• يمنع منعا باتا توجيه أي إهانات أو تعدي شخصي على أي عضوية أو رأي خاص بعضو أو دين وإلا سيتعرض للمخالفة وللحظر ... كل رأي يطرح في المنتدى هو رأى خاص بصاحبه ولا يمثل التوجه العام للمنتدى او رأي الإدارة أو القائمين علي المنتدى. هذا المنتدي يتبع أحكام القانون المصري......

متابعة مستمرة تطورات النزاع السوداني

في رأيك . هل يتجة السودان الي تقسيم جديد

• مجموع المصوتين
    74

Bright sky

عضو مميز
المستوي
1
الرتب
1

اي حروب او صراعات طائفية او عرقية في اي بلد بسبب ضعف الحكومة المركزية و ده هيحصل في اي بلد ، عندك مثلا روسيا فيها عرقيات و طوائف مختلفة لو ضعفت الحكومة في موسكو و ضعف الجيش الروسي قد ينهار الحكم الفيدرالي الروسي ، مثلما كان قريب للحدوث في أواخر الثمانينيات و حتي تولي بوتين السلطة و الامثلة كثيرة في سوريا و العراق و حتي اليمن ، الموضوع راجع لقوة النظام المركزي و حتي ايام البشير كانت الدولة السودانية دولة ضعيفة و ملعب لاجهزة مخابرات المنطقة

Bright sky

عضو مميز
المستوي
1
الرتب
1
ياريت يتقدموا

لن يتقدموا و لو قادرين علي التقدم لفعلوا لكن شمال السودان و الشرق خط احمر ، و لو تقدموا طيرانا هيضربهم

Tamer tiger

عضو مميز
للاسف موازنة مصر ليست مع القذره الامارات ولكن مع الامريكان والموضوع ده لازم يقف
يستحضرنى عندما انهار الجيش الاثيوبى ولجأت الامارات الى اميركا وتوجهت اميركا الى مصر بالتحذير يجب ان يتعلم الامريكان من الان انهم يسمعوا كلمة لا بصوت واضح وبمردود على الارض .الامريكان محتاجين يتفطموا فى علاقتهم مع مصر

𓈙𓉔𓏲𓎡𓂋𓏭

ولقلبي أنتِ بعد الدين دين
طاقم الإدارة
المستوي
11
الرتب
11
مش بالسرعة دي..الاول يتقدموا ويعملوا جرايم والسودانيين يترجوا مصر بالتدخل من اصغرهم لاكبرهم وبعدها طلب رسمي من بقايا الدولة السودانية وساعتها نعمل الصح

Mohamed Gamal

وفدًا لمصـرنا الدنيا فلا نضـعُ الاوطـانَ إلا أولًا
المستوي
7
الرتب
7

بصراحة كل شئ جايز و أنا كتبت كده من كام ساعة, انا شايف لازم هيكون فيه تدخل مصري قوي قبل بداية أبريل

Mohamed Gamal

المستوي
7
الرتب
7
كل كلامك صح و جميل ليه بقى أنا أبلي نفسي كدولة مصرية بالكلام ده و أنا معنديش شغل العرقيات و الطوئف و التخلف ده ؟

ليه أضم ليا جزء سرطاني يأذي باقي الجسد السليم ؟

Tamer tiger

عضو مميز
فاهم قصدك ايه وفعلا استراتيجية مصر فى الازمة السودانيه بتهدف لتربية السودانيين وخاصة قوة الثورة اللى اتعاونت مع السعوديه لاستبعاد مصر من اى عملية سياسيه تخص السودان واتهام مصر بانها دولة معاديه
لكن انا عاوز اربى الكلب اللى اسمه حميدتى ولحد دلوقتى ماخدناش حقنا وحق الفيديوهات اللى نشرها لجنودنا

Bright sky

عضو مميز
المستوي
1
الرتب
1

الموضوع توازنات دولية يعني كل واحد عامل لنفسه خط احمر ، هضربلك مثال في ليبيا مثلا لما الاهبل حفتر سمع كلام الإمارات و حاول دخول طرابلس و دخلها بالفعل و فجأ بدأ الضرب فيه من الخارج و فاغنر انسحبت فجأ و حفتر و جنوده انسحبوا بخسائر كبيرة كانت سنهي سيطرته علي الشرق لولا تدخل مصر ، لان ما حدث في ليبيا هي توازنات دولية لان الناتو و الغرب لن يسمح بسيطرة حفتر مع مصر و روسيا علي ليبيا كاملا لذلك تدخلوا لمنع سقوط طرابلس و نفس المشهد يتكرر في السودان توازنات دولية في السودان و سينتهي الوضع كما حدث في ليبيا إما تقسيم غير رسمي او تقسيم رسمي ، مصر ليست دولي عظمي لكن لا احد يريد ان يعاديها ، لذلك احترموا الخط المصري في ليبيا و حذروا اردوغان من تجاوزه لذلك بقي الوضع كما هو عليه ، مصر دولة قوية حتي لو عندنا ازمات اقتصادية

