مرحبا بك في منتدى الشرق الأوسط للعلوم العسكرية

انضم إلينا الآن للوصول إلى جميع ميزاتنا. بمجرد التسجيل وتسجيل الدخول ، ستتمكن من إنشاء مواضيع ونشر الردود على المواضيع الحالية وإعطاء سمعة لزملائك الأعضاء والحصول على برنامج المراسلة الخاص بك وغير ذلك الكثير. إنها أيضًا سريعة ومجانية تمامًا ، فماذا تنتظر؟
  • يمنع منعا باتا توجيه أي إهانات أو تعدي شخصي على أي عضوية أو رأي خاص بعضو أو دين وإلا سيتعرض للمخالفة وللحظر ... كل رأي يطرح في المنتدى هو رأى خاص بصاحبه ولا يمثل التوجه العام للمنتدى او رأي الإدارة أو القائمين علي المنتدى. هذا المنتدي يتبع أحكام القانون المصري......

الرئيس السيسى يفوز بولاية رئاسية جديدة

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.

مطلع الشمس

عضو مميز
المستوي
2
الرتب
2
Country flag
ايوه كمان اطلعلي كده في النور علشان اعرف اشوفك وربنا والله العظيم عمرنا ما قولنا حاجه ولا اتهام لشخص الا وقلبنا وبصيرتنا كانت صح الصح مرحبا بزلينسكي الجديد بس هو في حاجه صغيره كده احنا مش الشعب الاوكراني ومش هنختار غير الوطنيين فقط اطلع بقا هنا علي المسرح يا نطعاوي افندي ولسا الضغوط كتيره جايه بس احنا شعب عنيد قوي سلام يا نطعاوي الاتحاد الاوربي او زلينسكي مصر الجديد

مطلع الشمس

عضو مميز
المستوي
2
الرتب
2
Country flag
أمس كان المرشح المحتمل للرئاسه في زيارة لمحكمة دمياط لحشد مؤيدينه الذين يعانون من تضييق إداري في عمل التوكيلات له ، وهذا ما دعى البرلمان الأوروبي للتصويت اليوم بالمطالبة بوقف التحرش الأمني بطنطاوي ...
كنت أتمنى لقائه لطرح عدة استفسارات رغم أن ذلك كان سيغضب مؤيدينه من الأخوة المحامين ( لكن كان عندي شغل بمحكمة أخرى بعيده ) .. هذه الأسئله كانت ستكون حول الأتي :
1- سبق وقلت بتصريح مصور (أنتوا متخيلين الشعب المصري كان مستني أنا آجي علشان أخترع له حلول لمشاكله؟ ... أنا دوري كرئيس إيه؟ إنا أنا لما أجلس أمامهم أجلس بإحترام وتواضع ووشي لوشهم !! )
هذا يعني أنك تقولها بصراحه .. أنا مش جاي علشان أرخص لكم سعر الأرز واللحمه والبصل ، أنا جاي أحط وشي في وشكم !!
فهل هذا برنامج رئاسي يستحق أن نتخانق عليه مع بعض لمجرد أني هنتخب رئيس بيحط وشه في وشنا !!!
2- الناس عندها أمل إن السيسي لما يمشي فكل الاسعار ستقل بشكل كبير ( وطبعا ده تفكير ناس لسه لم يتخطوا تالته إبتدائي ) .. فما هي خطتك التي ستنهي حالة التضخم ( العالميه والتي تضرب كل دول العالم بلا استثناء ) ولا أنت ناوي توزع فلوس على الشعب لمواجهة هذا التضخم
3-هل تعتقد أن الرئيس القادم الذي طلب يومين راحه لالتقاط الأنفاس هو شخص قادر على التعامل مع الكوارث اليومية التي تعاني منها مصر خارجيا وداخليا .. ولا هيطلب منهم يستنوا عليه شويه لحد ما ياخد نفسه ؟
لو مش عارفين فمصر خلال العشر سنوات الماضية مرت عليها ضغوط وتحديات وكوارث وحروب وإرهاب وتأمر دولي وداخلي وحروب الجيل الخامس المبنيه على نشر الغشاعات والأكاذيب ، وهذا كان مفترض أن يهد 10 دول بحجم مصر ، وفي نفس الوقت كانت أجهزة الدوله تواجه هذا بإحتراف وبدون صوت تقريبا
4- ما هو سبب إهتمام البرلمان الأوروبي بترشيحك بشكل خاص ، وما سبب السعار الأمريكي الاخير بعد ترشح السيسي لدرجة أن رئيس لجنة العلاقات الخارجية بالكونجرس طلب صراحة وقف بيع السلاح الأمريكي لمصر وحجب كل المساعدات لمصر ، كمان بنك مورجان ستانلي، أحد أكبر البنوك الأمريكية العالمية عدل نظرته المستقبلية لديون مصر إلى نظرة سلبية بعد إعلان السيسي عن ترشحه بساعتين فقط !!!
هو أنت مهم عندهم للدرجة دي ؟ ... طيب ما هو سر تمسكهم بك مع القيام بتلميعك منذ سنوات وقت ما كنت بالبرلمان ؟
5- أخيرا ما هو سر عنوان حملتك الإنتخابية بتاع كل يوم الحلمه تكبر
😁

