• يمنع منعا باتا توجيه أي إهانات أو تعدي شخصي على أي عضوية أو رأي خاص بعضو أو دين وإلا سيتعرض للمخالفة وللحظر ... كل رأي يطرح في المنتدى هو رأى خاص بصاحبه ولا يمثل التوجه العام للمنتدى او رأي الإدارة أو القائمين علي المنتدى. هذا المنتدي يتبع أحكام القانون المصري......

وزيرة الخارجية الألمانيةستصل إلى القاهرة يوم الجمعة في زيارة رسمية

madodedo

عضو معروف
اى دولة فى الدنيا بعدد سكان مصر وظروفها الاقتصادية متعرفش تتحمل اكتر من 2 مليون لاجيء اردوغان بعد 3مليون وطلع يسوط وقال تركيا مش هتكون مخزن لاجئين مبالك مصر بعد 6 مليون بقينا مصنع🤣
من فضلك, تسجيل الدخول أو تسجيل لعرض المحتوي!
مستشار أردوغان: ترحيل اللاجئين السوريين يؤدي إلى انهيار الاقتصاد التركي
واخدلى بالك
على تركيا أن تعيش مع اللاجئين السوريين، قدرنا ولا يمكننا الهروب منه

التعديل الأخير:

madodedo

عضو معروف
وحضرتك متعرفش الوزير رشيد عمل ايه فى صناعة الملابس والنسيج فى مصر مقابل رشوه من الصين فى اول الالفية تعرف مصر دلوقت بتدفع كام مليار دولار علشان تعيد احياء الصناعة دى تانى بعد قتلها مش مصر الى بتبيع نفسها فى فسده بيبيعو نفسهم

البتار

عضو معروف
قبل الموافقه علي الزياره بيتم مناقشه المواضيع كامله ولا تستطيع التحدث الا بما تم الاتفاق عليه واي خروج عن السياق سيتم الجامها بقوه

OSORIS

جانبي الايسر قلبه الفؤاد..وبلادي لي قلبي اليمين
طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
ده لما كان الفسدة بيحكموا او حكومات رجال الاعمال زي ما كانت معروفة ..رجال الاعمال اللي بيعيطوا عليهم اليومين دول .. والان هولاء الفسدة ما بين مطرود او معزول او عليه قواضي وبيتلعن سنسفيلهم في كل مؤتمر 😁😁...

من يحكم الان هو انسان نظيف كان امامه عشرات الفرص لبيع نفسه والاستفادة الشخصية وترويق الدماغ ومع ذلك لم يقع في شهوة المخظور او اغراءتها و معه ايضا مجموعه نظيفة اليد كل هدفها تغيير وضع البلد ده بكل الطرق للاحسن ..

اسهل شيء هو ابقاء الامور كما هي واصعب شيء انك تحاول تغير او تصلح وفلسفة الحياة ان زي ما في ناس التغيير للصح بيفيدها في ناس بتتضر ..

madodedo

عضو معروف
الفساد هيفضل موجود فى الأرض لحد اخر يوم وفى مصر دائرة مغلقه يجي فسده يسببو أضرار للبلد بالمليارات ويتربحو ويمشو ويتم تصحيح اخطائهم بمزيد من المليارات مع رجال أعمال متربحين ونعمل أفضل المشاريع وبعد كده نتركها فى ايد فسده يخربوها تانى واجيال بتسلم أجيال تبص فين فلوس المصريين تلاقيها مع اولاد الفسدة دول بتتصرف فى الملاهي اليليه وحفلات الجنس وغيرها من مظاهر الرفاهية المفرطة عند بعض الطبقات فى بلد بظروف مصر مصر عاملة زى البقرة الحلوب من أيام الفراعنة يحلبها الفاسدين ويسبوها شوية نرجع بقا للموضوع الأصلى

OSORIS

طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
وفى مصر دائرة مغلقه
مش دائرة مغلقة ولا حاجه طول ما فيها شرفاء زيننا وزي ملايين كتير دائما الامور هتمشي للاحسن .. سيبك انت بس من النظرة المشوشة اللي بتخلط الحابل بالنابل نتيجة صعوبات العمل والحياة اللي احنا بنواجهها برضه و هتلاقى الامور بالمجمل اوضح و بتتحسن وهتتحسن كمان وكمان لان مفيش بديل لكده .. انت بقيت قالب على قطبي الحسني كده ليه يبني ارحم نفسك ابقى انا هربان منه لهنا الاقيك انت متقمصه 😁😁

madodedo

عضو معروف
🤣 كنت بحط التاتش بتاعى

𓈙𓉔𓏲𓎡𓂋𓏭

ولقلبي أنتِ بعد الدين دين
طاقم الإدارة
المستوي
11
الرتب
11
مش بقلل من الموضوع بس اللاجئين مش سبب كل الاهوال اللي بتتكلموا فيها دي وبصراحة شايف ردود افعال مبالغ فيها وهما كلهم ميجبوش ٥٪؜ من السكان

