مرحبا بك في منتدى الشرق الأوسط للعلوم العسكرية

انضم إلينا الآن للوصول إلى جميع ميزاتنا. بمجرد التسجيل وتسجيل الدخول ، ستتمكن من إنشاء مواضيع ونشر الردود على المواضيع الحالية وإعطاء سمعة لزملائك الأعضاء والحصول على برنامج المراسلة الخاص بك وغير ذلك الكثير. إنها أيضًا سريعة ومجانية تمامًا ، فماذا تنتظر؟
  • يمنع منعا باتا توجيه أي إهانات أو تعدي شخصي على أي عضوية أو رأي خاص بعضو أو دين وإلا سيتعرض للمخالفة وللحظر ... كل رأي يطرح في المنتدى هو رأى خاص بصاحبه ولا يمثل التوجه العام للمنتدى او رأي الإدارة أو القائمين علي المنتدى. هذا المنتدي يتبع أحكام القانون المصري......

هام يعنى ايه قومية مصرية؟

هام

tayga

عضو معروف
المستوي
3
الرتب
3
Country flag
من فضلك, تسجيل الدخول أو تسجيل لعرض المحتوى !

انت عمال تلف وتدور مرة اصولية دينية ومرة يسارية

اولا : تكفير واتهام الاخر بالالحاد زى ما عملت انت فى مشاركاتك السابقة يعتبر عنصرية لانك وضعت نفسك فى مكانة دينية اعلى وسمحت لنفسك انك تتهم الاخر بعدم الايمان وعدم التدين ودا يعتبر عنصرية دينية

ثانيا : والاهم بما انك شغال فى اسطوانة العنصرية وبتطالب بالانفتاح المطلق وتوحيد كل البشر
فجاوب على السؤال دة هل تقبل اعطاء حقوق قانونية لاصحاب الميول الجنسية الشاذة (مثليين ومتحولين جندريين) ؟

اذا كانت اجابتك بنعم فدة معناة انك منافق فى كل مشاركاتك السابقة عن الدين لانك عارف كويس اية حكم الدين فى الموضوع دا
واذا كانت اجابتك بلا فدا معناة انك منافق فى كل مشاركاتك السابقة عن الانسانية اليسارية لانك عارف ان اليساريين لا يتهاونوا فى موضوع الحقوق القانونية لاصحاب الميول الجنسية الشاذة وبيعتبروا ان اى شخص يرفض هو (عنصرى - متعصب - عندة فوبيا المثليين وفوبيا المتحولين الجندريين)

ومهما كانت اجابتك بنعم او لا فى الحالتين انت خسرت لانك مش هاتقدر تلبس ثوب الفضيلة الدينية ولا ثوب الفضيلة اليسارية
ودا معناة انك جاى تضيع وقتنا هنا

القائد المصرى

عضو معروف
Country flag

Elite Killer

عضو
أنا مش لاقى أى إتهام بالإلحاد من طرفى تجاهك و لا أنتا شارب
ما أنا قولتلك لا أنا و لا إنتا اللى بنضع المعايير و لكنك لا تستمع
ربنا هو اللى حدد نتعامل إزاى مع المؤمن و الكافر و المحارب و الشواذ
الشواذ لو ذكور يتم قتلهم كما قال النبى محمد فى معنى الحديث : اقتلوا الفاعل و المفعول به . أو كما قال رسول الله
هل أنا قلت انا يسارى ... إنتا اللى عمال توزع تصنيفات و لا كأنك شغال مع بتوع المصنفات
أنا قلت بوضوح أنا مسلم عربى مصرى . لو مش بتعرف تقرا عربى
مفيش فضيلة يسارية و لا يقارن الإسلام بغيره من المنهجيات لأن الإسلام من عند الله بينما الإيدولوجيات و القوميات و التصنيفات من عند البشر
لو خايف على وقتك بلاش تقعد على السوشيال و النت و قوم اعملنا حاجة ناكلها

Elite Killer

عضو

Elite Killer

عضو
أنا قلت بكل وضوح لو بتفهم عربى أنا مسلم عربى مصرى
إنتا بقى شغال عمال توزع تصنيفات على البشر و ده طويل و ده بقُصة و ده مش عارف إيه
خليك فى بلوتك و تمييزك للبشر على أساسات ما انزل الله بها من سلطان

