مرحبا بك في منتدى الشرق الأوسط للعلوم العسكرية

انضم إلينا الآن للوصول إلى جميع ميزاتنا. بمجرد التسجيل وتسجيل الدخول ، ستتمكن من إنشاء مواضيع ونشر الردود على المواضيع الحالية وإعطاء سمعة لزملائك الأعضاء والحصول على برنامج المراسلة الخاص بك وغير ذلك الكثير. إنها أيضًا سريعة ومجانية تمامًا ، فماذا تنتظر؟
  • يمنع منعا باتا توجيه أي إهانات أو تعدي شخصي على أي عضوية أو رأي خاص بعضو أو دين وإلا سيتعرض للمخالفة وللحظر ... كل رأي يطرح في المنتدى هو رأى خاص بصاحبه ولا يمثل التوجه العام للمنتدى او رأي الإدارة أو القائمين علي المنتدى. هذا المنتدي يتبع أحكام القانون المصري......

الذكرى السنوية لثورة 25 يناير وعيد الشرطة

عبدالرحمن

عضو معروف
Country flag

الرئيس السيسى يهنئ الشعب المصرى بعيد الشرطة وذكرى ثورة 25 يناير​

الثلاثاء، 25 يناير 2022 02:50 م
الرئيس السيسى يهنئ الشعب المصرى بعيد الشرطة وذكرى ثورة 25 يناير

الرئيس عبد الفتاح السيسى

قال الرئيس عبد الفتاح السيسى، إن يوم الخامس والعشرين من يناير سيظل خالدا في ذاكرة المصريين يذكرنا ببطولات رجال الشرطة، الذين قدموا في موقعة الإسماعيلية عام ١٩٥٢ خير مثال على التضحية والفداء من أجل الوطن مهما كانت الصعوبات، وهي الروح التي استلمهما أبطال الشرطة على مدار السنوات الماضية، فقدموا أرواحهم لتخليص الوطن من آفة الإرهاب وفتحوا بدمائهم الطريق أمام التنمية والعيش الكريم لأبناء الشعب، وهو ما طالب به المصريون في ثورة الخامس والعشرين من يناير.

وتابع الرئيس عبر حساباته الرسمية بمواقع التواصل الاجتماعي:"إننى إذ أهنئ كل المصريين بمناسبة عيدي الشرطة وثورة الخامس والعشرين من يناير، أدعو الجميع لاستنهاج الهمم من أجل مستقبل أفضل تستحقه مصر".

صانع

طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
Country flag
بعد اذن حضرتك طبعا تغير العنوان بنفس الكلام الموجود فى كلام الرئيس

الرئيس السيسى يهنئ الشعب المصرى بعيد الشرطة وذكرى ثورة 25 يناير

صانع

طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
Country flag

hazem

In a mad world, only the mad are sane
طاقم الإدارة
المستوي
5
الرتب
5
Country flag
ثورة عظيمة وشباب طاهر ربنا يرحمهم يا رب سبب من أسباب تحريك المشهد علشان الدولة تفوق من الغيبوبة الحمد لله

الأحتفال بيها واجب علي المصريين المحبيين لمصر

رغم الصعاب اللي عانت مصر بسببها الا أنها من أهم الأحداث ولولاها كان الرئيس السيسي خرج علي المعاش لواء ولا حد سمع عنه حاجة

صانع

طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
Country flag
من فضلك, تسجيل الدخول أو تسجيل لعرض المحتوى !
كلام حلو مترتب علشان محدش يعلق

بس سامحنى انى لازم اعترض على الكلام لان الغالبية لم يكن واعى ولا فاهم ولا كل من مات طاهر ولم تكن ثورة للتغير للأحسن ولكن كانت مؤامرة على الدولة وكان الهدف منها هو نفس شكل سوريا والعراق وليبيا واليمن ولولا ستر ربنا ورحمته كانت البلد راحت ولولا العقول الرشيدة في البلد كنا اصبحنا فى قائمة الدول المدمرة.

وفى كل الأحوال حسنى مبارك ماكنش هيكمل فى الحكم وابنه كان هيحاول يمسك والموضوع ما كنت هيكمل وعمره ما كان هيمسك الحكم وانا اعلم ما اقول جيدا ولن اشرح.

