مرحبا بك في منتدى الشرق الأوسط للعلوم العسكرية

انضم إلينا الآن للوصول إلى جميع ميزاتنا. بمجرد التسجيل وتسجيل الدخول ، ستتمكن من إنشاء مواضيع ونشر الردود على المواضيع الحالية وإعطاء سمعة لزملائك الأعضاء والحصول على برنامج المراسلة الخاص بك وغير ذلك الكثير. إنها أيضًا سريعة ومجانية تمامًا ، فماذا تنتظر؟
  • يمنع منعا باتا توجيه أي إهانات أو تعدي شخصي على أي عضوية أو رأي خاص بعضو أو دين وإلا سيتعرض للمخالفة وللحظر ... كل رأي يطرح في المنتدى هو رأى خاص بصاحبه ولا يمثل التوجه العام للمنتدى او رأي الإدارة أو القائمين علي المنتدى. هذا المنتدي يتبع أحكام القانون المصري......

عاجل وزير الدفاع يغادر إلى الإمارات لبحث التعاون العسكري

عاجل

EGY_RAFALE

عضو معروف
Country flag
من فضلك, تسجيل الدخول أو تسجيل لعرض المحتوى !
مشكله الطارق مش فلوس مشكلة الطارق كميات انت عاوز على الأقل ٥٠ الف kit على الأقل الامارات نفسها مش هقدر تصنع فى فترة قريبه بالتالى محتاج تصنع هنا عشان تسعف نفسك هنا المارك ٨٢ هتشتغل عندك على ٤٠٠ مقاتله على الأقل المارك هتمثلك بديل رخيص لصواريخ الكروز وببلاش مدى ١٠٥ كيلو دا مدى محترم جدا حتى مع معظم الدفاعات الجوية الحديثة هتقدر تحيدها بيها بشكل كامل

ألتى ٩٠ انتهت صفحتها بعد اللى شوفناه والكى ٢ الكورية ملهاش لازمه لو هتيجى من غير تروفى
ولا التروفى على ظهر الكوكب ملوش بديل موثوق
الألمان استخدموا التروفى
الفرنسيون استخدموا التروفى
الكوريين استخدموا التروفى
الامريكان استخدموا والتروفى

الروس الوحيدين على الكوكب اتهتك عرض دبابتهم بسبب نقص الحماية وتصميمها المتخلف

المضادات الارضيه أصبحت غاية فى التطور والرخص حاليا وسهل تفتك بأى دبابة غير محميه

الكى ٢ مع استلامها هتكون داخلين فى ٢٠٢٥ أو ٢٠٢٦

يعنى أن مكنتش ثوريه فى تقنياتها وحمايتها نتجه للصين ونشترى الأرخص والاكثر عددا ونستخدم المبدأ السوفيتى فى الحرب العالميه دبابة متخلفة تقنيا لكن إعدادها كبيرة ونحقق توازن هنا أن كانو متقدمين تقنيا فأنا متقدم عدديا فى المقابل

Rafal 100

عضو معروف
المستوي
2
الرتب
2
Country flag
طيب ايه الحل kit علي القنابل الغبيه يعني نقدر نوفره من مصدر تاني غير الامارات ، ولا معندناش القدره علي صنعه عندنا .
انا عارف ان القنابل الذكيه بتكون بديل رخيص عن الكروز بس ماباليد حيله ،وعلي انتاج البراهموس مع التيجاس لو تمت .
بالنسبه للدبابه بعد ده كله نروح للصيني، علشان منظومة الحمايه .

s e t

عضو معروف
المستوي
10
الرتب
10
لان مفيش اعلان فى انا مش عارف هل نظام التوجيه بتاع القنبله جايبينه من الامارات ولا من المصانع الى المانيا و جنوب افريقيا انشأ عندنا لانهم هما كمان بيصنعو نفس الانظمه واظن الامارات واخداه منهم ..فى لو كدا يبقا المصنع عندى واروح اشترى من بره؟؟؟ مش عارف بصراحه
....لا اتمنى التعامل مع الامارات فى حتت الابراج لو هنجيب نركز على الراجمات الصواريخ هندهم تشكيله حلوه

Rafal 100

عضو معروف
المستوي
2
الرتب
2
Country flag
علي المبدأ ده احنا كده مش هنتعاقد علي دبابات جديده ،ونفس المبدأ كل اسطول M1 اللي عندنا هو وغيره بدون منظومة حمايه هو في عداد الموتي.

يبقي الحل ايه ،هل ممكن نحصل علي التروفي من كوريا علي الK2 يعني كوريا ممكن تحصل علي رخصة انتاج .

وعلي مااظن أن الصين عندها منظومة حمايه مش ممكن نحصل عليها وندمجها علي اي منصه احنا عايزنها .
اصل مش هينفع في كل الأحوال سلاح المدرعات يبقي ده حاله M1 بدون تطوير لاتصلح الا للصف التاني ،مش هنتكلم عن باقي الخرده.

وإسرائيل هتشغل كمان كام شهر الإصدار الأحدث من الميركافا MK5 دبابه ثوريه لكل المقايس.
اكيد في حل ...

يعني مش كفايه هما متفوقين جويا وهيبقي بريا كمان تبقي كارثه .

وبعدين فكرة تعويض الكيف بالكم مش هتنفع غير في حدود استعاضة الخسائر فقط وانت برهنت ده بالحرب الروسيه .

فما بالك في مواجهة إسرائيل بكم التكنولوجيا الرهيب اللي عندهم بريا وجويا .
انا حاسس ان عجلة التطوير عندنا توقفت عند نقط معينه ومش قادرين نكمل .

وده باين في صعوبة تكوين قوه جويه عصريه ،ولحقتها كمان القوات البريه .

انا نفسي افهم هي صراعات دارت العام الماضي والحالي أرمينيا واذربيدجان /روسيا اوكرانيا والمواجهات دي انعكست علي افكار التسليح العالمي من تكتيكات وتجربة أسلحة جديده ،
شايف العالم كله بيتعلم ويطور من الخبرات دي واحنا محلك سر لانه لو ده حصل عندنا كانت اثاره ظهرت علي فكرنا التسليحي ،مش عارف بصراحه ،كل ما بحس اننا ناخد خطوه لقدام تظهر اخبار ترجعنا عشرات الخطوات للخلف .

Atum

مراسلين المنتدى
المستوي
11
الرتب
11
Country flag
Fd44dhLXoAAoOtj

Fd44dhPWAAMFC9W

Fd44dhOXwAEO2Zg

Fd44dhNWIAEWdVd

2000 amr

عضو معروف
Country flag

MaD84

عضو معروف
المستوي
2
الرتب
2
Country flag

دة kit صينى على قنابلهم ft و هى المكافئ للنارك الأمريكى

بالتأكيد لا ... لكن اكتشفوا أن بوينج بتستخدم مكونات صينية فمحرك آلاف ٣٥.

ثانيا الكيت بتتركب و تتشال عادى فمحدس منهم هبعرف غير عند الاعلان و عندنا يعنى الاستخدام

JOKer 88

انا لست وزير دفاع ولست في هيئه التسليح 😛
الحلول
1
المستوي
10
الرتب
10
الموقع الالكتروني
twitter.com

2000 amr

عضو معروف