مرحبا بك في منتدى الشرق الأوسط للعلوم العسكرية

انضم إلينا الآن للوصول إلى جميع ميزاتنا. بمجرد التسجيل وتسجيل الدخول ، ستتمكن من إنشاء مواضيع ونشر الردود على المواضيع الحالية وإعطاء سمعة لزملائك الأعضاء والحصول على برنامج المراسلة الخاص بك وغير ذلك الكثير. إنها أيضًا سريعة ومجانية تمامًا ، فماذا تنتظر؟
  • يمنع منعا باتا توجيه أي إهانات أو تعدي شخصي على أي عضوية أو رأي خاص بعضو أو دين وإلا سيتعرض للمخالفة وللحظر ... كل رأي يطرح في المنتدى هو رأى خاص بصاحبه ولا يمثل التوجه العام للمنتدى او رأي الإدارة أو القائمين علي المنتدى. هذا المنتدي يتبع أحكام القانون المصري......

متابعة مستمرة الصفقات المصرية الايطالية

صانع

طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
Country flag
من فضلك, تسجيل الدخول أو تسجيل لعرض المحتوى !
علشان كده قلت على صناعة الطائرات أن اى شركة نقدر ناخد منها تصنيع محلى يبقى هايل

وده جزء من اللى كتابته تحت مقال خبير يكشف لـRT مدى قدرة مصر على إنتاج مقاتلة متطورة على غرار "كوثر" الإيرانية

أن صناعة الطائرات تحتاج من ٨٠٠٠ إلى ١٦٠٠٠ صناعة مغذية ومكونات كثيرة جدا والحل الافضل لنا هو الدخول فى اى صناعة لأى طائرة يكون فيها جزء تصنيع محلى بذلك نكون دخلنا المجال كما قيل فى المقال ٥٠٪ وانا ارى انها نسبه كبيره كبداية ولكن لو الاتفاق مع أي دولة سمح بذلك يكون كلام عظيم

صانع

طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
Country flag
روسيا - جناح أبحاث الدفاع الهندي
في محادثات مع الهند لطلب إضافي من 50 Su-30MKI: روسيا
تم النشر في ٨ ديسمبر ٢٠٢١ | من قبل المشرف
المصدر: RAUNAK KUNDE / NEWS BEAT / IDRW.ORG.

في مقابلة مع إيكونوميك تايمز ، قال رئيس الخدمة الفيدرالية الروسية للتعاون العسكري التقني (FSMTC) دميتري شوغاييف إننا نناقش المزيد من الإنتاج المرخص لـ Su-30MKI في الهند. إنه يتعلق بخمسين مقاتلاً إضافيًا.

عرضت HAL في الماضي ترخيص إنتاج 40 طائرة Sukhoi Su-30MKI إضافية لسلاح الجو الهندي ، في البداية ، وافقت IAF على 18 Su-30MKI إضافية ولكن بعد ذلك استقرت على 12 ولكن يبدو أنه بعد أخذ التأخيرات المحتملة في المقاتلة متعددة الأدوار في الاعتبار عملية مناقصة الطائرات (MRFA) ، تراجعت IAF أخيرًا وقررت شراء 50 طائرة إضافية.

من المحتمل أن تقدم HAL 50 إضافية من طراز Su-30MKI تتميز برادار AESA للتحكم في الحرائق (FCR) والذي سيكون مشتقًا مطورًا من UTTAM AESA FCR المطور محليًا لبرنامج LCA-Tejas Mk1 جنبًا إلى جنب مع كمبيوتر مهمة مطور (MC) ، تمت ترقيته محليًا جهاز استقبال تحذير الرادار (RWR) وجراب التشويش للحماية الذاتية المحمولة جواً (ASPJ) الذي طورته مؤسسة أبحاث إلكترونيات الطيران الدفاعية الهندية (DARE).

