مرحبا بك في منتدى الشرق الأوسط للعلوم العسكرية

انضم إلينا الآن للوصول إلى جميع ميزاتنا. بمجرد التسجيل وتسجيل الدخول ، ستتمكن من إنشاء مواضيع ونشر الردود على المواضيع الحالية وإعطاء سمعة لزملائك الأعضاء والحصول على برنامج المراسلة الخاص بك وغير ذلك الكثير. إنها أيضًا سريعة ومجانية تمامًا ، فماذا تنتظر؟
  • يمنع منعا باتا توجيه أي إهانات أو تعدي شخصي على أي عضوية أو رأي خاص بعضو أو دين وإلا سيتعرض للمخالفة وللحظر ... كل رأي يطرح في المنتدى هو رأى خاص بصاحبه ولا يمثل التوجه العام للمنتدى او رأي الإدارة أو القائمين علي المنتدى. هذا المنتدي يتبع أحكام القانون المصري......

رئيس الوزراء إعداد دراسة متكاملة بهدف توطين صناعة الرقائق الإلكترونية والألواح الفوتوفولطية

Atum

مراسلين المنتدى
المستوي
11
الرتب
11
Country flag
بحث الدكتور مصطفى مدبولي، رئيس مجلس الوزراء، في اجتماع اليوم، فرص تعظيم الاستفادة من الثروة التعدينية بمصر في توطين الصناعات التكنولوجية الدقيقة، وذلك بحضور الدكتور محمد شاكر، وزير الكهرباء والطاقة المتجددة، والمهندس طارق الملا، وزير البترول والثروة المعدنية، والدكتورة ياسمين فؤاد، وزيرة البيئة، والمهندس محمد صلاح الدين، وزير الدولة للإنتاج الحربي، والمهندس أحمد سمير، وزير التجارة والصناعة، والفريق عبد العزيز سيف، مستشار السيد رئيس الجمهورية للتطور التكنولوجي، والمهندس علاء الدين خشب، نائب وزير البترول لشئون الثروة المعدنية، والسفير راجي الإتربي، مساعد وزير الخارجية للشئون الاقتصادية، والدكتور حسام عثمان، مستشار وزير الاتصالات وتكنولوجيا المعلومات للإبداع التكنولوجي وصناعة الإلكترونيات والتدريب، ومسئولي الوزارات والجهات المعنية.

وفي مستهل الاجتماع، أكد رئيس الوزراء، أن الدولة تبذل جهوداً للاستفادة من الثروات المعدنية في مصر على النحو الأمثل اقتصادياً، خاصة خامي الرمال البيضاء، والكوارتز، إلى جانب العمل على تعظيم القيمة المضافة من الصناعات القائمة على الثروة المعدنية.

وأشار مدبولي إلى أن هناك تكليفاً بالعمل على إعداد دراسة متكاملة لوضع مسار محدد تتكامل فيه جهود كل جهات الدولة، بهدف توطين صناعة الرقائق الإلكترونية والألواح الفوتوفولطية، وجذب الاستثمارات في هذا المجال، مشيراً إلى أن هذه الصناعات مهمة ودقيقة، والحكومة أعلنت مؤخراً عن حوافز عديدة للصناعات الاستراتيجية، قد تسهم فى جذب عدد من المصنعين.

وصرح السفير نادر سعد، المتحدث الرسمي باسم رئاسة مجلس الوزراء، بأن الاجتماع شهد استعراض أبرز نتائج الدراسات التي تتم في اتجاه تعزيز الاستفادة من الثروة التعدينية بمصر، والتي تضمنت عدداً من التصورات الخاصة بتعظيم القيمة المضافة للمواد الخام من الرمال البيضاء والكوارتز، في إقامة العديد من المشروعات التي تعتمد على الرمال البيضاء، مع استكمال إقامة مشروع وادي السيليكون بالمنطقة الصناعية بالعلمين الجديدة، للاستفادة من خصائص خام الكوارتز في الصناعات التكنولوجية المتقدمة، مع الإشارة إلى أهمية التوصل إلى قاعدة بيانات مُدققة بشأن الرصيد الوطني من الخامات التعدينية.

