• يمنع منعا باتا توجيه أي إهانات أو تعدي شخصي على أي عضوية أو رأي خاص بعضو أو دين وإلا سيتعرض للمخالفة وللحظر ... كل رأي يطرح في المنتدى هو رأى خاص بصاحبه ولا يمثل التوجه العام للمنتدى او رأي الإدارة أو القائمين علي المنتدى. هذا المنتدي يتبع أحكام القانون المصري......

عاجل مصر تدرس استدعاء سفيرها من اسرائيل

عاجل

AMR MOHAMED EG

عضو معروف
اه كلهم خونة وارجع شوف كام مرة خانوا مصر
واحنا بقي شعب الله المختار معندناش خاين واحد ولا اخوان وثورجية خدوا السوشيل ميدا رايح جاي لما زيفوا وعي الناس
وكام مرة وقفوا مع مصر اجبلك الرئيس السيسي وهو بيتكلم عن الخليج مثلا دة بقي رئيس الدولة اجبلك السادات وهو بيتكلم عن الدعم العراقي في حرب اكتوبر ولا الرئيس مبارك والشيخ زايد وهما بيفتتحوا مشروعات اتقدمت لمصر مش بقول اننا اخدنا بس احنا وهما اهل طبيعي بنقف مع بعض وطبيعي بنتخانق وطبيعي المشاكل بس في بنا دين ودم ونسب ومصاهرة ومش عاوز ادخل في الجدل العقيم انا بتكلم عن انقاذ شعب بيتعرض لجرايم ابادة

AMR MOHAMED EG

عضو معروف
اتقوا الله دة اليهود والاوربيين والامريكان بيقولو وقفوا قتل اهل غزة وانت اصلهم رفعوا السلاح كل اهل غزة رفعوا السلاح كلهم خوانة !

Tamer tiger

عضو مميز
مصر اتحملت اسرائيل بشكل كبير رغم سفالة اسرائيل وتصرفاتها العدوانيه تجاه مصر خلال الازمه الراهنه ومحاولة اقصاء الدور المصرى فى ادخال المساعدات او حتى التفاوض بشأن الاسرى بكل امانه مصر اكتر دولة صادقه فى تفاعلها مع الاحداث يعنى المعلن هو المطابق لما هو غير معلن عكس السعوديه والامارات والبحرين والمغرب وغيرهم وتعاملت فى ظل الازمه بشكل كبير وقدمت ضغوط كبيره على اسرائيل لو راجعت الاحداث هتاخد بالك منها بل انا عاوز اقولك ان الملف اتحرك فى الميديا الامريكيه والغربيه بدور مصرى عكس زمان فى اى احداث كام مابيبقاش فى اى تعاطف بل بالعكس كان بيتهم الفلسطنين بالارهاب وبيتم تسويق الدعايه الاسرائيليه موقف مصر من الازمه موقف مشرف وفى حدود الامكانيات عكس غيرنا اللى بيتباكوا فى الاعلام وفى الخفاء بيتآمروا على الدم الفلسطينى وعاوز بالمناسبه احى سامح شكرى هو والمخابرات العامه على دورهم الكبير فى ظل الازمه منذ بدايتها وانا على فكره بقول الكلام ده مش تطبيل انت عارف موقفى هنا واكيد بتشوف تعليقاتى لكن لازم اقول الحق وزى مابننتقد نقول الايجابيات

AMR MOHAMED EG

عضو معروف
عموما انا بتكلم عن اظهار القوة في الدفاع عن حدود الدولة وضرورة وقف الحرب بضغوط اكتر بس كمان معلش واحد بيعلق وبيقول اننا احنا اللي بنتلكك يا جدعان يعني كل دة واحنا اللي بنتلكك في اجراء علي اعلي تقدير لية دبولماسي ومعتاد ومتاخر كتير كمان

Shokry

ولقلبي أنتِ بعد الدين دين
طاقم الإدارة
المستوي
11
الرتب
11
بتكلم عن الفلسطينيين وبالمناسبة كويس انك جبت سيرة العرب

وصحيح مفيش مصري واحد قال إننا شعب الله ولا قال إننا وكلاء الله ع الأرض ولا اتباجحنا في طلب المساعدات بقذارة وعين قوية بعد اما قتلنا ولاد اللي بيساعدونا