مطلع الشمس

عضو مميز
المستوي
2
الرتب
2
Country flag
دلوقت لو تنتاوي طلع إعلاميا وقال
( الاخوان جماعه ارهابيه وانه بيتعهد باستحالة التعاون معاهم لهذا السبب ... اضافة لتورطهم في أعمال تجسس و عنف ضد المصريين ... وانه لا يريد تغطيتهم الاعلاميه)
( انا دخلي كذا ... و مصادر دخلي ده من كيت و كيت ... ولما سافرت لبنان كنت بصرف كذا من المصادر دي وورانا الادله علي صدقه ... وطلعت كل دي مصادر شرعيه و عاديه )
( انا عارف ان الرئيس الحالي كان اختيار المصريين السنوات الماضيه وانا احترمه لانه اختيارهم و احتراما للمنصب اللي بيمثله حاليا حتي لو برفض سياساته)
هل الكلام ده صعب او كتير انك تطلبه من مرشح رئاسي؟
لو هو قال كل ده ... ساعتها يبقي طبيعي نحترمه حتي لو مش هننتخبه !!
إنما اذا كان هو مبيحترمش المصريين و اختيارهم لرئيسهم السنوات الماضيه و بيعلن ده !
و مبيحترمش أحكام القضاء !
مبيحترمش لجنة الانتخابات و اتهمها كتير من قبل ما يخلص اول يوم حتي!!
مبيحترمش وزارة الداخليه ولا الاجهزة السياديه و عمال يتكلم تصريحا و تلميحا ضدها !!
و بيتعاون صراحة مع الارهابين و منصاتهم و داعميهم
بيخفي تفاصيل مصادر دخله و ملوش عمل ولا وظيفه واضحه و لا حد يعرف مصادر تمويله !
عاوزنا احنا نحترمه ليه ؟ مش لما يحترمنا و يحترم قانون البلد و قضائها و مؤسساتها الاول؟!
طب لو بقي رئيس ... هيتعامل ازاي مع كل الأجهزة اللي شكك فيها دي ؟ ولا هيفصلهم و يعين فضائيين ( او اخوان) ؟ ولا هيعمل مؤسسات موازية ( حرة ) ؟ زي الاخوان ما كانوا بيعملوا ؟ ايه بجد الفرق بين ( تنتاوي) و( الاخوان) في موقفهم المعادي المخون المشكك دوما في كافة اجهزة الدوله؟
هو لم يقدم الحد الأدنى من الاحترام ... و لا الحد الأدنى من المعلومات عنه .... مش هقولك عن برنامجه السياسي و الاقتصادي لانه كله ( وانت عارف) كلام شعبوي ساذج !! لا احنا بنتكلم عن ألف باء لسه اللي تخلينا نقدر نتعامل معاه بجديه كمواطن عاوز يشتغل في منصب عام

Mohamed M78

مراسلين المنتدى
الأكثر تفاعلا هذا الشهر
المستوي
11
الرتب
11

مصر.. هجوم عنيف على مرشح رئاسي سابق بعد دعمه "منافس" السيسي ومهاجمة الحكومة​

تاريخ النشر: 05.10.2023 | 06:24 GMT
مصر.. هجوم عنيف على مرشح رئاسي سابق بعد دعمه منافس السيسي ومهاجمة الحكومة

تعرض المرشح الرئاسي السابق في مصر حمدين صباحي، لهجوم شديد بعد حديثه عن دعمه للمرشح الرئاسي أحمد طنطاوي وهجومه على الحكومة.

