعدي شخصي على أي عضوية أو رأي خاص بعضو أو دين وإلا سيتعرض للمخالفة وللحظر ... كل رأي يطرح في المنتدى هو رأى خاص بصاحبه ولا يمثل التوجه العام للمنتدى او رأي الإدارة أو القائمين علي المنتدى. هذا المنتدي يتبع أحكام القانون المصري......

الجيش المصري ينفذ حملة كبرى في 22% من مساحة مصر

Atum

مراسلين المنتدى
المستوي
11
الرتب
11
واصلت القوات المسلحة المصرية تنفيذ حملة كبرى في الصحراء الغربية لإزالة مخلفات الحرب العالمية الثانية، حيث تمثل الصحراء 22% من إجمالي مساحة مصر.

وتمكنت القوات المصرية من إزالة أكثر من 25 مليون لغم وجسم متفجر وذخائر، خلال السنوات الماضية مما ساهم في تنفيذ عدد من المشروعات العمرانية والتنموية المختلفة بالمناطق، التي تمت إزالة تلك المخلفات منها، والتي عادت على الدولة المصرية بالنفع في مختلف المجالات.

وتضمنت المشروعات بالمناطق التي تم تطهيرها، إنشاء وتنفيذ ترعة الحمام وتوفير مناطق للاستصلاح والاستزراع، بالإضافة إلى مناطق البحث واستخراج البترول، وكذلك تطهير منطقة العلمين والاستفادة من الأراضي؛ لإقامة المشروعات التنموية التي تتبع وزارتي الزراعة والإسكان، وذلك بالتعاون مع الأمانة التنفيذية لإزالة الألغام بوزارة التعاون الدولي ضمن البرنامج الإنمائى للأمم المتحدة، فضلا عن تطهير مساحات كبيرة لصالح هيئة المحطات النووية لتوليد الكهرباء بالضبعة، بالإضافة إلى توفير المناطق التي تصلح لإقامة المشروعات الإقتصادية التي تتبع وزارة الاستثمار والتعاون الدولي.

كما تم توقيع بروتوكول مع الأمانة التنفيذية لإزالة الألغام، بوزارة التعاون الدولي لتطهير الظهير الصحراوى للقرى، والنجوع التي يقطنها عدد كبير من السكان من المخلفات المتبقية من الحروب، وذلك بنطاق العلمين والحمام والضبعة ومطروح والنجيلة وبرانى والسلوم وسيوة؛ مما يوفر المناخ الآمن الذي يهدف إلى الحفاظ على صحة وسلامة المواطنين بتلك المناطق.

ونجحت القوات المسلحة طوال السنوات الماضية في تكثيف جهودها لإزالة الألغام بالشكل الذى توج جهودها بالاستغلال الأمثل للأراضي، بمختلف المجالات بتلك المناطق التي تمتاز بتوافر مصادر المياه الطبيعية والإمكانيات التعدينية من بترول وغاز طبيعي، وكذلك إمكانية إقامة تجمعات صناعية، واستيعاب الزيادة السكانية الحالية والمستقبلية، وإقامة المناطق السياحية.

https://www.facebook.com/

𓈙𓉔𓏲𓎡𓂋𓏭

ولقلبي أنتِ بعد الدين دين
طاقم الإدارة
المستوي
11
الرتب
11

BungeeGUM

عضو مميز
ميدفعوا بريطانيا شوية تعويضات او بدل تعويضات يوعدونا باستثمارات كتعويضات

مرمبتاح

عضو مميز
المستوي
5
الرتب
5
اتمني يكون اللي اناخد يوازي تكاليف ولو علي الاقل ٧٠% من الألغام

المانيا عوضت كل دول ضحايا حروبها آخرهم نامبيبيا
من فضلك, تسجيل الدخول أو تسجيل لعرض المحتوي!

