مرحبا بك في منتدى الشرق الأوسط للعلوم العسكرية

انضم إلينا الآن للوصول إلى جميع ميزاتنا. بمجرد التسجيل وتسجيل الدخول ، ستتمكن من إنشاء مواضيع ونشر الردود على المواضيع الحالية وإعطاء سمعة لزملائك الأعضاء والحصول على برنامج المراسلة الخاص بك وغير ذلك الكثير. إنها أيضًا سريعة ومجانية تمامًا ، فماذا تنتظر؟
  • يمنع منعا باتا توجيه أي إهانات أو تعدي شخصي على أي عضوية أو رأي خاص بعضو أو دين وإلا سيتعرض للمخالفة وللحظر ... كل رأي يطرح في المنتدى هو رأى خاص بصاحبه ولا يمثل التوجه العام للمنتدى او رأي الإدارة أو القائمين علي المنتدى. هذا المنتدي يتبع أحكام القانون المصري......

انتظام الملاحة بالرغم من تعليق بعض الشركات عبور قناة السويس

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.

Shokry

ولقلبي أنتِ بعد الدين دين
طاقم الإدارة
المستوي
11
الرتب
11

Shokry

طاقم الإدارة
المستوي
11
الرتب
11

Shokry

طاقم الإدارة
المستوي
11
الرتب
11

OSORIS

جانبي الايسر قلبه الفؤاد..وبلادي لي قلبي اليمين
طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
Country flag
من فضلك, تسجيل الدخول أو تسجيل لعرض المحتوى !
دخلنا ٦ حروب بعد الجلاء البريطاني عن مصر ده غير صراعات ومواجهات مسلحة محدودة وكل ده وصفات الشجاعه والاقدام انتفت من نفوس المصريين ..امال لو كانت موجودة كنا اعلنا حرب عالمية بقى 😁😁

رحمتك يارب ....

Shokry

طاقم الإدارة
المستوي
11
الرتب
11

مرمبتاح

عضو مميز
المستوي
5
الرتب
5
مين كان قادتهم لاما مملوك لاما كردي لاما الباني
حتي وصل ان حكمهم مملوك مخصي دون اي اعتراض ولما كانوا بيتعرضوا لظلم كانوا بيروحوا لرجال الدين يسلموهم لظالمهم مقابل فتات ..
لحد الان المصريين بيقولوا ده حكم قراتقوش علي وزير صلاح الدين وياخراشي وهو استنجاد بشبخ الازهر من ظلم الاجنبي ..
وللان بيقدسوهم..
خد عندك كده من اول الاحتلال الفارسي للعربي لحد الملك الالباني والاسره العلويه ولليوم بشكل مختلف

مرمبتاح

عضو مميز
المستوي
5
الرتب
5
النفط الخليجي لن يكون مفتوح للاوربيين علي البحري ولكن بقدر ما

امريكا استحاله نفطها الصخري لوحده هيوفر احتياجات أوروبا فلازم معاها شريك وهيكون الخليج اللي فلوس صادرات بتروح ليها برده

Shokry

طاقم الإدارة
المستوي
11
الرتب
11
طيب يبقى الفرنسيين كلهم جبن ودياثة وطنية لأنهم قبلوا يكسبوا الحروب بقيادة بونابرت الطلياني

والأمريكان اللي كل ريس منهم من بلد شكل واصبحوا أقوى أمة في التاريخ

الفلسفة لو تم استخدامها لإشباع جلد الذات اصبح فلسفة مازوخية للطم ليس الا

Aymanop1522

عضو مميز
المستوي
4
الرتب
4
Country flag
ياجماعة انتم بتحرقوا بنزين علي الفاضي علي فكر مستحيل يتغير واحد عندة فكر اتجاة واحد وتصورات عكس بعضها وناس وكلام عن ناس غريبة من التاريخ ريحوا نفسكم

Shokry

طاقم الإدارة
المستوي
11
الرتب
11

مرمبتاح

عضو مميز
المستوي
5
الرتب
5
نابليون كان مندمج في بلده وكان قاءد مدفعيتها وهو ابن الثلاثين ونابايون الاجنبي ماظلمش الفرنسيبن بل رفع منهم ودافع عنهم بشراسه لحد معركه واترولوا لذلك بيقدسوه..
انت العرب والمماليك اغلبهم مش كلهم والعرب عملوا معاك كده ولا استأثىوا بالسلطه والثروه