نفس الموضوع مع الخبراء الاقتصاديين في موضوع ديون مصر..اهدوا شوية ياجماعة والله خير

IOM&IOT

عضو مميز
صراحة مش بحب اني اتكلم في موضوع اللاجئين ده ...لأنه هري ومش عاجبني بصراحة ردود الافعال المبالغة دي

بس انا عايش بمبدأ طالما بتحترم دولتي وقوانينها و ليس لك اي نشاط مشبوه او بتهدد امننا بانك ارهابي او كده

خلاص انت اخويا وحبيبي وزيك زي اي مصري وعادي وماشاء الله انا بقالي دلوقتي 5 سنين عايش في مصر متواصلة (كنت بسافر كتير بره)

في الشوارع و الجامعة وناس محترمين بصراحة سوري أو يمني أو سوداني او حتى من دول افريقية من الاردن

ناس محترمة وبيتمنوا لأهلها الخير والاستقرار عشان هما يعيشوا في امان واستقرار

ليه مبدا العدائية ده اللي بتتكلموا بيه ....ووصلت ان اشوف واحد يقول جايين يقاسمونا في مواردنا واحنا مش عندنا حاجة

والبعض الاخر جايب مشاكل اللاجئين (اقفال مطعم مشهور) ....كلام ملوش لازمة ...مش انت لوحدك يني اللاجئين عادي بيكونون عندهم مشاكل والدول بتتعامل معاهم باحترام مش عاجبك اخرج شوف مكان تاني غير بلدي

انمت غير كده يجب يبقى فيه احترام مش كل شوية افتح موضوع الاقي موضوع اللاجئين ده على طول

يعني يكون عندنا دم ...ربنا كرمنا بنعمة الاستقرار و هما هاجروا وسابوا بيوتهم وبلدهم ننيجي نتكلم ونقول مشاكل و موارد

يعين انتوا ولا غيركم انا لا اشير لأحد بعينه معترضين على كلام السيسي في ازالة العقارات المخالفة و بيهجرنا من بيوتنا وشغل الاخوان بقا اللي اشتغل في النص

وتيجي تقول دول لا

والله الواحد ما عاوز يقول لفظ مش كويس ....عيب بلاش الشغل ده

اللي ليه رأي في الكلام ده ياريت يحطوا على جنب ويحمد ربنا على الستر الأمان مش ييجي عاوز ينط في خير الناس التانية ويقول شوفه ازاي هما عايشين وانا مش عارف ومش لاقي

لا تحشروا انوفكم في خلق الخالق ...دعوا الخلق للخالق

IOM&IOT

عضو مميز
نركز بقى في اهداف الزيارة الاخرى يا شباب بطلوا فرهدة 😁😁
ياريت .....انا والله كان نفسي الجوكر ولا الصانع يشاركوا ولا أيمن بيه يشارك بمعلومات مفيدة ولا حاجة ...لحسن الواحد قرف

IOM&IOT

عضو مميز
نركز بقى في اهداف الزيارة الاخرى يا شباب بطلوا فرهدة 😁😁
ياخي والله بقيت بجري الصفحة مش عاوز رغي لغاية ما اشوف تويتة ولا خبر اقف ولا ترجمة خبر ده النفع غير كده رغي ملوش لازمة

OSORIS

طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
مفتوح لكل الناس هنا انها تعبر عن نفسها او افكارها طول ما هي في حدود اللائق والمعقول ووالشباب هنا رغم حماس البعض الشديد واحيانا تشدد آرائهم الا ان دافعها حب البلد والرغبة في ان مصر تكون في احسن حال ...هدفنا كلنا اننا نكون منصة لكل الشباب هنا كاراء واخبار وترجمات مفيدةونتمنى نشوف تفاعلك هنا اعلى و اعلى ..تحياتي لك

التعديل الأخير:

Golden Fingers

طاقم الإدارة
المستوي
1
الرتب
1

شوف يا صديقي
انا مش مع الفوبيا من اللاجئين والأجانب واعتقد ان تواجدهم بمقدار له فائده في حقن النسيج الإجتماعي والثقافي المصري بتجارب ودماء جديده تساعده على التطور والنمو ….. لكن التحقير من مخاوف بعض الشباب وفئات معينه من الشعب شيء غير حميد ….

