• يمنع منعا باتا توجيه أي إهانات أو تعدي شخصي على أي عضوية أو رأي خاص بعضو أو دين وإلا سيتعرض للمخالفة وللحظر ... كل رأي يطرح في المنتدى هو رأى خاص بصاحبه ولا يمثل التوجه العام للمنتدى او رأي الإدارة أو القائمين علي المنتدى. هذا المنتدي يتبع أحكام القانون المصري......

عاجل ضربات اسرائيلية جوية على ميناء الحديدة اليمني

عاجل

JOKer 88

متديش للكلب قيمه عشان هيصيح
الحلول
1
المستوي
10
الرتب
10
الموقع الالكتروني
twitter.com
استاذ شكري مفيش مشاركه للقوه 153 من الاساس في موضوع الحوثي دي قوه تفتيش وحق زياره لمراقبه تلقرصنه والتهريب
مش من ضمن مهامها حربيه قتاليه من الاساس
تفرق كتير بين الامرين
وحتي الان لا احد يعلم من سيشارك وطبيعه التعامل مع الاهداف والعدائيات وطرق الرد والحمايه
كل الصفحات الي فاتت دي كلام بايخ من اعلام خليجي بريطاني

IBRAHIM_EGYPT

عضو مميز
المستوي
1
الرتب
1
السفينة التي استهدفتها جماعة الحوثي اليوم شمال مضيق باب المندب هي ناقلة كيماويات تمتلكها شركة نرويجية وتشغلها شركة سنغافورية، وترفع علم جزر كايمان، وبحسب بيانات تتبع السفن، كانت السفينة قادمة من ميناء ست الفرنسي وعبرت قناة السويس ثم توقفت في ميناء ينبع بالسعودية وكانت في طريقها جنوبا إلي جزر ماسكارين بالمحيط الهندي، بينما لم تتوقف السفينة في أي ميناء إسرائيلي خلال رحلتها.

Tamer tiger

عضو مميز
طيب اولا بحترم وجهة نظرك ومقدر مخاوفك بس انت واضح انك مافهمتنيش بشكل واضح
انت واقف عند فكرة ان الحوثى اصبح اداة تقدر فى اى وقت تهدد الملاحه او تبقى اداه موجهة لمصالح مصر فى المستقبل وان دلوقت لو تعاونت مصر مع الغرب هيبقى ممكن تحييد الخطر ده وبتكلفه اقل انا حبيت اوضحكلك طبيعة الموقف كله
لازم نظرتك تبقى شامله فى تحديد الاعياء والتكاليف والمخاطر الحاليه والمستقبليه
عاوز اقولك حاجه كده كده الغرب لو حصل فى المستقبل تهديد ملاحى هيبقى مرغم انه يبقى شريك ليك طالما مصالحه هتتاثر فده مضمون مستقبلا لكن اللى مش مضمون ان اهمية قناة السويس تفضل بنفس اهميتها لو اتعملت قناه بديله فى المستقبل فالبتالى وجود تهديد الحوثى الحالى بياثر عليك ماديا بشكل وقتى لكن مفيد بالنسبالى فى افراغ مضمون مخططات مستقبليه ومش بس قناة السويس ده كمان مشروع انك تبقى مصدر لتداول الطاقه ماتنساش ده بردوا لان طريق الهند الخليج هينقل كابلات ومواسير لنقل الخدمات والطاقه عبر الاردن لاسرائيل وهيقفل على مشروعك اللى بتتخطط ليه من العراق عبر الاردن لمصر وعبر مصر للاردن والعراق وتركيا واوروبا مستقبلا لنقل الكهرباء
نظرا للتكلفه والعائد الوضع الحالى بخسارته الحاليه هنخسر اضعافه فى المستقبل لو ماخدناش بالنا. وجود الحوثى مش بس بيهدد الملاحه ده بيهدد طريقهم البرى
ببساطه كده الحوثى وتصرفه الحالى فى صالح مصر
وعاوز اقولك السعوديه مش هتشارك الا لو شاركة مصر وحطه ده شرط اساسى ومصر فى راى مش هتشارك لان ده فى مصلحتها
وببساطه المشكله سياسيه وليست امنيه توقف اسرائيل حربها على غزه توقف الحوثى اعتراض السفن
اسرائيل اعلنت لسه على لسان مسئوليها انهم هيتواجدوا فى غزه وحماس والسلطه الاتنين مرفوضين وجودهم ولو لاحظت انهم بيتكلموا عن اوسلوا كتير وانهم على لسان نتنياهو رافضين أوسلو وانه كان خطأ ورافضين دولة فلسطينيه موحده يعنى عاوز يفضل فى غزه وده تهديد لامنك الموضوع ليه يااستاذنا المحترم ابعاد كتيره ولازم تتاخد فى الحسبان

