مرحبا بك في منتدى الشرق الأوسط للعلوم العسكرية

انضم إلينا الآن للوصول إلى جميع ميزاتنا. بمجرد التسجيل وتسجيل الدخول ، ستتمكن من إنشاء مواضيع ونشر الردود على المواضيع الحالية وإعطاء سمعة لزملائك الأعضاء والحصول على برنامج المراسلة الخاص بك وغير ذلك الكثير. إنها أيضًا سريعة ومجانية تمامًا ، فماذا تنتظر؟
  • يمنع منعا باتا توجيه أي إهانات أو تعدي شخصي على أي عضوية أو رأي خاص بعضو أو دين وإلا سيتعرض للمخالفة وللحظر ... كل رأي يطرح في المنتدى هو رأى خاص بصاحبه ولا يمثل التوجه العام للمنتدى او رأي الإدارة أو القائمين علي المنتدى. هذا المنتدي يتبع أحكام القانون المصري......

الاحتفال بعيد الدفاع الجوي 54.....

Parallel Politics

عضو معروف
Country flag
من فضلك, تسجيل الدخول أو تسجيل لعرض المحتوى !
بصراحة، ليه الجيش ما وسعش في شراء الأنظمة الصينية لسة لغز بالنسبة لي كمان. مش هتفاجئ لو حصلنا على مخزون إضافي من الذخيرة للأنظمة الحالية، لأن معظم الذخيرة الصينية بتكون متوافقة مع المنصات الروسية. أفضل تخمين عندي هو إن نقل التكنولوجيا مع الصين مش هيكون سهل على هذا النطاق. بالإضافة، خطوة استبدال عدد كبير من بطاريات الدفاع الجوي في وقت قصير بأنظمة متفوقة جداً هتسبب اضطراب كبير في توازن القوى الإقليمي. لكن، بالنظر للعلاقة السرية جداً مع الصين، ممكن يكون فيه بعض الأنظمة موجودة بالفعل على نطاق صغير. ده مش هيكون مفاجئ، خصوصًا وإحنا بنشوف رادارات صينية طويلة المدى وأنظمة حرب إلكترونية في التفتيشات الحربية من غير ما نسمع عن أي صفقات مسبقة.

بالنسبة لعامل التكلفة، ماينبغيش يكون مشكلة. بطارية الـ S-300PMU2 بتكلف حوالي 150 مليون دولار. بالنظر لأن الـ HQ-22 أرخص بكتير من الـ HQ-9، اللي هو أصلاً أرخص من الـ S-300PMU2، التحديث الكامل للكتائب القديمة للدفاع الجوي المفروض يكلفنا حاجة مشابهة للي دفعناه في صفقة الأسلحة مع فرنسا سنة 2015 للرافال والفريم. و أنا متأكد إن أنظمة الهوك والـ SA-2 (بس أكيد أنظمة صواريخ الهوك) هيتم نقلها للدفاع الجوي للجيش في الحالة دي.

من فضلك, تسجيل الدخول أو تسجيل لعرض المحتوي!

Rafal 100

عضو مميز
المستوي
2
الرتب
2
Country flag
حتي علي مستوي تعزيز قدراتنا الدفاعية مش الهجومية.
هيعمل مشكله في توازنات القوي .
طيب ازاي ؟؟؟

طيب حرمان مصر من بعض القدرات الهجومية ماشي .
إنما علي الجانب الدفاعي كمان .
يبقي احنا كده مش هنتحرك خطوه .

Parallel Politics

عضو معروف
Country flag
كل سلاح يمكن استخدامه سواء دفاعيًا أو هجوميًا. مثلاً، الـ Antey-2500 يمكن استخدامه هجوميًا لمنع طائرات الـ F-15 وطائرات الـ AWACS من القدرة على تنسيق ضربة على الفرق المتقدمة. بنفس الطريقة، نظام يطلق صواريخ دفاع جوي بمدى 170 كيلومتر يمكن أن يسبب مشاكل في هذا السياق. كمان لما قدراتك الدفاعية تزيد، بتترك مساحة لأصول أخرى لتنفيذ مهام هجومية. الـ Mig-29 أو الـ F-16 اللي مش مشغولة باعتراض طائرات أخرى ممكن تستخدم لضربات أرضية بقنابل انزلاقية وصواريخ كروز بعيدة المدى. أنا مش بقول إن مصر ممنوعة من الحصول عليه. اللي بقصده هو إن القيادة العسكرية ممكن تشوف إن في أسلحة تانية لها أولوية أكبر للإنفاق عليها. مثلاً، ممكن ما تكونش عايز تشتري 50 بطارية دفاع جوي (وبالتأكيد مش بشكل علني) وانت بتحاول تحصل على قدرات هجومية حساسة من دول غربية زي الغواصات ورافال مزودة بصواريخ ميتور إضافية وانت شغال على توطين إنتاج الرافال. دايمًا تقدر ترجع وتشتري الأنظمة الصينية، لكن دا مش ممكن يتقال عن المنصات الغربية.

الذين يشاهدون الموضوع الآن

أعلى أسفل