ثانيا … انت كما قلت كنت مش مستقر في مصر الا منذ 5 سنين ….. يعني مشفتش الأهوال اللي شوفناها في الانفلات الأمني وعصابات غزه والاجئين اللي كانوا ماليين الإعتصامات …!

وممكن برضو محستش قوي بمطحنة الإصلاح الإقتصادي اللي تحملناها كمصريين لأننا عارفين انه دواء مر …. لابد منه .

لكن كما قلت واقول دائما ….. اكثر ما يؤلمني هو ان ارى الاجئين يعيشون في افضل المدن والأحياء المصريه التي بنيت بأموال المصريين ويعيش المصري في مدن الدلتا والصعيد البائسه المترهلة الخدمات و ذات البنيه التحتيه المهترئة ….

لذلك ارجو عدم ارهاب الزملاء وان ( تتحمل ) ( الرأي ) المخالف لك ….. كما تريد ان (يتحمل) الزملاء ( مشاركة الاجئين ) في بلدهم .

Egyptian ~strength

عضو معروف
بتفهم واتفق معك
انا دخلت الموضوع وخرجت منه في ثانيه الا ثانيه 😂

صانع

طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
صحيح الخبر مكتوب كده بس الحقيقة أن الصناعة من مده اطول بكثير وليس السبب هو الوزير رشيد القصة من بداية تدهور زراعة القطن وعدم الاهتمام بها واستيراد كل مايخص التصنيع من الصين بسبب اهمال الدولة للقطاع ورخص ثمن المنتجات الصينية ثم زاد التدهور بسبب استيراد الملابس الجاهزه من الصين وتركيا

برلماني: رشيد محمد رشيد أول من هدم صناعة النسيج المصرية
برلماني: رشيد محمد رشيد أول من هدم صناعة النسيج المصرية
صناعة النسيج المصرية

كتب- نشأت علي:

طالب النائب معتز محمد محمود رئيس لجنة الصناعة بمجلس النواب اتحاد الصناعات، بتقديم بيان بالمشكلات التي تواجه قطاع النسيج في مصر، مؤكدا أن اللجنة ستبذل أقصى مجهود مع الحكومة لحل الكثير منها، خاصة ما له تأثير مباشر على السوق.

إعلان

وأضاف ممثل اتحاد الصناعات أثناء اجتماع اللجنة لمناقشة طلب الإحاطة المقدم من الدكتورة إيناس عبدالحليم، بشأن تدهور قطاع صناعة الملابس في مصر وانخفاض طاقتها الإنتاجية بسبب الركود، وخاصة أن صناعة الملابس الجاهزه تعاني بسبب عدم القدرة على المنافسة.

وتابع أن المعاناة تطال الجميع سواء الاستيراد أو التصدير بسبب الصناعة، وأضاف: "خاطبنا وزيرة الصناعه كثير جدًا والموضوع ليس قاصر على الصناعة وإنما معني بها وزارات الاستثمار والصناعة والكهرباء والبترول وبلا شك الضرائب والرسوم بتعلي التكلفة".

من جانبه أكد النائب محمد المرشدي، أن المعلومات في طلب الإحاطة خاطئة لأنها اختزلت الصناعة في الملابس الجاهزة فقط: "لكننا نواجه أزمة في كل الصناعة بداية من الغزل والنسيج والتصنيع والقطن والحلج"، موضحًا: "لدينا صناعة تفصيل وليس لدينا صناعة ملابس".

وشدد المرشدي على أن بداية هدم صناعة الغزل والنسيج في مصر كانت على يد المهندس رشيد محمد رشيد، وزير التجارة الأسبق، بعد أن منح رجال الأعمال عددًا كبيرًا من الامتيازات، مطالبًا بحماية الأسواق والصناع في كل مشكلات المناطق الصناعية في مصر.

صانع

طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
اتمنى من الساده الاعضاء قراءة الموضوع الخاص بتهدور صناعة الغزل والنسيج

الذين يشاهدون الموضوع الآن