ولفت صباحي، في كلمته بالمؤتمر الصحفي الذي عقدته الحركة المدنية الديمقراطية بمقر حزب المحافظين للكشف عن انتهاكات تحرير التوكيلات الرئاسية، إلى أن "آليات التغيير السلمي في مصر هي الانتخابات، وإذا أغلق هذا المنفذ للتعبير عن إرادة المواطنين المصريين من خلال الانتخابات بالطرق السلمية سيكون الانفجار هو الطريق الآخر الذي لا نتمناه بأي شكل من الأشكال حفاظا على مصر، لأن هذا الانفجار سيطال الشعب والسلطة والجميع بلا استثناء".
وأضاف "هذا الانفجار سيقضي على الأخضر واليابس، لذا فإنه إذا كان هناك من يخشى على مصر فإن عليه أن يعيد التفكير مرة أخرى فيما يحدث من انغلاق وانتهاكات سمعنا جزءا قليلا منها الآن، وهناك ما هو أكثر من ذلك، لذا عليكم أن تتركوا المواطنين يعبرون عن رأيهم وأن تكونوا حريصين على انتخابات حقيقية، لأن حق الترشح والترشيح حق أصيل لا يمكن الاستغناء عنه".
وتابع أن "الدولة المصرية بحاجه إلى التغيير، وأن المعارضة ليست عدوا للسلطة ولا ذيلا لها، ولكنها لها موقف مستقل ومعبر عن مجموعة معارضة للسلطة الحالية دخلت معها حوار له من الإيجابيات مثل ما له من السلبيات".
وأوضح حمدين صباحي أن "المصريين إذا منعوا من التغيير بشكل سلمي سيتجهون إلى الانفجار"، مؤكدا أن "سياسات الدولة الحالية تدعو إلى انفجار وستكون نتائجه سلبية جدا ولن تتحملها الدولة المصرية".
وطالب صباحي بوقف "كل الانتهاكات التي يتعرض لها المواطنون أمام مكاتب الشهر العقاري، قائلا: "ما تشهده مصر الآن غير مبشر بأي شكل من الأشكال، ونحن لدينا حلم أن نشهد انتخابات حقيقية ونزيهة ينتج عنها تغيير آمن للسلطة".
واستطرد أن الحركة المدنية ستقاطع الانتخابات إذا ظل الوضع كما هو عليه الآن، مضيفا: "ما يحدث الآن هو محاولة لمنعنا من المشاركة في الانتخابات".
وطالب صباحي بضرورة محاسبة كل من تورط في الانتهاكات التي تشهدها العملية الانتخابية وفتح تحقيق فوري وفتح المجال امام المواطنين لممارسة حقوقهم الدستورية والقانونية خلال العشرة ايام القادمة وحتى نهاية الانتخابات.
واستنكر هشام عبد العزيز، رئيس حزب الإصلاح والنهضة ما تضمنه المؤتمر الصحفي الذي عقدته أحزاب الحركة المدنية اليوم بمقر حزب المحافظين من محاولات لشق الصف الوطني والتشكيك في المسار الديمقراطي الخاص بانتخابات الرئاسة المقبلة.
وانتقد عبد العزيز "ما انضوى في كلام المتحدثين في المؤتمر الصحفي من محاولات لإرهاب الشعب المصري وتخيير المواطنين بين دعم الحركة المدنية أو سيناريو "الفوضى" في تكريس واضح لديكتاتورية الأقلية".
وشدد رئيس حزب الإصلاح والنهضة على أن "الزعامة لا تعني الصوت العالي وترويج الأكاذيب واستخدام لغة التهديد والوعيد أو الوصاية على خيارات الشعب، ولا تعني أيضا محاولات البعض إرسال رسائل مغلوطة ومجتزأة للمجتمع الدولي فيما يمثل استقواء غير مقبول بالقوى الدولية".
وأكد حزب المستقلين الجدد أن ما جاء في مؤتمر الحركة المدنية بحضور حمدين صباحي ما هو إلا محاولة واضحة لعودة الإخوان للمشهد السياسي تحت غطاء محاولة دعم المرشح المحتمل أحمد طنطاوي بالرغم من أن ذلك يمثل مخالفة للقانون والدستور.
ويري الحزب أن تلك المحاولة في توقيت احتفالات نصر أكتوبر بمثابه عار سياسي لأنه لا يحترم إرادة الشعب في ثورة 30 يونيو ولا يحترم ذكرى نصر أكتوبر المجيد الذي تحقق بدماء الشهداء من أبناء الوطن.
كما أكد الحزب أن محاولة تسريب الإخوان للمشهد السياسي مره أخرى عن طريق وجود المرشح المحتمل أحمد طنطاوي يجب التصدي له بكل حزم من كل مؤسسات الدولة.
ويعتبر الحزب أن ما جاء في مؤتمر الحركة المدنية ما هو إلا محاوله ابتزاز سياسي متوقع في بداية مشوار الانتخابات الرئاسية ويمثل غطاء لمحاولات حثيثة لعودة الإخوان مرة أخرى وهو أمر مرفوض جملة وتفصيلا.
المصدر: صدى البلد

