مرحبا بك في منتدى الشرق الأوسط للعلوم العسكرية

انضم إلينا الآن للوصول إلى جميع ميزاتنا. بمجرد التسجيل وتسجيل الدخول ، ستتمكن من إنشاء مواضيع ونشر الردود على المواضيع الحالية وإعطاء سمعة لزملائك الأعضاء والحصول على برنامج المراسلة الخاص بك وغير ذلك الكثير. إنها أيضًا سريعة ومجانية تمامًا ، فماذا تنتظر؟
  • يمنع منعا باتا توجيه أي إهانات أو تعدي شخصي على أي عضوية أو رأي خاص بعضو أو دين وإلا سيتعرض للمخالفة وللحظر ... كل رأي يطرح في المنتدى هو رأى خاص بصاحبه ولا يمثل التوجه العام للمنتدى او رأي الإدارة أو القائمين علي المنتدى. هذا المنتدي يتبع أحكام القانون المصري......

روسيا : لنا الحق في تصدير اسلحة نووية

مصطفى البليهي

عضو معروف
Country flag
من فضلك, تسجيل الدخول أو تسجيل لعرض المحتوى !
طيب سؤال . ليه اوكرانيا لما ورثت ترسانة نووية مقدرتش تحافظ عليها .
بعيدا عن الضغوط والوعود اللي اتقالت لهم بس حالة الاسلحة عندهم كانت فعلا وصلت لمراحل حرجة

مصطفى البليهي

عضو معروف
Country flag
هو في الاساس انا بقول انا شايف و معتقد ان الدولة عندنا هتفوت اي فرصة زي دي حتى لو عندنا القدرة على الصيانه والحفاظ على السلاح .
فوتناها زمان وماشين بنفس السياسة (سياسة شريفة ) ومرسي رغم اني كنت ضد كل حاجة تخصه بس صدق في كلمة السياسة نجاسة ودة اللي كل اللي حوالينا بيتعاملوا على اساسه .

لما ناخد ونعلن عن السو ٣٥ الاول نبقى نحط امل اننا ممكن نفكر في سلاح نووي .
لما نغير لهجتنا ويبقى في معاملة فيها شيء من الردع لاثيوبيا نبقى نفكر نردع باقي العالم بسلاح نووي .

armr

عضو مميز
Country flag
بالعكس يا عزيزى اوكرانيا كانت و لا زالت قادرة لكن رغبه الغرب فى تقليل عدد الدول التى تمتلك اسلحة نوويه و رغبه روسيا فى ان تكون هى وحدها وريث الاتحاد السوفيتى فى المجال النووى هو ما اجبر اوكرانيا على التخلى ان اسلحتها النوويه و كذلك اجبر كل جمهوريات الاتحاد السوفيتى القديم على ذلك
لو تم شراء 10 او حتى 100 راس حربى نووى فلا اعتقد ان استدامتهم مشكلة اطلاقا لانه ببساطة اهم العناصر داخلها عمرها طويل جدا بالاف السنين فدولة فقيرة جدا مثل باكستان (370 مليار gdp) استطاعت استدامه ترسانتها النوويه بدون ادنى مشكلة منذ التسعينات

Shokry

ولقلبي أنتِ بعد الدين دين
طاقم الإدارة
المستوي
11
الرتب
11

Mohamed Gamal

وفدًا لمصـرنا الدنيا فلا نضـعُ الاوطـانَ إلا أولًا
المستوي
6
الرتب
6
Country flag
طيب بعيدًا عن حوار النووي اللي شايفه بعيد شوية ولو حصل هيكون لدولة او اتنين ومش هيحصل الا في حالة ان روسيا تتحاصر وتكون في موقف صعب في حالة حدوث حرب عالمية

بس كلام بوتين عن تصدير اسلحة بعيدة المدى انا شايفه اقرب للحدوث واهم بكتير لأني اعتقد ان الغرب خرق المعاهدة وصدر اسلحة بعيدة المدى إلى أوكرانيا خلال الحرب مع روسيا + الصفقات الامريكية الاخيرة للدول الاوروبية الصغيرة فيها صواريخ بمديات تصل إلى 1500 كم

GPe43z7XsAAweyi

مصطفى البليهي

عضو معروف
Country flag
باكستان امتلكت التقنية من الاساس وقدرت تصنع فطبيعي عنده قدرة الصيانه .

