مرحبا بك في منتدى الشرق الأوسط للعلوم العسكرية

انضم إلينا الآن للوصول إلى جميع ميزاتنا. بمجرد التسجيل وتسجيل الدخول ، ستتمكن من إنشاء مواضيع ونشر الردود على المواضيع الحالية وإعطاء سمعة لزملائك الأعضاء والحصول على برنامج المراسلة الخاص بك وغير ذلك الكثير. إنها أيضًا سريعة ومجانية تمامًا ، فماذا تنتظر؟
  • يمنع منعا باتا توجيه أي إهانات أو تعدي شخصي على أي عضوية أو رأي خاص بعضو أو دين وإلا سيتعرض للمخالفة وللحظر ... كل رأي يطرح في المنتدى هو رأى خاص بصاحبه ولا يمثل التوجه العام للمنتدى او رأي الإدارة أو القائمين علي المنتدى. هذا المنتدي يتبع أحكام القانون المصري......

متابعة مستمرة سد النهضة الأثيوبي

عبد الباقى

عضو مميز
المستوي
5
الرتب
5
Country flag

s e t

عضو مميز
المستوي
10
الرتب
10
من فضلك, تسجيل الدخول أو تسجيل لعرض المحتوى !
رقم تقريبى تسمع عن حاجه اسمه قوة الدفع ؟؟؟ او الموجه بتكون ماشيه ازاى فى الوداى حتى لو كان صغير بيعرف يوجها ؟؟؟
مش هتعب نفسى واجيب مصادر على كلامى لانى عارف ان النقاش افلاطونى .هنقد نهرى ومهام جبت عارف ردك ...بس للاثبات انى بقول الصح استمع للفديو الى صدقنا واضعه فوق وعن ان هيحصل اهدار وهتتعوض بالسدود السودان وان القدر الاكبر هيمشى فى الوادى والكميه الى هتصل ......بس تعرف انى مبسوط فى الاول كنا بنتكلم عن فشل اثيوبيا وكلام فاضى الان بنتكلم عن فى حالة انهيار السد والتاثر الى هيحصل نفس مشكلة لاجئين فى حورها الاول .......الوقت بيبين كل حاجه اكتفيت من الموضوع لانى عارف اننا مش هنوصل لحاجه تبرير وبعد ما يقع جزء من المصيبه نبرر فى حاجه تانيه

Aymanop1522

عضو مميز
المستوي
4
الرتب
4
Country flag

Shokry

ولقلبي أنتِ بعد الدين دين
طاقم الإدارة
المستوي
11
الرتب
11

Shokry

طاقم الإدارة
المستوي
11
الرتب
11
دا اسمه هبد رفيع المستوى لان حسب كلام المتخصصين كمية المية ملهاش لازمة..المهم الارتفاع ودا كلام منطقي لان مهما كانت كمية المية لو ارتفاعها اقل من اعلى مستوى للسد العالي احنا في امان

دا غير انك جايب الرقم من كيسك

هو فعلا هري ياحمد كالعادة وجايب فيديو..انا جايبلك دراسة مش عم محما بتاع اللب
الكلام عن انهيار السد كان من اول بداية المشروع ولو كنت صغير ساعتها ومش فاكر دور هتعرف

واثيوبيا لحد دلوقتي بقى..لا في حصة انقطعت ولا فيه كهربا وان شاء الله قريب مش هيبقى فيه اثيوبيا اصلا لكن سيبقى هبدك علامة مسجلة

s e t

عضو مميز
المستوي
10
الرتب
10
انت بترد و خلاص والله كالعاده وكل الى بتعمله تبرر فاضى وبدخل كله فى بعضه الفديو دراسه بردو ودكتوراه كمان ومش انا الى واضعه
رقم تقريبى
بيملو 25مليار من حصة مين ههههههه

اقلك انت صح يعم خلاص

Shokry

طاقم الإدارة
المستوي
11
الرتب
11
عشان تعرف انك بتقول حرفيا اي هري:
١. بتقارن فيديو عاملة يوتيوبر بدراسة علمية منشورة
٢. جايب رقم من عندك ومازلت بتدافع عنه وبدون مصدر
٣. مش عارف الفرق بين الحصة واجمالي ايراد النهر ودورات فيضانه

هشرحها واكسب فيك وفي اللي ميعرفش ثواب

النيل ليه دورات فياضنا عالي ومتوسط ومنخفض..حاليا الحمد لله الفيضان العالي اللي بيعدي ال ١٠٠ مليار متر مكعب..لما بيخصم ٢٥ اللي لسه مخصمهمش وانت فعلا اولى بيهم..برضو حصتك وصلت لان حصتك ٥٥.٥ والسودان ١٨.٥ باجمالي ٧٤ مليار متر