Mohamed M78

مراسلين المنتدى
الأكثر تفاعلا هذا الشهر
المستوي
11
الرتب
11

معارضو السيسي يتلاعبون بفيديو لفنان مصري كبير​

تاريخ النشر: 05.10.2023 | 10:57 GMT
معارضو السيسي يتلاعبون بفيديو لفنان مصري كبير

استغل بعض المعارضين للرئيس المصري عبد الفتاح السيسي في الخارج، فيديو للفنان المصري كريم عبد العزيز لحظة إعلان تأييده للرئيس المصري بطريقة غريبة.

وقام بعض المعارضين للرئيس المصري في الخارج والهاربين، باستخدام الذكاء الاصطناعي ونشر فيديو مركب للفنان المصري كريم عبد العزيز وهو مكبل في عمود ويتحدث عن دعمه للرئيس المصري، وبجانبه المدون الشهير بـ"جو" المعروف بمعارضته للرئيس المصري مكبلا بجانبه أيضا.

وتداول عدد من المعارضين فيديو المدون "جو" تحت عنوان "طريقة الاختيار في الوطن العربي"، فيما هاجم المؤيدون للرئيس المصري استخدام الذكاء الاصطناعي في تشويه الواقع والفيديو الحقيقي.

وقال كريم عبد العزيز خلال الفيديو: "أؤيد وأرشح السيد الرئيس عبد الفتاح السيسي لفترة رئاسية قادمة، لما بدأه من مشروعات وإنجازات ملموسة على أرض الواقع للمواطن المصري".

المصدر: RT

s e t

عضو مميز
المستوي
10
الرتب
10
هل ممكن نشوف رد للخارجيه بتاعتنا ولا هندننا سكتين ؟؟؟ اوروبا الان فى اضعف اضعف احولها ورغم كده سليقين فيها لانهم عارفين ان مش هيكون فيه رد

hazem

In a mad world, only the mad are sane
طاقم الإدارة
المستوي
6
الرتب
6
Country flag
من فضلك, تسجيل الدخول أو تسجيل لعرض المحتوى !
وليه ترد من الخارجية ؟؟؟ ده عضو برلمان ملوش لازمة لما يتاخد قرار الخارجية ترد
في المواقف اللي زي دي تسيب عليهم عضو برلمان زيهم يرد يفكرهم بمصايبهم

الأمور مش محتاجة تضخيم في الأخر ده رأي فردي ومش مؤثر أطلاقا

مطلع الشمس

عضو مميز
المستوي
2
الرتب
2
Country flag

عبدالرحمن

عضو معروف
Country flag
عارف حضرتك ايه اكثر الحاجات الغريبة فى دولة زى مصر , الانكار والتكبر عن الواقع وفى 100 مليون فليسوف وكله غلط .
ودى خطورة مرحلة زى مرحلة زى المرحلة اللى احنا بنمر بيها دى وحتى بضع عشرات السنيين اللى فاتت , مش الفقر او حتى الجوع وكدة لا لا , لان كل ده ممكن تغيره انما الاثار الاخرى اهمها ما يحدث للعقول وطريقة التفكير , المخرجات يعنى , المخرجات بتكون كارثية ومش ممكن تغيرها غير على زمن طول .

انا كنت ناوى مع نفسي من نفسى كدة انى متكلمش فى موضوع الانتخابات ده خالص , عشان كدة كدة مش نازل .
انتخب اللى اولردى خلاص فايز ولا الحد الغط مش جايبه همها يعنى .
لان من الاخر انا عاوز تغير يعنى شايف ان فى حاجات لازم تتغير ودى مش هتتغير غير بفكر جديد , لان العملية من الاساس هى طريقة التفكير واسلوب التنفيذ وانا بعد 10 سنين ادركت ان طريقة التفكير مش هتتغير , ده وهم ,,,,خلاص فقدت الامل فاهم .

بس لام بصيت على الناس اللى مترشحه , اتحسرت على بلدى , ادركت قد ايه البلد متجرفة ومتحطمة .