ملاحظة: لا يمكن إعادة إنتاج المقال دون إذن كتابي من idrw.org بأي شكل حتى بالنسبة لمقاطع فيديو YouTube لتجنب مخالفات حقوق النسخ

نشر في News Beat

Xمارشال

Najim Al Zafir
Country flag
الهند قصة مختلفة تماما
همه خدوا من الروس تجميع ال SU-30 وواحدة واحدة لحاد ماعملوا أجزاء
ومشيوا في مشاريعهم لحاد ماعملوا ال LCA Tejas وحلقت
يعني همه يقدروا يشيلوا مشروع طيارة مقاتلة مستريح وطيارة تدريب ولو صبرنا كام سنة ممكن طيران مدني غير الهيلكوبتر
فلما تيجي فرنسا تتفق على تصنيع رافال
الإتفاق مهما كان التفاوض سقف الهند فيه 100% صنع في الهند والموضوع مش فلوس
تيجي لدولة زي السعودية برغم السيولة الضخمة ... أجزاء من الطائرات وبنتكلم في جناح يعني لا محرك ولا رادار
طيب أنا كمصر بقى هعمل ايه
-اشوف اّخر ماوصلت له في حلوان ولا القاهرة 200 هل أقدر امشي في الخبرة الكمتاخده من المشروع ده وهل هتنفعني ... لأ مثلا
خلاص يبقى مشروع وطني
هييجي إزاي ... تحريف لمقاتلة بصنعها هنا
فانته عاوز دولة تديك تقنية بسخاء ومش عاوزاك زبون هي عاوزاك بوابة لسوق وخد عمولتك تصنيع
حاجه زي كده

لكن الهند لو فرنسا محطتش مصنع لوكهيد هتحط مفيش الكونسرتيوم الأوروبي مفيش همه هيكملوا شغلهم ... دول عندهم مشروع جيل خامس شغالين عليه
فبالنسبة للهند انته بترقع اخرام بس
لكن احنا عاوزين من أول ومن جديد وهنقول ايه

Xمارشال

Najim Al Zafir
Country flag

Xمارشال

Najim Al Zafir
Country flag
إحنا ليه بنتكلم من منطق إن كل الحلول في إيدينا
وضعنا من وجهة نظري
-جيل خامس موثوق في العالم F-35 ونقطة
-الروس بال PakFa فكرة التفاوض معاهم هتبقى في مجرد الشراء ماراثون جري هتتفق على المقاتلة والسلاح وكل ده وله نموذج بيجرب تحليق لسه

الحاجه التانية ليه أنا ماسك في الجيل الخامس
مش هيبقى عماد قوتي هييبقى سرب أو اتنين والباقي Work horse

تعالى نشوف الصفقات الجوية
-كل الضحك والشعر اللي بيتقال والرافال بنقول يارب F3R ومفيش Meteor لدلوقتي

فاللي بيتفاوض معاك زيه زيك عارف إنك عاوز Bulk للقوات مش بقى عندي 400 طيارة F-16I/15I زي إسرائيل فعاوز أطور قواتي بF35
هو عارف إن رأس مالك الرافال اللي هتاخدها منه مع اللي عندك وحط ال46 ميج 29 واسمها ميج 29 في الاّخر وسرب سوخوي في علم الغيب

فالموضوع مش بسهولة كتابتنا كده

انته ممكن تمشي زي مانته
أو
تتجه لمشروع استراتيجي بقى للتصنيع وزي مايكلف وزي ما يجيب اعتراضات وده اللي عندي

Xمارشال

Najim Al Zafir
Country flag
فأنا ربنا كرمني وعندي 3-4 دول في العالم بيشموا نفسهم لسه في صناعة الطيران وهمه باكستان - الهند - تركيا -كوريا
أسهل حد منهم الهند - باكستان
اتنين عكس بعض يعني تعرف تتفاوض معاهم وطيارتين معقولين
أنا هصرف المشروع ده كله بوابة فتح سوق أفريقي يعني لو هصنع ومعنديش نيه اّخد انتاجي احطه في قواتي الجوية ده عادي
كده كده خطة تسليحي ماشية
بس أنا عندي خط مقاتلة وبصنع بدن ونفق ريح وصناعات مغذية
أنا بعد كده بقى أعمل زي الهند
عقولي تشتغل شوية وتطور الحاجه اللي في ايدي
تطور السبيكة اللي بصنع منها تطور الصناعات المغذية زي أي دولة بتعمل بلوك 1 واتنين وتلاته
بس أنا عندي مشروع ملهوش أي دعوة بخطط التسليح
لما ينضج وأنا أواكب ساعتها نتكلم في مشروع مقاتلة وطنية بتاعة زمنها

