• يمنع منعا باتا توجيه أي إهانات أو تعدي شخصي على أي عضوية أو رأي خاص بعضو أو دين وإلا سيتعرض للمخالفة وللحظر ... كل رأي يطرح في المنتدى هو رأى خاص بصاحبه ولا يمثل التوجه العام للمنتدى او رأي الإدارة أو القائمين علي المنتدى. هذا المنتدي يتبع أحكام القانون المصري......

مجلس النواب المصري يصدر بيانا بعد اشاعات عن بيع قناة السويس

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.

لؤى النوبى

عضو مميز
عشان تعليهم سئ و معندهمش كاريزما..... انا لا اعترف بكليه الاعلام......الاعلامى الحقيقى اللى يوصل الخبر للمشاهدين انما اللى بيقعدو قدام شاشة و يقرأو منها فا دول انا مابعترفش بيهم

مفيش تطوير فى الاعلام زيه زى بقيه اخواته اللى بيتخرجو من كليات قايمة على مواد من الستينات والسبعينات
المذيع بتاع التوك شو لما يقعد 20/30 يقول احنا حلوين و 10*15 يقول ان الدنيا وحشه فاهو كده بيعتبر بيجمل الكلام...لازم يبقى فى انصاف فى سرد الحقائق.....المشاهد المصرى على قده اه بس مش اهبل
ليس كافى لبلد كا حجم مصر....فى تقصير كبير و لهذا تجد هناك اقبال كبير للقنوات الاخوانيه فى الاعلام و اليوتيوب لأنهم منتشرين و متنوعين انما الاعلام المصرى قطعة قماش واحده و متفصل منها
هذا لا يمنع ان هناك ضوابط و لوائح تمنعهم من الكلام فى بعض المواضيع و انهم لو اتكلمو فيها هيتجابو من قفاهم......فى كام موضوع احنا هنا ناقشناها هنا.... او تناولتها اعلام الاخوان.... او تناولها اليوتيوبرز...... ولم نجد لها مكان فى الاعلام المصرى؟
حضرتك كلامنا هنا كله بيبقى من مصادر اجنبية بما فيهم ار تى الروسية
الاعلام المصرى بيتناول المواضيع اللى بياخد منها الضوء الاخضر "فقط"
المواطن المصرى "الشائع" لا يعتبر الاخوان انهم ضد البلد و خونه ولهذا تجد لهم متابعين اكتر من برامجك المحليه......هذا واقع وليس تخمين.....انا عيله امى كلها كلها كلها اخوانية ومحدش بيغير من قناة الجزيرة و الشرق و مكملين ......كان فى مثل سمعته فى مسلسل امريكى كان بيتكلم عن نصاب/con man كان المثل بيقول ان اللى بيخلى الراجل النصاب ده يقع انه بعد فترة كبيرة من القاءة للكذب ابتدى يصدق "الكذبة".....لو احنا فضلنا مصدقين كذبه ان المواطن المصرى انسان واعى و شاطر و عارف الصح و فضلنا نايمين على كده....فاعاوز اقول لحضرتك اننا هنقوم على مصيبة.....لازم يبقى فى اهتمام بالتعليم و الاعلام......الحرب الحاليه هى حرب وعى......انا عندى وهذا "رأي" انا هقدر اقول ان الدولة نجحت فى حربها لما اشوف عيلتى مابقتش اخوانيه بس لحد هذا اليوم انا شايف ان الدولة فاشلة فى حربها الاعلاميه و التوعييه و محتاجة تطوير و شد و عمل حقيقى

صانع

طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
عشان تعليهم سئ و معندهمش كاريزما..... انا لا اعترف بكليه الاعلام......
ده رأي حضرتك ويحترم وغير كده انا لا اعرف حد فى كلية اعلام ولا طريقة دراستهم ولا استطيع الرد على ذلك.
ده نظام اخبارى معروف عالميا نظام بيستخدم فى برامج الاخبار ده مش اختراع مصرى.
مافيش تعليم لسه زى الستينات والسبعينات التعليم مواده اصبحت مختلفة كثيراً عن ما كانت زمان وده بسبب تطور التكنولوجيا نفسها.
يا سيدى الفاضل مش منطقي أن الإنسان يسمع بس مشاكل لازم يسمع ايجابيات أيضاً والا هتقضى على الامل والتفاؤل وتخلق أشخاص محطمه وليست منتجه ويكفى ضغوط الحياة والظروف التي نمر بها عالمياً ومحليا.

وهذا لا يمنع من الشرح وتوضيح مشاكل البلد والظروف التى نمر بها بدون تهويل ولا تقليل.

