• يمنع منعا باتا توجيه أي إهانات أو تعدي شخصي على أي عضوية أو رأي خاص بعضو أو دين وإلا سيتعرض للمخالفة وللحظر ... كل رأي يطرح في المنتدى هو رأى خاص بصاحبه ولا يمثل التوجه العام للمنتدى او رأي الإدارة أو القائمين علي المنتدى. هذا المنتدي يتبع أحكام القانون المصري......

متابعة مستمرة انهيار الليرة التركية

SU35EG

عضو مميز
المستوي
2
الرتب
2
يبدو أنها تتجه لتساوي الجنيه ثم تكمل طريقها
الأتراك تجاريا بيعيطو اقسم بالله

طابور واقف علي باب مصر

وياسلام لو اليومين الجايين تسمعو منطقة صناعية تركية

حي#&&( @)خ ويعملها بعد ما وقفت

TOPOL

e pluribus unum
المستوي
3
الرتب
2
جم فتحوا خطوط انتاج هنا
وفي الي بيبعت يجمع عشان تدخل السعودية بمنشأ مصري عشان في مقاطعة ضد تركيا

SU35EG

عضو مميز
المستوي
2
الرتب
2

ممممممممم بص أنا مش حجادلك لأنو واضح إنك متداخل في أمور تجارية

بس خلينا نتكلم عن الأمور الفنية و الصناعية الثقيلة

هم فتحوا ايدهم للأوروبيين و كسبو سمعة كويسة الحقيقة وفلحوا إنهم يستقطبوهم وهم علميا مش في المستوى إللي هو... بس هم عامة لزقوا كلمة made in turkey وسوقوها كويس والمصانع مش ليهم وال know how معرفوش عنه حاجة

بس حتة إنها تيجي مصر وتخرج بمنشأ مصري دي معدتش علي او واجهتها مع العلم إنو كل إللي بييجي من عندهم تحت عيوننا كويس اوي وأكيد زي ما انت عارف مبيعديش أي سلعة استهلاكية إلا بمزاجنا

TOPOL

e pluribus unum
المستوي
3
الرتب
2

جادلني يا باشا انا تحت امرك.
تركيا تتقدم علينا بخطوة في موضوع البحث والتطوير R&D لو قدرنا نوصل للمرحلة دي احنا كمان هنقدر نتخاطاهم
تركيا خسرت كتير جداً من حملة المقاطعة السعودية لدرجة ان في قطاعات وصل الاستيراد السعودي فيها لصفر بعد تطبيق حملة مقاطعة قوية.

يعني المواطنين السعوديين مش عاوزين يشوفوا اي حاجة عليها كلمة صنع في تركيا دي واي منتج عليه الكلمة دي مش هيتباع وهيترمي في الزبالة
طيب ايه الحل بالنسبة للاتراك عشان خراب البيوت المستعجل دا ؟ .. انهم يشيلوا كلمة صنع في تركيا من علي اي منتج .. ازاي ؟
انهم يبعتوا البضاعة دي تتجمع في اي دولة تانية وبعدين تدخل السعوية تحت جنسية الدولة دي وبكدا تهرب من المقاطعة
الاتراك عملوا ايه ؟
وايه انسب دولة للموضوع دا وجنب السوق المستهدف وكمان في اتفاقية بينهم بتخلي البضاعة تدخل بدون جمارك ؟
بالطبع مفيش انسب من مصر ..
فبعتوا البضاعة بتاعتهم مصر تتجمع هنا .. وفي نفس الوقت تدخل السعودية تحت جناح جامعة الدول العربية وبالتالي هتدخل زيرو جمارك
بس في مشكلة
ان القواعد المكسبة للمنشأ بتنص علي انه يتم علي منتج عمليات تصنيع في الدولة الطالبة للمنشأ مش مجرد فك وتجميع .. وبالتالي الاتراك مش مجرد انهم يبعتوا بضاعة تتجمع في مصر يبقي خلاص كدا بقت البضاعة صنع في مصر ..
فاضطروا انهم يأجروا خطوط تجميع في المصانع المصرية ويبعتوا البضاعة تتجمع في مصر مع نسبة من المكون المحلي.
الحكومة المصرية عندها خلفية عن كل الي بيتم لكن حالياً مستفيدة من الي بيحصل فنظرتها للأمور محايدة.

عموماً النقطة بتاعة كيفية التهرب من تعقيدات الجمارك للشركات مش بيمارسها شركات تركية بس .. لا بتمارسها شركات مصرية للألتفاف حول رسوم الجمارك علي الوارد .. نقدر نقول انهم بيستغلوا ثغرات في اتفاقية تيسير وتنمية التبادل التجاري (الي بيطلق عليها اتفاقية جامعة الدول العربية)
برضو بس مش هقدر اتوسع في شرح النقاط دي عشان كدا هنكون بنخالف القانون المصري وهتضعني انا وانت تحت طائلته.

SU35EG

عضو مميز
المستوي
2
الرتب
2
ياعم انت فاهم مقصدك كويس

من غير ما نضيع بعض

خلينا علي الخاص أحسن 😂

OSORIS

جانبي الايسر قلبه الفؤاد..وبلادي لي قلبي اليمين
طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10

OSORIS

جانبي الايسر قلبه الفؤاد..وبلادي لي قلبي اليمين
طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10

MaD84

عضو مميز
المستوي
2
الرتب
2
@TOBOL @SU35EG

احب اضيف أن الملابس التركى نصها صنع فمصر بس هم بيستوردوها و يكتبوا عليها صنع فى تركيا 😁

الذين يشاهدون الموضوع الآن