𓈙𓉔𓏲𓎡𓂋𓏭

ولقلبي أنتِ بعد الدين دين
طاقم الإدارة
المستوي
11
الرتب
11
مصر مش هتبص اصلا لا لحميدتي ولا اللي وراه..مصر interest oriented يعني برجماتية بس
الهدف من الطريقة مش بس تربية الهايجين هناك..لكن الاهم ان مفيش كلب داخل او خارج السودان يرفع صوته مستقبلا ضد مصر ولو حصل منهم فيهم يربوه عشان الاستقرار

بالنسبة لحميدتي او السراج او حماس..كلهم ماشيين واحنا اللي قاعدين وهيجي غيرهم معاك
المهم نتيجة الموضوع لصالحنا

Tamer tiger

عضو مميز
التوازنات الدوليه مفهومه لكنها لا يجب ان تكون فى عمقى الاستراتيجى
الكلب حفتر ولائه للامارات
الوسخ اللى خرجنا كل دفعات جيشه من عندنا وعملنا ليه جيش
لعب من ورانا فى بداية الازمه السودانيه بنقل السلاح
اصبحت فاغنر داعم ليه. من خلال الامارات صحيح هو لسه خايف من مصر لكن انا لا اعتبره صديق

Tamer tiger

عضو مميز
صورة الجيش المصرى ماتتهزش
لما اجتمع السيسى مع مجلس الامن القومى المصرى وبعدها مع قيادات المجلس العسكرى بعد حادثة مروى كنت متأكد انه بيهدى الموقف لكن ماعتقدش ان الصبر هيطول على اى حد واخد بالك على اى حد
الامارات لازم تتربى والسيسى هو العقبه فى ده
عامة ربنا يعمل اللى فيه الخير

Bright sky

عضو مميز
المستوي
1
الرتب
1

الاسباب كثير جدا

اراضي خصبة مياه اصبحت علي حدود منابع النيل نفوذ جيوسياسي و بقي الساحل المصري قريب من باب المندب

Tamer tiger

عضو مميز
مصر ليست دوله محتله ولا تتوسوع على حساب جيرانها ولو انفصل الشمال وحب ينضم لمصر طواعية ده هيلقى عبأ جيوسياسى كبير لانك لازم توصل للخرطوم وتاخد معاه الشمال الغربى من دارفور الملاصق لليبيا عشان تامن وجودك وحدودك الجديده

Mohamed Gamal

المستوي
7
الرتب
7

الأراضي الخصبة أتكلمنا عنها في الردود السابقة و واضح انها كلها في جنوب السودان و دارافور و جنوب الخرطوم و شرق و شمال السودان اغلبيتها صحراء

المياه هي بتمر من عندهم مش أكتر و بيحجزوا حصتهم في كام خزان و في النهاية بتيجي بحيرة ناصر, النفوذ الجيوسياسي اتفق طبعآ معاك فيه لكن مشاكلهم الداخلية الكتير هتخلي الفوائد أقل من المصالح اللي هنحققها

فكرة أننا نكون عند باب المندب متحمس ليها جدآ لكن بقواعد عسكرية مصرية في اريتريا و جيبوتي و الصومال هتكون افضل 100 مرة من اني احط جنود مصريين وسط السودانيين اللي بيكرهونا و بيحقدوا علينا و اللي ماتستبعدش وقت اي معركة هناك يغدروا و يكونوا في صف العدو!

Bright sky

عضو مميز
المستوي
1
الرتب
1

حفتر لن يصمد بدون مصر ، ساعدهم في الاول و توقف بعد التحذير المصري ، و جود فاغنر في دول حدودية مع مصر هو شئ غير مرحب به في مصر و الأمريكان كانوا بيبحثوا معنا كيفية طرد فاغنر من ليبيا و السودان و التشاد ، لكن مصر في ازمات كثيرة متتالية و من زمان مصر عندها سياسة تأجيل الصدام و الملفات ، نخلص بس من أزمتنا الاقتصادية و تنتهي حرب غزة و هنفتح ملفات كثيرة

Bright sky

عضو مميز
المستوي
1
الرتب
1

مفيش حاجة اسمها دولة احتلال و دولة ليست محتلة ، الكلام ده يقال فقط في الندوات ، اي دولة بتحصل علي فرصة للتوسع بتغتنمها ، التغير فقط هو المسميات بدل مكان احتلال ، اصبح تصويت و انضمام رسمي و استفتاء الي اخره

Tamer tiger

عضو مميز
عامة انا لا اتصور انه هيحدث

OSORIS

جانبي الايسر قلبه الفؤاد..وبلادي لي قلبي اليمين
طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
السودان كيان مصطنع .. اهله انفسهم لا يؤمنون به و يريدون تحطيمه ..وبيسمحوا لكل من هب ودب ان يتدخل ويخرب و يدمر..اذا لن نكون احرص عليه من اهله .. بل بالعكس تدخلنا المباشر سيكون هو الخطا الذي يرتد علينا واهدافنا ومصالحنا العليا ان نسترجع ما كان لنا حتى العام ١٨٩٩ واخذه الانجليز منا و نقلب المؤامرة على أصحابها بدلا من ان يحجموا مصر ويقزموها سيجدوا ان مصر توسعت واستفادت... بكده لا نستدرج لفخ يستنزفنا وفي نفس الوقت كسبنا وربحنا ارض ومياه وموارد

الذين يشاهدون الموضوع الآن