وهى دى الجزئية المهمة أن تعرف الناس مايحدث وفى نفس الوقت توضح أن هناك حلول وان أيضاً ما يحدث موجود فى دول أخرى أيضا وليس نحن فقط.
مع انى متفق معاك.
لكن هذا ليس مبرر أن أسمع للإخوان الخونه واللى كلنا شوفنا هما عملوا ايه والبلد كانت رايحه فين معاهم.
ده حقيقي وطبيعى هى فى الاخر القنوات دى بتمثل البلد.

زى مثال قضية ريجينى كلام الإعلام أخذ ضدك فى بلدهم واعتبره أنه حجه ضدك فهذا كلام لا يصلح أن يطرح على شاشات التلفزيون المصري.

ويوجد قضايا أخرى وده بيحصل فى العالم كله الا لو تم الموافقة والاذن بالعرض.
متفق معاك أن ده بيحصل وده طبيعى فى ظروف دولة بتحارب الإرهاب وكل كلمه تجد من يستغلها ضد البلد وبالتالي ضد الشعب.

وبالتأكيد ليس كل شئ بيتم التعامل معه بهذا الشكل بدليل الأخطاء اللى حضرتك وكتير وانا بنشتكى منها بنقول اين هى الرقابة.
للاسف ما تقولو صحيح وبالفعل كتير بيتابعهم ولكن هم ليس خونه أو ارهابين فهذا بالتأكيد خلل.

الاعلام والسوشيال ميديا وكل ماهو مسموع أو مقروء له ذاكره ممكن أن نرجع لها ونعرف هل هم ارهابيين وخونه ولا ايه هما تحديداً.

ومافيش منطق أنى اسمع لأى فصيل هارب وكل ما يعرضه ويطالب به يكون وهو خارج البلد والتحريض على قتل الجنود والضباط من شرطة وجيش واغتيال القضاه وقتل مواطنين أبرياء فى كل مكان فى البلد وصلت لقتل المصلين بالمساجد.

ونقول فى ( الشائع ) من الشارع المصري لا يعتبهرهم خونه ولا ارهابيين.

طيب ما تم وما ماحدث منهم يسمى ايه غير إرهاب وخيانه.
شد حيلك يا بطل مع عائلتك وحاول توصل لهم اللى انت وصلت ليه زى ما بتطلب من البلد لازم يكون كمان مجهودك موجود مع عائلتك وحضرتك بتوعيتك لهم يبقى بتساعد أن البلد تنضف من الفكر المنحرف ده والى بيستخدم المشاكل والدين لضرب بلدك.

انت فى حرب لو ماكنتش جندي بمعنى الكلامه وتواجه من فى بيتك لن تستطيع مواجهة عدوك فى الخارج وساعتها لا تلوم البلد لانك جزء منها.

تحياتي لحضرتك

صانع

طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
ده رأي حضرتك ويحترم ولك مطلق الحرية فيما تقتنع به.

والايام مافيش اقرب منها وهنشوف ايه اللى هيحصل.

واحنا بالتاكيد ماعندناش المعلومات الكاملة.

صانع

طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
شكرا لك يا استاذى الفاضل @Rafal 100 على كلامك الطيب وذوقك.

كلنا نستفيد من بعض ونتعلم من بعض.

وإن شاء الله ربنا يحفظ بلدنا وتبقي احسن من ما نريد أو نحلم.