Elite Killer

عضو
هقولك ليه
بس يا رب تفهم شوية با أبو لسان متبرى منك
الإنجليز عايشين فى العالم معانا و كذلك الفرنسيين
اللغة وسيلة تواصل بين البشر و لو مكناش بنتكلم لغتنا كان زمانا بنتكلم لغة تانية لمجرد التواصل ، لكن إنتا منشغل بشئ تانى غير التواصل بين البشر و هو إسمه إحياء حاجات ماتت و لا فائدة من إحياؤها
مفيش حد بيتكلم قبطى و محتاجين للغة ده بكثرة علشان نفهم عنهم علومهم سياستهم و فنهم و إقتصادهم

Elite Killer

عضو
إنتا كده بتتصرف ضد الدولة على فكرة و ده مش كويس عليك خصوصاً بصفتك قومجى
فى ريس للبلد تم إنتخابه و لو فيه حاجة مش عاجباك يا إما تروح أمن الدولة يا إما نتقابل فى الإنتخابات القادمة
إنتا ليس لك الحق فى أن تتحرك ضد الدولة و ما تقرره من الصالح العام و لا أن تجمع حولك و تتجمهر ضد ما تراه الدولة مناسباً
إنتا مجرد مواطن ... عايز تعبر عن رأيك مفيش مشكلة لكن هتاخد الموضوع لسكة إيذاء أى حد فى مصر أو براها يبقى بتأذى نفسك جامد

Mohamed Salah

عضو معروف
المستوي
1
الرتب
1
Country flag
طب منا عارف ان اللغة لغة تواصل بين البشر اية الجديد يعني والسؤال هل اللغة القبطية مش لغة تواصل الايرانيين احيوا لغتهم الفارسية وكذلك الاتراك + ان مثلا في التطبيقات بيتم اضافة اللغة التركية والفارسية قبل حتي اللغة العربية مع ان اللغة العربية متحدثيها اكتر
في حاجه اسمها ترجمه و إلا نلغي اللغة العربية الي مش بتقدم اي علم ونعتمد اللغة الانجليزية كلغة رسمية لمصر لأن كل الابحاث العلمية يتم نشرها بالانجليزي وهي اللغة الاولي عالميا اية رأي حضرتك

التعديل الأخير:

Mohamed Salah

عضو معروف
المستوي
1
الرتب
1
Country flag
بس انا مواطن ولية حق الاعتراض واوصل صوتي علشان يغيروا الحاجات الفظيعة منها كثرة اللاجئين وفتح مصر علي البحري لاي حد معدي واقامة اتفاقيات مع اوروبا لتوطين اللاجئين وده حاجات مش مفهومة يعني اوروبا الي عندها نقص ايدي عاملة واغني من مصر مليون مرة ترفضهم واحنا نوافق نوطنهم وياريت حتي بناخد عليهم مليارات زي ما اردوغان بيعمل

Elite Killer

عضو
طب ما انتا برده مش عاتق أوروبا .... كام سفينة هجرة غير شرعية بتهرب من البلد علشان يشتغلوا هناك مساحين صحون و زبالين
رفض اوروبا لهم مش بسبب عدم الإحتياج للأيدى العاملة و لكن بسبب العنصرية
لكن نحن نتشارك مع اللاجئين اللغة و الدين و العروبة و الإنسانية

Elite Killer

عضو
أبسلوتلى بالعكس
اللغة القبطية متسجلة على حجر رشيد مع الهيروغليفية مع اليونانية تقريبا و ده اللى مكنهم من فك رموز اللغة الهيروغليفية
بالتالى المصريين القدماء مكنوش بيتكلموا قبطى

OSORIS

جانبي الايسر قلبه الفؤاد..وبلادي لي قلبي اليمين
طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
Country flag
القبطية هي التطور الاخير من مراحل تطور عديدة مرت بها اللغة المصرية القديمة ... الهيروغليفية لم تكن لغة تخاطب بل كانت خط كتابة مقدس خاص بكهنه المعابد ... اما لغة التخاطب الاولى بين المصريين القدماء كانت تسمى باللغة الديموطيقية ..اللغة الديموطيقية مرت بمراحل تحول وتطور تداخلت فيها حروف ومصطلحات اجنبية مختلفة حتى وصلت لاخر تطور لها وهي اللغة القبطية والتي ظل يتحدث بها المصريين حتى القرن السابع عشر في مناطق الصعيد وغرب الدلتا

القبطية هي الابنة الاخيرة للغة المصرية القديمة ...

