مرحبا بك في منتدى الشرق الأوسط للعلوم العسكرية

انضم إلينا الآن للوصول إلى جميع ميزاتنا. بمجرد التسجيل وتسجيل الدخول ، ستتمكن من إنشاء مواضيع ونشر الردود على المواضيع الحالية وإعطاء سمعة لزملائك الأعضاء والحصول على برنامج المراسلة الخاص بك وغير ذلك الكثير. إنها أيضًا سريعة ومجانية تمامًا ، فماذا تنتظر؟
  • يمنع منعا باتا توجيه أي إهانات أو تعدي شخصي على أي عضوية أو رأي خاص بعضو أو دين وإلا سيتعرض للمخالفة وللحظر ... كل رأي يطرح في المنتدى هو رأى خاص بصاحبه ولا يمثل التوجه العام للمنتدى او رأي الإدارة أو القائمين علي المنتدى. هذا المنتدي يتبع أحكام القانون المصري......

بخصوص انقطاع الكهرباء يومياً

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.

.صقر

عضو معروف
Country flag
هل من حق المواطن رفع قضية علي الحكومة والمطالبة بتعويض نتيجة انقطاع الكهرباء يومياً .. اعتقد العقد بين المواطن وشركة الكهرباء لا يتضمن القطع المستمر والدوري للكهرباء بصفة يومية وما ينتج عنه من آثار نفسية وصحية .. عن نفسي انا متضرر جداً من الموضوع دا !!

.صقر

عضو معروف
Country flag
هل من حق المواطن رفع قضية علي الحكومة والمطالبة بتعويض نتيجة انقطاع الكهرباء يومياً .. اعتقد العقد بين المواطن وشركة الكهرباء لا يتضمن القطع المستمر والدوري للكهرباء بصفة يومية وما ينتج عنه من آثار نفسية وصحية .. عن نفسي انا متضرر جداً من الموضوع دا

Aymanop1522

عضو مميز
المستوي
4
الرتب
4
Country flag

مصر دمى

عضو مميز
المستوي
2
الرتب
2
Country flag
من فضلك, تسجيل الدخول أو تسجيل لعرض المحتوى !
ولماذا تقول له كده لن يفيد هذا سواء الحكومة كسبت او هوا كسب
لماذا لا نعمل حملة دعم للحكومة لسد احتياجات الشعب من الكهرباء وكل مواطن يدعم الحكومة على قدر طاقته لحل المشكلة فى اسرع وقت
افضل من ان نشكو ندعم

.صقر

عضو معروف
Country flag
الظروف الاقتصادية والقاهرة ليها اولويات وطالما البلد بتصرف في مجالات تانية يبقي نشوف ايه هيا الأولويات بالضبط والموضوع بجد اصبح غير محتمل في ظل ارتفاع الحرارة ليا صديق والده مات امس من الإرهاق حضرتك . لازم وقفه .. وبالقانون

المنتصر

عضو مميز
المستوي
1
الرتب
1
Country flag
لاحظ ان الدولة عندها أولويات استقرار سعر الصرف اولوية خصوصا مع حرب غزة وازمة البحر الأحمر وتأثيرها على دخل قناة السويس لو قطع الكهرباء ساعتين عن الناس يرميا هيخلينا نعدي الأزمة لحد ما تخلص يبقى ممتاز ويعوض الدولة عن الإيرادات الدولارية المفقودة من القناة

مصر دمى

عضو مميز
المستوي
2
الرتب
2
Country flag
ولماذا لا ندعم مصر والحكومة فى حل المشكلة
ولماذا نهاجم الحكومة فى الايجابيات والسلبيات
هى الحكومة بتشتغل لحساب الشعب ام لحساب اليهود طبعا لحساب الشعب
اذن ندعم الحكومة

( J O K E R )

عضو مميز
المستوي
3
الرتب
3
يعني تشتكي الحكومه للحكومه !
ومن امتي حد في البلد بياخد تعويض او بياخد ابسط حقوقه
اقرب مثال لما فرن العيش في بلدنا بدأ يسرق من الناس والناس اشتكت وجه للفرن غرامه 50 الف جنيه
قام الفرن زود السرقه عشان يعوض الغرامه
ولما الناس سكتت وقالت ناخد عيش ناقص افضل من مفيش
باقي افران البلد بقوا بيسرقوا لما لاقزا الموضوع مربح والناس وبدأت تشتكي ولا حاجه حصلت

