• يمنع منعا باتا توجيه أي إهانات أو تعدي شخصي على أي عضوية أو رأي خاص بعضو أو دين وإلا سيتعرض للمخالفة وللحظر ... كل رأي يطرح في المنتدى هو رأى خاص بصاحبه ولا يمثل التوجه العام للمنتدى او رأي الإدارة أو القائمين علي المنتدى. هذا المنتدي يتبع أحكام القانون المصري......

السيسي بمؤتمر «حكاية وطن»: البلاد تنمو بالعمل والإخلاص والتضحية وليس بالكلام

عبد الباقى

عضو مميز
المستوي
5
الرتب
5
لو حضرتك تسمحلى , مش قصة مبتحسش بس حكومة دكتور مدبولى اعلاميا ضعيفة للغاية , فيع شغل رهيب اتعمل على الارض لكن فين التسويق ليه داخليا ؟؟

Aymanop1522

عضو مميز
المستوي
4
الرتب
4
ا
اسمهم التيار المتني بقيادة اللبناني احبوش الجعر

Nile Crocodiles

طاقم الإدارة
المستوي
5
الرتب
5
فعلا عندك حق والله يا استاذنا

هذا الرجل بيعمل بصدق وامانة ومصابرة وتحمل كبير للاشاعات التي تطاله هو وعائلته لكي يجعل مصر دولة قوية حقيقية

الرجل كان ممكن ينيمنا زي مبارك ما كان منيم الشعب وكان مهتم بالاكل والشرب وسايب البلد خرابة لكن هذا الرجل رفض هذا وقال ان مصر مش اقل من الدول اللي حوالينا واللي مصريين بيقولوا يارتنا كنا زي كذا ولا كذا.......

ربنا يكرمه ويشوف تعبه ده وهو بيتحقق لنتائج قوية وملموسة على الارض وهو عايش
تحياتي لك استاذي

التعديل الأخير:

Mohamed M78

مراسلين المنتدى
الأكثر تفاعلا هذا الشهر
المستوي
11
الرتب
11

السيسي: مستعد أن أتكبد ثمن بناء مصر حتى وإن كان موتي​

تاريخ النشر: 30.09.2023 | 14:00 GMT

Gettyimages.ru
كشف الرئيس المصري عبد الفتاح السيسي اليوم السبت أن مصر خسرت 450 مليار دولار بين عامي 2011 و2013.
وقال السيسي خلال فعاليات مؤتمر "حكاية وطن.. بين الرؤية والإنجاز" إن حالة عدم الاستقرار التي استمرت في مصر خلال العامين 2011 - 2013 أهدرت موارد مصر.
وأضاف: "تخيلوا أنه من عام 2011 كان النمو السكاني ثابت يعني صفر، فيه دول نموها سلبي، المواليد قد الوفيات، 25 مليون زادوا في الفترة من عام 2011 حتى الآن، الـ25 مليون دول الخطين عمرهما ما قربوا من بعض "خط الإيرادات والمصروفات، تصور بقى في 2011 بتخسر 450 مليار دولار كأن مش ليهم تأثير".
وأضاف: "عام 2014 شخص ما قال لي أنت أيقونة مصر إيه اللي دخلك الدولة دي؟ ولو دخلت هيقطعوك، قلتله لو ثمن بناء الدولة دي مش تقطيعي ولكن موتي، أنا هعملها".
وتابع: "أوعوا تفتكروا إني جاي أقدم نفسي ليكم، وعمر ما كان اللي بيخشلنا قد اللي بنصرفه، وكان قبل عام 2014 الناس بتاكل بس".
وقال: في حد لازم يضحي، وإذا كنت أنت مش عايز تساعد نفسك، إزاي عايز تساعد الناس، وهقولكو قد إيه جهل الآخرين، هو في حد عايز يحكم بلد يهدها؟
وأضاف: حالة عدم الاستقرار اللي استمرت من 2011 لحد 2013 جابت البلد على الأرض، ومفيش بلاد بتطلع لقدام غير بالاستقرار والأمن، وأي حد يقول غير كده يا جاهل، يا أحمق.
المصدر: RT + وسائل إعلام مصرية

hazem

In a mad world, only the mad are sane
طاقم الإدارة
المستوي
6
الرتب
6
حضرتك زي ما الرئيس السيسي الموضوع بقاله 40 50 سنة هدموا الشخصية المصرية وأفقدوها الثقة في الحكومة وفي أي حاجة بتتعمل