لؤى النوبى

عضو مميز
بص يا استاذى لو الاعلام محترف و مهنى طب ليه الوعى صفر؟ ماهو يا الدنيا حلوه و الاعلام فاشل يا الدنيا وحشه و الاعلام فله
كلنا كنا طلبة و كلنا عارفين التعليم المصرى عامل ازاى وكلنا عارفين ان فى ناس بتنجح و بتجيب تقدير و مابتشتغلش بشهادتها و ناس بتجيب مقبول و بتشتغل بواسطة.....تشكر يا استاذى و الله الواحد بيحب يتناقش مع حضرتك عشان علطول بنستفيد
انا فاهم بس الموضوع بقى crutch و بقى دليل على الكسل مش الاحترافيه
و هل النتيجة الحالية مرضية؟
و الاعلام فاشل فى الاتنين......لا يوجد اعلامى محترف كله كوبى بيست من بعض هى ورقة بتنزل زى الورقة بتاعت خطبة الجمعة
المواطن المصرى الشائع ظروفه غير ظروف حضرتك.....كل من المؤيد و المعارض لديه دوغماتية
حضرتك باصص "لفكرة" الاخوان انها كما لو انها حشيش او مخدرات و عيب اننا نشربهم...دعنى اقول لحضرتك ان الموضوع اكبر من فى مبرر او مفيش مبرر ان حد يشوفهم....مش كل المصريين تفكيرهم/حالهم/بيئتهم واحده
ده حقيقي وطبيعى هى فى الاخر القنوات دى بتمثل البلد.
يبقى البلد حالها يرثى لها
محدش قال انك تتبنى فكرهم ....الواحد بيقول انك تتكلم فى "كل" المشاكل حتى لو انت هتحط "التاتش"بتاعك انما جو مبارك انك تتجاهل المشكلة و تقول انها هتتحل لوحدها......ده كان زمن و جبر......دلوقتى بقى فى الآت الاعلاميه همها و شغلها الشاغل هو هدمك وانت لو فكرت ماتجبهش الآلة الاعلاميه ب آلة الاعلاميه فى نفس القوة ان ماكنش اقوى فا هتخسر الحرب من قبل ما تبدأ......تانى محدش بيقول تبنى فكرهم بس التكنولوجيا دلوقتى تطورت مابقتش قناة واحده او تردد واحد و بقى فى بدل القناة عشرة و بقى فى بدل قناة اليوتيوب الف و بقى فى بدل الvpn عشره الاف.....لازم لازم لازم تناقش المواضيع "الصعبة" و تget head of it
ماهو طول مافى اذن بيجى من واحد لا يفقه شئ فى الاعلام هنفضل نخسر الحرب الاعلامية
ما المصيبة ان النظام الحالى عمل اشياء كثيرة "قد" ينظر اليها بشكل سئ من ضمنها "القتل" و هذا قد يجده كثير من الناس فعل خاطئ
لا يغفل عن حضرتك و على كثير من الاعضاء هنا ان الامر لا ينظر اليه ان الامر هو فقط بين تيار اخوانى و بين نظام
الامر اكثر تعقيدا الامر ينظر اليه على ان الاخوان اللى الدولة بدل كانت تحاربهم كانت بتديهم مقاعد فى مجلس الشعب و بطلعهم على التلفزيونات و كانت بتسمح بهبد كتير زى انهم حاربو فى73 يا استاذ صانع حضرتك بتبص بصورة لامر لا احد ينظر اليها بهذه الطريقة......لا تعتقد ان الاخوان هما بالنسبة لمؤيديهم هم مجرد تيار سياسى هلى حضرتك نسيت الماضى؟ حضرتك نسيت ان اللى هيصوت لدستور الاخوان هيدخل الجنه؟ هل حضرتك نسيت ان فى ناس ممسوكة مش اخوان؟بالنسبة لاهلى فا السيسى قاتل عمل انقلاب عشان يسرق الكرسى من الاخوان "المسلمين" و هو اى حاجة اللي ميرضيش ربنا احنا معاه ندعمه ونؤيده؟ المصيبة ان تكون الحكومة فاكرا كده و فاكرا ان الاخوان مجرد فصيل سياسى زيه زى الناصريين او اليساريين......يا سيدى الفاضل الموضوع حق و ظلم خير و شر........الامر مش موضوع جنائى او اخلاقى الموضوع معقد جدا جدا جدا.........جرب كده اعمل انتخابات بين طالبان و بين تيار يسارى فى مصر وشوف مين اللى هيكسب و باكتساح.....مفيش حاجة اسمها غير مبرر طبعا ده رأى حضرتك بس الوضع العام فى مصر مضحك/مبكى لابعد مدى و الحكاية فعلا شر و خير وكل واحد فاكر نفسه الصح
انا فعلا بحاول معاهم من "سنين" كتيرة بس مفيش حاجة هتفيد غير "انجازات" هما يلمسوها بأيديهم غير كده انسى حضرتك
و الكلام ده عن تجربة انا كمان كنت من انا مش اخوان بس بحترمهم والجو ده و للاسف كنت احب اقول انى اللى خلانى اتغير هى انجازات الدولة اللى مغرقة البلد بس الحقيقة ان انا ماشوفتش حاجة "من الدولة" تخلينى انضم للتأييد.....الحاجة الحلوه اللى بتعملها الدولة بتعمل قصادها حاجة وحشة بترجعها الف خطوه للوراء

وتحياتى لحضرتك و اسف لو طولت

التعديل الأخير:

صانع

طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
بص يا استاذى لو الاعلام محترف و مهنى طب ليه الوعى صفر؟
الوعى صفر لأن الناس لا تقرأ ولا تبحث للاسف.

ومش عايز اللوم الناس قوى لأن كل الناس مهتمه اكتر بحياتها الشخصية وفكرة الشخص أصبحت غالبه على فكر البلد والشعب بدليل ما يحدث في ظل الأزمة الحالية من التجار والمستوردين.

وكل ما يريد أن يستغل الوضع للحصول على أكبر مكسب له.
ماهو يا الدنيا حلوه و الاعلام فاشل يا الدنيا وحشه و الاعلام فله
هو الإعلام فيه مشاكل وعايزينه يبقى احسن.

