• يمنع منعا باتا توجيه أي إهانات أو تعدي شخصي على أي عضوية أو رأي خاص بعضو أو دين وإلا سيتعرض للمخالفة وللحظر ... كل رأي يطرح في المنتدى هو رأى خاص بصاحبه ولا يمثل التوجه العام للمنتدى او رأي الإدارة أو القائمين علي المنتدى. هذا المنتدي يتبع أحكام القانون المصري......

جنود أمريكيون سابقون: شاهدنا أجساما طائرة عند الحدود المصرية الإسرائيلية

صانع

طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10

صانع

طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10

صانع

طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10

صانع

طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10

OSORIS

جانبي الايسر قلبه الفؤاد..وبلادي لي قلبي اليمين
طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
تخيل لو اهدى لنا القدر في وقت من الاوقات عقل جهنمي منضبط زي العتيد بسمارك في منصب مثل رئاسة الوزراء !!

انا مغرم بهذه الشخصية الصراحة ...صانع المانيا الحقيقي ..

صانع

طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10

صانع

طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
فى كلام أن الرماديين يعيشون فى القطب الجنوبى وبيتقال أن التكنولوجيا المرعبة اللى بتظهر من الأطباق الطائرة بتخرج من هناك وأنهم على صلة بالدول الكبرى صناعياً وأنهم نقلوا بعض التكنولوجيا لأمريكا وان هناك مجلس سرى يتعامل معهم وبينهم وبين العالم عن طريق هذا المجلس اتفاق بعدم التعرض لهم ولا هم يتعرضوا لنا وفى مراكز أبحاث فى القطب الجنوبى من روسيا وامريكا ودول أوروبية ولكن للدراسة وممنوع على العاملين الخروج من هذه المعامل غير فى أوقات محددة.

والله اعلم

التعديل الأخير:

صانع

طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10

صانع

طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10

مرمبتاح

عضو مميز
المستوي
5
الرتب
5
وفيه واحد في النمسا اسمه Karl Gruber
ووزير اقتصاد المانيا بدايه السبعينات اللي بينسب لبه الفضل في نهضه المانيا الصناعيه بسبب الإجراءات الاقتصاديه غير المعتاده والجرءيه والخلاقه الاي خلت المانيا من الوقت ده تنطلق بسرعه الصاروخ

احنا موعودين عن نفسي ومن رأيي فقط لاما ب
.. شايف انه أحق باداره كل شيء واختيار من يديرون له اهم اشياء الدوله من معيته ومن غير المدنيين والسستم ده مابيسمحش الا صاحب رؤيه او فكر انه يصعد لانه بيتم النظر عليه علي انه خطر محتمل فبيتم سحقه وده تشوفه من ٥٢ لحد الان
اللي المجتمع لم يطلع فيلسوف او مفكر بالمقارنه بفتره الحراك ايام الاحتلال الانجليزي والملكيه االي افرزت لينا كل المفكريين من طه حسين لطفي السيد
علي عبدالرزاق محمد حسين وليس حسنين هيكل وغيرهم
والتانيين
لاما دقون شايفين البلد مطيه واداه لتحقيق ايدولوجيتهم وخدمه مصالح جماعتهم التي لا تعرف معني الوطن

احنا عندنا ناس تمشي البلد ومفكرين زفلاسفه اقتصاديين بص قي مديره مدرسه اقتصاد لندن حيث يتخرج او تخرج عظماء انجلترا وكانت قبل كده تدير منصب حساس في الاقتصاد الانجليزي والالاف الاقتصاديين المصريين في الخارج منهم في امريكا واستراليا
بس دول عشان يشتغل ويظهر ويلمع عقله في مصر محتاج يبقي مسؤول وفي الصوره ويعارض ويحدد وجهه ويطرح افكار ويشرحها والمناخ بتاعنا من ٥٢ بيطفش كل ده
لانه استبدل اهل الثقه بأهل الخبره
لان اهل الخبره ليهم شخصيه ستوضح وتفضح مدي ضعف امكانيه من يديرون البلد وهم مش عاوزين كده
فبيطفشوهم
كلام بيزعل بس ده واقع واضح لي علي الاقل

