• يمنع منعا باتا توجيه أي إهانات أو تعدي شخصي على أي عضوية أو رأي خاص بعضو أو دين وإلا سيتعرض للمخالفة وللحظر ... كل رأي يطرح في المنتدى هو رأى خاص بصاحبه ولا يمثل التوجه العام للمنتدى او رأي الإدارة أو القائمين علي المنتدى. هذا المنتدي يتبع أحكام القانون المصري......

تعاون عسكري مصري اماراتي

Aymanop1522

عضو مميز
المستوي
5
الرتب
5
Reports from Abu Dhabi suggest that during the Egypt Defense Exposition (EDEX 2021) in Cairo,
Emirates Defense Companies Council (EDCC), part of the Tawazun Economic Council, announced
that the UAE will invest funds to support its defense industry activities in Egypt.
The same reports claim that this investment fund is around 14 billion US dollars in different defense
sectors.
The sectors include Aviation and Aerospace, as the Austrian company that manufactures mine
detectors and helicopter UAVs, Scheibel, along with ADASI the Emirati advanced technology group
that develops disruptive solutions for defense, are using the services of previously retired
commander Moustafa Shosha to sell the unmanned air system (UAS) Camcopter S-100.
On armoring systems, Emirati NIMR Automotive is in discussion with the Egyptian Ministry of
Defense to implement an armored vehicle facility in the Cairo suburbs.
The sectors of interest also include Artillery systems, where the Emirati company Milanion is in
discussion with the Egyptian Land Forces to sell it the Alakran light mobile mortar Shoot & Scoot
120mm.
The Egyptian Defense Ministry owns all companies that manufacture defense systems in the country
and all projects have to be approved by those companies. Partnerships are possible; however, the
Ministry will always be the majority shareholder.
During EDEX, Former Emirati Major-General and Executive Advisor for Trust International Group
Majdi Al Sakhawi discussed with joint logistics company Orion, on the delivery of military equipment
in the region.
He also added that Libya might be intended for this military equipment, depending on the results of
the presidential elections in December
أنه خلال معرض الدفاع المصري (EDEX 2021) في القاهرة ،
أعلن مجلس الإمارات لشركات الدفاع (EDCC) ، جزء من مجلس توازن الاقتصادي
أن الإمارات ستستثمر أموالاً لدعم أنشطة الصناعات الدفاعية في مصر.
تدعي نفس التقارير أن هذا الصندوق الاستثماري يبلغ حوالي 14 مليار دولار أمريكي في الدفاع المختلف
القطاعات.
تشمل القطاعات الطيران والفضاء ، كشركة نمساوية تصنع المناجم
كاشفات وطائرات عمودية بدون طيار من طراز Scheibel ، إلى جانب ADASI المجموعة الإماراتية للتكنولوجيا المتقدمة
التي تطور حلولاً تخريبية للدفاع ، تستخدم خدمات المتقاعدين سابقًا
القائد مصطفى شوشة يبيع نظام الطائرات بدون طيار Camcopter S-100.
حول أنظمة التدريع ، تجري شركة نمر الإماراتية للسيارات مناقشات مع وزارة الدفاع المصرية
الدفاع لتنفيذ منشأة مصفحة بضاحية القاهرة.
تشمل القطاعات المعنية أيضًا أنظمة المدفعية ، حيث توجد شركة Milanion الإماراتية
مناقشة مع القوات البرية المصرية لبيعها هاون العكران الخفيف المحمول Shoot & Scoot
120 ملم.
تمتلك وزارة الدفاع المصرية جميع الشركات المصنعة لأنظمة الدفاع في البلاد
ويجب أن تتم الموافقة على جميع المشاريع من قبل تلك الشركات. الشراكات ممكنة ؛ ومع ذلك ، فإن
ستكون الوزارة دائمًا المساهم الأكبر.
خلال معرض إيديكس ، اللواء الإماراتي السابق والمستشار التنفيذي لمجموعة تراست الدولية
بحث مجدي السخاوي مع شركة أوريون اللوجستية المشتركة ، تسليم معدات عسكرية
في المنطقة.
وأضاف أن ليبيا قد تكون معدة لهذه المعدات العسكرية ، حسب نتائج
الانتخابات الرئاسية في ديسمبر
.