زي اللي عمله في سيناء 200
جاب BMP ولعب فيها طيب بكره سيناء 300 بتاعتي

زي البحرية
جاب شركة لورسن ... أنا مش عارف أقول لثايمن كروب ولا DCNS اللي هي نافال جروب ولا نافانتيا ولا فيكانتيري تعالوا نعمل مشروع كورفيت مصري صرف
لورسن جات معايا
النهارده بعمل CC-60 بكره CC-170 وفرقاطة تقيلة

وهكذا

JOKer 88

اذا نبح خلفك 100كلب فاعلم انك ذئب(العوده)
الحلول
1
المستوي
10
الرتب
10
الموقع الالكتروني
twitter.com

MaD84

عضو مميز
المستوي
2
الرتب
2
Country flag

لو هنصنع الرافال يبقى مش 50 طيارة فقط و العدد هيزيد و ممكن تحل محل الاف 16 .

هيبقى عندك قطع غيار و صيانة مش ليك و لكن للمنطقة ككل

بالعكس ... انا شايف اننا ممكن نصنع الكابينة و الرادار و المحرك افضل من البدن :LOL: .... ليه بقى

* انت بتصنع اجزاء من محرك الاف 16 ... فمدئيا عندك ملكة التصنيع (مش كامل و لكن جزئى على الاقل)
* الكابينة ... شاشات و حساسات تقدر تعملهم ( الكرسى لا طبعا)
* الرادار ... انت بتصنع رادارات و اعتقد انت متعاقد على تصنيع رادار الميراج RDY او اجزاء منه فبرده عندك ملكة التصنيع .

لكن البدن لأ ... انت معندكش حاجة بتعملها كاربون فايبر و التيتانيوم معتقدتش اننا نعرف نعمله بنفس كفائة فرنسا

MaD84

عضو مميز
المستوي
2
الرتب
2
Country flag

هتبقى صفقة سياسية و عسكرية لفتح المجال لصفقت اخرى للبحرية ..

و بكدة فانا اعتقد ان التايفون هتكون سرب واحد فقط SEAD/DEAD ( اضافة للاف 16بلوك 52)
الرافال هتكون MULTI ROLE + تشويش
الميج و الاف 16 دفاع جوى
السوخوى لو جت هتبقى دفاع جوى / سيادة جوية

و عبدالحليم يرقص فى الفرح

عبد الباقى

عضو مميز
المستوي
5
الرتب
5
Country flag
معلومات ان الصفقة فى طور التفاوض على التسليح , لان مصر طالبة انها تكون متعددة ادوار (تدريب و هجوم)
صفقة فى حدود 500 مليون يورو ل 24 طيارة
مفاوضات على الدرون Leonardo Falco Xplorer

( J O K E R )

عضو مميز
المستوي
3
الرتب
3
اولا الرافال ليست بديل عن الاف 16.. لو نصف الاسطول تم تطويره هيفضل 15سنه علي الاقل
ثانيا مصر لاتصنع اي أجزاء من الاف 16 الا بعض قطع الغيار!
رادار الميج الحديد مداه 160كلم وايسا! ومصر لاتشارك في صناعته ايضا؟ الافضل التوجه نحو مقاتله خفيفه تصبح صف ثاني او تدريب متقدم والافضل اننا نصنع الذخائر المختلفه ونملك حق تنصيب أي نوع من الاسلحه علي المقاتله بدلا من الرحوع للشركه الام
وطبعا بالنسبه للرافال لو العدد 100 طائره مثلا يبقي تصنعهم وتصنع قطع الغيار بالكامل مع خق تصدير قطع الغيار دون الرجوع للشركه الام