الموضوع مش اعلام الموضوع أن الناس بتصدق الكلام الزور والحكومة بتطلع ترد تتكدب

الموضوع مبقاش اعلام الموضوع أن الناس لازم تاخد نفسها وتشوف اللي بيحصل وأننا قادرين نعدي

هانت هي مشكلة وقت وهنعديها ونضحك علي الأيام دي

ربنا يمد في عمره ويقفل الشغل اللي بدأه

Atum

مراسلين المنتدى
المستوي
11
الرتب
11

مشروعات عالمية.. سكك حديدية مع السودان وربط كهربائي بالسعودية والمتوسط ببحيرة فيكتوريا

تحدثت الدكتورة رانيا المشاط، وزير التعاون الدولى، عن بعض الجهود التنموية خلال السنوات الماضية.

وقالت رانيا المشاط خلال كلمتها بمؤتمر حكاية وطن، بحضور الرئيس عبد الفتاح السيسى، أن الدولة تسعى للانضمام للتحالفات المختلفة، حيث انضمت إلى بنك التنمية الجديد التابع لمجموعة البريكس.

البريكس

وتابعت: يتم صياغة الاستراتيجيات لزيادة التعاون مع البريكس وبنك التنمية الجديد إضافة إلى وجود لجان لفتح مجالات استثمار مع الدول الصديقة.

تحدثت المشاط عن التعاون الاقتصادي “جنوب جنوب” مؤكدة أنه يتم التنسيق مع الشركاء لتنفيذ عددا من المشروعات التنموية منها ربط السكك الحديد مع السودان، ربط البحر المتوسط مع بحيرة فيكتوريا، الربط الكهربائى مع السعودية.

Nile Crocodiles

طاقم الإدارة
المستوي
5
الرتب
5
للاسف كلامك كله صح يا هندسة لكن في نفس الوقت بيجعلني حزين جدا.......تخيل باتكلم مع زميل لي في العمل وهو المفروض على قدر كبير من العلم فهو خريج هندسة واجده بيتعجب من ان السيسي عايز يرشح نفسه تاني وبيقولي هي ايه لزمتها فلوس القروض اللي اخدناها وعملنا بيها كباري وطرق

للاسف الاعداء نجحوا في تشويه شخصية بعض المصريين والذين للاسف بسبب تفكيرهم فقط في غلاء المعيشة والذي طال الكل باجدهم غير منصفين لما يحدث في الدولة وان ما يحدث فيها من بناء وتنمية وارادة حقيقة لم نراها منذ عهود طويلة يمكن اخر تجربة ورغم انها بدات بخطوات جادة وصحيحة الا انها لم تكتمل بسبب الحروب والصراعات وهنا اتحدث عن تجربة عبد الناصر.......

لكن بالفعل الدولة بتحارب في كل الاتجاهات من بناء حقيقي للدولة على اسس قوية من جهو ومن جهة ثانية محاربة الارهاب والفكر المتطرف ومن جهة ثالثة بتحارب محور الخرفان ومراكيب التيار المتني على رايي استاذنا @Aymanop1522 ومن جهة رابعة بتحاول تبني شخصية الانسان المصري من جديد بعدما تم تشويها عن عمد ولمدة تزيد عن 5 عقود......كل هذا يجعلني حزين عندما ارى مجهود ناس مصريين وطنيين حقيقين بيضيع بدون ادنى نقد حقيقي وبناء وليس النظر للموضوع من جهة واحدة فقط
تحياتي لك يا هندسة

التعديل الأخير:

عبد الباقى

عضو مميز
المستوي
5
الرتب
5
أمين يا رب و الريس مشخص الموضوع صح جدا , و ده فعلا محتاج مجهود رهيب للتغلب عليه . ربنا كريم

مصر دمى

عضو مميز
المستوي
2
الرتب
2
الحمد لله ان ربنا انصف مصر والشعب المصرى مع القيادة السياسية الحكيمة التى تصبر على الاعلام الخاءن الممول من اجهزة مخابرات معادية
ومع شعب معظمه جاهل بقضاياه الاقتصادية والسياسية والعسكرية
ولا يعرف غير اكلنا وشربنا وشفينى وكسينى وتعلمنى ولا تسالنى
عيب
الذى يعمل لمصلحتى وانا جاهل وانتقده
عيب ياشعب مصر تسمع وتصدق الخاءن والعميل وتكذب الذى يخدمك قدر استطاعة موارد البلاد وانت لا تعلم او عندك علم
عيب ياشعب

