• يمنع منعا باتا توجيه أي إهانات أو تعدي شخصي على أي عضوية أو رأي خاص بعضو أو دين وإلا سيتعرض للمخالفة وللحظر ... كل رأي يطرح في المنتدى هو رأى خاص بصاحبه ولا يمثل التوجه العام للمنتدى او رأي الإدارة أو القائمين علي المنتدى. هذا المنتدي يتبع أحكام القانون المصري......

متابعة مستمرة حماس تعلن عملية طوفان الاقصى داخل عمق اسرائيل واسرائيل ترد بعملية السيوف

Bright sky

عضو مميز
المستوي
1
الرتب
1

ضربوا في شمال غزة ضربوا في جنوبها مفيش استوطان لاهل غزة في سيناء ، لو الادارة المصرية عندها استعداد ١٪؜ مكنتش قالت الكلام ده للناس علي الملء و مكنتش قالت ان المصريين فرد فرد يرفض ده

احنا مش ضعفه احنا في ظروف اقتصادية و امنية سيئة جدااا يعني لو قدرنا نتفادي حرب يبقي انجاز دبلوماسي مصري لان الضغوطات كبيرة

عندك مثلا محلل عسكري في صحيفة يديعوت احرنوت نقلت عنه البي البي سي ، قال لازم اسرائيل تلاقي حل انساني بسرعة في غزة او مصر ستجد الحل بشكل احادي ، و مصر ليست ك سوريا او ايران تستطع قصف قوافلها الإنسانية كما نفعل بالقوافل الإيرانية المتجهة الي سوريا ، و ده يظهرلك مدي حرصهم علي عدم فتح جبهة مع مصر

اي اجراء احادي مصري قد يسبب صدام عسكري مع اسرائيل، لا اعتقد ان اسرائيل ستجرؤ علي مهاجمة مصر عسكريا او الاحتكاك بقواتها العسكرية إذا دخلت قطاع غزة لكن فيه احتمالية ، و ده لو حصل و الموضوع هيتوسع لان المصري هترد عسكريا و لتوسعت الموجهات هضيع السودان و ليبيا و هتوقف كل مشاريع التنمية و الإصلاح الاقتصادي و هنرجع لمربع الصفر من تاني ، كلنا مضغوطين خصوصا مع الإجرام البيحصل في غزة و سببه في الاساس حركة اخوانية قذرة تسمي حماس و الان تبحث عن الخروج الامن لقيادتها و طز في الفلسطينيين

عايزين نتماسك علشان نخرج من الأزمة ديه بأقل الخسائر

OSORIS

جانبي الايسر قلبه الفؤاد..وبلادي لي قلبي اليمين
طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
استاذ عبد الرحمن انت اصلا مستفز من الاحداث وواضح في تعليقاتك العصبية والتوتر واحنا مقدرين ده لكن متحولش ده في النقاش لتشنج او شخصنة... والكلام موجه للجميع ايضا احنا كلنا هنا واحد و مفيش حد هنا احسن من حد ..انا عن نفسي وببساطة اول ما الاقي اللي قدامي مش قادر يتناقش معايا بمنطق وهدوء بقفل الكلام عشان لا يتطور

انا هسكت ماشي كلامك 🤐
ياريت و ارجوا الالتزام بالمعرف الاصلي في النقاش

mosamymo

عضو

انا كمان زيك وفي واحد عامل نفسه وزير الدفاع وكل معلوماته بدون مصادر كانه في المجلس العسكرى ... دا بقي اديله بلوك لانه في قمة الاستفزاز ...

HamadaXX

عضو معروف
يا اخ موسي مفيش داعى تحط البنزين على النار اذ تدخل بالموضوع فلتقل خيرا للتوفيق بين وجهات النظر ده من اداب دينا و اخلاقياتنا وانا متاكد انك اكيد ملتزم بيها

التعديل الأخير بواسطة المشرف:

عبدالرحمن

عضو معروف
لا لا أنا مش متوتر ولا حاجة، أنا هادي جدا على فكرة.بس انت أكيد متابع النقاش من أوله وأنا كان عندي رأي وقلته.
وبعدين انت جيت شوفت الرد كان أسلوبه عامل إزاي.
وأنا كان زي ما إنت بتقول، كان ممكن أتجاهل، بس أنا ضد فكرة التجاهل مع الأسلوب ده.لأنه الموضوع متكرر متكرر جدا ومستفز ومفيش قدرة على الحوار بدون استفزاز وبعدين موضوع بيتحول لشخصنة وانت سنك قد إيه و بتاعتك وكلام فاضي الأسلوب إللي إنت عارفة إنت أكيد شفت في المشاركات إللي إنت مسحتها.