والشعب جني الارباح هل الاجانب خلوك تجني اي ربح ؟ او ارتحت كمواطن مصري
ده انت كنت ممنوع تخش الجيش وتبقي قاءد اللهم ايام محمد علي لاسباب سياسيه نفعيه بحته

ده الواقع والعينه بينه بتتاكل من الداخل والخارج وبتنحلل الدوله تدريجيا

fo-235

عضو مميز
المستوي
1
الرتب
1
Country flag
الكلام مش على لبيب بس... هو حبيبي وكل حاجة

الكلام على كل الناس اللي اتبرمجت خلاص بسبب كم المشاكل الغرقانة فيها البلد دلوقتي. مستنيين يبقوا اغنياء عشان يحاربوا... ولو بقوا والله هيقولوا نفس الكلام

قمة الانبطاح الفكري اني اتكلم سياسيا على موقف مفروض عليا بعمل عسكري على الارض.... أقل واجب هتلوح بالعمل العسكري وتبقى عاوز تعمله وتنفذه عشان اللي قدامك يجيب ورا.... واستشهد بليبيا... جملة من ٤ كلمات " سرت الجفرة خط أحمر" جرب عشان احرقك... وفجأة ليبيا بقت كيوت والعكس صحيح ملفات أخرى

امريكا مش قد جيش كبير ومحدث زي جيشنا، ولنا في اوكرانيا والعراق خير مثال...روسيا عمالة تحزق ومش محققة هدفها (كييف) لغاية دلوقتي وامريكا استغرقت اكتر من ٢٠ سنة وحربين كبار اخرها حرب ٦ شهور ضد جيش منهك زي جيش العراق وخلصت الموضوع بالخيانة برضه..... مش هيعرفوا يعملوا حاجة وخسارتنا كحليف اكبر من أي مكسب عبيط لاسرائيل... اعلن طلباتك ودي خطوطي الحمراء زي محور فيلاديلفيا كدة... حط ايدك عليه وانا هحط ايدي برضه وانت عارف فين. شكرا خلص الكلام .... امريكا عاوزة تتشكم ومن زمان وبالعقل...

fo-235

عضو مميز
المستوي
1
الرتب
1
Country flag
الصين ارميها في الزبالة،،، تروح تتشطر على تايوان وتورينا

الصين هي الوصف الحقيقي للي انت عاوزه، قوة اقتصادية جيش كبير.... وبعدين؟ جت عند تايوان ونخت قصاد امريكا في اكبر شو عسكري على الاعلام.... وهتلاقي شكري الصيني بيقول ايه يا جماعة،،، مش هنخسر كل حاجة دي تايوان هي اللي بتدينا الرقائق 🤣 . امريكا عارفة ان الصينيين مش هيضربوا نار، فلسعوهم على قفاهم قصاد الكاميرات بطيارة وزيرة خارجيتهم... تقدر امريكا تعمل كدة مع ايران؟ 😏 ...ما تقدرش، ترامب اللي طول النهار بيطقطق ايدين القادة ساعة السلام ويشدهم عليه كان عامل فيها عاقل زيك كدة ويقول خلاص يا جماعة دي طيارة بدون طيار حصل خير 🤣🤣🤣 وهو نفسه كان بيحمد ربنا انها لحسن الحظ مفيش خساير ارواح (لأنه عارف ان زنقته هتكون اكبر وهيبلعها برضه) 😅....

كله بيتنمّر على كلّه لا تسوي فيها كيوت

زوما المصري

عضو مميز
المستوي
1
الرتب
1
Country flag
أنا مقتبستش كلام ليه وقلت وجهة نظري من الاحداث اللي بتحصل بقالها أربع او خمس سنين

مصر لازم ولابد ان تكشر عن انيابها محدش هيساعدنا
ولازم نفهم ان المشاكل كترت عشان مكنش في رد علي الداعم الاكبر لمعظم مشاكلنا علي حدودنا وامننا المائي

حصل استهداف حتي ولو بالخطا في اهم اماكنا السياحية مافيش رد
دلوقتي قناة السويس
ايه اللي فاضل تاني عشان بس اقول أنا زي ما أنا مهدد دلوقتي ههدد الجميع
زي ما أنا متضرر هضر الجميع
لازم اللي حوليك يحسوا باللي بيحصل عندنا انه مش سهل انه يعدي كده
هنسمع كلام ان مش هحارب لغيري ومش هنضيع البلد أنا معاك
بس سد النهضة ده ليا أنا مش لغيري
وقف حال قناة السويس ليا أنا مش لغيري
تدفق الاجئين بالملايين عندي أنا بسبب تدخل شوية كلاب علي حدودي ده مأثر عليا أنا مش علي غيري