عبد الباقى

عضو مميز
المستوي
5
الرتب
5
مش متفق مع حضرتك , الحكومة فيها وزارتين ( اعلام و ثقافة) مسؤوليين عن توعية الناس غير الاجهزة الاخرى
احنا فى حرب اعلامية من سنيين ولازم الحكومة تعامل الملف ده بما يستحقه
كام قناة اعلامية موجهة للجمهور المصرى فى ال 10 سنين اللى فاتوا من خارج مصر ؟؟ و بعد كده نتكلم على الناس و وعيهم
عبد الناصر كان معه وزير ثقافة بوزن ثروت عكاشة , مصر محتاجة محاربيين من النوعية دى
من فضلك, تسجيل الدخول أو تسجيل لعرض المحتوي!

مصر دمى

عضو مميز
المستوي
2
الرتب
2
كيف تعيد الشعب الى قلب ونبض الوطن
الموارد بالكد تكفى او لا تكفى
القلوب ليست مع الوطن سواء المواطن العادى او الاعلام الذى اصبح وهم
والاعداء ينهشون عقول وقلوب معظم الشعب الذى لايعرف مصلحته الحقيقية
واذا الوطن غير قادر على الوفاء بالمطلوب نبيعه ونشترى من اعداءنا؟؟؟

مصر دمى

عضو مميز
المستوي
2
الرتب
2
أنصار الواد اللبناني احبوش الجعر عمالين يشتموا في الشعب
سامحك الله
عندما تكون مواردك قليلة وشعب قليل العمل قليل الحيلة وكثيف السكان
ويطلب ولايعطى والفرد لا يساعد اخيه المواطن الا بالبقشيش او التسول باداء الخدمة
فلابد من تغييره للافضل بالعلم والعمل والتضحية
لكن شعب يدعى انه يعمل وهو لايعمل ويطلب العطاء من الغير ولا يستحى من التسول
عيب
لابد ان نعمل ونتعلم اكثر ونضحى اكثر حتى يكون لنا مستقبل على هذه الارض او يأتى غيرنا يأخذون ارضنا
لا عيب ان نعرف اخطأنا ونعالجها ونصلح انفسنا لصالحنا وصالح اوطاننا
و لا عيب ان نتعلم من غيرنا ان نحافظ عل اعمالنا ونطورها ونكون الافضل على العالم بالعمل والعلم والايمان بالله والتضحية فى الحفاظ على تقدمنا والحفاظ على اوطاننا
ولا يخضعنا الاعلام الغربى لما يراه او غيره من الخونه

انا لم اقصد الجهل يعنى الامى
والجهل بالمعارف العلمية ويركن الى الاعلام الغرب واتباعه الخونه ليقضى على وطنه واهله وجيرانه وباقى شعبه
لعدم علمه بالمعارف العلمية الصحيحة
وايضا الايمان بالله ان لا تتسول العمل او ان تكون قليل المعرفة بعملك او اداءك فى عملك دون المستوى او غير مؤهل للعمل وتعمل
كل هذه يجعلك غير قادر على الوفاء بالتزماتك امام اسرتك وبالتالى الشعب غير قادر بالالتزام والوفاء بالتزماته امام غيره
يعنى عاجز يعنى يجهل الكثير لكى يقف على قدم الوساق امام الغير للوفاء بالتزاماته
انا لا اشتم شعب مصر وانا مصرى ومنهم
ولكن لابد من ان نعرف انفسنا و لا عيب حتى نصل الى طريق النجاح

مصر دمى

عضو مميز
المستوي
2
الرتب
2
انا فى التحليل السابق لا اقصد الشعب كله ومعظم الشعب
وهنا لا اقصد الاطفال او الشيوخ سواء نساء او رجال
ولكن اقصد من يعملون او فى سن العمل
وهؤلاء بعضهم متعاطف مع الاخوان والبعض الاخرى متعاطف مع عهد الرءيس مبارك رحمه الله
والقليل يعمل ويضحى ويتعلم ويعرف الحقيقة ويعمل مع القيادة السياسية بتفانى لوصول مصر لمصاف الدول الكبرى مثل الصين والهند وكوريا واليابان والمانيا

الذين يشاهدون الموضوع الآن