ممكن تقرا شوية هنا

Shokry

طاقم الإدارة
المستوي
11
الرتب
11
واحنا قولنا قبلهم وبعتنا مساعدات وكتر خيرنا قوي كده
كفاية ٥ حروب بسببهم ودمار اقتصاد

AMR MOHAMED EG

عضو معروف
عارف عبنا كعرب ايه اننا بنخون بعض في اقرب خلاف اجبلك نفس كلام الناس في الدول دي عن خيانه مصر وعن جيش كامب ديفيد مافيش فكرة ان ممكن يكون في خطاء في التقدير مثلا انت بتقول كلام الرئيس مبارك ان عرفات قال عن حرب اكتوبر هو قال لمين للملك حسين ! ماقلش لاسرائيل ثم هل عرفات نبي لا يخطئ مثلا ! انتم هنا بتشتغلوا علي تزييف الوعي ربنا بيقول انما المؤمنون اخوة وان امتكم امه واحدة وسيدنا النبي بيقول المسلم للمسلم كالبنيان احنا نسيب كلامهم ونقرا قصص حضرتكم عن الخيانات وانهم لازم يدبحوا وانهم وانهم واسرائيل يا حرام يادوب بتنفذ الحكم اللي يستحقة الشعب الخاين في غزة دة اللي مات منهة 25 الف خونة لازم يمتوا ويتمثل بجثثهم انما احنا لا احنا فراعنة لازم يساعدني ويبوس ايدي بعدها والا اطلعلة التكية المصرية وادخل في الردح والمعايرة

Tamer tiger

عضو مميز
انا عاوز اقول ليك يا استاذ عمر ان القوات المسلحه رافعه درجة الاستعداد للدرجة القصوى واحتمالات نشوب مواجهة واردة فى حالة اى تصرف عدوانى من جانب اسرائيل على الحدود المصريه .
مصر مش مشكلتها اسرائيل خالص لو على اسرائيل تقدر تحدد تمامها بسهولة. لما هبت اميركا بسرعة بارسال قوات عشان تحميها لانها مدركة تماما ان معايير التفوق الاسرائيلى اللى ابتدت منذ الاربعينات لم تعد قائمة الان باى صورة
مصر مشكلتها الغرب واميركا وخونة العرب لكن لو وصلت لتهديد الامن القومى المصرى لاء هيبقى ساعتها المواجهة حتميه
كلنا طبعا بنتألم لاخواتنا الفلسطينين اللى بيموتوا بدون ذنب وبفعل الاجرام الاسرائيلى لكن ماتنساش ان فى رقبت القوات المسلحه المصريه 105 مليون مواطن تعريض حياتهم للخطر مش هيححى والا يحمى الفلسطنين بل هنزود معاناتنا معاهم فى ظل ظروف انت اكيد لامسها كويس ومع ذلك اسرائيل مصره ان مصر بتساعد المقاومه فى فلسطين وانا اعتقد ذلك عشان تبقى عارف لكن ده استحالة يتم الاعلان عنه او السماح من جانب المقاومه بالاعلان عنه

Shokry

طاقم الإدارة
المستوي
11
الرتب
11
مش عارف المعلومة دي وصلتلك ولا لا بس المصريين مش عرب

مصطفى البليهي

عضو معروف
طيب ما احنا كمان بنقول وقفوا الحرب وبنضغط والعلاقات على المستوى السياسي مع اسرائيل في اسوأ حالاتها .
تبرعات من الدولة المصرية والشعب للمدنيين في غزة واحنا في اشد الحاجة لها.
لكن مبعتش ابني او اخويا يحارب بدالهم

AMR MOHAMED EG

عضو معروف
كلامك صحيح ومش مع الحرب لكن ضد استبعادها لازم يتقال للناس حدودنا اذا اتهددت هانتحرك مش هانسمح لاي حد انه يهددنا احيانا اللغة الخشنة واللي بتكون لها حدود مطلوبة يا اخي الناس بتتكلم عن اللحمة بكام والسكر ماحدش بيتكلم عن التهديد كاننا بعيد مثلا جغرافيا فرصة حتي اوحد المصريين كدولة واحشدهم بخطاب اعلامي واضح وفي نفس الوقت اخلي الاسرائيللين متاكدين ان عدم وقف الحرب يعني توسيعها معانا وان للصبر حدود واني احشد الدول العربية او الراغب منها في جبه واحدة لوقف الحرب ويكون في اجرات تصاعدية تعبر عن موقف مصري صلب دي كل وجهة نظري

