مرحبا بك في منتدى الشرق الأوسط للعلوم العسكرية

انضم إلينا الآن للوصول إلى جميع ميزاتنا. بمجرد التسجيل وتسجيل الدخول ، ستتمكن من إنشاء مواضيع ونشر الردود على المواضيع الحالية وإعطاء سمعة لزملائك الأعضاء والحصول على برنامج المراسلة الخاص بك وغير ذلك الكثير. إنها أيضًا سريعة ومجانية تمامًا ، فماذا تنتظر؟
  • يمنع منعا باتا توجيه أي إهانات أو تعدي شخصي على أي عضوية أو رأي خاص بعضو أو دين وإلا سيتعرض للمخالفة وللحظر ... كل رأي يطرح في المنتدى هو رأى خاص بصاحبه ولا يمثل التوجه العام للمنتدى او رأي الإدارة أو القائمين علي المنتدى. هذا المنتدي يتبع أحكام القانون المصري......

إيني الإيطالية ترد على أنباء خروج حقل ظهر للغاز من الخدمة

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.

s e t

عضو مميز
المستوي
10
الرتب
10
لسه فيه حتى الان ناس مش مستوعبه الكلام كان على ايه والنفى تم بردو ليه:giggle::giggle::giggle::giggle:

افضل قرار اخذته انى لن ادخل فى نقاش تانى مع نفس التفكير الا لما اكون زهقان هدخل اضحك مثل ما فعلت:):)

Bright sky

عضو مميز
المستوي
1
الرتب
1
من فضلك, تسجيل الدخول أو تسجيل لعرض المحتوى !

الصحف الاقتصادية البتقول ان فيه مشاكل في استخراج الغاز من حقل ظهر مش بتألف يعني و ده احنا شايفينه بنفسنا ، أنقطاع الكهرباء المتكرر و شبه توقف لصادرات الغاز المسال ، لكن احنا دائما عندنا مشكلة في مواجهة الحقائق او تقبلها بعيد عن كلام جلد الذات و الكلام ده

اي حكومة في العالم بيكون ليها حسابات قبل اعلان اي اخبار حسابات اقتصادية و سياسية و عسكرية ف مش الضروري انها تقول الحقيقة لو كان ده ليه تداعيات اقتصادية او سياسية و ده طبيعي

يعني مثلا في بداية ازمة نقص الدولار الحكومة نفت ان فيه ازمة و ده كان طبيعي لان الاعلان كان هيزيد من تخزين الدولار و توحش السوق السودة و هروب الاستثمارات الاجنبية لذلك الحكومة نفت

شركة ايني شركة ايطالية ليها اسمها و اسهمها ف كلامها لا يأخذ به خصوصا ان اغلب تصريحاتها بيكون موافقة مصرية

اي حقل غاز او بترول معرض لمشاكل انتاج لو في البئر مشاكل بيعملوا مخارج تانية من الحقل ، حقل ظهر في المياه الزرقاء لذلك وارد ان الموضوع يطول شوية ، لكن بسبب اننا بنعتمد عليه بشكل كبير ظهرت المشكلة ، ان شاء الله لما انتاج الحقول التانية يزيد و يبدا التنقيب في البحر الاحمر اعتمادانا علي حقل ظهر هيقل

عبدالرحمن

عضو معروف
Country flag
انا كواحد من اسوان عايش في الجحيم والكهربا بتقطع عندي 6 ساعات و احيانا اكثر والله، المفروض اصدق مين ومن غير جلد ذات !!!

مع ان انا كنت من اسبوع في القاهرة بسبب شغلي والكهربا كانت بتقطع ساعتين بس علي الاقصي ، فعلا علي حسب كلام دولة رئيس الوزراء.

الناس في الصعيد اخر ناس ليهم في الثورات والاحتجاجات والكلام التافهة ويمكن ده الوتر اللي بتلعب عليه هذة الحكومة ، بانها بتجي عليهم اكتر من غيرهم في موضوع الكهربا .

يعني اسوان اكثر محافظات البلد حرا تعمل معها كدة !!!

SU35EG

عضو مميز
المستوي
2
الرتب
2
Country flag
بيقولك واحد إماراتي ساب محبس البحر إللي بيطل علي الحقل مفتوح
راح مسرب مياة جوة وإنت عارف إنها مقصودة

بس إيني عايشة دلوقتي وزي الفل وبتطلع تصريحات

ياخي ... ام الفيل علي الدرفيل

MaD84

عضو مميز
المستوي
2
الرتب
2
Country flag

اقل المحافظات انقطاع الكهرباء القاهرة و المدن السياحية ... و بيتم توازن الكفة بقطع الكهرباء فالصعيد و الدلتا بشكل أكبر...

الخريطة دية معمولة من ايام حسنى مبارك لكن ساعتها الجو مكنش بالحر دة ....

OSORIS

جانبي الايسر قلبه الفؤاد..وبلادي لي قلبي اليمين
طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
Country flag

( J O K E R )

عضو مميز
المستوي
3
الرتب
3
اقسم بالله يوم الخميس الماضي الكهرباء قطعت 3 مرات خلال ٧ ساعات
الساعه ٩ واشتغلت ١٠ قطعت الساعه ١٢ اشتغلت ١ قطعت الساعه ٣ اشتغلت ٤
ده بخلاف الساعه ٩ بليل والساعه ٣ الفجر كالمعتاد
لكن الان بتقطع ٣ الي ٤ في اليوم بما يعادل 5 ساعات

AHMED LABEB

عضو مميز
Country flag
انا فى المنوفيه كانت بتقطع 4 مرات دلوقت 3 مرات 3 ساعات فقط الحقيقه فيه تحسن تدريجى واحمد موسى لسه قايل ان القطع فى شهر اغسطس هايكون ساعه واحده فقط والساعتين هايكونوا فى الشديد القوى ومش متواصله

الحكومه ورئيس الوزراء زعلانين من الى حصل على فكره لان مفيش حكومه عايزه تفشل وفيه تخطيط من دلوقت لعدم تكرار الامر ده والتخطيط للسيناريو الاسوء مش المعتاد وفقا للسنوات السابقه

كفايه لطم وولوله نسوان بقى قرفتونا

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.

الذين يشاهدون الموضوع الآن

أعلى أسفل