والدنيا صعبه وبندعى تكون افضل والوضع الحالى يعدى على خير.

ومايحصلش أسوأ من ما احنا فيه.
ده صحيح ولكن لا نستطيع أن نقول إن كل الشعب كده او كل مصر كده.

ولكن ده ليظهر بسبب حجم سكان ضخم ولو بنكلم على الحكومة فلما يكون عندنا ٦ مليون وزيادة موظفين طبيعى تظهر هذه المشاكل بالشكل ده.

انما فرص العمل فى القطاع الخاص مفتوحة وكلنا دائما نتحدث عن القطاع الخاص ويجب فتح الباب له اكتر طيب ما هو موجود بالفعل يبقى ليه ارجع افكر فى افكار انتهت خلاص.
.....تشكر يا استاذى و الله الواحد بيحب يتناقش مع حضرتك عشان علطول بنستفيد
العفو يا استاذى الكريم احنا بنستفيد كلنا من بعض.
انا فاهم بس الموضوع بقى crutch و بقى دليل على الكسل مش الاحترافيه
ابدأ القصة مش كده اللى بيحتاج نظام اخبارى بتم التعامل بالطريقة الإخبارية.

انما لو الموضوع بيحتاج مناقشة بيتم ده باستضافة متخصصين يشرحوا المواضيع.

وفى الأغلب ده اللى يتم.
و هل النتيجة الحالية مرضية؟
احنا عايزين نبقى احسن اكتر وبالتأكيد مش عايزين اى أخطأ خائبة تخلى موقف إعلامنا غير منضبط.
الخبر او المعلومة بتكون واحده وفى الأغلب بيكون المصدر واحد اللي بيفرق من اعلامى واخر أو وسيلة إعلام وأخرى هى كيفيه إيصال المعلومة باسهل وافضل طريقة ممكنه.

اتصل لأكثر كم ممكن من الناس وده بيعتمد كمان على المتلقى وتقبله للاعلامى والوسيلة الإعلام ودى كمان حاجة صعب تقدر تقيسها أو تعمل لها ميزان.

يا سيدي الفاضل العالم به أشخاص تختلف على وجود خالق.

وهم ما هم من عقول ودراسات وتطور.
المواطن المصرى الشائع ظروفه غير ظروف حضرتك.....
أنا أتأثر بنفس الظروف يا استاذى ولست مختلف ويدعى ربنا كل يوم أن ربنا يسترها معايا لأن احنا مش ماشين غير برحمة ربنا علينا وستره.
بعد ما مر علينا جميعاً ورأينا بنفسنا وعيشنا فيه مش طبيعي أن يكون نظرتى بهذا الشكل إنما هم فصيل خائن و متآمر و يستقوى بالخارج ده غير أن أصله تم بصنيعه من دول خارجية ومعروف توجهم ضد مصر.
يبقى البلد حالها يرثى لها
بالتأكيد لا ده طبيعي فى ملفات لا تناقش بشكل عام وده مش اختراع عندنا ده موجود ايضا فى كل العالم.

العالم والدول لتظهر لك ما تريده.

وتخفى ما تريده أيضاً.

هل حصل أن حضرتك شوفت برنامج يصور التلوث البيئي في مياة خاصه بالبشره عندهم مثلاً.

هل رأيت احد منهم خرج يناقش مواضيع الجيش وميزانيته مثلاً.

هل رأيت احد منهم يقول لن ندفع ضرائب ولا جمارك ولا رسوم علشان أنا مش بحس أن فى تحسن.

لا احد فى الخارج يستطيع التحدث فى اى من هذا والا لو حدث كيف تم بناء هذه الدول من أساسه.
على فكره اخر ايام مبارك كان الإعلام فاتح على البحرى وكان بيكلم عن كل حاجه الا الرئيس وعائلته وده اتقال من إعلاميون كتير.

وبعد كل الحرية دى قامت ثورة رجعت البلد سنين للوراء.
كلام صح ومتفق معاك وعلشان كده السوشيال ميديا لها تأثير ليس بالقليل أيضاً وبتوضح مواضيع كتير وأيضا فى اعلامين لهم برامج اخرى على السوشيال ميديا وأيضا صفحات بيتكلموا فيها مع الناس.
لازم يفضل هذا النظام فى حاجات أمن قومى لا تصلح للمناقشات فى الإعلام.

وحتى إن تم الطرح لها من قنوات أو مواقع اخرى مش الطبيعى الرد عليها الا لو هى تمس المواطن بشكل أساسي.
معلش أنا متضطر اسجل اعتراض شديد وبشكل واضح جدا ما فعله النظام هو رد على إرهاب.