House

عضو معروف
المستوي
2
الرتب
1
Country flag

انا كنت بتكلم على استعداد فرنسا لانتاج الرافال خارج فرنسا وده وضحته .. لكن قدرتنا احنا على تصنيعها امر اخر هرد عليه برده

بالنسبه للبدن فمفيش فرق تكنولوجي كبير بين بدن الرافال وبدن التيجاس .. الاتنين تصميمات دلتا وينج غير مستقرة ايروديناميكيا واغلبها مصنوع من المواد المركبة الخفيفة والاتنين بيستخدمو fbw ديجيتال رباعي .. وبالتالي اللي يخليك تقدر تصنع بدن التيجاس هيخليك برده تقدر تصنع بدن الرافال

images.png images (1).png

بالنسبة للافيونكس وباقي الحشو فاحنا مش هنخترع العجلة من اول وجديد .. احنا هنعمل زي كل الناس ما بتعمل وهننقل التكنولوجيا تدريجي .. خط انتاج الرافال بينتج ١١ مقاتلة سنويا .. لو هنتعاقد على عدد اكتر من ١٠٠ مقاتلة ده معناه ان الخط هيشتغل على الاقل لمدة ١٠ سنين (ده اذا مكنتش هتزود الاعداد مستقبلا) .. خلال العشر سنين تقدر تزود نسبة المكون المحلي لحد ما توصل ٧٠% زي المعروض على الهنود .. وده اللي انت هتعمله مع ال k9 .. وده اللي بنعمله في الصناعات المدنية سواء تصنيع سيارات كهربائية او قطارات .. نسبة التصنيع المحلي تزيد تدريجيا مع استيعاب التكنولوجيا

ثانيا ايه علاقة التيجاس بالرافال اصلا وليه لازم نختار واحده منهم .. واحدة مقاتلة خفيفة والتانيه مقاتلة ثقيلة .. كل واحدة منهم لها مهام مختلفة .. وليه لا لو ممكن ماديا نملك خط انتاج للتيجاس (او ممكن خطين لان الخط الواحد بينتج ٨ فقط) وكمان خط انتاج للرافال .. الهنود عندهم خطوط انتاج للسو٣٠ وخطوط انتاج للتيجاس وكانوا عايزين كمان خط انتاج للرافال .. احنا مش دولة صغيرة اكتر من ١٠٠ مليون ولو نقدر ماليا لازم نعمل كده (ونقدر لو قررنا نبيع الاف ١٦ المصرية المعوقة)

Egyptian ~strength

عضو معروف
Country flag

House

عضو معروف
المستوي
2
الرتب
1
Country flag
على فكرة من ضمن ما عرضته الهند وقد يكون هناك اهتمام بيه مروحية هندية مدنية تم تسليحها واضافة افيونكس عليها لنحويلها لمروحية هجومية اسمها rudra mk4

من وجهة نظري اننا محتاجين مروحية هجومية خفيفة بتصنيع محلي وباعداد محترمة .. لكن rudra اقل من الطموح .. اللي كويسه فعلا هو المشروع الاخر الهندي لمروحية هجومية خفيفة lch واللي قاربت على دخول الخدمة في الهند .. لو نعرف نجيبها فهتكون كويسة جدا كمشروع محلي بنقل تقنية

Screenshot_2021-12-15-15-32-51-434_com.vanced.android.youtube.jpg IMG_20211215_152356.jpg

من فضلك, تسجيل الدخول أو تسجيل لعرض المحتوي!

House

عضو معروف
المستوي
2
الرتب
1
Country flag

ميزة الهنود من وجهة نظري انهم قريبين جدا من الشعب المصري سواء في المميزات او العيوب كمجتمع .. لكنهم النسخة ال extra مننا .. يعني الحاجات الكويسة عندهم احسن مننا .. والحاجات السيئة عندهم اسوا مننا

Aymanop1522

عضو مميز
المستوي
4
الرتب
4
Country flag

الذين يشاهدون الموضوع الآن

أعلى أسفل