أنا بتعمد إن لما أكتب أي كلمة عن بلدي خصوصا لو سلبية،أكتبها هنا مع مصريين زي عشان نرد على بعض ونفهم بعض واللى عنده معلومة غايبة عن الثاني يقولها.
لكن هذا الأسلوب الاستعلائي في النقاش,أنا مش بقبله ومش بيرهبني على فكرة بل بالعكس .

عبدالرحمن

عضو معروف
لا لا مش معاك باستثناء شخص أو إثنين، الناس كلها محترمة، وإحنا أصلا كلنا سيبنا المنتدى التاني، وجينا هنا مع بعض بسبب الاستفزاز إللي كنا بنتعرض له هناك وعدم القدرة على المحاورة. فأمنيتي أن احنا منكررش نفس الغلطة هنا بسبب بعض المتعصبين.

التعديل الأخير:

عبدالرحمن

عضو معروف

تمام وهو ده إللي أنا كنت بقوله على فكرة, إن إحنا في ظروف سيئة.لكن عند حد معين لازم منسمحش للصهاينة أنهم يفرضو إرادتهم علينا.
يعني الكلام كان مع إللي إنت بتقوله مش عكس.

𓈙𓉔𓏲𓎡𓂋𓏭

ولقلبي أنتِ بعد الدين دين
طاقم الإدارة
المستوي
11
الرتب
11

JOKer 88

متديش للكلب قيمه عشان هيصيح
الحلول
1
المستوي
10
الرتب
10
الموقع الالكتروني
twitter.com
عايز مصادر لايه تحجيم الاسطول الامريكي في المتوسط والاحمر
ولا رؤيه مصر للاحداث والي بتعمله ودول مركوبه تانيه بتعمل عكسه
ولا حجم المؤامره من دول تانيه في الشرق الاوسط
ولا التحركات المصريه الحقيقيه
ولا عايز ايه بالضبط عشان اعرف بس احدد وضعك والكلام ينتهي
ولا عايز اعرفك ان احنا بنتحارب بجد اقتصاديا بطريقه غير مباشره
اختار وانا معاك متقلقش

التعديل الأخير بواسطة المشرف:

JOKer 88

متديش للكلب قيمه عشان هيصيح
الحلول
1
المستوي
10
الرتب
10
الموقع الالكتروني
twitter.com
قطر فعلا مستقتلة
هو يقصد تدخلها
مين وسيط امريكا وطالبان
مين وسيط امريكا وايران
مين وسيط امريكا والحشد
مين وسيط حماس
قطر اداه وظيفيه لهذا الامر واحنا مش بنتعامل مع كيانات مسلحه

عبدالرحمن

عضو معروف
قطر فعلا مستقتلة

أنا مكنتش بشكر فيهم على فكرة.
الفكرة من كلامي كانت إنهم بيحاولو يحافظو على الورقة السياسية بعض النظر عن وضع الفلسطينيين، لكن إحنا وضع الفلسطينيين مهم بالنسبة لنا لانهم على حدودنا.ناهيك عن أهمية الورقة السياسية كمان.

𓈙𓉔𓏲𓎡𓂋𓏭

طاقم الإدارة
المستوي
11
الرتب
11
شكرى، إنت فهمت، أنا عايز أقول إيه؟
معتقدش صعب حد يفهم كلامك..يمكن ردي مش واضح..لو قطر مستقتلة على مساعدة غزة..فين الاستقتال في المساعدة..ولادا في الShow وخلاص؟

𓈙𓉔𓏲𓎡𓂋𓏭

طاقم الإدارة
المستوي
11
الرتب
11
عشان كده بالارقام والتاريخ والفلوس والدم..احنا اكتر دولة ساعدت فلسطين..فمش من الطبيعي نقبل اي تنظير او تقليل لدورنا وفلوسنا ودمنا..خصوصا اننا اولى بيها

وكلام الدولة واضح..لو حضرتك متابع كويس هتفتكر ان مصر رفضت اعتذار اسرائيل على القذيفة اللي "بالغلط" وفوق دا حذرت من اي عمليات لمحور فلادلفيا (الشريط الحدودي مع غزة) لمنع اي امكانية تهجير للفلسطينين
تمام ولا لسه مش واضحة؟

عبدالرحمن

عضو معروف
مساعدات إيه بس شكري؟!
هما مش فارق معاهم وضع الشعب الفلسطيني، هما كل إللي يهمهم نفوذهم على الحركة السياسية والعسكرية بس.
الباقي للصورة والتليفزيون.

الذين يشاهدون الموضوع الآن