ده مش وجهات نظر دى حرب بين مجموعة منحرفه خارجه عن القانون تمارس إرهاب دولى مدعم من الخارج ضد شعب ودولة هى مصر.

لا يا سيدي الفاضل النظر الموضوع بشكل قاطع هو إرهاب ضد شعب.

وليس الأمر كما ذكرته حضرتك.
ده اسلوب خطأ تم التعامل به ايام مبارك هو المواءمة السياسية لامتصاص المشاكل والإرهاب الذى كانت تستخدمه هذه الجماعة وكانت عبارة عن مسكنات عند انتهاء مفعولها دمرت البلد.
بالطبع لم انسى.

وده طبيعي بالنسبة لهم هم يدينون بولاء تام لقيادات الإخوان وبالطبع يكون ده تفكيرهم وبالطبع هم بهذا الشكل اعداء للبلد والشعب.
تاريخ الاخوان ملئ بالاغتيال والإرهاب وخروج جماعات كثيرة منهم تتبعهم متشدده تحمل السلاح تنصاع لامر قيادات الإخوان هذا تاريخهم وحاضرهم ومستمر معهم.

أما فكرهم هذا طبيعى أن يتم اختزال هذه الحرب فى الرئيس لاظهار أنفسهم مظهر المظلوميه المتبنى منهم طوال عمرهم حتى يكتسبوا تعاطف من ما يتعامل معهم.

ولكن القصة دى كتير فهم وانتهت بالنسبة له.
بالتأكيد لا الحكومة دى دولة والدولة بها اجهزه مختصة تعلم ما يحدث جيدا.
ده حقيقي لأنه عقائدى بالنسبة للإخوان.

وبالطبع هو بالنسبة للدولة إرهاب وشر مطلق وهنا اتحدث عن كثير أيضا من الشعب دون من يتعاطف مع هذا الفصيل الخائن لوطنه ودينه.
ده أمر غير واقعى وبالطبع لن استطيع القياس عليه لأن طالبان هى إرهاب مطلق صناعة امريكية.
ده مش رأى خاص بى فقط هناك كثير يقول ما اقول وبالطبع ده أمر غير مبرر كيف لى أو لأى وطنى أن يسمع لخائن وعميل وإرهابى وعدو لى ولبلدى ولا يفوت حدث الا واستغله أسوأ استغلال للضرب فى البلد.
حضرتك الانجازات موجوده وهم يستفيدوا منها بالفعل من حياة كريمة أو تحسن الطرق أو المنظومة الصحية الجديدة أو بناء مدن جديدة أو منظومة النقل والمواصلات والسكك الحديدة.

قوائم الانتظار للعمليات الجراحية وكتير حاجات تانيه موجوده بس اللى عايز يعرف ويشوف هيوصل.
ده وجهة نظرك بالتاكيد ولو كل ما يحدث من مشاريع الدولة وما يتم عرضه فى كل وسائل الإعلام والسوشيال ميديا وهنا فى المنتدى وحضرتك تقول كده يبقى احنا هنا كمان فشلنا زى منظومة الإعلام اللى حضرتك انتقدتها تماما للاسف.
فى حاجات كتير حصلت حلوه والأخطاء وارده ولكن كيف يتم تلقى ما يحدث؟
وتحياتى لحضرتك و اسف لو طولت
لا ابدا مافيش اى اطاله ولا شئ المهم القارئ يستفيد.
ده طبيعي وكان لازم يحصل ما اى تهديد لرمز من رموز الدولة قصر الاتحادية مركز من مراكز الحكم.

وهذا ينطبق على وزارة الداخلية.

ينطبق على وزارة الدفاع.

ينطبق على المحكمة الدستورية العليا.

ينطبق على كل مؤسسة فى الدولة.

أما ايام مرسى فكان من يتصدى هم الاخوان وأنصاره نفسهم لا مجال للمقارنة ابدا.

Youssef

عضو مميز
المستوي
3
الرتب
3
@لؤى النوبى كلامك عن ان الشعب ينظر للاخوان كانه طرف سياسي انتهى هذا الفكر عندما حكم مصر الاخوان فعليا و عرفوا بالخونة و من اعقد مؤسسات الارهاب العالمي و اتفضحوا. مفيش مصري يقبل بالاخوان على الارض تاني بعيدا عن اليوشيال ميديا. و لو بتستند على موقفهم من اليوتيوب و الشوشيال نيديا فاحب اعرفك ان معظم متابيعهم من المغرب العربي و لجانهم الخاصة و معاتيه القرن و اي حد غيران من مصر و عايز يحلي زي كام سوري. ١١/١١ كان اكبر دليل على كلامي ده و جتى موقفهم من السوشيال ميديا بدء يهتز بعد اقتناع مموليهم انهم اصبحوا كرت محروق و بالتالي لا توجد لجان لتدعم موقفهم. الشوشيال ميديا ليست مقياس لاي شئ في البلد ظي بالذات الرأي العام