salem selem

عضو معروف

ماحنا علشان كدة اتفقنا زي ما قولت نستنى الرسمي
الكلام كلة اللي بيتقال انها هتكون مهمة منبثقة من قوام القوة المشتركة 153
انما طبيعة المهمة اية وهتعمل اية دة طبعاً منقدرش نجزم بية غير لما يتم الاعلان
وبشكل عام خلينا نكون متفقين ان مهام القوة 153 اللي فيها مصر اكيد اللي بيحصل دة مفروض هي موجودة علشان تتعامل معاة وتحمي وتامن الملاحة زي ما كلام الهيئة العامة للاستعلامات ذاكر في الاقتباس اللي جبتة منها وطبعا انت عارف ان دة موقع رسمي مصري بعيد عن اي هرتلة بتتقال بقى في اي حتة وموجود بنفس الكلمات في المواقع الرسمية المصرية العسكرية بس انا حبيت ابقى دقيق واجيب الكلام من الهيئة اللي مفروض مسئولة عن البيانات اللي زي كدة
وانا عن نفسي شايف وجودنا ضروي ..مش في عملية عسكرية تهاجم الحوثيين علشان يبقى الكلام واضح ولكن لتامين الملاحة ومنع اعمال القرصنة داخل الحدود المائية الدولية ودة ميعتبرش اعتداء ولا تلبيس لينا بل عمل قانوني بالطبع

من فضلك, تسجيل الدخول أو تسجيل لعرض المحتوي!

salem selem

عضو معروف

انا هاشيل البوست دة لوقت عوزة علشان دة مهم جدا
الموضوع بدا يخرج من اطار اسرائيل وايلات والكلام اللي بيقولوة الحوثيين

Atum

مراسلين المنتدى
المستوي
11
الرتب
11

استخباراتي أمريكي سابق: أمريكا كقوة عظمى تستعد لإعلان الحرب ضد دولة فقيرة 70% من سكانها جياع

قال ضابط الاستخبارات الأمريكية السابق سكوت ريتر، إن الولايات المتحدة تستعد لإعلان الحرب على "جماعة أنصار الله " الحوثيين.

وقال ريتر في منشور عبر منصة "X": "استيقظت هذا الصباح على أنباء مفادها بأن بلدي، الولايات المتحدة الأمريكية، تستعد لخوض حرب ضد اليمن.. تستعد قوة عظمى تنفق ما يقرب من تريليون دولار سنويا على جيشها لمحاربة دولة فقيرة 70 %من سكانها في حاجة ماسة إلى المساعدة الإنسانية.

وتابع في منشوره: "السبب؟ لأن الحوثي في اليمن يطالب إسرائيل بوقف ارتكاب الإبادة الجماعية ضد شعب غزة.. وكان خيارنا بين الضغط على إسرائيل للموافقة على وقف إطلاق النار، أو الحرب مع الحوثيين.. لقد اخترنا الحرب".

وأعرب عن قلقه بأن هذا الأمر لن ينتهي بشكل جيد بالنسبة للولايات المتحدة أو إسرائيل.

وصرح مسؤولون في الإدارة الأمريكية بأن البنتاغون يدرس إمكانية ضرب أهداف عسكرية تابعة لحركة أنصار الله (الحوثيين) في اليمن، ردا على الهجمات المتزايدة على السفن في البحر الأحمر.