AMR MOHAMED EG

عضو معروف
مش عارف الفرق بين الديانة والعرق؟
لا حرج عليك خد راحتك
طبعا لا حرج عليا لما اتابع تعليقات حضرتكم اللي سيبيين الجاني ونخون في الضحية وبالمناسبة التعليق ساخر من رؤية متحجرة اننا قبط واننا نقفل بابنا علينا مافيش اعتبارات لعلاقات قامت من الاف السنين وهجرات ونسب ودم ودين وثقافة لا كل دة ولا يهم احنا مش عرب طيب دة يخدم مين يخدم اتنين ناس مرضي نفسسين وناس حلمها تفصل مصر عن محيطها من ناحية لتدمير المحيط دة ومن ناحية تانية لحصار مصر وتدميرها

Shokry

طاقم الإدارة
المستوي
11
الرتب
11
ودا محصلش؟
مصر مقالتش كده؟

Shokry

طاقم الإدارة
المستوي
11
الرتب
11
الفرق أننا شايفين الاتنين أعداء وحضرتك لا
وكونك مصري مش رؤية اصلا دي حقيقة
وياريت نفصل مصر عن محيطها العربي اللي مجاش منه غير كل شر

AMR MOHAMED EG

عضو معروف
ما بقول عدم استبعاد خيار الحرب اولا شعبيا ثانيا كدولة وبعدين تاني الجيش يتحرك باوامر القيادة هي مش عصابة هانقولة يعمل اية لا لا كلامي واضح الحرب خيار في حالة تفاقم الاوضاع لازمة بتهدد حدودي المباشرة وبتهدد بابادة شعب عربي بالكامل التلويح بجدية بالقوة قد يغني عن استخدامها ويكون التلويح مرتبط في الاساس بامني كدولة ومترافق معاه افق سياسي زي ما عملنا في لبيبا مثلا

AMR MOHAMED EG

عضو معروف
ودا محصلش؟
مصر مقالتش كده؟
طيب ولما مصر بتقول كدت مابتقولش معاها لية ؟

وبعدين انا بقول ان المفروض نضغط اكتر وان موقفنا سيئ كلنا مصر وكل الدول العربية وكل العالم مقصر ولو انت مش شايف كدا يبقي انت عندك مشكلة في رؤية القضية الفلسطينية اللي سيادتك جاي تقول مش قضية مصر ولا لينا علاقة امال حاربنا لية بنقدم مساعدات لية بنتكلم وبنشتغل سياسيا من نص قرن لية ؟

Tamer tiger

عضو مميز
عزيزى شوفنا كلام من الاردن كتير ولما اسرائيل بدات الضغط على الضفه وبقى احتمال تحقيق هجرة اهل الضفه وارده لقينا الصوت بقى خافت بل لقينا طائرات الاستطلاع بتطلع من المطارات الاردنيه بل كمان طائرات التايفون بتمر من الاجواء الاردنيه والسعوديه لتوجيه اول ضربه جويه لليمن
وشوفنا كلمه واحده من السيسى سيناء خط احمر وكلمه من وزير الدفاع ان القوات المسلحه لن تسمح بان يتم تصفية القضيه الفلسطينيه والسماح بالتهجير مش بالكلام ولا بكتره
مصر صادقه فى كلامها وعشان كده مجلس الحرب الاسرائيلى متردد ياخد خطوه واحده نحو الحدود المصريه ولو خدها اتفاقية كامب ديڤيد انتهت وقواتنا بكل ثقلها هتبقى فى كامل سيناء بدون ضوابط او حدود قصوى
التحذير تم وانتهى على لسان المسؤولين المصريين وتم الاعلان عنه صوت وصوره

AMR MOHAMED EG

عضو معروف
معلش انتو مين علشان تفصلو مصر عن ميحطها امال فين دور مصر؟ في حد عاقل يقول نفصل البلد عن محيطها ؟

الذين يشاهدون الموضوع الآن