مرحبا بك في منتدى الشرق الأوسط للعلوم العسكرية

انضم إلينا الآن للوصول إلى جميع ميزاتنا. بمجرد التسجيل وتسجيل الدخول ، ستتمكن من إنشاء مواضيع ونشر الردود على المواضيع الحالية وإعطاء سمعة لزملائك الأعضاء والحصول على برنامج المراسلة الخاص بك وغير ذلك الكثير. إنها أيضًا سريعة ومجانية تمامًا ، فماذا تنتظر؟
  • يمنع منعا باتا توجيه أي إهانات أو تعدي شخصي على أي عضوية أو رأي خاص بعضو أو دين وإلا سيتعرض للمخالفة وللحظر ... كل رأي يطرح في المنتدى هو رأى خاص بصاحبه ولا يمثل التوجه العام للمنتدى او رأي الإدارة أو القائمين علي المنتدى. هذا المنتدي يتبع أحكام القانون المصري......

الفريق أول محمد زكى يشهد إجراءات تفتيش الحرب لإحدى تشكيلات المنطقة الغربية العسكرية

Nile Crocodiles

طاقم الإدارة
المستوي
5
الرتب
5
Country flag
من فضلك, تسجيل الدخول أو تسجيل لعرض المحتوى !
ايه يا استاذنا......
ليه الكلام الكبير ده......انت احد اعمدة هذا المنتدى المحترم ولا نستطيع ان نستغنى عن ارائك وتحليلاتك
وانت لم تجادل في الخطا بل كان لك وجهة نظر محترمة وانا دائما ما باسعد بتعليقاتك.......
وانت من اول الموضوع وكان لك راي مضاد للتحديث الذي ظهر في الفيديو لكن انت تعلم ان الاختلاف في الاراء لا يجب ان يفسد اي موضوع بل التنوع مطلوب وانت شخصية وطنية ومحترمة ولا يستطيع احد ان يزايد عليك.....
اتمنى الا تترك المنتدى فنحن هنا كلنا اخوة وبنعتز ببعضنا البعض
تحياتي لك

OSORIS

جانبي الايسر قلبه الفؤاد..وبلادي لي قلبي اليمين
طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
Country flag
كان النقاش ماشي زي الفل يا شباب ثم تحول فجاءة الى مناكفات لا فاىدة منها من اعضاء لهم من العلم و الثقافة الكثير

استاذ @JOKer 88 لا داعي للعصبية في الردود او توجيه الاتهامات فدائما نريد منك المعلومة المفيدة فانت من اعضاء المنتدى المخضرمين

استاذ @IRIS-T نتمنى منك الكثير من التفاعل وطول البال في الاخذ والرد فالمنتدى هنا ليس لمجموعه معينة كما قلت انت منذ قليل .. المنتدى هنا بالاساس مكان لكل المصريين الوطنيين باختلاف ارائهم ورؤاهم ..فلا تستبق الحكم على شيء لمجرد الخلاف في الراي مع احد فنحن عانينا من منتديات كثيرة استهدفتنا وحجرت علينا ونحن هنا ناخذ حريتنا التي اردناها كمصريين في منتدى مصري خاص بنا

ارجوا الالتزام يا شباب بنقاش هادىء ومفيد ودون شخصنه

Golden Fingers

طاقم الإدارة
المستوي
1
الرتب
1
Country flag
طيب لاثارة الجدل 🙂

من رأيي انه لابد من تواجد Hi-Low mix … لعدة اسباب :
١- التكلفه المهوله لاستبدال جميع المدرعات والدبابات في الجيش المصري والتي تراكم الاستحواذ عليها عبر عشرات السنين.

٢- بعض العدائيات والعمليات لن تحتاج فيها الى مدرعات ودبابات حديثه ومكلفه .. مثل تثبيت السيطره وحفظ الامن في مناطق تم اقتحامها .

٣- تواجد احتياطي كبير من مدرعات ودبابات تحسبا للخسائر وقطع الامدادات الدوليه .