Aymanop1522

عضو مميز
المستوي
5
الرتب
5
من فضلك, تسجيل الدخول أو تسجيل لعرض المحتوي!

hazem

In a mad world, only the mad are sane
طاقم الإدارة
المستوي
6
الرتب
6
خبر مهم للتعاون مع الإمارات الشقيقة
يا رب يطور التعاون لأبعد من كده

Lion84

عضو مميز
المستوي
2
الرتب
2
لو تم الربط بين الخبر ده وتصريح وزير الإنتاج الحربي ان المعرض القادم سيشهد ذخائر موجهة فسيكون جزء من هذا التعاون في هذه الجزئية تحديدا
اتمني المبلغ ده كله يوجه في الاتجاه ده

Mohamed M78

مراسلين المنتدى
الأكثر تفاعلا هذا الشهر
المستوي
11
الرتب
11
الإمارات حاله غريبه تتعاون معانا في مواضيع ومواضيع أخري تتعامل معانا بطريقة المناكفة ذي دعم أثيوبيا والتعامل مع تركيا ودعمها ماديا والتعامل مع الكيان ومشروع مد أنبوب تصدير للبترول والتلكأ في تطوير ميناء الأدبيه

hazem

طاقم الإدارة
المستوي
6
الرتب
6
الله أعلم ببواطن الامور الأكيد الإمارات بتحب مصر وأكيد كل حاجة بتحصل بالتنسيق مش فرداني كده
واللي شايف غير كده هو حر أنا مازلت عندي رأي أن ملف أثيوبيا الإمارات اتحشرت فيه لصالح مصر والأيام هتثبت ده أن شاء الله

Lion84

عضو مميز
المستوي
2
الرتب
2
اللي ربما يؤيد وجهة نظرك ان الإمارات لو مدعمتش ابي احمد فالتيجراي هيخلعوه ويحكموا وهما من بني السد اصلا وأسوأ من آبي احمد بمراحل
مأخذي علي الإمارات هو في سياستهم معانا في موضوع الموانئ لأنه بيتعارض مع مصلحتهم

s e t

عضو مميز
المستوي
10
الرتب
10
انا قرئت تعليق شخص عجبنى جدا وهوه بعد ظهور اخبار عن تعاون قطر ومصر فى السلاح وان قطر هتدعم شركات سلاح كبرى وكمان تطوير اسلحه مع مصر ..الامارات تدخلت لتحل محل ذالك التعاون وتقطع اطريق عليها .....اظن انه كلامه موفق واقرب شئ للصحه اذا صدق الموقع ....رأى الشخصى .لو هتعاون مع الامارات بمبلغ كبير ذى المبلغ ده لازم يكون فيه قطبين (الامارات وقطر)واسمح لقطر ايضا بضخ المال فى شركات السلاح المصريه على شان يكون تنافس وكمان ميكنش فيه ضغط من جانب واحد واعمل توازن

hazem

طاقم الإدارة
المستوي
6
الرتب
6
أنا مش مطلع علي ملف المؤاني كله كلام أنهم متأخرين حاجة زي كده

هل عند حضرتك أي حاجة أقرها عن الموضوع ده
بس مش عايز تحليل شخصي عايز معلومة موثقة

Lion84

عضو مميز
المستوي
2
الرتب
2
مفيش معلومة موثوقة اكتر من كلام وزير النقل انهم بيماطلوا اكتر من عشرين سنة في تطوير ميناء السخنةوبيشغلوه بالحد الأدني من التداول وبياخدوا ٨٠ % واحنا ٢٠ % فقط وقال كمان ان النظام الجديد اللي هنتبعه هيكون العكس احنا ٨٠ %والمشغل الأجنبي ٢٠% غير ضحكة السخرية لرئيس موانئ أبوظبي أثناء كلمة الوزير علي تصريحه اننا هنجيب الشركات العالمية تفتح مصانعها عندنا لأن عندنا موقع ومميزات مش عند حد وغيره

hazem

طاقم الإدارة
المستوي
6
الرتب
6
أنا عارف الموقف ده عندك تفاصيل أكتر ولا هو ده بس, ده اللي أقصده

Lion84

عضو مميز
المستوي
2
الرتب
2
أنا عارف الموقف ده عندك تفاصيل أكتر ولا هو ده بس, ده اللي أقصده
تفاصيل اكتر معنديش دا انا غلبان
كان في زميل نشر في احد المنتديات مخاطبات بين مسؤولين وموانئ دبي وتحذير ليهم وغرامات علي تعمد الابطاء في الإفراج عن الشحنات مما يسبب خسائر للمستوردين
اعتقد الزميل ده موجود معانا بس مش فاكر كان مين

hazem

طاقم الإدارة
المستوي
6
الرتب
6
يا رات لو معانا وشايف الكلام ده يعمله شير هنا عايز أتفرج, وأن صحت المعلومة فده مش دليل علي أنهم متأمرين علينا أو بيكرهونا ممكن يكون بيعطلك في الحتة دي علشان يستفاد

بس فكرة أنه بيدعم عدوي دي بتحوله من صديق لعدو علي طول ومعتقدش أن الإمارات أو أي دولة في الخليج العربي بتعادي مصر علشان تعمل الفعل ده
زي مقلت كل اللي بيحصل في ليبيا أو أثيوبيا أو قطر أو تركيا تخيلي كله بالتنسيق بين مصر والسعودية والإمارات والله أعلم

الذين يشاهدون الموضوع الآن