مرحبا بك في منتدى الشرق الأوسط للعلوم العسكرية

انضم إلينا الآن للوصول إلى جميع ميزاتنا. بمجرد التسجيل وتسجيل الدخول ، ستتمكن من إنشاء مواضيع ونشر الردود على المواضيع الحالية وإعطاء سمعة لزملائك الأعضاء والحصول على برنامج المراسلة الخاص بك وغير ذلك الكثير. إنها أيضًا سريعة ومجانية تمامًا ، فماذا تنتظر؟
  • يمنع منعا باتا توجيه أي إهانات أو تعدي شخصي على أي عضوية أو رأي خاص بعضو أو دين وإلا سيتعرض للمخالفة وللحظر ... كل رأي يطرح في المنتدى هو رأى خاص بصاحبه ولا يمثل التوجه العام للمنتدى او رأي الإدارة أو القائمين علي المنتدى. هذا المنتدي يتبع أحكام القانون المصري......

متابعة مستمرة اخبار مصر

صانع

طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
Country flag
من فضلك, تسجيل الدخول أو تسجيل لعرض المحتوى !
الحقيقة انك لما تتقدم لشغل فى قطاع خاص الشركات بتعمل بحث عنك وعن شغلك وسبت الشغل التانى ليه وفيش وتشبيه ومقابله وحاجات تانية كتير

تفتكر لما تمسك منصب فى الدولة أو تكون عضو مجلس نواب عايز أمن الدولة ما يدورش على خلفيتك ايه وسمعتك شكلها ايه

أما موضوع التعيين يبقي اكيد انا وكل اللى اعرفهم نزلوا للانتخاب كانوا أمن دولة

أما موضوع التعليم وموضوع المعلمين ابقي قول للمدرسين يشتغلوا فى مدارس الدوله ومايروحش يجرى على القطاع الخاص مع العلم أن المرتب تقريبا فى البدايه واحد وطبعا لا اقصد المدارس الدولية

أما الاعلام فاعتقد مافيش اى حد انهارده عايز التهريج اللى كان ايام الإخوان ولا حتى حسنى مبارك احنا فى غنى عن اى تهيج ملوش معنى وبعدين خد من كل حد اللى انت شايف أنه مظبوط وقارن بينه وبين اللى موجود على الواقع

وتحياتي لك

التعديل الأخير:

hazem

In a mad world, only the mad are sane
طاقم الإدارة
المستوي
6
الرتب
6
Country flag
مسحت كلامك ليه؟؟؟؟ متعبر عن رأيك علشان كل واحد يقول رأيه
أنا شفت كلامك عند رد أخوانا صانع

التعليم اللي عنده نقص بالأف المدرسين
  • أول حاجة مفيش ميزانية بسبب عدد موظفين الدولة الزيادة أصلا
  • المدرسيين نصهم أصلا مبيشتغلوش بيمضوا وبيشتغلوا شغلات تانية
  • الناس مساعدهم بالدروس الخصوصية ورافضين التغيير أصلا
  • التعليم الأمريكي في مصر وقف بسبب الغش فده يقلك أن ثقافة الشعب نفسها فيها مشكلة مرعبة
سيطرة الأجهز الأمنية علي الاعلام جايبة نتيجة إيجابية شوف الحرب اللي كانت علينا من 2014 للنهاردة ودور الاعلام فيها وأزي أعدئنا خرجوا مهزومين وسفوا التراب وكلهم جابوا وراء وبينفذوا طلبتنا زي الألف

أما مجلس البطيخ فلو سابوه للناس هيجوا بتاع الشاي والسكر زي مجم قبل كده فاه يجي بتوع أمن الدولة علي الأقل مش هييجوا الشارع علي الفاضي

من الاخر حقك تقول البلد واقفة أو بترجع وأحنا من حقنا نقولك كلامك غلط وبالارقام الكلام العام اللي بيدغدغ المشاعر لطيف بس مبياكلش عيش
عايز تتكلم بأرقام يالا أنا جهاز أختار أي مجال نتناقش فيها وأقلك كنا فين وبقينا فين ورايحين علي فين أن شاء الله

Shokry

ولقلبي أنتِ بعد الدين دين
طاقم الإدارة
المستوي
11
الرتب
11
احتلت مصر المرتبة الأولى في إفريقيا في مؤشر المعرفة العالمي

احتلت مصر المرتبة الأولى في إفريقيا والمرتبة 53 عالميًا من بين 154 دولة في مؤشر المعرفة العالمي. (أ ف ب)

محمد أبو زيد
14 ديسمبر 2021

القاهرة: احتلت مصر المرتبة الأولى في إفريقيا والمرتبة 53 عالميًا من بين 154 دولة في مؤشر المعرفة العالمي ، حيث قفزت 19 مرتبة مقارنة بالعام الماضي عندما جاءت في المرتبة 72.