٤- ( مقاربه روسيه ) استخدام الاسلحة الاقدم لاستكشاف قدرات العدو ونقاط قوته وضعفه واستنزاف قواته … ثم الزج بالمعدات الاكثر حداثه بتكتيكات وقدرات معدله لتلائم تلك الظروف القتاليه.

2000 amr

عضو مميز
Country flag
مع اتفاقي لما قلته اخي الفاضل
ولكن اختلف معاك في تلك النقطه
المقاربه الروسيه تلك ستعرضك لخسائر بشريه كبيره وغير مبرره لاستكشاف نقاط ضعف وقوه عدوك باستعمال معدات متقادمه
ودا كان ممكن يكون مقبول زمان ولكن الان في حروب يتم نقلها ثانيه بثانيه علي الهواء ويتم تصوير الضربات وتصوير خسائرك البشريه لحظه بلحظه
دا حيكون ليه تأثير معنوي مدمر علي جنودك وعلي شعبك
وكلنا شفنا دا سابقا في الحرب الارمينيه والان الحرب الروسيه الاوكرانيه
وعامه ليه استكشف نقط ضعف وقوه عدو واخاطر بحياه قواتي في معدات ضعيفه وملهاش فرصه نهائيا
ما اعمل كده في معده توفر الحد الادني من الامان لقواتي وتوفر خسائري البشريه والماديه

التعديل الأخير:

Golden Fingers

طاقم الإدارة
المستوي
1
الرتب
1
Country flag

Rafal 100

عضو مميز
المستوي
2
الرتب
2
Country flag
تحياتي ياصديقي
متفق معاك الا في النقطه رقم 4 .
هنعيد من تاني ،احنا فعلا متاخرين في تطوير القوات البريه .
والسبب ايه ،ماديا ، احنا مكتفين باللي موجود ،الله اعلم.
ولكن متيقن تماما ان لازم فيه صفقه جديده للدبابات ،بديل العقد الروسي T90 .

علشان كده انا واحد من الناس سقف طموحي ارتفع لما الاخبار ظهرت عن K2 والليوبارد.
وليه احنا كمصريين مش قادرين نقتنع اننا نستحق الأفضل زيينا زي اي حد .

يعني مثلا ال500 دبابه ليوبارد هيقلبوا الدنيا فعلا ،بمعني ان راس الحربه الضاربه هما 4 فرق بالM1 .
ركب الليوبارد بالفرق دي بجانب المدفع k9 مع راجمة صواريخ محترمه ،انت كده عندك الكيف ب4 فرق مدرعه .

وال M1 لازم نوصل لحل مع الامريكان علشان تطوريها .

احنا انتجنا مركبات تمساح ،انا بسأل ليه متمش التوسع في إنتاجها رغم أنها اجتازت كل الاختبارت وهي ممتازه جدا وفي نفس الوقت في مدرعات قديمه محتاجه إحلال والتمساح هي أفضل بديل .

عارف احنا عملنا سينا 200 ولو تم تجهيزها انها تكون برمائيه، دخلها مكان OT-62 التوباز العتيقه.

سينا200 ركب عليها برج قتالي محترم وشوف بحجمها ووزنها الخفيف ممكن تعمل بيها ايه :
(تدخل سريع ،إنزال جوي،إنزال برمائي، مشاه ميكانيكي)

عاجبني فعلا فكر الجزائر ركبت الصاروخ كورنيت علي اي حاجه بتمشي علي الارض .

مختلف ليه في النقطه رقم 4 انت عارف ياصديقي دبابه قديمه زي T62 او التوباز ،يعني التشكيل اللي ظهر ده مينفعش لأي مواجهة حتي لو عمليات دعم .

عارف ليه بلاش انه مش هيواجه طيران او قوات مدرعه مماثله ،كفايه عليه جدا صواريخ م/د ودي ابسط حاجه ومنتشره وبكثره، لو بتشوف تدمير المدرعات الروسيه المتقادمه مع النوعيه دي من الصواريخ وفرص نجاة الطاقم كم هي منعدمه اصلا هتفهم قصدي .

يعني الدبابه بتضرب بالصاروخ مفيش حتي ثواني لفرقة نجاة الطاقم .