Elite Killer

عضو
بس اللغات مش للبحث العلمى بس
أغلب المصريين اللى بيتكلموا إنجليزى بيتكلموه علشان عايزين يتعرفوا على ثقافة الآخر أو شرا و بيع أو شغل أونلاين ... البحث العلمى مجرد بند صغير
كمان العرب قدموا كتير للعلم و كان الغرب هوا اللى بيسعى لترجمة الكتب العربية للغات اليونانية و الأوروبية عامة
- إيه الهدف من إحياء لغة اندثرت ؟ أكيد مش التواصل و لكن فقط الإعتزاز بثقافة ناس كانوا عايشين قبلنا و ماتوا
لازم نكون مرنيين و ليس جامدين و قابعين فى الماضى

Mohamed Salah

عضو معروف
المستوي
1
الرتب
1
Country flag
مش عاتق اوروبا ازاي وتم وقف التهريب من السواحل المصرية من 2015 الي بيهرب دلوقتي بيروح من سواحل ليبيا انما مفيش حد دلوقتي بيهرب من سواحل مصر
مش بسبب عنصرية هما مش عاوزينهم وحتي دول الخليج بتمنعهم ولا الخليج مش متفقين معاهم في اللغة والدين وما تسميه بالعروبة
في مثل بيقول إلي يحتاجه البيت يحرم علي الجامع فمش ابقي عندي انفجار سكاني وبنستلف فلوس علشان نكفي شعبنا اكل وشرب لأ وكمان نجيب ملايين اللاجئين علشان الدين واللعة والعروبة والانسانية انت عامل ذي إلي يبقي معاه صدقة وعايز يطلعها ويبقي في عيلته حد فقير وهو عارف انه محتاج الفلوس بس مبيدهلوش لأ بيروح يديها للغريب

Mohamed Salah

عضو معروف
المستوي
1
الرتب
1
Country flag
اللغة القبطية مش متسجلة علي حجر رشيد
حجر رشيد مكتوب جزئه العلوي بالخط الهيروغليفي وفي النص مكتوب بالخط الهيراطيقي وفي اخر الحجر مكتوب باليونانية القديمة اية علاقة اللغة القبطية بي حجر رشيد ؟؟؟؟؟؟
اللغة القبطية اخر مرحلة لتتطور اللغة المصرية يبقي ازاي المصريين القدماء مكنوش بيتكلموا قبطي ؟؟؟؟

Mohamed Salah

عضو معروف
المستوي
1
الرتب
1
Country flag
اه اغلب المصريين بيتعلموا انجليزي علشان ثقافة الاخر علشان كدة احنا المفروض نلغي العربي ونجعلها اللغة الاساسية لانها اللغة الاولي عالميا واكتر لغة بيتحدثها البشر فبنفس منطقك المفروض تبقي هي اللغة الرسمية لمصر
طب اللغة العربية قديما كانت بتقدم للبحث العلمي ودلوقتي معدتش بتساهم بحاجه وبقي كلوا بالانجليزي وده نفس الي حصل للغة المصرية فعندك فيثاغورث عالم الرياضيات الشهير اتعلم في مصر واتعلم اللغة القبطية علشان يتقبل في جامعة اون

Elite Killer

عضو
طب حلو كلامك
ليه بقى الدولة المصرية وافقت على إستقبال اللاجئين ؟
هل هى كسبانة منهم حاجة لا سمح الله ؟ هل هى كافرة بالقومية المصرية مثلاً ؟
الدولة فى مصر ما زالت تنظر إليهم على أساس أنهم بشر

الذين يشاهدون الموضوع الآن

أعلى أسفل