التعديل الأخير:

s e t

عضو مميز
المستوي
10
الرتب
10
اه مفيش فضائيين والي عايز يجادلني يجادلني
طيب اولا هندخل من منظور دينى (ويخلق ما لا تعلمون) ..
آية " قال ابن عباس رضي الله عنه " لو فسرتها لرجمتموني "
روي البيهقي في الأسماء والصفات أثرا عن ابن عباس مضمونه:عن ابن عباس، رضي الله عنهما، أنه قال : {الله الذي خلق سبع سماوات ومن الأرض مثلهن} قال : سبع أرضين في كل أرض نبي كنبيكم، وآدم كآدم، ونوح كنوح، وإبراهيم كإبراهيم، وعيسى كعيسى) ورواه من طريق شعبة، عن عمرو بن مرة، عن أبي الضحى، عن ابن عباس، رضي الله عنهما في قوله عز وجل : {الله الذي خلق سبع سماوات ومن الأرض مثلهن} قال : في كل أرض نحو إبراهيم عليه السلام

عن ابن عباس رضي الله عنهما أنه قال: الله الذي خلق سبع سماوات ومن الأرض مثلهن. قال: سبع أرضين في كل أرض نبي كنبيكم، وآدم كآدم، ونوح كنوح، وإبراهيم كإبراهيم، وعيسى كعيسى. رواه البيهقي
...طب راى ...هل نحن الوحيدين فى ذالك العالم الواسع والى الا الان مش عارفين نوصل الى اى منطقه فى الكون اذا لماذا خلق الله الكواكب الاخرى بالتغير الذى عليها فكان من الافضل الاكتفاء بالارض التغير فى الكواكب دليل على وجود كائنات اخرى متغيره .مثل الارض ففى الارض فيه كائنات بتعيش فى الحر بس مبتعش فى الثلج والعكس ...انا اصدق بعدمك الوجود اذا نزلنا كل الكواكب واثبتنا ان مفيش حياه والكلام ده امامه الاف السنين على منوصل لتلك التكنولجيا الى تمكنا ان مفيش حياه بره الكوكب بتعنا

s e t

عضو مميز
المستوي
10
الرتب
10

ياجوج و ماجوج موجودين على الارض ..هل حد يعرف مكانهم ؟؟؟؟ البشر اضعف مما نتخيل ...المسيخ الدجال والجساسه (الدابه) موجوده على الارض هل حد عرف مكانها برغب كل الاقمار دى .او وجود البشر

التعديل الأخير:

s e t

عضو مميز
المستوي
10
الرتب
10
ولكن لا نعلم اذا كان لديهم رسل ايضا ام لا ...ولكن حديث بن عباس مثبت

Mohamed Salah

عضو مميز
المستوي
1
الرتب
1
وليه فسرت ان ويخلق ما لاتعلمون علي انهم الفضائيين ؟؟؟؟ ليه مثلا ميكونش حاجه علي الأرض ذي مثلا البكتريا هل في وقت نزول القرآن كن حد يعرف البكتريا او الجاذبية و حاجات تانية كتير
بالنسبة لتفسير الله الذي خلق سبع سماوات ومن الأرض مثلهن في علماء فسروا ان المقصود هي طبقات الارض
وبالنسبة لماذا خلق الله الكواكب الاخري ولماذا لم يخلق كوكب الأرض فقط ممكن يكون علشان ربنا عايز يبين قدرته التي ليس لها حدود وعلشان التأمل وإلا ممكن تفسرلي لماذا كوكب المشتري الذي ليس عليه حياة لدية 79 قمر بينما الارض الذي عليها حياة لها قمر واحد فقط