واعتقد ده مش هيكون موجود مع الدبابات الغربيه ،انا مش بقول انها عصيه علي الاعطاب والتدمير ولكن تدريعها وتجهيزها القوي بيعطي فرصه لنجاة الطاقم .
اسف علي الاطاله .

Rafal 100

عضو مميز
المستوي
2
الرتب
2
Country flag
تحياتي صديقي المحترم OSORiS.
اتفاجئت لما الأمور فعلا وصلت لكده .

صديقي Joker 88 انت من الأعضاء اللي لها رأي كلنا بنحترمه .

كلنا هنا محدش فينا مسؤول عن تسليح القوات المسلحه، كلنا في الأول وفي الاخر مجرد هواه بنحب بلدنا، وكل واحد مننا ممكن يكون مطلع او يعرف معلومه بالصدفه او من شخص ف دي حاجه طبيعيه جدا .

واللي عايز يشارك المعلومه اللي عنده اي كان مصدرها ده عادي جدا ولكن الطبيعي انك هتلاقي افكار وردود فعل مختلفه ، بمعني ناس مش مصدقه، ناس تانيه بتحاور بالعقل والمنطق ،ناس تانيه عايزه دليل ،كده يعني ودي حاجه طبيعيه .

متخليش صاحب الطرح او المعلومه لو حد طلب منه دليل مثلا علي كلامه ، يبقي كده الحوار يروح لحتة انت بتشكك في ،انت بتطعن في قدراتي او معلوماتي ،لا طبعا .
وتلاقي الأمور بعد ماكانت حوار علي معلومات فنيه دخلت وبقت شخصنه
.

الا اني متفق معاك جدا ان لكن خلال متابعتي بلاقي ناس لها اتجاه واحد معين مثلا من القياده السياسيه ،حقه يقول اللي هو عايزه لو في نقاش بيقي بالحجه والدليل والمعلومات والأرقام ، مجبش ده بيبان علي طول نواياه .

نرجع للعسكريه تاني صديقي المحترم Aymanop1522 لما الشركه السويديه أعلنت اننا بنمتلك القاذف M4 الراجل طلع أكد، وكمان أكد علي مشروع م/د محترم ،هو طرح المعلومه وانا صدقته مهما كان النقاش اللي دار.

انت أكدت قبل كده عن مشروع راجمة صواريخ جديده غير الصقر 45 تمام .

حق أي حد يناقش وطبيعي هتلاقي في مشاركات هتعجبك ومشاركات لأ.

شخصيا بتعامل مع معلومه زي دي بالعقل والمنطق ،
فأنا بتعامل بالاتي :
هل المشروع ده لسه في مراحل التجارب والتطوير ،لو كده يبقي هتكون المعلومات عنه قليله ،طيب هو دخل الخدمه لو دخل واتعمم يبقي فين هو ،،،من خلال مشاريع الحرب ،التفتيشات ،المعارض فعقلي مش قادر يقبل مثلا اننا دخلنا راجمه صواريخ مثلا واتعممت وهنا اعدادها كبيره وهنخبيها في المخازن ونعمل المناورات وتفتيشات الحرب بالصقر 45 .

هنا انا بفكر وبناقش بالعقل والمنطق وده حقي، وهو مش تشكيك فيك او في صاحب المعلومه .
قيس علي ذلك بقي كل الصفقات والتحديثات اللي بتحصل علي المعدات اللي في الخدمه .

شخصيا بتعامل مع أي طرح او معلومه من الزاويه دي، لا هو تشكيك في صاحب المعلومه او مزايده في الوطنيه وحب البلد ابدا خالص .

متزعلش ياصديقي وخد الأمور ببساطه .

وصديقي iris t ده مكاننا كلنا وكل واحد له حرية الرأي بدون غلط وشارك تاني ،انا نفسي دخلت في حوار قبل كده وكنت فاهم غلط واعتذرت للجميع وحقيقي الناس الاخوة الأعضاء ناس محترمه جدا جدا مش عايز اذكر بالاسم علشان منساش حد .

صديقي OSORIS انا قاصد المشاركه او ردي ده يكون من خلال حضرتك علشان انت من الناس اللي الكل بيحترمه .
بس علي النعمه ربنا هيكرمنا ونتعاقد علي الليوبارد
اسف علي الاطاله .
تحياتي .