Shokry

ولقلبي أنتِ بعد الدين دين
طاقم الإدارة
المستوي
11
الرتب
11
تساؤل مشروع بس للاسف سوق الطاقة بيسموه regulated يعني غير حر اللي هو الدولة اللي بتمشيه عكس اوروبا deregulated يعني حر والقطاع الخاص اللي يسيطر بقوانين السوق والعرض والطلب وغير مدعم

فلو عندك عقد مع الشركة المشغلة بعدد وطول مدد انقطاع التيار المسموح بيه وتجاوزتها ممكن تقاضيهم غير كده لا

الاول يتم تحرير السوق ويتلغي اي دعم ويبقى فيه قطاع خاص حر وطبعا دا هيعلي الاسعار جدا

عشان الناس تبقى فاهمة الكيلوات ساعة في المانيا للبيوت ب ٣٦ سنت في اليورو يعني ١٨ جنيه

hazem

In a mad world, only the mad are sane
طاقم الإدارة
المستوي
6
الرتب
6
Country flag
لا حول ولا قوة الا بالله، الله يرحمه ويصبر أهله

ربنا يفرجها من عنده قريب أن شاء الله أحسن وأكرم من الكل

الموضوع أكبر من الكهرباء الصراحة أعتقد أنهم خايفين من الحرب وبيجهزوا إحتياطي لها في كل شئ علشان كده أهتموا يخزنوا حاجات كتير

أن شاء الله تتقفل قصة غزة دي منغير منتجر لحرب ونرجع نبص لحالنا

أنا هاقول حاجة ومش من باب المزايدة الناس هنا عارفة موقفي من حاجات كتير انا مش موافق عليها

أنا في زيارة عمل لأمريكا والله العظيم مشفت حد مبسوط الناس كلها بتشتكي من التضخم وأن الحاجة اللي كانوا بيجبوها ب٦ دولار بقت ب١٣ و١٤

أنا نفسي مصدوم من فرق السعر وأنا كنت هنا في شهر ٥ ٢٠٢٣ كل حاجة انا بتعامل فيها زادت من 10 ل 20% في سنة واحدة

واضح أن التضخم فشخ العالم كله طول وعرض وربنا يستر من اللي جي يا رات تيجي علي قد الكهرباء

.صقر

عضو معروف
Country flag
الشركة المشغلة للخدمة حكومية وفعلاً عندي صورة العقد ولا تتضمن انقطاع دوري للخدمة وانا بسدد الإشتراك اللي قالت عليه الشركة واللي بتحسبه بصفة منتظمة ومن حقي توافر الخدمة بصفة دائماً وهقاضي فعلاً الشركة ان شاء الله

OSORIS

جانبي الايسر قلبه الفؤاد..وبلادي لي قلبي اليمين
طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
Country flag

Shokry

طاقم الإدارة
المستوي
11
الرتب
11
أتمنى ينفع حاول بس تقرا تاني العقد وهتلاقي فيه أسباب انقطاع التيار لاي سبب تاني مش لازم انقطاع دوري طبعا واتأكد انك بتقرأ الجزء الخاص بالتوليد والتوزيع

Aymanop1522

عضو مميز
المستوي
4
الرتب
4
Country flag

.صقر

عضو معروف
Country flag
بالضبط انا كلامي عن كدا ... حجم الخسائر المادية لكتير من الشعب علي سبيل المثال وليس الحصر عدد كبير من مزارع الدواجن خسرت كتير بنفوق الدواجن نتيجة انقطاع الكهرباء اليومي للمدد الطويلة وغيره من الآثار الاقتصادية اللي لازم المتضرر يطالب بالتعويض العادل ناهيك عن الأثر النفسي والصحي للمواطن نفسه . الموضوع اقرب لتعذيب المواطنين بصفة يومية ... كل مواطن عنده ساعتين ذنب وعذاب يومياً

Shokry

طاقم الإدارة
المستوي
11
الرتب
11
الحد الادنى للأجور في المانيا قبل الضرايب ١٢.٤ يورو للساعة يعني حوالي ٢١٨٤ يورو في الشهر يعني ١٧٢٤ يورو بعد الضرايب

مش هقولك هيدفع ايجار بكام واكل وشرب لكن هقولك انهم يجيبوا اقل من ٥٠٠٠ كيلوات ساعة

في المقابل الحد الادنى لأجور في مصر يجيب ١٠٠٠٠ كيلوات ساعة

بالنسبة لمرتبي فهو اعلى من ٣٠٠٠..تحب اصرف عليك ولا المفروض احس بالذنب انك كحيان؟
بلاش تشخصن الأمور لمصلحتك

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.

الذين يشاهدون الموضوع الآن

أعلى أسفل