• يمنع منعا باتا توجيه أي إهانات أو تعدي شخصي على أي عضوية أو رأي خاص بعضو أو دين وإلا سيتعرض للمخالفة وللحظر ... كل رأي يطرح في المنتدى هو رأى خاص بصاحبه ولا يمثل التوجه العام للمنتدى او رأي الإدارة أو القائمين علي المنتدى. هذا المنتدي يتبع أحكام القانون المصري......

البيت الأبيض وافق على بيع نقل السفن القتالية الساحلية (LCS) الأمريكية الصنع إلى البحرية المصرية

JOKer 88

متديش للكلب قيمه عشان هيصيح
الحلول
1
المستوي
10
الرتب
10
الموقع الالكتروني
twitter.com
انا والله شاكك ان دي صفقه البيرى لكن فعلا كتفاصيل مفيش حاجه جديده لانها تطلب موافقه الرئيس لسه

OSORIS

جانبي الايسر قلبه الفؤاد..وبلادي لي قلبي اليمين
طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
الخبر نفسه بعيدا عن نوع القطع العسكرية اللي تم الاتفاق عليها هو اشارة لتحسن ضخم في علاقاتنا عموما مع الامريكان. ....اظن في عهد ترامب لم نحصل على اتفاق عسكري لتوريد قطع عسكرية بهذا الحجم اطلاقا

وليد المصري

عضو مميز
كده يبقي المفروض الا نوافق علي الصفقة معهم لأننا غالبا لسنا في حاجة ملحة لها ثانيا لتوحيد الأنواع وعدم الحاجة الي تدريب اطقم صيانة علي نوع جديد يخدم منه سفينتين فقط ثالثا وجود مشاكل في هذا النوع اصلا

Nile Crocodiles

طاقم الإدارة
المستوي
6
الرتب
6
الواضح ان هذه الصفقة مقدمة لصفقات اخرى..........لكني اشك بصراحة في الامريكان لانه ليس لدي اي ثقة فيهم

نقطة اخرى يا استاذي هذه الصفقة ستكون اما من اموال المعونة او ربما تكون مجانا كما تم ذكر ذلك من محمود جمال.......لكن لو على رايي انا لا اوافق عليها لكن دائما رجالتنا في هيئة التسليح بيكون لهم راي اخر وهم ادرى طبعا باحتياجتنا وربما تكون هذه صفقة مبدئية وسيتبعها صفقات اخرى نوعية

اعتقد انه يجب ان نتظر قليلا حتى تتضح الامور بصورة اكبر
تحيايت لك

neo

عضو معروف
عادى الالمان حيصلحوا الجير بتعاها ببلاش

لو الصفقه مفهاش التزامات ماليه تبقى صفقه فى الجون

من فضلك, تسجيل الدخول أو تسجيل لعرض المحتوي!

احنا حناخد من اللى اتصلح ولا اللى لسه متصلحش

الموضوع مش سهل فى الصيانه لانه دولة مثل امريكا اخرجت اسطول السفن من الخدمة

neo

عضو معروف
حد يقدر يقولنا تسليح القطع دي والردارات أيه ظروفها؟
he Freedom class is armed with a BAE Mk.110 57 mm naval gun with 400 rounds ammunition. It also has two 30 mm Mk.44 Bushmaster II guns and four 12.7 mm machine guns. There are a total of 24 AGM-114L Hellfire missiles and Mk.49 launcher loaded with 21 RIM-116 RAM Rolling Airframe Missiles (RAMs) for air defense. Other weapons can be carried as part of mission modules, such as Harpoon anti-ship missiles, SM-2 or ESSM surface-to-air missiles.

تسليح سفن دورية هى اصلا سفينه دورية وتسلحها قليل جدا وبتحتاج سفن امداد باستمرار لضمان البقائية

TUT

عضو مميز
المستوي
2
الرتب
2
يعني لها حل .
متأكد ان هيئة التسليح مش هتجيب اي حاجه والسلام ،اكيد هما شايفين ودارسين عيوبها ومشاكلها اكتر مننا .
واكيد سر موافقتنا علي الاستحواذ عليهم سيظهر مع الوقت.

neo

عضو معروف
يا سيدى حتى لو وقفناها دفاع ساحلى وخلاص هى جاية ببلاش فمش مستهله كلام يعنى

TUT

عضو مميز
المستوي
2
الرتب
2
اهم حاجه انها بتشغل SM 2 وده كان صعب نحصل عليه.

TUT

عضو مميز
المستوي
2
الرتب
2
طيب متقاطعش علشان ممكن تيجى من غيره
لا ياعم ان شاء الله ييجي احنا محتاجين لكل طلقه.
علشان انت لما نشرت ملخص تسليحها ،طلع الصاروخ من ضمن التسليح فاستغربت علشان انت قولت تسليح سفينة دوريه .
بس بتسليحها ده قطعه محترمه جدا .

JOKer 88

الحلول
1
المستوي
10
الرتب
10
الموقع الالكتروني
twitter.com
ده اسم المشروع ككل لنفس الفئه بس ما دام التكلفه ٣ ملايين مع انها تم تحديدها اكثر من ذلك من قبل هي دي المشكله
انا شايف انها صفقه ممكن تكون ممتازه لانها ليس من تصميمها انها اعالي البحار والمحيطات
هي للدوريه الساحليه ويختلف مفهومها من دوله الي اخري

JOKer 88

الحلول
1
المستوي
10
الرتب
10
الموقع الالكتروني
twitter.com
كنت قلت ان تايوان عينها عليها لكن تايوان اخذت حاجه تانيه لمشروع دعم لها لمواجهه الصين

الذين يشاهدون الموضوع الآن