Golden Fingers

طاقم الإدارة
المستوي
1
الرتب
1
Country flag
دعوني أثير الجدل مره أخرى 😃

بخصوص النقاش اللي زادت حدته وسخونته بين الاخوه @IRIS-T و @JOKer 88

فاكرين كلنا قصة العميان والفيل في كتاب كليله ودمنه… الفيل الذي جيء به في بلدة العميان للمره الاولى … وسمح لهم الحاكم بلمسه ثم وصفه …
فمن لمس الذيل قال انه عباره عن حبل رفيع … ومن لمس الناب قال بل انه مدبب واملس… ومن لمس الاذن قال انه مفلطح كورق الشجر …

رغم ان كلهم لم يكذب … لكنه امتلك جزء فقط من الحقيقه وليست الحقيقة كامله …. كذلك آراءنا وافكارنا وحتى معلوماتنا.

والموضوع ده خلاني اغير طريقة شغلي بشكل كبير ..

لما يكون في مشروع جديد او طريقه جديده في الشغل … بحاول اسمع المعترض بشكل اكثر اصغاءا من المؤيد … لانه ممكن يظهر شيء لم يكن في الحسبان فنأخذه بعين الاعتبار عند التطبيق .

عايزين اراءك كتير في المواضيع يا صديقي @IRIS-T .. خاصة انك فكرتني بالزمن الجميل في الساحات … كنت هناك بمعرف آخر من 2006 تقريبا …

انت عارف انك حبيبي 😅 @JOKer 88 ومقدر حماسك ووطنيتك 🌺

Rafal 100

عضو مميز
المستوي
2
الرتب
2
Country flag
أحييك ياصديقي .

في المطلق العام .
ده يودينا علي ان اي شخص يمتلك المعلومه حتي لو كانت اكيده انه يتعالي بامتلاكه للمعلومه.

بل كل إنسان يقاس بما يقدمه للاخرين وليس بما
يمتلك.
تعاملك الراقي هو من يقدمك للناس وليس كمية امتلاكك للمعلومات ، وهو ده اللي بيكسب الشخص حب واحترام الآخرين.

تحياتي ياصديقي .

التعديل الأخير:

OSORIS

جانبي الايسر قلبه الفؤاد..وبلادي لي قلبي اليمين
طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
Country flag
اصدقائي الاعزاء . .اذا اردنا ان نتحدث عن معركة مستقبلية قادمة في ليبيا فيجب ان نتحدث اولا هل ستكون حرب تماثلية عسكرية نظامية تقليدية ام ستكون حرب من حروب الجوريلا التي ستفرض علينا نظرا لشكل وتحوين التشكيلات الشبه عسكرية التي تسيكر على المناكق المعادية لنا في وسط وغرب ليبيا ؟؟

القوة البرية المصرية المقتحمة هل ستعتمد على تكتيك الهجوم المصري المدرع المسمى ب ((السيف و الدرع ))

ام ستعتمد التكتيك الاشهر المعتمد لحرب العصابات وهي حرب الكمائن المتحركة ؟؟

هنا يجب ان نبني نقاشنا قبل ان نتطرق لمدى حداثه المعدات و التجهيزات وخلافه

Rafal 100

عضو مميز
المستوي
2
الرتب
2
Country flag
نقدر نقول عليها حرب هجينه مابين حروب المدن والعصابات مع بعض الامكانيات للقوه النظامية.

وتقريبا ده اللي بتنفذه اوكرانيا مع روسيا مع الفرق طبعا ان الاوكران بنعتبرهم مع الدعم اللامحدود قوه نظاميه اكتر منها مجهزه جيدا واجبرت الروس علي حرب العصابات.

تكتيك الدرع والسيف عايز قوه نظاميه مماثله وميدان مفتوح .
الدرونز ثم الدرونز هي أساس حروب المدن والعصابات .
وتأتي من خلفها قوات علي اعلي مستوي من التجهيز والخفه علي غرار الوحده 888 .

الذين يشاهدون الموضوع الآن

أعلى أسفل