s e t

عضو مميز
المستوي
10
الرتب
10
انا فسرت ويخلق ما لا تعلمون على كل شئ ولم اقرنها بالفضائين ولكن ان الله من الممكن انه قد خلقها ونحن لم نعرف عنها شئ ...القران ذكر وجود البكتريا (ان الله لا يستحى )الى النهايه وغيرها ...الجاذبيه ايضا القران ذكرها ....قول ابن عباس معروف فى تلك المقوله
اذا كان الله خلقها من اجل القدره فلماذ نشكك انه خلق فيها اجناس اخرى من اجل القدره فعندما يخلق شئ تذيد عظمته ....بالنسبه للمشترى بصراحه انا لا اعرف ولكن تلك ما نتكلم عنه اننا ككائنات فى الارض او ككوكب نفسه لا نحتاج الى اكثر من قمر وان الحياه والكوكب المشترى يحتاج اكثر .....مثل هناك كائنات فى البحر اذا طلعت فوق فى مستوى معين من سطح المياه تموت واذا نزلت بعض الكائنات الى عمق الماء تموت برغم انها كلهاء ماء ......

Mohamed Salah

عضو مميز
المستوي
1
الرتب
1
انا لا اومن بوجود فضائيين بس الله لو خلقها فكان هيبقي في اشاره يعني المجموعه الشمسية لايوجد كوكب صالح للحياة سوي الأرض مع ان الشمس نجم متوسط مستقر وجاذبيته معقوله وايضا حرارته ليست مرتفعه ولا منخفضه مع ذلك لا يوجد حياه الا علي الارض فهل تعتقد ان مثلا في مجموعات النجم فيها قد الشمس الاف المرات وجاذبيته اكبر بكتير جدا وايضا حرارته رهيبة هل تعتقد ان يكون هناك حياه ؟؟؟
ايه علاقة ايه ( إن الله لا يستحيي ان يضرب مثلا ما بعوضة فما فوقها ) بالبكتريا ؟؟؟؟؟؟
الله خلقها للقدرة بالنسبة للبشر حتي يعرف انه لا يشئ بالنسبة لما خلقه الله ودعوه للتأمل فيقول الله سبحانه وتعالى ( أَفَلَمْ يَنظُرُوا إِلَى السَّمَاءِ فَوْقَهُمْ كَيْفَ بَنَيْنَاهَا وَزَيَّنَّاهَا وَمَا لَهَا مِن فُرُوجٍ )
وبالنسبه للكائنات في البحر وموتها علي عمق معين فذلك ليس له علاقه بالماء ذات نفسه بل بضغط ألماء فالكل كائن قدر معين من الضغط اذا تجاوزته يموت نفس فكرة الغواصه فالغواصها لها عمق معين اذا زادت عنه ضغط الماء يدمرها

s e t

عضو مميز
المستوي
10
الرتب
10
فما فوقها ...وهى بكتيريا تعيش على الذبابه ....بلطبع اعرف ضغط الماء ولكن انا قصت ان كل كائن ليه خصائص ومكان للعيش يعنى كل جسم ربنا خلقه يناسب المكان الى هيعيش فيه فاذا انا حكمت ان مكفيش حياه على الكواكب الاخرى بسبب نظرية للانسان الى اغلب نظرياته خاطئه وكل شويه يعدل فيها ....انا شخصيا نعم اظن ان هناك حياه وكل كوكب صنع خصيصا للشعب بتاعه ويتكيفو مع النظام للكوكب التابعين ليه .فانا لا استطيع العيش على كوكبهم وهم كذالك الا اذا تدخل العلم ويحاولو يتكيفو

JOKer 88

متديش للكلب قيمه عشان هيصيح
الحلول
1
المستوي
10
الرتب
10
الموقع الالكتروني
twitter.com
لو قابلت حاجه تاني هصورها ونشوف انها بتبقي تداخل فقط مع النجوم بقابل كتير عادي وخصوصا مدخل السويس تحس كده ليهم قاعده هناك

الذين يشاهدون الموضوع الآن