• يمنع منعا باتا توجيه أي إهانات أو تعدي شخصي على أي عضوية أو رأي خاص بعضو أو دين وإلا سيتعرض للمخالفة وللحظر ... كل رأي يطرح في المنتدى هو رأى خاص بصاحبه ولا يمثل التوجه العام للمنتدى او رأي الإدارة أو القائمين علي المنتدى. هذا المنتدي يتبع أحكام القانون المصري......

متابعة مستمرة حماس تعلن عملية طوفان الاقصى داخل عمق اسرائيل واسرائيل ترد بعملية السيوف

JOKer 88

متديش للكلب قيمه عشان هيصيح
الحلول
1
المستوي
10
الرتب
10
الموقع الالكتروني
twitter.com
معبر رفح هيتقفل خلاص
والعوجه وكرم ابو سالم هيمر منه البضائع والمساعدات
مفيش دبانه هتعدي ومن الممكن اللحوء الي الغالم مضاده للافراد

JOKer 88

متديش للكلب قيمه عشان هيصيح
الحلول
1
المستوي
10
الرتب
10
الموقع الالكتروني
twitter.com

OSORIS

جانبي الايسر قلبه الفؤاد..وبلادي لي قلبي اليمين
طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
سيبك من التصريحات ..اجهزته الامنية و حتى في الجيش عارفين الحدود كويس وعارفين تمن التصعيد على حدودنا شكله هيبقى ازاي ..نتنياهو بيغرق ومحدش مستعد يغرق معاه

Tamer tiger

عضو مميز
على فكرة الجماعات اللى زى حماس اكتسبت خبرات كبيره فى علاقاتها الخارجيه وبقت اكثر براجماتيه مش معنى كده انهم مش ممكن يخونك بالعكس ممكن جدا لكن العلاقات البراجماتيه مافيهاش علاقة حب وخيانه علاقة تربطها المصالح .شوف الامارات ودورها معاك وضررها ليك وكذلك السعوديه عمليات القرب والبعد مش علاقات عاطفيه ابدا والكل ممكن يضرك طالما انت مش صاحى ومدرك وعندك مرونه كبيره جدا فى التحولات
انت لما حماس خدت خط الاخوان ودعمت تسهيل مرورو الجماعات الارهابيه من القطاع عملت ايه قفلت الانفاق وخليت محامى يرفع دعوى وخد.حكم مبدأى بانهم جماعه ارهاببه
لما طلعوا وقالوا انهم فكوا الارتباط مع الاخوان وملهمش دعوة وحددت ليهم انفاق يبقى مسئولين عنها وتقدر تراقبها وتحاسبهم عليها
ظبطوا الحدود معاك وبالعكس هم خنجر فى ظهر الصهاينه مهم جدا وكمان بيخدم على نفوذ مصرى مهم جدا مش ممكن تنكر اهميته
انت كنت متحاصر حرفيا ياباشا لولا عملية طوفان الاقصى اكتر حد استفاد منها سياسيا واقتصاديا مصروكان اللى محاصرك حبايبك فى الخليج بالتعاون مع اميركا وتجاهل اوروبى كمان
بخلاف الناس بعتولنا معلومات مهمه جدا تخص خطط وخرائط فى غاية الاهميه الامنيه
دلوقتى الامارات بتحاول تلعب من وراك بردوا

OSORIS

طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
مروان البرغوثي لو خرج هيبقى خليفة ابوعباس و بدعم فتحاوي وشعبي كاسح ...ده اذا وافقت حكومة اسرائيل القادمة طبعا مقابل ترتيبات معينه امنية وسياسية في الضفة

Tamer tiger

عضو مميز
هو الرغبه الامريكيه المصريه ان لازم حد جديد
يقدر كمان يفتح صفحه جديده مع حماس فى غزه ناتنساش ان حماس شعبيتها فى للضفه زادت جدا .اعضاء حركة فتح كلهم وزنهم الفعلى مش كبير حتى البرغوثى نفسه
الفكرة ان واحد قادر على المصالحه الفلسطينيه واعتقد مروان ممكن يقوم بالدور ده
لكن اللى قلقنى ان الامر يقف عند غزه فقط بدون اتفاق عن دولة فلسطينيه على حدود ماقبل 67 لان ببساطه اصبح هناك تعقيدات
اولها فى الضفه اللى بقت اغلبها مستوطنات وتفكيك ده صعب جدا
ثانيه ان القدس فى السياسه الامريكيه حتى فى مقترح الديموقراطيين عاوزين يخلوها ذات كابع دولى وعاوزين يفصلوها عن اقتراح الدوله الفلسطينيه ودى مشكله تانيه

OSORIS

طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
انت اتفقت معايا لكن شرحت الموضوع باسلوب تاني ..احنا سياسيا بنساند حماس في حربها ودي مصلحة سياسية واستراتيجية عليا لكن اعلاميا احنا بنشد في ناحية وبنرخي في ناحية تانية يعني هتلاقي برامج في الاعلام المصري بتساند حماس بعنف و برامج اخرى بتهاجم حماس بنفس العنف لاننا عارفين ان حماس حتى ولو ادعت انها فكت الارتباط مع اخوان مصر لكن هم عقائديا على نفس الطريق و المنوال واحنا اتعلمنا اننا زي ما بنحرص على صداقه ومصلحة اليوم لازم نوضع اعتبار لانقلابات وخلافات وخصوصا مع الجماعات اللي زي حماس وغيرها