والله انا اول واحد اتمنى وحود السلاح ده في مصر تحت تصرف الدولة مش زي تركيا مثلا موجود في قولعدها ومش تحت تصرفها .
هنا مقدرش اجادل لاني معنديش المعلومة.
ولكن زي ما قلت فوق اتمنى لو اتيحت لينا الفرصة نستغلها صح

الباز أفندي

أحلى من الشرف مفيش
المستوي
2
الرتب
2
السويس بجوار منزل الريس حنفي شيخ الصيادين
Country flag
لو روسيا نفذت التهديد الكوكب كله هيفنى
بمعنى ان مثلا لو ادت سلاح نووي للدولة س و ص و ع فكل اعداء الدولة س و ص و ع هيحاولوا يحصلوا على السلاح النووي بأي شكل ومن أي مصدر اللي بالتأكيد هيتم استخدامة عاجلا أو آجلا
دا غير ان روسيا لو سلحت بيه مليشات زي حزب الله او مليشيات عراقيه او حركات متمردة زي الجنجويد هتكون مصيبه

كنت بنظر للرساله اللي ارسلها ابي احمد لرئيس فرنسا بيطلب صواريخ نووية ورؤوس نوويه وكنت بعتبرة راجل برياله وأهبل وان دا مستحيل يحصل
انما تقريبا احنا في زمن مفيش فيه مستحيل

عزت

عضو مميز
المستوي
1
الرتب
1
Country flag

OSORIS

جانبي الايسر قلبه الفؤاد..وبلادي لي قلبي اليمين
طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
Country flag
بوتين منتشي حبتين بانتصارات قواته في خاركيف وعلى طول الجبهة الأوكرانية

SU35EG

عضو مميز
المستوي
2
الرتب
2
Country flag
اليومين دول يومين اكتمال القمر

يعني موعد مناسب جدا للحمل بالنسبة ل أوكرانيا

أنا متوقع كارثة إنسانية في أوكرانيا نتيجة تطوير الهجوم الروسي إللي بيتمهدلو

OSORIS

جانبي الايسر قلبه الفؤاد..وبلادي لي قلبي اليمين
طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
Country flag
اقتحام مدينة خاركيف اصبح اقرب من اي وقت مضى ...ده اذا لم يتلقى الاوكران المساعدة العاجلة ..الامربكان اعطوا لهم الضوء الاخضر لاستخدام الاسلحة الغربية كاسلحة هجومية نحو الداخل الروسي .... يا اما هنشوف مفاوضات ياهتولع و الكوكب مش ناقص

SU35EG

عضو مميز
المستوي
2
الرتب
2
Country flag
لا حتولع متقلقش

مش جذبا ولا تمنيا للسئ

بس فية مؤشرات زي الزفت في روسيا وتصريحات كتير... اكتر من أي وقت فات... كلها في اتجاه ضربة نوعية تخلي الناس تلتف حولين الحاكم الروسي تاني

مصر دمى

عضو مميز
المستوي
2
الرتب
2
Country flag

s e t

عضو مميز
المستوي
10
الرتب
10
بوتين شخص ذكى بيعرف يعمل حرب اعلاميه لكن مع تكرار التهديدات وعدم فعل شيء بقا فيه قناعه تامه لدى الغرب أنه لن يصعد ( ومن الاخر بقا بق بالنسبه ليه كلام فقط ) لدرجة أن جاك سوليفان قال إن ممكن السماح لأوكرانيا بضرب الأراضي الروسيه يعمل حرب عالميه دى نظريا لكن الواقع أنه بيعتقد غير كده يعنى فيه قناعه تامه أن بوتين مش هيصعد

...السعوديه لا يمكن أن تستورد نووى من روسيا خوفا من العقوبات إلى آخره ...لكن وحتى لو قلنا ان ينفع ماذا سوف يقدم لها ؟؟
إيران نوويه مع السعودية نوويه بردو هيظلو ينضربو ومش هيعرفو يهددو بيه ولا يستخدموه ..السعوديه تريد حماية امريكا ومعاهدة الدفاع وليس النووى ولو انعرض عليها ٥٠٠راس نووى مقابل اتفاق الحمايه هيختارو اتفاق امريكا ( لانه هيحمى العائله المالكه وهيخليهم فى الحكم )

مصر دمى

عضو مميز
المستوي
2
الرتب
2
Country flag
بصراحة لابد ان نضع كل الاحتمالات فى الحسبان
ان نقول ان بوتين بدء فى الهذيان هذا غير حقيقى
رجل منتصر على الناتو و الناتو يريد ان يقتله امام شعبه فماذا يفعل
يعنى يقضيها هلوسة علشان امريكا تنتصر عليه و تعدمه وتقضى على شعبه بالتقسيم و التدمير ثم سرقة موارد روسيا
اذن التهديد بالفعل اما تراجع الغرب وام التنفيذ المحدود للقضاء على اكرانيا واحتلالها

الذين يشاهدون الموضوع الآن

أعلى أسفل