مرحبا بك في منتدى الشرق الأوسط للعلوم العسكرية

انضم إلينا الآن للوصول إلى جميع ميزاتنا. بمجرد التسجيل وتسجيل الدخول ، ستتمكن من إنشاء مواضيع ونشر الردود على المواضيع الحالية وإعطاء سمعة لزملائك الأعضاء والحصول على برنامج المراسلة الخاص بك وغير ذلك الكثير. إنها أيضًا سريعة ومجانية تمامًا ، فماذا تنتظر؟
  • يمنع منعا باتا توجيه أي إهانات أو تعدي شخصي على أي عضوية أو رأي خاص بعضو أو دين وإلا سيتعرض للمخالفة وللحظر ... كل رأي يطرح في المنتدى هو رأى خاص بصاحبه ولا يمثل التوجه العام للمنتدى او رأي الإدارة أو القائمين علي المنتدى. هذا المنتدي يتبع أحكام القانون المصري......

السيسى خلال افتتاح مركز البيانات والحوسبة السحابية الحكومية:"المعمول ده من ناحية التقدم فوق خيالكم وما تضربش بأى نوع من القنابل"

OSORIS

جانبي الايسر قلبه الفؤاد..وبلادي لي قلبي اليمين
طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
Country flag

Hossam Hamed

عضو مميز
Country flag
لو الرئيس يكمل جميلة و يعمل سيرفرات للنت خاصة بمصر
و نعمل برامج و مواقع مشابهة لفيس بوك و ياهو و ماسنجر و محرك بحث خاص بينا زى الصين
و نخلص من السوشيال ميديا الى قرفتنا و بيستخدمها اعداءنا فى الحشد و الدعوات للمظاهرات و تخريب البلد
و نبعد عن الديب ويب الى انتشرت بلاوية مؤخرا
زى الصين ما عملت بالضبط
حاجة كدة مصرية فقط

Hossam Hamed

عضو مميز
Country flag
من فضلك, تسجيل الدخول أو تسجيل لعرض المحتوى !

شفت عضو مجلس الشعب الى قال ان الدولة تدعم البترول فقط ب 150 مليار جنية و يوجد فى البلد 20 مليون لاجىء
نصيبهم فقط فى دعم المواد البترولية 30 مليار جنية ..
تخيل يا مؤمن البلد دى شايلة فوق طاقتها
تخيل المبلغ دة يعمل كام جامعة و يبنى كام شقة و يبنى كام فصل دراسى
لكى الله يا مصر

AHMED LABEB

عضو مميز
Country flag
والله يا اوزو لو الدعم كله اتشال مش بس الوقود والكهرباء انا هاعمل فرح مش لانى غنى ولا حاجه لاننا كلنا على باب الله ولا لانى مش عارف ان الاسعار هاترفع شويه فى المدى القصير والشعب هيعانى شويه لكن فى نفس الوقت متأكد ان ده هايفيد مصر كدوله وكشعب على المدى المتوسط والبعيد الناس بتبص تحت رجلها مش بتبص للمستقبل

تخيل توفر 600 مليار جنيه من الموازنه اولا العجز هايقل جدا وبالتالى مش هاتضطر تقترض عشان تعوض العجز وبالتالى توفر مليارات الدولارات كل سنه دا غير تحويل الدعم لدعم نقدى مسيطر عليه ومعروف بيروح فين وتقدر تتحكم فيه وليه مستهدفات مش دعم عينى عشوائى ملىء بالتشوه وعدم العداله والفساد والسرقه والنهب

لا يصح الا الصحيح انا راجل بحب بلدى اكتر من مصلحتى الشخصيه خصوصا لو مصلحه قصيره لكن على المدى المتوسط والطويل مضره

الدعم العينى بيعلم الشعب الكسل والاعتماديه والاهدار واستغلال سىء للموارد والخدمات وانهيار الخدمات فى النهايه عكس بيع الخدمه بسعرها الحقيقى بيعلم الناس الاجتهاد اكتر لتحسين نفسه ودخله والترشيد والحفاظ على الخدمه وضبط السلوك الاستهلاكى والحفاظ على مستوى الخدمه وتطويرها المستمر اقرب مثال الكهرباء والى حصل فيها

وزى ما بقول الى مش بيتعلم بالذوق الفاتوره تعلمه

التعديل الأخير:

AHMED LABEB

عضو مميز
Country flag
انا مش بلوم عبد الناصر لانه كان خارج من احتلال وحاول يدلع الشعب ويحسسهم ان التحرر افضل من الاحتلال وده حصل فعلا

ظروف عبد الناصر وعصره كانت بتتطلب الاشتراكيه والدعم وغيره عشان كده مش بلوموا بالعكس الله يرحمه كان استراتيجيته مناسبه لعصره

اللوم بقى فعلا على الى استلم بعده السادات بدرجه اقل واللوم الاكبر على مبارك الى كانت مصر فيه مستقره على مدى 30 سنه مهببش فيها اى شىء لتغيير الثقافه دى بالعكس كان بيزودها مقابل البقاء فى الكرسى عن طريق شراء كروش الشعب وطبعا الشعب دلوقت بيقول ولا يوم من ايامه عشان اشتاق لتدليع كرشه

عشان كده بقول ان السيسي قدامه فرصه تاريخيه عشان يخلص مصر من الارث العفن ده نهائيا والى بعده يستلم على نضافه بقى

Hossam Hamed

عضو مميز
Country flag

ممكن شرح لهذة الاجهزة

التعديل الأخير:

hazem

In a mad world, only the mad are sane
طاقم الإدارة
المستوي
5
الرتب
5
Country flag