يقيس المؤشر المعرفة العالمية كمفهوم شامل وثيق الصلة بالتنمية المستدامة والأبعاد المختلفة للحياة البشرية المعاصرة.

ويأتي تحت مظلة المبادرة المشتركة المعروفة باسم "مشروع المعرفة" بين مؤسسة محمد بن راشد آل مكتوم للمعرفة وبرنامج الأمم المتحدة الإنمائي.

وأشار وزير التعليم العالي والبحث العلمي المصري خالد عبد الغفار إلى أن تقدم مصر في المؤشر يعكس تطور التعليم العالي والبحث العلمي والابتكار في البلاد.

من فضلك, تسجيل الدخول أو تسجيل لعرض المحتوي!

hazem

In a mad world, only the mad are sane
طاقم الإدارة
المستوي
6
الرتب
6
Country flag

Shokry

ولقلبي أنتِ بعد الدين دين
طاقم الإدارة
المستوي
11
الرتب
11

Abo Alqasem

عضو مميز
المستوي
1
الرتب
1
Country flag
معلومه

هناك وحدات دفاع جوى مسؤوليتها حماية رئيس الجمهورية فى كل تحركاته منها منظومات التور ام ١ والتور ام ٢

هذه الوحدات تتحرك مع رئيس الجمهورية فى كل تحرك له وتكون على مقربة منه لحمايته من التهديدات الجوية المختلفة من طائرات وصواريخ

تشاهدون فى هذا الفيديو منظومة Tor-M2 أثناء نقلها لتأمين رئيس الجمهورية أثناء زيارته لمحافظة كفر الشيخ

JOKer 88

متديش للكلب قيمه عشان هيصيح
الحلول
1
المستوي
10
الرتب
10
الموقع الالكتروني
twitter.com
بالفعل الكلام ده ليس اول مره تحدث هو متنقل مع الريس باستمرار عشان كده تلاقيه بينزل وبيقف في اماكن كثيره حتي الشارع بيرتجل عن المخطط لخط السير صراحه ربنا معاه ويحميه الفريق الحراسات بيستحمل كتير وبيتحط في اختبارات أكثر بس كله ممتاز ده غير الموكب فيه الجزار images (10).jpeg

صانع

طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
Country flag
السلاح ده ممتاز هو صحيح مش للتصويب بس بيغربل اللى قدامه حرفياً ياريت يكون موجود على المدرعات واللنشات والكوريفتات كمان عظيم مع المراكب واللنشات الصغيرة أو حتى سفن الانتحارية اللى إيران عملتها

OSORIS

جانبي الايسر قلبه الفؤاد..وبلادي لي قلبي اليمين
طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
Country flag
مش حب او كراهيه ... طارق شوقي دخل مهمة انتحارية اسمها تحويل التعليم المصري من تعليم شهادات يعود الى اواسط القرن الماضي الى تعليم حقيقي معاصر .... عشان كده الصويت عالي ....هذا ما الفنا عليه اباؤنا واجدادنا من تعليم شهادات ودروس خصوصية و كله في اللمون

وليد المصري

عضو مميز
Country flag
وتفتكر نجح انا اولادي في التعليم واقدر اقولك أنه فشل فشل ذريع ودمر التعليم اكتر من ماهو متدمر مش كل اللي ينفع بره ينفع في مصر وثانيا لازم التدريج ثالثا فين الأولويات مش المفروض يتم تطوير البنية التحتية اولا بدل ما السيستم يقع في الامتحانات ويتساوي المجتهد بالفاشل بس احنا بنحب اللقطه وخلاص وكله تمام يا فندم وتطوير التعليم ماشي تمام وهوا في الحقيقة خربها