لؤى النوبى

عضو مميز
الوعى صفر لأن الناس لا تقرأ ولا تبحث للاسف.
يبقى المفروض اننا نعلمهم فى المدارس اومال المدارس شغلتها ايه غير التعليم
اغلب الشعب يراها بسبب قرارات الحكومة وانها فاشلة مش مشكلة تجارب بتضارب....انا عارف ان ليها اسباب كتيرة بدون الخوض فيهم
طول مانت واقف محلك سرك هيحصل الاسوء
حبيبى الله يخليك
و المتخصصين ليهم حدود لا يجروا على التعدى عليها زيهم زى المذيع
لا الموضوع سهل تقيسها انزل الشارع و اسأل الناس بس ابقى طمنهم انهم مش هيتجابو فى بوكس لو شتمو مذيع او مذيعة
انا مش بناقش انهم فصيل خائن ولا لا........انا بناقش ان ليهم مؤيدين و المؤيد ليهم ده ولا عمره يعرف اخوانى و لا عمره عدا من جنب مقر للاخوان.....يا استاذى انا بنقلك فكر الناش مش بتحاور على صحتها او على خطئها.......الفكرة موجودة لو الحكومة فاكر ان الناس مفتحة وان الشعب واعى فا انا عاوز اقول لحضرتك ان الحكومة فى يوم عتقوم على ثورة جياع هتاكل الحكومة
لا فى شوف الامريكان دول اكتر ناس بتلاقى فى كلام عنهم وعن جيشهم......يا سيدى الفاضل اقسم بالله احنا فى اخر العالم فى الوعى و الحريات الشعب مابقأش يجرأ على الكلام فى اى موضوع خوفا من الملاحقة......بدل ما تخوفهم علمهم...النظام المصرى طول عمره بيخاف من "الصداع"/توجيه الاتهامات
يبقى هو ده مربط الفرس ان البعض يرى ان اعطاء الحريات معناها ثورة و عشان كده النظام الحالى متخوف من الحريات عشان خايف من ثورة فا بيستبق و بيقمع الحريات عشان ميبقاش فى ثورة و هذا نابع من خوف و ليس مصلحة على البلد.....عشان لو كان فى حد فيهم بيفكر فى مصلحة البلد كان وعى الشعب بدل ترهيبه
مفيش حاجة اسمها كده......لازم تناقش كل حاجة و تبقى باسط رأيك والا الاعلام التانى هيتناولها و هيرتبها على مزاجه و ساعتها لما هتيحى تتكلم فيها هيبقى فات الاوان......كون ان حضرتك بتقول ان فى حاجات ماينفعش نتكلم فيها فا ده معناه ان حضرتك لا تثق ان المواطن المصرى الشائع غير مجهز للتعامل مع مواضيع قد تراها كبيرة وهذا فشل من التعليم و الاعلام
بتمس و بتتكنس تحت السجاد
وفى ناس بريئة ماتت و فى ناس بريئة مسجونة و فى اكتر من 20/30 مليون مصدق روايتهم هتعمل ايه؟ هتحاربهم هما كمان ولا هتعلمهم و تثقفهم
و برضه فى شعب شايف ان الروساء اللى جم من المؤسسة العسكرية وحكمو البلد اخر 70 سة هما السبب فى كل شئ فاسد فى الدولة و فسادهم باين للاعين و فسادهم و فى ناس بريئة ماتت بسببهم زى جمال عبد الناصر اللى ودانا اليمن و جنود ماتت بسببه و زى الناس اللى كانت بتموت فى امن الدولة فى زمن مبارك و زى الناس اللى ماتت بسبب صلاح نصر....كل ازمات مصر يلام عليها كل واحد حكم مصر فى اخر 70 سنة بدون استثناء اولهم جمال و مبارك
و اللى بيطبل للنظام الحالى و اى حاجة هو بيعملها غلط فهو ايضا عدو لهذا البلد لأن الاثنين مفسدين و مغيبين
لا لم تنتهى وانا ليا تجربة شخصية فى محاولة التقليب على الدولة و شوفت امثلة كتيرة فى تهييج الشعب فى المواصلات العامة
و مبارك كان بيسمح ليهم عشان هو ضعيف و عشان هو فاسد فى كان سايبهم كا نوع من المسكنات عشان الناس تهدا
بالتأكيد لا الحكومة دى دولة والدولة بها اجهزه مختصة تعلم ما يحدث جيدا.
كل ده و مختصة و تعلم ما يحدث؟ على الله
انا بتكلم فى "فكر" طالبان الاسلام السياسى.....الشعب المصرى وهابى للركب وحافظ مش فاهم ولو حضرتك متابع الاستاذ محمد المصرى على اليوتويب فا انت اكيد تعرف انا اقصد ايه
لأن اللى بيقولك انا البلد و انا الصح هو الفساد ركبه و البلد كل يوم فى حالة اسوء من اللى قبله و اعلام الدولة فاشل و الانسان بطبعة بيحب يحس ان مضطهد و انه الصح و انه الخير زى ما اللى ما محسوبين على الدولة فاكرين انهم هما الصح وانهم لا يشبوهم شائبة
مفيش حاجة اسمها اللى عايز يعرف هيوصل......الكلام ده لما كنا 60/70 مليون دلوقتى احنا 104 مليون وفى تطوير رهيب للتكنولوجيا و فى غسيل المخ.....هذا الامر امن قومى لازم يبقى فى تثقيف الشعب و حمايته من الافكار اليسارية و الاخوانية و الوهابية زيهم زى الافرو سنترك مفيش حاجة اسمها انا اسيب المواطن على عماه......انتو هتسيبو و هتتجاهل غيرك مش هيسيبو و هيحولو لقنبلة موقوتة
نعم هذه حقيقة لا تقبل النقاش المنظومة الاعلامية فاشلة فاشلة لأن هناك ادلة
يتم تلقى مايحدث على انه تجميل للمظهر