دا شرح بتبسيط مجحف ويسامحوني المتخصصين لو مش بالدقة الكافية

مش محتاج اقول مين صح..الناس عارفه

Shokry

طاقم الإدارة
المستوي
11
الرتب
11

s e t

عضو مميز
المستوي
10
الرتب
10
مش بقلك بترد وخلاص لمجرد الرد ...شفت الفديو ولا لسه بترد وخلاص فديو معمول على بحث حضرتك

يبنى متقرء ردى رقم تقريبى مقلتش اكيد

ده مثل ما بنقول سنين الفيضان الغزير طب فى حالة الجفاف بحصل بردو على حصتى ولا دى بتعوض دى لو مفيش سد المياه كانت راحت فين مش كانت جت ليا ده الشرح المبسط والى مش عاوز تقوله

الكلمه الوحيده الى متفق معاك فيها الناس عارفه الحقيقيه حتى لو جوه نفسها

Shokry

طاقم الإدارة
المستوي
11
الرتب
11
ايوة شفته..فين مصدر الدراسة؟ فين مصدر كلامه؟

هاته ونتناقش فيه

بالنسبة للرقم التقريبي..ايه ال Uncertainty بتاعته يعني ٥٠ مليار يزيدوا ويقللوا ٥ مليار ولا ٣٠ مليار؟؟؟

وبالنسبة لنقطة انك اولى بالمية دي انا قولتها والريس قالها وهدد علني لو حصتنا اتلمست

انما تيجي ترمي كلام هدام بدون مصدر زي الرصاص على الناس تبقى فرقت ايه عن اللي بيحاربونا اعلاميا؟ دانت تبقى اخطر لانك مننا!!!

hazem

In a mad world, only the mad are sane
طاقم الإدارة
المستوي
5
الرتب
5
Country flag
أنا أسف يا @احمد32 كلامك مش دقيق خالص المرة دي

الخوف المصري واضح مش من الغرق بالعكس دي هتبقي منحة من الله لو السد وقع

الخوف من العكس ملئ السد وقت الجفاف الممتد وده كلام كله عارفه وده القصور اللي موجود لحد دلوقتي وليه حل برضه بس لما نوصل للموقف نتكلم

برضه من الضرر اللي وقع أن حاجة زي دي اتبنت غصب عنك وده ضرر تاني ممكن يشجع ناس تانية

علشان كده لو دورت وراء استثمارات مصر في أفريقيا هيعدي ٨ مليار دولار علي ما افتكر وكل ده محاولة للرجوع لافريقيا

عزت

عضو مميز
المستوي
1
الرتب
1
Country flag

s e t

عضو مميز
المستوي
10
الرتب
10
كلام ايه الى بدون مصادر الاخطر من الرصاص انى ابقا مثل الاخوان كل حاجه شيفنها خطا العكس الى بشوفه كل حاجه صح يبقا الاثنين وجهان لعمله واحده والاثنين اخطر على مصر من اى حد تانى

s e t

عضو مميز
المستوي
10
الرتب
10
انا عندى مشكله مع كيان السد لو شفت كلامى من الاول انا كنت بتكلم عن ان السد محصن بالماء لكن الكلام جاب بعضه فى حبيت الفت الانتباه ان بردو لو وقع هيضرنا .....خلينى اقول الخلاصه السد كمل هيعملو المشروع الى تكلمو عليه 4 سدود تانيه ويقطع المياه ساعت الجفاف ..السد وقع خلينى اقول السد العالى مش مليان يعنى هنستوعب المياه الجثث بتاعت السودان والحيوانات الى هتجيلك هدمرك ..لو قررت تعمل حرب لازم تنزل قوات على الارض وده انتحار وتكلفه كبيره .....يعنى احنا بقينا مزنوقين جامد ....كلام حضرتك عن الاستثمار جيد جدا لكن تفتكر المال الى معاك هينافس الخليج او دوله عظمى هتدى اثيوبيا مقابل التحكم فيك هتعرف تنافسهم فى المال

......الحل ان يتواجد عندنا هتلر يضرب السد ويعمل شبكه الجثث الى هتيجى وندخل ناخد الارض او دعم بنى شنقول ويعملو استقلال يستولو على السد
دول الحلين الى. انا شايفهم

الباز أفندي

أحلى من الشرف مفيش
المستوي
2
الرتب
2
السويس بجوار منزل الريس حنفي شيخ الصيادين
Country flag
انا مستمتع بالنقاش بين اخونا احمد واخونا شكري مع حفظ الألقاب
انتوا الاتنين خايفين على مصر ونقاشكم جميل جدا

ياريت نسمع بعض ونتحمل بعض ونعذر ان الظرف صعب وأول مرة مصر تبقى في الامتحان دا في اضعف حالات مصر بعد ثورثين وأزمة اقتصادية
وبرغم كل المعطيات السلبية اللي تحرق الدم لكن انا عندي يقين ان مصر اد التحدي ومصر مش هتسيب ميتها لحد

OSORIS

جانبي الايسر قلبه الفؤاد..وبلادي لي قلبي اليمين
طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
Country flag

الذين يشاهدون الموضوع الآن

أعلى أسفل