بس فى حاجات كدة تنطق الحجر فاهم والله حرفيا تنطق الحجر .
يعنى ايه الجيش مش بيتعرف بالمدنيين بس عشان انا مش مستوعب بس !!!
انت عارف كلامك ده معناه ايه ؟

طب انت عارف المدنيين الى الجيش مش متعرف بيهم دول , بيصرفوا عليه ورغم دخله الكبير اه والله وانا مش قصدى على الضرائب وكدة .
لا انا اقصد ما اقول .
يعنى الفلاح او المزارع المصرى البسيط اللى فى حقله هناك فى اخر الدنيا ده بيصرف على الجيش , والجيش تحدديا دون عن اى مؤسسة فى البلد .
انت عارف ده ومستوعبه ولا ايه القصة !!
ولولا الفلاح او العامل او المدنى ده , بيبعت ابنه للجيش وبيفضل يدفعله مرتبها اللى الجيش "مش بيدفعلوه هااا "طول ال سنتين او ال3 سنيين اللى بيكون ابنه فيهم فى الجيش , الرجل البسيط اللى على قد حاله هااا". مفيش جيش , يعنى لو صحيت بكرة والناس دى قررت متبعتش ابناءه للجيش , خلاص بقى خلى الظباط تقف خدمة .
انت واعى لكلامك ولا ايه القصة بس !!
ولا احنا رايحين فين بس .

التعديل الأخير:

Bright sky

عضو مميز
المستوي
1
الرتب
1
لما تلاقي امريكا و الغرب و الخليج و الاخوان و اتباعهم في الداخل و الخارج ضد الرئيس السيسي و بيحاولوا يدعموا اي مرشح ضده ، يبقي انزل ادي للسيسي صوتك و انت مرتاح الضمير ، و اعرف إن الراجل ده ماشي صح لان كل الجهات ديه مجتمعة مش عايزين مصر قوية ، عايزين مصر نموذج مبارك ، يدوب و اقفة علي رجلها

عبدالرحمن

عضو معروف
Country flag
بغض النظر على ان انا مش هقارن واحد انا انتخبته مرتين قبل كدة , واحد وقف ضد عدونا الاكبر الا وهو الاخوان بحد زى البشير .
بس انت عارف ان كل دول كانوا ضد حد زى عمر البشير او حد زى صدام مثلا وغيره وغيره .

اللى عايز اقوله ان المنطق خاطئ يا استاذنا , لان الامور مش بتمشى كدة .
وهى مين الدول بنت ستين الكلب دى اصلا عشان تتحددلنا مين يحكمنا .
وليه احنا فى عقلنا الباطن بنعتبر ان الموضوع ده عادى , لا وبنتكلم فيه عادى وبنتعايش معاه !!
هو ده من تبعيات الاستعمار الطويل للبلد ؟!

اصلا المفروض ان اللى يتوفر عنه الدليل القاطع انه مشارك للبلدان دى فى تدخلها فى البلد يروح وراء الشمس وبالقانون .
بس ده عادى وسبب انه عادى النظام الحاكم فى مصر وعلى مدار عقود اصلا , وهو السبب فى بوظان عقول الناس فى الحتة دى .
لانه هو اصلا هو بنفسه بيشاور على الخونه دول ومش بيقدر يعمل معاهم حاجة , عشان زعل طول عمره او عشان الامريكان او عشان زعل السوفيت او عشان زفت وزفت .

عرفت اساس المشكلة فين , فى الطريقة والاسلوب والمنهج .

مطلع الشمس

عضو مميز
المستوي
2
الرتب
2
Country flag
لا يا فندم مش علشان النظام الحاكم والكلام اللي حضرتك بتقوله ده .... السبب : أن الغرب والامريكان وغيرهم من اللي ذكرتهم سيادتك أخترعوا
" للجواسيس " مسمى جديد غير زمان بقوا ( ناشط سياسي _ ناشط حقوقي _ ناشط مدني _ معارض _ إعلامي حر _ مجتمع الميم _ مختفي قسريا ) وكل المسميات التي لم ينزل الله بها من سلطان وعملوا لكل دول منظمات وجمعيات ونقابات ومجتمع مدني في الامم المتحدة وجوائز علشان تحميهم لو انكشفوا ويدخلوك في ضغوط وعقوبات وتشهير وكل ما تتخيله فالمفروض يتم التعامل مع الشراذم دي كما تتعامل في نزع الشوك من السمك وانت بتأكله .. ( بهدوء ) حتى لا تصاب .. وضحت كده

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.

الذين يشاهدون الموضوع الآن

أعلى أسفل