وأوضح المتحدث الرسمي، أنه تمت الإشارة إلى تأسيس شركة لإقامة وتشغيل مجمع لإنتاج السيليكون المعدني بالعلمين الجديدة، ومن المقرر تنفيذ المشروع على 4 مراحل، وصولاً إلى المرحلة الرابعة التي تتضمن مشروعات تعتمد على منتج البولي سيليكون من خلال جذب شريك تكنولوجي، مضيفاً أنه تم أيضاً استعراض أهم التوصيات التي تضمنتها الدراسات في هذا الصدد، ومنها التعاقد مع استشاري عالمي لتنسيق جهود كافة الجهات وتحديد المهام وتكاملها من خلال خطة عمل شاملة، إلى جانب البدء في تنفيذ استراتيجية لتنمية صناعة تصميم الدوائر الالكترونية والأنظمة المدمجة، مع القيام بالترويج لجذب الشركات العاملة في مجال صناعة التكنولوجيا، فضلاً عن استثمار الفرص الواعدة لإقامة مصانع لإنتاج الألواح الفوتوفولطية أو الألياف الضوئية من خلال الخامات المنتجة من مجمع السليكون الخاص بوزارة البترول.

وأكد السفير نادر سعد، أن الإجتماع شهد مداخلات من جانب الوزراء والحضور، حيث تم التأكيد على أهمية التوصية بالتعاقد مع مكتب استشاري عالمي، يتولى إعطاء شهادة ثقة بشأن ما تتمتع به مصر من ثروة تعدينية، بما يجذب المصنعين لإنشاء مصانعهم في مصر، إلى جانب الإشارة إلى ما تمتلكه مصر من إمكانات لتصنيع الخلايا الشمسية، الأمر الذي يمكن أن يساعد بشكل كبير في تشجيع المستثمرين على الاعتماد على الخلايا المصنعة محلياً عند طرح وتنفيذ مشروعات عملاقة للطاقة الشمسية، لاسيما مع توقع تزايد الطلب بشكل كبير مستقبلاً على هذا المصدر من مصادر الطاقة المستدام، في ظل توجه العالم نحو أوجه الطاقة النظيفة.

وأضاف المتحدث الرسمي، أن الإجتماع شهد التأكيد على ضرورة البدء سريعًا في أولى مراحل مجمع إنتاج السيليكون المعدني بالعلمين الجديدة، نظراً للأهمية الاقتصادية لها، والعائد المتوقع، مع الإشارة إلى أنه تم بالفعل تأسيس شركة السيليكون المعدني، بالشراكة مع القطاع الخاص، كما تم اختيار موقع المشروع في مدينة العلمين الجديدة، طبقاً لعدة معايير، وتم بالفعل التعاقد مع استشاري عالمي، بشأن إنتاج السيليكون المعدني، وهي المرحلة الأولى من المشروع، وسيتم تصنيع منتجات تساعد في صناعة الألومنيوم وغيرها، وسيتم تصديره كذلك.

وفي ختام الإجتماع، أكد رئيس الوزراء أهمية الخطوات التي تتم لبدء تنفيذ مشروع إنتاج السيليكون المعدني بالعلمين الجديدة، مشيرا إلى أن هناك اهتماماً كبيراً بهذا الأمر وهناك متابعة له، موجهاً بضرورة أن يكون لدينا شريك عالمي من القطاع الخاص في هذا المجال الواعد، مع وجود محفزات حكومية لتوطين هذه الصناعة، خاصة أن لدينا موارد طبيعية، وأيدي عاملة جاهزة، وبنية تحتية متميزة، مضيفا: مستعدون للتواصل مع كبريات الشركات العالمية المتخصصة لتعظيم الصناعات القائمة على الثروة المعدنية.