واحنا كان فيه سفير اسمه علي مااتذكر حسن الشافعي كان ماسك لجنه ازاله الألغام وكان بيقول تكلفه ازاله اللغم الواحد تتجاوز ال ٢٥ $ الكلام ده ٢٠٠٥ و ٢٠٠٧ كده وان الصحراء الغربيه فبها يجي ٢١ مليون لغم .. مبلغ مهوول عطل علينا كتير من استغلال هذه المنطقه

بريطانيا بتدفع تعويضات في السكرته عشان ماتفتحش باب عليها لكن محدوده..
بس بتدي استثمارات فعلا ..
المانيا اللي بتدفع فقط
وياريت يكونوا خدوا المقابل كنهم مش كالعاده احنا حمير بركبها الغرب سواء لاجءيين او حروب

sasa555m

عضو معروف
ديما المواضيع دى برغم ايجابيتها الا ان فيه شىء مستفز جدا
اولا من زرع الألغام هم الانجليزى ودول ألد وأسوء عدو لمصر ومش ناسيين ولا عمرهم هينسوا انهم اتخلعوا من مصر ودى كانت بداية خلعهم من كل الدول المحتلة بشكل لاحق وكأن يعنى المفروض الدول دى كانت تفضل تابعه لنهبهم وسرقتهم واحتلالهم على شاكلة الوضع الايرلندى
وطبيعى همه اللى يدفعوا ويتحملوا كل التكاليف الخاصة بعملية تطهير الصحراء الغربية ولكن هذا لم يحدث وما حدث مغاير تماما فى البداية كانوا يرفضون بشكل قطعى واستمر الرفض لسنوات طويلة حتى عهد مبارك وبعد مطالبة مصر بشكل رسمى اكثر من مرة قدموا مواقع غير دقيقة بالاضافة ان السنوات الطويلة كان لها اثر فى تغطية جزء كبير بالرمال وتحرك التربة الرملية بفعل عوامل الطبيعة فكانت مواقع الألغام المرسلة عديمة الجدوى وهذا كان متعمد
والسؤال الدائم لماذا ؟؟؟؟
هذه دولة معادية من شعرها حتى اخمص قدمها للدولة المصرية وتعمل كل شىء معادى لمصر ليس التهرب من مسؤليتها تجاه ملف الالغام فحسب بل دعم كل من يسىء لمصر ستجد له مكان وكل من يسرق ثروات مصر له مكان هناك وبرعاية الحكومة ورفضها توقيع اتفاقية تسليم مطلوبين يضاف على ذلك سجلها الأسود فى انها عضو اساس فى كل ملف معادى لمصر إذن لماذا؟؟؟؟
لماذا لم تقم مصرى بالتدويل للقضية ولماذا لم تطالب بتعويضات عن ملف الألغام والمطالبة بأموال كانوا تحصلوا عليها قبل خروجهم من مصر فضلا عن الثروات التى سرقوها على مدار سنوات الأحتلال والتعامل بالمثل ؟ هذه الدولة كانت عضو فى الاتحاد الاوربى وأى تدويل للقضية وقتها ومع الأخذ فى الاعتبار ان هناك استقطابات داخل دول الاتحاد كان موقف مصر سيحظى بدعم سياسى وسيكون لمصر ملف تطالب به او تستعمله كلما تحدث اى ممثل منهم فى ملفات حقوق الانسان أو غيرها
لماذا لم ترفع مصر فى وجه بريطانيا لافتة كبير مكتوب عليها هاتوا الفلوس اللى عليكم.

التعديل الأخير:

OSORIS

جانبي الايسر قلبه الفؤاد..وبلادي لي قلبي اليمين
طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
اتمنى من الله ان اشهد اليوم الذي ياتي فيه تسونامي عملاق يغرق هذه الجزيرة الملعونة بقراصنتها المجرمين لنتخلص من شرورهم وخبثهم و اجرامهم !!

Aymanop1522

عضو مميز
المستوي
5
الرتب
5
دولة المسيخ الدجال

مرمبتاح

عضو مميز
المستوي
5
الرتب
5
كده انا هموت يامان .. ماتنسانيش بزوديق ولا اي مخروب نركبه وهي بتغرق..