2000 amr

عضو مميز
Country flag

AAF

عضو مميز
المستوي
1
الرتب
1
Country flag
والله بص ربنا بيعوض فمتقلقش من حتة السيستم و الكلام دا لأني انا في الاول و الاخير بذاكر لنفسي مش للإمتحان، ثانيا لازم الطلبة تفهم انهم بذاكروا لنفسهم مش للإمتحان، ثالثا لازم الناس تفهم ان مش لازم ابني يجيب مجموع ٩٩.٨ عشان يتقال علي ابني شاطر لا..طالما هي صعبة علي ابني و علي الكل يبقا بيس لاني هلاقي كدا كلية حلوة رابعا بقا و دا الاهم لازم الطلبة تفهم انهم بيذاكروا لنفسهم مش للإمتحان خامسا بقا لازم الناس تعرف ان ربنا بيعوض فميقلقوش.

بالمناسبة دا كلام اولياء امور اول دفعة تتخرج من ثانوي عام تابلت من اللي اخدوا مشاكل السيستم بالزوفل.

OSORIS

طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
Country flag
ليه مش كل اللي ينفع بره مينفعش في مصر ..هل الطلبة عندنا متخلفين عقليا او اقل قدرات من الطلبة برة ؟؟ بالعكس عندنا الطلبة في نظام الستيم و طلبة ال IG وطلبة الدبلومة الامريكية شغالين الله ينور والولاد بيزبطوا كليات بره مصر بمنح شبه مجانية لتفوقهم في نفس الانظمة التعليمية الغير مصرية دي ...والفاشل لم يتم مساواته بالمحتهد ده كلام فارغ ومحصلش لان نتيجة الثانوية العامة الاخيرة كانت فعلا واقعية لمستوى كل طالب واسلوب الاختبار نفسه مش بيقيس قدرة الطالب على الاجتهاد في الصم والحفظ ولكن بيقيس القدرات العقلية والاستيعابية والابتكارية لدى الطالب نفسه ..فمعادش التقييم على مدى قدرة الطالب على الصم من عدمه وده احد اكبر الخوازيق اللي اكلتها مافيا الدروس الخصوصية .. حتى لما خصل والشبكة وقعت الطلبة كملت ورقي لان اي نظام في اوله لازم يواجهه مشاكل لكن هل النظام نفسه غلط بالطبع لا ... المشاكل عند التنفيذ لا تعني ان النظام نفسه خاطىء ... التعليم استثمار طويل المدى واللي بيحصل في هذه الايام هنشوف مردوده كمان ١٠ سنوات بالضبط

يا راجل ده احنا كنا في القاع تعليميا ..شهادة الثانوية بتاعتنا كانت غير معترف بها على الاطلاق ..الناس بس مخضوضة ومفزوعة من التغير ..وده متوقع وطبيعي سنه ورا التانية النظام هيصقل ويتقل والناس تتعود عليه والاهالي هتحس بمدى بؤس التعليم االي هم نفسهم اتعلموه ....

AAF

عضو مميز
المستوي
1
الرتب
1
Country flag
والله لولا ان ربنا رزقني بمدرسين مفيش زيهم علموني و فهموني من البداية ان التعليم الصح هو انك تتعلم لنفسك مش للإمتحان انا مكنش ربنا هيوفقني في حياتي، ولولا تعليمهم الصح ليا انا مكنتش عديت من مواد كتير جدا و من مشاريع كتير في الجامعة، فالطلبة دلوقتي عندهم فرصة ببلاش انهم يتعلموا صح بجد عكس جيلنا اللي كان معظمه تعليم دون الحد المتوسط.. صحيح المناهج صعبة دلوقتي بس دا الافضل صدقني، و بجد مش هتشوف حقيقة التعليم اللي مش عاجبك دا إلا لما اولادك بإذن الله يدخلوا الجامعة علي خير و هتعرف ساعتها تحكم بعدل.

OSORIS

طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
Country flag
صراحة انا بحسد الجيل ده على ان تم توفير تعليم حديث ومعاصر لهم هيحميهم من الصدمات الفظيعة اللي الواحد خدها لما دخل الكلية وحتى بعد ما اتخرجت ودخلت في كورسات وتحضير الدبلوما و الماجيستير اكتشفت اني مابداتش تعليم فعليا الا لما دخلت الكلية !!!

الذين يشاهدون الموضوع الآن

أعلى أسفل