مطلع الشمس

عضو مميز
المستوي
2
الرتب
2
Country flag
معلومة مهمة :
بيقولك إن مدينة العلمين الجديدة كلها حجارة واعملوا مصانع وكده ..
طيب ، مدينة العلمين الجديدة بيتعمل فيها مشروع ضخم على غرار وادي السيلكون الشهير ، وفي شركة اتأسست بالفعل لإقامة مجمع مصانع إنتاج السيليكون المعدني ..
المشروع اللي هيبدأ تنفيذه قريبا ، بيتضمن 4 مراحل ، وبيستهدف جذب شريك تكنولوجي لتطوير العمل .. والهدف من كل ده هو توطين صناعة الرقائق الالكترونية اللي في دول كتير مركزة معاها دلوقتي ..
مصر عندها إمكانيات معتبرة من الخامات المعدنية خصوصا الرمال البيضاء والكوارتز "اللي اتعمل له مجمع افتتحه الرئيس مؤخرا"، والشغل اللي بيتعمل هدفه تعظيم الاستفادة من الخامات وتقديم قيمة مضافة بدل ما نبيعها لوحدها ..
السؤال بقى ، هما ليه مش بيعملوا مصانع بدل مجمع مصانع السيليكون ده ؟ فين الاهتمام بالصناعة ؟

Country flag
من فضلك, تسجيل الدخول أو تسجيل لعرض المحتوى !
الحقيقه دايما قاسيه وبتزعل لكن فيه سبب ان مبارك استمر 30 سنه بلا اى اعتراضات ( من الشعب ) وفيه سبب انهم بيترحموا علي ايامه دلوقت وعايزين جيمى يمسك بدل السيسي كانوا فاهمين ان الشعب بيفكر بكرشه مش بعقله لما بقول ان مصيبه مصر فى شعبها مش الحكام بيزعلوا

JOKer 88

متديش للكلب قيمه عشان هيصيح
الحلول
1
المستوي
10
الرتب
10
الموقع الالكتروني
twitter.com
Country flag
عيب السيسي انه عايز يبنى بلد حقيقى للمستقبل مش لليوم عايز يبنى اساسيات دوله حديثه مش اكل وتربيه كروش عيب السيسي انه عايز يعمل بنيه تحتيه نضيفه وخدمات محترمه مع رفع سعرها مع شعب عايز يعيش فى المزابل والخدمات خرده ورديئه لكن الاسعار تكون رخيصه عيب السيسي انه محترم وشريف محب لبلده وشعبها فاسد وسلوكياته زفت وهمه على مصلحته الشخصيه وعيشنى اليوم وموتنى بكره السيسي عايز يحافظ على الرقعه الزراعيه فمنع البناء فشعبك عايزه يفتح باب الفساد عشان يبور الارضى الزراعيه ويجرف ملايين الافدنه لبناء بلوكات خرسانيه عشوائيه وادوار مخالفه ويرجع يشتكى من زياده اسعار الغذاء والفاكهه وبعد كده يسب فى الحكومه ويتهمها بالفساد عيب السيسي انه عايز يرفع الدعم العشوائى ويحوله لدعم نقدى لمن يستحق مع شعب استحقاقى عايز يعيش سفلقه وسحت وعاله على الحكومه يزرب عيال ويحمل الحكومه مسئوليه فشله فى التخطيط السليم لحياته الشخصيه ومش عايز يتحمل نتيجه فشله فبيلجأ لاتهام الحكومه بالتقصير كميكانزم دفاعى

عيب السيسي عايز يبنى مدن نضيفه ومحترمه ويهدم العشوائيات وينشر الجمال والذوق عشان منتعايرش بالعشوائيات من الى يسوى وميسواش وشعبك تعود على القبح والعشوائيه والقذاره وبينتقد الجمال والصوره الجميله الى بتجذب السياح وتخلى منظر المصريين خارجيا محترم وعايزه يوقف بناء المدن شعبك الى بينتقد رداءه الطرق والزحام الشديد وفى نفس الوقت بينتقد الطرق الجديده والكبارى وبيسخر منها

شعبك عايز اصلاح بدون تحمل ضريبه الاصلاح انا لو عايز اكتب عن كم التناقضات الى فى شعبك هاكتب مجلدات معلش انا قاسى لكن قسوه فى محلها تماما

التعديل الأخير:

عبدالرحمن

عضو معروف
Country flag
معقول نسمح بشتم شعب كامل فى الوقت اللى بنمنع فيها انتقاد افراد !!!

معقول نلقى بعدم احترافية واهمال الاجهزة الادارية والامنية على عاتق الناس !!!
هى الناس اللى ملزمة مثلا بتنظيم منطقة الاهرامات ولم العيال اللى مخلين شكلنا وحش قدام العالم وتنظيم المكان!!!

طب ليه نفس الشعب ده لما بيروح بلد فيها نظام الامارات واوربا , بيتضرب بيه المثل .