Tamer tiger

عضو مميز
ال
كلام ده بيوحى ان محاولة جمع تحالف بحرى تحت مظلة اقليميه بيلاقى صعوبه هناك اخبار عن ان بعض الدول العربيه رافضه المشاركة وخاصة مصر وان التحالف هيقتصر على دول الناتو
هيتم مناقشه الامر فى مجلس الامن
هنشوف ايه اللى هيتم

𓈙𓉔𓏲𓎡𓂋𓏭

ولقلبي أنتِ بعد الدين دين
طاقم الإدارة
المستوي
11
الرتب
11
متفقين على كل دا..التوضيح بس أن القوة ١٥٣ شكلها مش موافقة على مهاجمة الحوثي عشان كده خرجت اخبار بتشكيل قوات تانية

ودا يبين أن أمريكا في موقف ضعيف وبين نارين..أما تحارب هي وبريطانيا (لوحدها) أو تجبر اسرائيل على وقف الحرب وتقبل بوقف إطلاق النار

Bright sky

عضو مميز
المستوي
1
الرتب
1

و ده أنا الخايف منه ، إعلان منطقة جنوب البحر الأحمر منطقة حرب ، الحوثي زي طالبان افغانستان صعب القضاء عليه في مناطقه، اخشي من مخطط لعسكرة جنوب البحر الأحمر و بداية صراع عسكري طويل لوقف حركة الملاحة تحت ذريعة الحرب علي الحوثي

JOKer 88

متديش للكلب قيمه عشان هيصيح
الحلول
1
المستوي
10
الرتب
10
الموقع الالكتروني
twitter.com
اعتبرها ايام حرب اكتوبر

salem selem

عضو معروف
طيب تمام بس مشكلتي اني باصص للموضوع بشكل اشمل وعلى المدى البعيد والله
هو حضرتك اللي باصص للعملة من وجة واحد دلوقتي وشايف ان اللي بيعملة الحوثي حالياً في صالح مصر
الوجة التاني للعملة دي لما يحصل منة حاجة مش في صالح مصر هنتصرف ازاي ؟ لوحدنا وبمفردنا ؟ ولا الافضل نكون في وسط قوة دولية مشتركة ونضمن وجودهم ووجودنا معاهم في اي وقت لتامين الملاحة في المساحة الكبيرة دي !
هل الافضل الرهان على مجموعات مليشيات ولا قوة دولية تشمل اغلب الدول الكبرى المسيطرة على المؤسسات الدولية
وبالعكس كل المشروعات اللي بتقولها دي كمان محتاجة قوة تحميها والافضل انها تكون قوة كبيرة ودولية وتمللك وسائل متعددة وتقدر تبسط وجودها في الاماكن دي كلها بعكس وجودك منفرد
الرهان على الحوثيين ريسكي جداً وهو معروف انة كلب ايران وممكن مع اي اختلاف في اي وقت تلاقية بيستهدف مصالحك ف منبصش تحت رجلينا دلوقتي فقط ... وانت لاهتقدر تقدملة فلوس زي دولة خليجية ولا هتقدر تقدملة سلاح وصواريخ ودورنات والتكنلوجيا دي خالص خلينا صرحاء الايرانيين متفوقين فيها حالياً دة وعملوا عمق ليهم هناك من فترة كبيرة
وباكرر انا مش باتكلم على مهاجمتهم في اراضيهم انا باتكلم على تامبن الملاحة وحماية قرصنة السفن
وخلينا نشوف اية قرار مصر واحنا برضة هنكون داعمين واكيد كل الجهات المنوطة درست الموضوع من كل الجوانب وربنا يوفقهم في الاختيار السليم والاصح ونقطة اخيرة ممكن يكون وجود مصر يخلق بعض الحكمة ويمنع تطور الامور بشكل اكبر وتكون طرف في محادثات او خلافة بعكس لما تكون بعيد وادينا شوفنا في غزة ساهمنا في جانب ايجابي

الذين يشاهدون الموضوع الآن