اتمني أننا نفوق قبل ما نتحاصر بالمليشيات اكتر من كده ونلاقي نفسنا بندافع من جوة بلدنا

fo-235

عضو مميز
المستوي
1
الرتب
1
Country flag

armr

عضو مميز
Country flag
مع احترامى .....كلامك كلة خاطئ
كل من ذكرتهم من مماليك حتى اسرة محمد على اتخذوا مصر عاصمه لملكهم و اقاموا فيها حتى وفاتهم و لم تكن تذهب خيراتها الى خارجها كما كان يحدث مثلا ايام الاحتلال الرومانى او التركى
كل دول العالم حكمت باسر وافدة عليها فى ازمان و اكبر دليل على هذا الاسرة المالكة البريطانيه اصلها المانى من الفايكنج الذين احتلوا بريطانيا فى العصور الوسطى
مع ذلك بريطانيا كانت الامبراطوريه التى لا تغيب عنها الشمس فى ظل فكتوريا حفيدة الفايكنج
العبرة هى هل الدولة كانت تحكم كمقاطعة لصالح دولة اخرى ام انها هى من تحكم ما حولها
التعصب العرقى شئ خاطئ جدا و لم يكن موجود يوما فى مصر على مدار تاريخها الطويل حتى ايام الفراعنه

armr

عضو مميز
Country flag
مجموعة ملاحظات

اولا.....اغلاق باب المندب يضغط على الغرب و اسرائيل اكثر كثيرا من مصر

ثانيا.....عوائد قناة السويس لن تتاثر كثيرا لاستمرار الشحن عبر الشركات الصينيه و بعض الشركات الاخرى و هى فى النهاية لن تساهم كثيرا فى ازمة الدولار الحاليه (800 الى 900 مليون دولار شهريا و نحن نحتاج 24 مليار لتسديد الديون فى 2024)

من فضلك, تسجيل الدخول أو تسجيل لعرض المحتوي!
ثالثا.....توجد حرب اقتصاديه علينا اكثر ضررا كثيرا من موضوع قناه السويس و بدات باخراج بنك مورجان مصر من مؤشر سندات الدول الناشئه بمعنى اننا لن نستطيع طرح سندات دوليه (لذلك كان وزير خارجية الصين مؤخرا هنا لان بنك البركس سيدخل بثقلة)
من فضلك, تسجيل الدخول أو تسجيل لعرض المحتوي!
رابعا....لن تدخل البلد حرب فى ظل الاوضاع الاقتصاديه الحالية الا اذا كانت حرب وجود و هذا لا ينطبق على الوضع فى باب المندب
تحياتى

Nile Crocodiles

طاقم الإدارة
المستوي
5
الرتب
5
Country flag
لو سمحتوا يارت نبتعد عن الشخصنة ونتناقش في صلب الموضوع
كل الاعضاء هنا محترمين وكل عضو له وجهة نظر يارت يطرحها بدون شخصنة
تحياتي للجميع

Nile Crocodiles

طاقم الإدارة
المستوي
5
الرتب
5
Country flag
وتدخلك بقوة فيها سيكون نتائجه كارثية اكتر من مجرد تاثير وقتي لعوائد قناة السويس يا استاذي

الحل في رايي هو وقف الحرب على غزة والضغط بقوة في هذا الاتجاه.....مصر لا تريد ان تتورط في اي حروب وخصوصا في الفترة الحالية

تخيل تبعت اسطولك الجنوبي او جزء منه الى منطقة باب المندب ويحدث تشابك مع الحوثيين ساعتها الشعب كله سيضغط لدخول حرب والعالم كله هيقف يتفرج عليك ان لم يساعدهم ضدك.....امريكا لم تفعل شئ سوى بعض صواريخ كروز على اهداف معينة للحوثيين ولم تتورط اكثر من ذلك على الرغم انها تقدر ان تمحي الحوثي لكنها لعبة سياسة

ما يحدث الان هو ضغط على مصر لتغيير موقفها المتشدد ضد اسرائيل وهذا هو لب الموضوع
تحياتي لك استاذي

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.

الذين يشاهدون الموضوع الآن

أعلى أسفل