OSORIS

طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
اهو دعيت وخلاص ... اعمل حسابك بقى وهاتلك لنش عشان لما ربك يستجيب ويجيب عاليها واطيها تخلع انت على طول 😁

Aymanop1522

عضو مميز
المستوي
5
الرتب
5
بريطانيا بلد ملعونة العن من امريكا تصدق بالله لو كانت أمريكا كانت دفعت والتحكيم مش هتاخد منة حاجة
اهرب منها وخد معاك كل المزز بتاعتك

Hunter

عضو مميز
المستوي
4
الرتب
4

ومتنساش تعدى على مو صلاح تاخدو معاك اهو ولدنا برضو 😂

SU35EG

عضو مميز
المستوي
2
الرتب
2
لالالالالا الله يكرمك
استني لحد ما ارجع إن شاء الله وبعدين @مرمبتاح يرجع برضوا وبعدين يحلها ربنا

انا بس عاوز اقولك انو رغم الوساخة التاريخية ليهم

الا إنو الجيل الحالي ارحم بكتير

دماغهم في مشاكلهم وبس

OSORIS

طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
اجهزة البلد دي لسه عايشين في وهم الكومنولث البريطاني و ان مستعمراتهم القديمة اللي خرجوا منها لازم يرجعوا لها تاني في موكب و استقبال شعبي يطالب برجوعهم

شعب طفيلي و دولته اكثر لصوصية

sasa555m

عضو معروف
ونعم بالله
طبعا متفق معاك بس عدوك اللى متعرفش تاخد حقك منه نغص عليه وافضحه وهو كل اما يطلعوا يتكلموا عن حقوق الانسان فى مصر نرد عليهم اننا عاوزين حقوق الانسان المصرى اللى انتوا سرقينها دول عالم تخاف متختشيش خليهم مفضوحين قدام نفسهم والعالم
النهاردة مش زى زمان النهارده العالم مستقطب فعلا واى قضية ضد امريكا او بريطانيا تحديدا هتلاقى رئيس زى بوتين طالع يفضحهم بيها ورئيس زى الصينى طالع كذلك النهاردة السياسة الدولية اصبحت سياسة الردح على السلم واللى وشه مكشوف محدش بيقدر يجى عليه

SU35EG

عضو مميز
المستوي
2
الرتب
2
ياعم قولهم يتشطفوا بصبارة 😁

الدنيا مش أحسن حاجة.. انا بعتبر أفضل فتراتهم بصراحة قبل البريكست

غير كده شكليات بصراحة و القادم للأسف ضبابي جداً

انا معاك إنه تاريخهم وسخ ومليان بلاوي

بس حقيقة حيفضلوا رأس براس مع ألمانيا ودة في حد ذاته توازن في عموم أوروبا

انجلترا بلد سابقة بقية أوروبا كتخطيط وتطبيق بصراحة

ودة مش حب فيهم... دة واقع بيستغل وبيطبق منهم في الاذي

ومننساش إنو نهاية أمريكا حتبقي بإيعاز منهم

إحنا بقي إللي غلطنا من الأول إننا سبنا حقنا من أيام عبد الناصر لحد دلوقتي في الموال دة

و اتأخرنا في تطبيق الإزالة سنوات ولو إني لي ما أنا مؤمن بية إنو تأخير التطهير له دواعي تانيه

OSORIS

طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
ما هو نفس الانجاس دول اللي زرعوا اسرائيل خنجر في جنبنا ... عشان نخرج من نقرتهم نقع في دحديرة تانية

منبع للشرور و الخطط الجهنمية ... وعندهم حقد ضد الدولة المصرية عجيب !!
.لحد دلوقتي مش قادرين ينسوا مرارة فشل غزوهم في ١٩٥٦ ومش قادرين ينسوا خازوق عبدالناصر ..

SU35EG

عضو مميز
المستوي
2
الرتب
2
علشان كده عاوزين معاملة بنفس طويل وصبر

الذين يشاهدون الموضوع الآن