أما إذا كان الرئيس السيسى كان سوف يكون هو من بالحكم لان ربنا اللى مرتب و هو الحق: انه مالك الملك يعطي الملك لمن يشاء وينزع الملك ممن يشاء.

التعديل الأخير:

hazem

طاقم الإدارة
المستوي
5
الرتب
5
Country flag
الاختلاف صحي كل واحد بيشوف الامور من المعطيات اللي عنده

أنا عند رأى ثورة عظيمة وأغلب اللي قام بيها أطهار وكانوا بيشتكوا من ترهل الدولة المميت اللي الرئيس وصفه كذا مرة بأن البلد كانت كهنة

ولو فشلت كانت مصر وصلت لسوريا مش العكس

ربنا يرحم المشير طنطاوي عدي بمصر للأمان

صانع

طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
Country flag
تصدق انت راجل محترم جدا وانا كنت مستنى ردك

بشكرك على كلامك الطيب

وعلى فكرة فعلاً ربنا ستر وطول فى عمر المشير طنطاوي الله يرحمه علشان تعدى الفترة دى

وفعلاً لولا أن الوضع كان فيه ناس عاقله وان ربنا معانا كانت المؤامرة نجحت وكانت مصر وصلت لسوريا وده العكس

أما اغلب من نزل فى الاول هو ما كان يريد الفوضى وليس الاصلاح واحنا شوفنا مين هما وكانوا عايزين ايه ومازال حتى اليوم من هو موجود منهم يهاجم الدولة

أما على الشباب الطاهر فى فعلاً شباب ماكنش نازل يكسر ويدمر ويولع فى البلد كان نازل علشان تبقى بلد احسن بس للاسف هما دول الاطهار اللى ربنا يرحمهم و اللى راحوا فى الرجلين وضاع عمرهم فى وسط اللى كانوا نازلين علشان يهدوا

اما ما حدث فهو أثره شديد دمر تجارة وصناعة وأخرج أنماط كثيرة من أفعال الناس سيئة جدا نعانى منها حتى اليوم

ولا تنسي أن هناك انقسام حدث فى الشعب ومازال وان كل جزء أصبح عدو للآخر وأقصد الإخوان ومن على شاكلتهم.

وربنا يصلح احوالنا جميعاً
وتحياتي وتقديري لشخصك الكريم

hazem

طاقم الإدارة
المستوي
5
الرتب
5
Country flag
حضرتك حبيبي تسلم

الموضوع واسع وله كذا زاوية الحقيقة أنما هي ثورة بامتياز بالنسبة لي

خرجت عن السيطرة واتركبت حقيقي من برة ومن منتفعين جوة البلد

بس هي الطوبة اللي اترمت في المياه الراكدة واحنا دفعنا تمن غالي علشان نرجع

بس بنرجع صح المرة دي علشان كده انا بحب ٢٥ يناير نفس حب ٣٠ يونيو

صانع

طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
Country flag
والله يا اخي انت راجل عظيم

وبتقول كلام زى الفل

وفعلاً عندك حق فى طرحك لفكرة الطوبة اللي اترمت في المياه الراكدة وصحيح احنا دفعنا تمن غالي علشان نرجع بس ايام انا عن نفسى لا أحب أن أتذكرها والحمد لله انها عدت وأصبحت ماضى

والحمد لله أن انا نزلت ٣٠ يونيو وغيرى علشان نرجع البلد اللى اتخطفت والحمد لله رجعت بس الخسائر كانت كتير قوى ومؤلمه جدا

hazem

طاقم الإدارة
المستوي
5
الرتب
5
Country flag
من رحم المعاناة يولد الأمل واحنا تعبنا علشان كده ربنا رزقنا باللي يغير بجد

هقول لحضرتك حاجة واحدة عمرها مكانت هتحصل من غير البهدلة اللي حصلت

الجيش عمره مكان هيطور نفسه ولا يتحدث بالسرعة دي غير لما شاف الهلاك بعينه حرفيا ففهم أنه لازم يبقي رقم صعب في المعادلة علشان البلد متتاكلش

تحياتي لحضرتك

الذين يشاهدون الموضوع الآن

أعلى أسفل