انما الامارات هي دولة في النهاية ومش جماعه ومهما كان خلافاتك معاهم فمساحات الاتفاق معاهم اكبر فعشان كده تلاقينا اعلاميا لسه مقرصناش عليهم لان مازالت لنا مساحات اتفاق ومصالح اكبر من مساحة الخلاف والصراع

وصلت لك الفكرة ؟

OSORIS

طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
افاجئك ان اقولك ان وزن فتح في الضفة كبير و اثقل من حماس والجهاد رغم كل تحركات حماس والجهاد في مخيمات جنين وطولكرم

قدوم مروان البرغوثي هيرمم الوجه السياسي لفتح ولمنظمة التحرير و هيحقق فعليا سيناريو الدولة القادمة...حماس عاجلا ام اجلا هترضخ و هتنضوي تحت مظلة منظمة التحرير مرة اخرى وغزة هتحكمها بالمشاركة مع حماس باتفاق جديد ...اسرائيل تعلم انها لا تستطيع انتزاع حماس بشكل كامل من غزة مرة واحدة وللابد لذا سيكون الامر مرحليا

Tamer tiger

عضو مميز
انا عارف قصدك من الاول بس انا اللى حاولت افهمك حاجه معينه ما وصلتش ليك وهنا انا مش بتكلم عن الاستراتيجيه الاعلاميه فى مصر وعارف مين بيديرها وعليها تحفظات كبيره جدا
بص مساحات الاتفاق مع الامارات دلوقتى هى مساحات مصالح شخصيه لبعض الناس ومش معنى كده ان ما فى مصالح تخص الدوله لاء كان فى فترة التحالف فى موضوع ليبيا وانا عارف استفدنا ايه من الامارات تحديدا وافدناها كمان بقيه لكن دلوقتى الامر اختلف
والاعلام الداخلى فى نصر لايتعدى النطاق الجغرافى المصرى
اخر كلام بالنسبالى عشان اوضح انا لو عاوز ارد على ضرر الامارات مش هرد اعلاميا ولا ميديا وحياتك هرجعهم لسنة 90 تحديدا
وشكرا على المناقشه الهادفه

التعديل الأخير:

OSORIS

طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
لا خالص .. الدولة مش هتمشي علاقاتها على اساس اي مصالخ شخصية لاي كائن من كان .. بص متاخدش في اعتبارك تقييم اي علاقه سياسية مع حليف او صديق او حتى خصم بالوجه الصريح لاي تحرك في مجالك الحيوي .. احيانا بيبقى بالاتفاق معاك واحيان اخرى بيبقى طبعا تخقيقا لمصالح اخرى لا تتفق مع مصالحك ..مفيش حاجه اسمها تحالف كامل او صداقة صرفه لازم هتلاقي تقاطع للمصالح واحيانا تضاد واحيانا تمرد لكن في العموم هتنزبط الامور
والاعلام الداخلى فى نصر لايتعدى النطاق الجغرافى المصرى
اطلاقا ..انت مسموع وبدرجة انت لا تتخيلها الصراع السياسي مع الاخوان بعد ٢٠١٣ خلى هناك انتباه شديد لمنصاتك الاعلامية لمتابعه كل ما يخرج منها امال ليه بتحاول دول جوارك استقطاب اعلامييك وفنانيك بالشكل ده الا لانهم يعرفوا قد ايه مؤثريين و مسموعين ؟
وحياتك هرجعهم لسنة 90 تحديدا
شاور لي على ملف نجحوا فيه للنهاية في مجالنا الحيوي وساعتها نقدر نقول انهم خطر فعال ضدنا ..مش هتلاقي 😊
حتى السودان هم رفعوا الراية البيضاء و هيتزبطوا

وشكرا على المناقشه الهادفه
سعداء بوجود عقليات مميزة زي حضرتك معانا 🌹🌹

Bright sky

عضو مميز
المستوي
1
الرتب
1
اليسار المتأمرك

شوية خونة و وراهم شوية مغيبين و منتفعين ، لو سالت واحد منهم مصر شريكة ازاي مش هيعرف يرد

سيبك انت صورة المعلم رشدان منورة هههههه

Bright sky

عضو مميز
المستوي
1
الرتب
1

تمام و انت مفروض ميكونش ليك تواجد عسكري علي الحدود فقط شرطة في المنطقة ج ، شوف الحدود مع غزة فيها قوات قد ايه و اغلبهم قوات خاصة
و قبل الحدود مدرعات و دبابات و غالبا دخلت دفاع جوي للمنطقة ج ، لكن القوات ديه كلها لا ترقي ان تسمي حشود عسكرية نظرا لضخامة الجيش المصري . يعني مش بتمثل تهديد عسكري لاسرائيل، نفس الوضع علي الجانب الصهيوني قواته في غزة حتي لو دخلت الجنوب كلها مش بتمثل تهديد لينا

لكن لو انت حشد فعلا قوات و دخلت فرق مدرعة كاملة التجهيز ف ده إعلان حرب و نفس الوضع عندهم

أنت بلغت اليهود انك هدخل قوات عسكرية للمنطقة ج و لم تطلب الإذن فقط الابلاغ لما كنا بنحارب الإرهاب في سيناء ، حتي الصحف الاسرائيلية وقتها قالت القوات المصرية كانت هتدخل ف الأفضل موافقة النتن بدل ما تدخل القوات دون موافقة اسرائيل و ده هيهدد اتفاقية السلام ، نفس الوضع مع اسرائيل دلوقتي هي بتقول انها بتحارب حماس الارهابية

الذين يشاهدون الموضوع الآن