اول الدونية الحقيقة اللى احنا بنعلمها للشعب هى شتم انفسنا , عشان كدة اكتر من يشتم الشعب المصرى هو الشعب المصرى نفسها .
والموضوع لبانة على لسان الناس , يعنى لم الشعب كله ابن *** , انت ايه !!!
عرفتوا دونية الشعب جاية منين ومن مين .

قمة الغباء لما تنتقد غيرك على فشلك .
عارف لية ؟
لانك هنا بتبين مقدار عجزك .

اه يا ريت حد يقولى وفى كلمة واحدة سر التزام المصريين بره مصر وعشوائيتهم داخلها .

Shokry

ولقلبي أنتِ بعد الدين دين
طاقم الإدارة
المستوي
11
الرتب
11

عبدالرحمن

عضو معروف
Country flag
البعض يتعامل مع السيسى بمنطق " دى تعتى "
وكأنه كدة يعنى بيحب السيسى وبيعمل اللى في صالحه .

السيسى كان كويس جدا اول ما جه ولسه يجى منه على الاقل دورة تانى , بس انتوا ابعدوا عنه.
اسوء فئة فى الشعب , هى هذة الفئة المفسدة للحكام .

اللى بيحب حد ينصحه , يحفزه , يشوار له على الخطأ عشان يصلحها , مش يطبله .

التعديل الأخير:

عبدالرحمن

عضو معروف
Country flag
أنا قارى الكلام كويس وشايفه جاى من فين,,,,,,
انا انصحك انت انك تعيد قراءته .

ولا شايل ولا معبئ , لان ليس فى ايدى شئ اصلا , من الغباء اصلا انى اعمل كدة .

هو بمناسبة الدونية بس , حبيت اشاور على مصدرها جاى من فين .

عبدالرحمن

عضو معروف
Country flag
ايه يا شكرى انت واخد الكلام على نفسك ليه .

دول كل شخص قدس الحاكم , كل شخص عاوز يكمم افواه الناس , كل مصلحجى وما اكترهم فى بلد الفقر والجهل مازال منتشر فيها ,
كل جاهل باصص على النهاردة وناسى بكرة , نفس النوعية كانت بتعمل كدة مع مبارك 30 سنة برده كانوا كانوا بيقولوا مبارك خسارة فينا كشعب , مبارك اللى معيشينا فى سلام ومن غير حرب وكأنوا ناسين ان البلد كانت فى التلاجة وكانوا ناسيين ضرر النظام الشمولى على البلد ومستقبلها السياسى , ولما مشى بقى النظام البائد وملقناش حد يحكم البلد غير الجماعة اياهم عشان البلد كانت متجرفه سياسيا ودولوقتى لما بنقول متكرورش نفس الاخطاء, تسمع يا سيدى الكلام اللى فوق .

انت بتتكلم فى الشرق وهما بتكلموا فى الغرب .

التعديل الأخير:

Shokry

ولقلبي أنتِ بعد الدين دين
طاقم الإدارة
المستوي
11
الرتب
11

عبدالرحمن

عضو معروف
Country flag
مكنوناتى !!
اه بعبر عن مكنوناتى فى مشكلة :sneaky:

ده المقصود من كلامى .
دول كل شخص قدس الحاكم , كل شخص عاوز يكمم افواه الناس , كل مصلحجى وما اكترهم فى بلد الفقر والجهل مازال منتشر فيها ,
كل جاهل باصص على النهاردة وناسى , نفس النوعية بتعمل كدة مع مبارك 30 سنة , ولما مشى بقى النظام البائد .

للتوضيح اكثر , المقصود ب دول كل حد نطق بما يوحى بأفضلية الحاكم على الشعب .
ولا انت مش شايف ده فى الموضوع يبقى انت محتاج تعيد قراءته .

لو الشعب فعلا عنده مشكلة دونية , فأنت اكيد مش هتعالجها بالاسلوب ده , أنت كدة بتزودها , وبترسخ فى ذهنة قداسة الفرد لما يمسك السلطة .
خلاص بقى متزعلش لما تلاقية بيقدس ناس من نوعية مرسى لمجرد انه مسك رئيس , الاه هو مش انت اللى معلمه ومحفطه على كدة .