وهذه المراكز للمواطن المغيب من قبل الاخوان هى رموز للفساد المتشىفى فى الدولة المصرية و واجب تطهيرها
زى مافى مواطن شايف ان هذه مؤساسات شامخة و لازم منقربش منهم حتى لو هما فاسدين وحتى وحتى وحتى
طول مافيش رقابة و مفيش محاربة للفساد ومفيش اصلاحات اقتصادية "حقيقية" تعكس بصورة ايجابية على جيب المواطن المصرى يبقى الواحد يخاف ان اللفة تجى تانى علينا

لؤى النوبى

عضو مميز
لا لم ينتهى

لا فيه و كتير جدا

لا لا اختزل على السوشيال ميديا فقط وانما الواقع و الشارع و الناس اللى بشوفهم

to each his own

𓈙𓉔𓏲𓎡𓂋𓏭

ولقلبي أنتِ بعد الدين دين
طاقم الإدارة
المستوي
11
الرتب
11
نقط بسيطة
١. متفق على كلام كتير من اللي قولته خاصة فيما يتعلق بالتقصير والفساد الموجودين في كل مكان
٢. المظلومية محفز ممتاز لاشعال الثورات
٣. مع تحفظي مع بعض اثار جمهورية ٥٢ الا اني من اشد المناصرين ليها لانها اساس جيد لبناء مستقبل
٤. الدعايا البريطانية نجحت في نشر مفهوم الحكم العسكري فقط في البلاد المستهدفة وكأنه لايوجد رؤساء غربيين من خلفية عسكرية

اقترح قراءة المقال دا
من فضلك, تسجيل الدخول أو تسجيل لعرض المحتوي!

لؤى النوبى

عضو مميز
اشكرك على ارسال المقال....ومش عاوز حضرتك تفهمنى غلط بس انا شايف ان اللى كتب المقال ده شخص مؤدلج و بيجامل و وقع فى كذا غلطة

1/كاتب ان الشعوب عاوزا تخلع الحاكم العسكرى دون اى تفكير طيب هل حال جمال و مبارك زى حال الرؤساء الغربيين اللى حضرتك ذكرتهم ولا حالهم كان افضل ولهذ السبب احنا بنقارن؟

2/ اللى عاوز يقولو او يبينه ان اى رجل غير عسكرى فهو راجل ضعيف و هيغرق الامه على اساس ان جمال عبد الناصر اللى ضيع الاحتياطى و خسرنا حروبنا كان خريج تجارة

3/ده بيقارن امريكا بمصر...ده عامل زى اللى بيقول ان مثلا سعر البنزين هنا اقل من سعر البنزين فى اوروبا.....انا بقول مثلا طيب يا صاحب المقال ماهو نسبة دخل الفرد فى مصر و امريكا او اوروبا

4/الزمان غير الزمان وحتى لو اخدنا على كلامه فى "المصرى"هو من صنع مجد مصر التاريخى الحروب زمان زى حروب السوشيال ميديا حاليا و كان الحال زمان يا تغزو يا تتغزى فا طبيعى انك تجد اغلب الشعب متدرب على القتال و يكون القائد الاعلى هو حاكم عسكرى