Vlad the Impaler

عضو نشط
Country flag
مش عاوز ابوظ فرحة الناس
بس للاسف كل ما بيجى سيرة مركز البيانات بفتكر المركز العراقي اللى فرنسا بنته لصدام وكانو بيتغنو بأنه الاكثر تحصينات والاكثر تقدما.
وفى الضربه الاولى لتحرير الكويت اتساوى بالأرض وكان الامريكان بيتفرجوا عليه على CNN
لما الارسال فصل عرفوا أنهم نجحوا
images (1).jpeg
ربنا ما يعودها ايام ويحمى مصر من كل شر

Aymanop1522

عضو مميز
المستوي
4
الرتب
4
Country flag

MaD84

عضو مميز
المستوي
2
الرتب
2
Country flag

Aymanop1522

عضو مميز
المستوي
4
الرتب
4
Country flag
واحد في العاصمة وواحد احتياطي في مكان تاني والي ظهر النهاردة الثالث
انا عارف تفاصيل عنة لان ليا قريبي شارك في البناء من ضمن شروط المركز دة أن لو الكهرباء في مصر كلها اتدمرت هيفضل شغال 6 شهور كابلاتة مومنة لو حد حب يقطع الكبل أو يوصل لية ليتعرف ومن تحت الارض جدا ومصفح بخراسنة ومضاد القنابل الكهرومغناطيسية

Aymanop1522

عضو مميز
المستوي
4
الرتب
4
Country flag
كل واحد بيتكلم في التليفون يخلي بآلة عندهم نموذج تحويل الصوت لنص ب 40 لهجة مصرية ذي ماممكن يستخدم في الخير ممكن يستخدم في التصنت ربطة بكل شركات المحمول والمصرية للاتصالات هو يقعد يحول كل المكالمات لنصوص ويدخل علية كلمات مفتاح لو ظهرت يعمل تنبية انسي

hazem

In a mad world, only the mad are sane
طاقم الإدارة
المستوي
5
الرتب
5
Country flag
4 :rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes: في واحد رابع لحاجات تانية نتكلم فيها بعدين وبالمناسبة ده مع شركة خاصة مصرية وهيبقي ليه السبق في حاجات كبيرة لما الدائرة تقفل مع بعض أن شاء الله

عموما لا بنكر الطفرة اللي حصلت في مجال الاتصالات والمعلومات الا جاحد ده موضوع أنا كنت ناوي أكمله وسقطت فيه بعض المعلومات عن الSector ده والتطور المذهل اللي حصل في السنين اللي فاتت

من فضلك, تسجيل الدخول أو تسجيل لعرض المحتوي!

OSORIS

طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
Country flag

Aymanop1522

عضو مميز
المستوي
4
الرتب
4
Country flag

Parallel Politics

عضو معروف
Country flag
يبدو أن هناك بعض الالتباس من جانبك. في حين أن هذا المشروع قد يكون له بالتأكيد تطبيقات عسكرية، إلا أنه مختلف تمامًا من حيث النطاق والغرض والتعقيد والآثار الاقتصادية. النظام الفرنسي الذي تتحدث عنه هو نظام قيادة وسيطرة عسكري لأغراض الدفاع الجوي.

تم دمج معدات الدفاع الجوي العراقية في نظام دفاع جوي متكامل (IADS) يشرف عليه KARI، وهو نظام كمبيوتر آلي C2 (القيادة والسيطرة) طوره العراق وبناه مقاولين فرنسيين في أعقاب عملية أوبرا التي استهدفت المنشآت النووية العراقية في عام 1981. (كاري بدوره هو التهجئة الفرنسية للعراق إلى الوراء). ربط كاري نظام IADS بأكمله في موقع واحد، وهو مركز عمليات الدفاع الجوي الوطني (ADOC) الموجود في مخبأ تحت الأرض في بغداد، وقام بدوره بتقسيم البلاد إلى أربعة قطاعات دفاعية يشرف على كل منها مركز عمليات القطاع (SOC) الموجود في H -3، كركوك، التاجي، طليل؛ تمت إضافة مركز عمليات خامس في علي السالم لتغطية الكويت المحتلة في ذلك الوقت.

أشرفت كل مركز عمليات مراقبة (SOC) على المجال الجوي المحلي وقادت ما بين اثنين إلى خمسة مراكز عمليات الاعتراض (IOCs) لكل قطاع. كانت موجودة في مخابئ تم بناؤها في قواعد القوات الجوية العراقية وتم ربطها بأنظمة الرادار المحلية، والتي يمكنهم نقل معلوماتها إلى مركز العمليات الخاصة بهم ومن ثم إلى بغداد. وبهذه الطريقة، كان مركز العمليات الخاصة قادرًا على تتبع 120 طائرة في نفس الوقت واختيار نظام الأسلحة المناسب للاشتباك معها. يمكن لمركز عمليات العمليات (SOC) أن يستهدف تلقائيًا أنظمة SA-2 وSA-3 SAM في قطاعه، مما يعني أن صواريخ SAM لن تضطر إلى تشغيل الرادار الخاص بها والكشف عن موقعها، أو يمكن IOC توجيه صواريخ اعتراضية محلية للاشتباك مع الأهداف.

سأكون سعيدًا بكتابة مقالة في وقت ما عن الدفاع الجوي العراقي في عام 1991 إذا كنت مهتمًا.

OSORIS

طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
Country flag

المواضيع المشابهة

الذين يشاهدون الموضوع الآن

أعلى أسفل