وان كلام قاسى يا سيدى فمتزعلش , مسالتش نفسك هو انا ليه بكتبه هنا دون عن اى مكان تانى .
مش ممكن اكون لا اراديا شايف الامل الباقى فيك انت فبحاول انصحك .
هو مش احنا بدأنا الطريق ده مع بعض , هو مين اللى شال نظام الاخوان , ودفع الفاتورة كاملة على ده مش الشعب .
طيب هو دلوقتى مبقاش عاجبك ليه وليه مبقتش شايفه .

الافراد ذاهبين يا شكرى والشعب هو اللى باقى .
يعنى لو حد المفروض نوجه جهدنا ليه ونستثمر فيه هو الشعب , والا هنبقى بنضرب النار على رجلنا وبنعيد مسلسل 25 يناير .

اول مهمة لازم نعملها فى الطريق ده , هو ازالة الدونية من عند الناس , مش نقوله دانت اصلا الحاكم ده خسارة فيك .

عبدالرحمن

عضو معروف
Country flag
Country flag
السيسي خساره فى الشعب الى انتخب مرسى وبيترحم على مبارك والعصر الملكى الى كان 90% من الشعب حافى وامى ولابس جلاليب مرقعه وبيلم الدوده من اطيان الباشاوات ومش هغير قناعاتى عشان اى حد لا مليون واحد هايهزوا شعره فيا وبالذات الفلاسفه والخوابير الاستراتيجيين الى بيفتوا فى كل شىء واى شىء وهما ما يسووش تلاته ابيض.

عبدالرحمن

عضو معروف
Country flag
أنا اسف يا للزوار انى ساهمت فى اخرج الموضوع عن مساره , انا فى العادة مش بحب ادخل فى جدال .

بس الواحد مبقاش يحتمل يشوف الكلام ده , وكمان فى الظروف دى , وخصوصا هنا .

هو بالمطنق كدة لو احنا كممنا افواه الناس فى الاوضاع دى , اومال هنعلمهم امتى يتكلموا ويطالبوا بحقهم , هو الشعب المصرى هيفضل طول عمرة بر دائرة من يحكم ويتحكم فى بلده حتى بعد ما خلص من الاحتلالات المتعاقبة .

الشعب المصرى برغم عاداتها السئية اللى هى اصلا جايه من ضعف النظام والتنظيم فى البلد , الا انه شعب اصيل , واكبر دليل على كدة , احتماله لظروف اقتصادية مع السيسى لم يحتملها مع مبارك ومرسى ....... دى حاجة تقولنا كتير عن الشعب ده .

احنا لازم ننرفع الدونية من عند ونعملهم ازاى يتكلموا وازاى يطالبوا بحقوقهم عشان يعرفوا يختاروا حكامهم , هو السيسى هيفضل معانا للابد !!!

عبدالرحمن

عضو معروف
Country flag

IOM&IOT

عضو مميز
انت زعلان ليه يا عقاب بدون شخصنة والله ..

بس انتا اللي دخلت جامد في الناس

@العُقـاب الحـارس

وفي الاخر يا تضحك يا اغضبني ..

يعني انت عملت معايا نفس الحوار من كم يوم

انا بصراحة مهتمتش لانه زي ما انت بتفكر ان اللي بيعارض ده غلط و مش بيفهم حاجة وهوا عالة و السيسي خسارة فيكم يا عالم يا كذا يا كذا

هوا هوا نفس الموضوع هيقولوا المعارض او اللي بيعارض رايك

المشكلة احنا فعلا معندناش ثقافة اللي يختلف معايا ده يبقى عادي مع انه بيحب بلدك زي ما انت برده بتحب بلدك ولكن كل واحد وليه اسلوبه و فكره ... وكل واحد عاوز يخلي بلده احسن حاجة

لكن دلوقتي اللي ليعارض فكري يبقى خاين يا عميل يا بيقبض من الخليج يا سلفي جهادي وارهابي يا واحد مش بيفهم يا واحد ساذج يا يا يا يا .. والاسباب لا تنتهي

لكن نحترم راي الاخر لا لازم نطلع فيه العبر

اتقوا الله شوية

المواضيع المشابهة

الذين يشاهدون الموضوع الآن

أعلى أسفل