5/ ضحك على الدقون......يعنى السيسى "كامثال" اللى عاش طول حياته فى الجيش من اول ما كان ملازم و اكل و شرب و عاش فى كتايب و قيادة فرق زى الامراء الخلايجة اللى بيبقى جايين واكلين من معلقة ذهبية و يروحو يقعدولهم كام سنة فى أكاديمية ساندهيرست العسكرية البريطانية ويبقى الاتنين واحد؟والله الراجل ده بيكلم مواطن مصرى نسبة وعى معدومه مش معقول بيكون بيكلم واحد مصرى فاهم و واعى او الراجل بيأدلج

6/طب ما العسكرى كان بيقصى الاخريين طب ما ده غلط برضه؟ ليه بقى بيتم النظر فيها من جانب واحد؟

الخلاصة 70 سنة من حكم مش هقول عسكريين وهقول "خريجين من الكلية الحربية" 172 مليار دولار ديون
مفيش احتياطى..... احتياطى 33 مليار 28 منهم ودائع خليجية...مستوى دخل الفرد يوازى 130 دولار....فساد/رشاوى/تعليم سئ/غياب للعدالة الاجتماعية/زيادة سكانية رهيبة/دولة عالم ثالث/جولات مكوكيةعشان توفير بعض مليارات من الدولارات/جميع اعدائك ناقلين معاركهم فى وسط بلدك.....وهذا كان فكر تحتمس الثالث بقى بيتعمل علينا......40 مليون مصرى تحت خط الفقر

JOKer 88

متديش للكلب قيمه عشان هيصيح
الحلول
1
المستوي
10
الرتب
10
الموقع الالكتروني
twitter.com
لعلمك بريطانيا وفرنسا بيعانو ومفيش اي برامج عندهم للاصلاح الاقتصادي زينا
الضرايب مفشوخين فيها الا المانيا هي الي ماسكه نفسها

لؤى النوبى

عضو مميز
مش معترض بس وضعهم "العام" افضل مننا بمليون مره

JOKer 88

الحلول
1
المستوي
10
الرتب
10
الموقع الالكتروني
twitter.com
بس العلام عايز كفاءات تشتغل مش ناس او شويه قرود همجيين ولما يستضيف حد يبقي مسؤل من الدوله حتي لو متحدث من كل وزاره

JOKer 88

الحلول
1
المستوي
10
الرتب
10
الموقع الالكتروني
twitter.com

Youssef

عضو مميز
المستوي
3
الرتب
3
كانوا نزلوا في ١١ ١١. يأما هوما قليقلين جدا معناها قرايبهم شخصيا ياما هما كتار و عارفين ان قضيتهم غلط و هيتمسح بكرامتهم الأرض من قبل أغلبية الشعب قبل الشرطة. انا عايزك تروح كافيه تحت البيت صوت و قول انا اخواني يأما هتتجاهل يأما هيشتموك.

hazem

In a mad world, only the mad are sane
طاقم الإدارة
المستوي
6
الرتب
6
صحيح والإمارة 11/11 إخوان مين وبتنجان مين الإخوان قدامهم 100 سنة لما يضحكوا علي ناس لم يعاصروهم

أما لو بتتكلم عن الإسلام السياسي فأه منتهاش وده بمزاج الدولة لأنه بيستخدم حتي الان سياسيا مش علشان هما أقويا

كمان 10 سنين مش هيبقي فيه إسلام سياسي وهتبقي أناركية وسرسجة ده اللي العالم رايحله وإيران عندك مثال

𓈙𓉔𓏲𓎡𓂋𓏭

ولقلبي أنتِ بعد الدين دين
طاقم الإدارة
المستوي
11
الرتب
11
بعيدًا عن شخص الكاتب كلامه هنا حقيقي لان بريطانيا نجحت في خلق حالة من الرفض لكل ما يتم وصفه بالعسكري حتى تحولت من فخر لوصمة
مثال جمال مبارك في غير ذي موضع لان الكاتب بيناقش مفهوم الحكم العسكري

دا استنتاج شخصي منك
طب مانت قارنت بينا وبينهم في اخر كلامك دا غير انه بيقارن سياسيا وانت اعتبرتها اقتصاديا
على اساس اننا دلوقتي عايشين في جنة ومفيش شرق اوسط جديد واسرائيل كبرى؟؟؟
بالتأكيد فيه فرق وفرق ضخم لكن بمعايير المفهوم الغربي اسمه حكم عسكري
كان عدد المصريين كام ايام تحتمس الثالث؟
هل تم ضرب مصر بالوهابية والارهاب وقتها؟
هل كان بعض المصريين بيستعروا من جيشهم وبيهينوه؟

تعالى نشوف الديموقراطية..تونس الاكثر ديموقراطية في المنطقة

من فضلك, تسجيل الدخول أو تسجيل لعرض المحتوي!

الخلاصة تم برمجة العقول المستهدفة بنجاح

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.

الذين يشاهدون الموضوع الآن