مرحبا بك في منتدى الشرق الأوسط للعلوم العسكرية

انضم إلينا الآن للوصول إلى جميع ميزاتنا. بمجرد التسجيل وتسجيل الدخول ، ستتمكن من إنشاء مواضيع ونشر الردود على المواضيع الحالية وإعطاء سمعة لزملائك الأعضاء والحصول على برنامج المراسلة الخاص بك وغير ذلك الكثير. إنها أيضًا سريعة ومجانية تمامًا ، فماذا تنتظر؟
  • يمنع منعا باتا توجيه أي إهانات أو تعدي شخصي على أي عضوية أو رأي خاص بعضو أو دين وإلا سيتعرض للمخالفة وللحظر ... كل رأي يطرح في المنتدى هو رأى خاص بصاحبه ولا يمثل التوجه العام للمنتدى او رأي الإدارة أو القائمين علي المنتدى. هذا المنتدي يتبع أحكام القانون المصري......

سوليفان يقول إن الاتفاق الدفاعي بين الولايات المتحدة والسعودية غير ممكن دون اتفاق مع إسرائيل، حسبما ذكرت صحيفة فاينانشيال تايمز

Country flag
من فضلك, تسجيل الدخول أو تسجيل لعرض المحتوى !
اخي العزيز اولا مفيش حد اكتر من العادلي ومبارك ولما الشعب أراد تم التغيير بعد إرادة الله طبعا ودون الخوض في أسباب الحراك والقائمين عليه
ثانيا انا اعتقد ان موضوع المدبحة بعيد شوية عن حالة السعودية لأن المقياس في الحالة دي بيكون تكوين الجيش والجيش السعودي بيتكون من كل افراد الشعب زي الجيش المصري والجزائري والتونسي مش طبقي او من قبيلة واحدة زي السوري
لكن الحراك السعودي ممكن يؤدي الي تفكك السعودية الي دول أصغر لأن كل قبيلة هتكون عايزة تسيطر علي مناطق نفوذها لو الجيش مسيطرش كويس وأدار التغيير

التعديل الأخير:
Country flag
لا تقلق صديقي المستشار تركي قايم بالواجب وزيادة
الانفتاح والتحول الرهيب الغير مدار من عادات وتقاليد منغلقة الي النموذج الغربي والتقليد في كل شئ هيستدعي النموذج الغربي بحذافيره ومنها الديموقراطية
لأن الشاب السعودي هيبدأ يقارن بين حالة بينحني فيها يبوس ايد حاكم وحالة يقدر يختار وينتقد فيها الحاكم...

Country flag
يا صديقي انا بستدعي الحالة فقط مش بقارن بين النظامين
لكن انا واثق ان الشعب إذا أراد التغيير فلابد منه بغض النظر عن الحاكم ووحشية نظامه وفي بعض الحالات ممكن يحدث انقلاب مدعوم شعبيا لو الشعب مش قادر علي النظام
اهم شئ ان يكون ...... الشعب يريد تغيير النظام

Shokry

ولقلبي أنتِ بعد الدين دين
طاقم الإدارة
المستوي
11
الرتب
11
Country flag
اخي العزيز اولا زي ما انا قولت في ردي السابق انا بستدعي الحالة فقط مش بقارن
ثانيا الجيش قبائل اكيد لأن الشعب عبارة عن قبائل لكن في سببين بيأدوا كلامي....
١- الجيش مختلط يعني أفراد قبائل الجنوب بيخدموا في الشرق والشمال وهكذا يعني محدش بيدافع عن منطقته فقط وإلا دي تبقي بداية التقسيم وكل منطقة يكون ليها جيشها الخاص...
٢- المصاهرة والنسب بين القبائل وبعضها والمدنية بدأت تعادل التعصب القبلي

Shokry

ولقلبي أنتِ بعد الدين دين
طاقم الإدارة
المستوي
11
الرتب
11

Hossam Hamed

عضو مميز
Country flag
و يقولك احنا احفاد الصحابة
احفاد الصحابة ليسوا عولا و لا يستطيعون حماية انفسهم
فتاتى مجندة امريكية تحميهم
فالحين بس على المصريين العامليين هناك عاملين رجالة ..
تعرف الجبان ازاى لما تلاقية يستقوى على الضعيف
و هو اجبن من اين يقف ضد ايران
ارى ان ايران حترجع حق كل مظلوم فى هذا البلد الواهن
و امير الكويت الى جه مصر من يوميين و حب يدبسنا مع ايران فى حقل بترول متازع علية
يسمى حقل الدرة زى ما لبس السعودية من قبل و اعطاهم ربع الحقل الذى يقع باكلمة داخل الاراضى الكويتية
طبعا احنا نلبس ببلاش اصل مصر ام العرب و الكلام الخايب التافة الى ورطنا فية عبد الناصر
من هنا ورايح تدفع تلاقى
متدفعش وتتملعن تاخد بالجزمة و تروح تبوس ايد اليهود علشان يحموا مؤخرتك
الى هما اصلا مش عارفين يحموا نفسهم

و ايران علمت عليهم فى وشهم

التعديل الأخير:

الذين يشاهدون الموضوع الآن

أعلى أسفل