مرحبا بك في منتدى الشرق الأوسط للعلوم العسكرية

انضم إلينا الآن للوصول إلى جميع ميزاتنا. بمجرد التسجيل وتسجيل الدخول ، ستتمكن من إنشاء مواضيع ونشر الردود على المواضيع الحالية وإعطاء سمعة لزملائك الأعضاء والحصول على برنامج المراسلة الخاص بك وغير ذلك الكثير. إنها أيضًا سريعة ومجانية تمامًا ، فماذا تنتظر؟
  • يمنع منعا باتا توجيه أي إهانات أو تعدي شخصي على أي عضوية أو رأي خاص بعضو أو دين وإلا سيتعرض للمخالفة وللحظر ... كل رأي يطرح في المنتدى هو رأى خاص بصاحبه ولا يمثل التوجه العام للمنتدى او رأي الإدارة أو القائمين علي المنتدى. هذا المنتدي يتبع أحكام القانون المصري......

عمرو الفقي عن اجتماع المتحدة مع تركي آل الشيخ: تعاون مهم لدعم صناعة السينما

𓈙𓉔𓏲𓎡𓂋𓏭

ولقلبي أنتِ بعد الدين دين
طاقم الإدارة
المستوي
11
الرتب
11

𓈙𓉔𓏲𓎡𓂋𓏭

ولقلبي أنتِ بعد الدين دين
طاقم الإدارة
المستوي
11
الرتب
11

SU35EG

عضو مميز
المستوي
2
الرتب
2
Country flag

Nile Crocodiles

طاقم الإدارة
المستوي
5
الرتب
5
Country flag
من فضلك, تسجيل الدخول أو تسجيل لعرض المحتوى !
في بعض الاحيان بتحتاج الى تغيير سياستك.....لكن للاسف وحتى الان الواضح اننا مكملين في سياسة النفس الطويل

للاسف الواحد بيكون بيغلي من جواه لكن بالتاكيد من يدير الامور في الدولة لا يحكم بالمشاعر بل من يحركه هو تقديرات الموقف بشكل عام والتي لا نعرفها نحن بالتاكيد بشكل كامل.....تعرف يا استاذي في بعض المواقف اللي بتحصل منهم باشعر اننا كنا محتاجين بعض تصرفات الرئيس جمال عبد الناصر معاهم
تحياتي لك

التعديل الأخير:

Nile Crocodiles

طاقم الإدارة
المستوي
5
الرتب
5
Country flag
وشكلك امام شعبك يا استاذي.....تذكر معي موقف الدولة المصرية عندما تم الاعتداء على اخواتنا الاقباط في ليبيا وتصرف الدولة المصرية بسرعة وبقوة عندها شعر الشعب المصري بقوته واعتز اكثر واكثر ببلده وانا هنا اعرف ان الموقفين مختلفين لكن في بعض الاوقات بتحتاج الى مثل هذه التصرفات حتى يلزم كل قرد شجرته
تحياتي لك استاذي

Nile Crocodiles

طاقم الإدارة
المستوي
5
الرتب
5
Country flag
بالظبط كده.....فاكر افلام خالد يوسف ومحمد رمضان تم شن حملة شديدة ضدهم حتى انتهت مثل هذه الاعمال ولم يجرؤا احد على اتباع نفس هذه النوعية من الافلام

يجب ان نعتز اكثر ببلدنا وبقيمنا.....كل دولة فيها الكويس والوحش يعني مثلا احنا ممكن نعمل فيلم عن الشواذ عندهم ساعتها هيزعلوا ولا هيقولوا ده فن

يجب الا نكون ملكيين اكثر من الملك نفسه.....المثالية وسياسة الشرف في زمن انعدم فيه الشرف لازم تتغير
تحياتي لك

OSORIS

جانبي الايسر قلبه الفؤاد..وبلادي لي قلبي اليمين
طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
Country flag
دائما يا صديقي حسابات العقل والمصالح تضعك في صف الرابحين على المدى الطويل .. الانفعالات اللحظية قد ترضيك لحظيا لكن على المدى الطويل تكشف اوراقك وتضعك في صف الخاسرين

Nile Crocodiles

طاقم الإدارة
المستوي
5
الرتب
5
Country flag
انا مش مختلف معاك.....وانا عارف ان اللي بيحكم لو ترك نفسه لانفعالته الشخصية ولعواطف الشارع هيلبسنا في الحيط لكن الواحد بيحاول يفضفض من كثرة الضغوط التي نراها حولنا

البلد مستهدفة وده واضح جدا من الحصار الاقتصادي الرهيب علينا ومحاولة الادارة الحالية الوصول بنا الى بر الامان باي صورة وباقل الخسائر.....اتمنى ان نرى انفسنا اقوياء في اقرب فترة ممكنة علشان كل قرد يلزم شجرته يا استاذي الفاضل
تحياتي لك

Country flag

Nile Crocodiles

طاقم الإدارة
المستوي
5
الرتب
5
Country flag
اعتقد ان سياستنا الخارجية والتي نتهجها منذ تولي الرئيس السيسي المسئولية وهي سياسة النفس الطويل مستمرين بها وشكلها مكملة معانا شوية حلوين كمان.....الرجل شايف ان هذه السياسة محققة له اهدافه الاستراتيجية وعلى الاقل هي حماية الدولة وعدم توريطها في اي صراع اقليمي مسلح

نحن كمواطنين في بعض الاوقات بنحب تغيير السياسات وبتاخذنا العاطفة والانفعالات لطلب تحركات سريعة وقوية في بعض الملفات لكن الرجل الذي يحكم الان لا ياخذ بانفعالات الشارع وبيسير وفق تقديرات الموقف الاستراتيجي وهو شايف زي ما قولتلك ان دي محققة له اهدافه على المدى البعيد.....وان كنت شخصيا اتمنى تغيير هذه السياسة في المستقبل القريب

تحياتي لك

Hossam Hamed

عضو مميز
المستوي
1
الرتب
1
Country flag
طال عمرة ....امة
عايز ينافس السينما المصرية و يتفوق عليها بالممثليين المصريين
انتج فيلم سعودى بممثلين سعوديين و اتعرض فى السينمات و منها سينمات فى مصر
و الفيلم مجبش حق الكهربا الى استهلكت فى عرضة

استمتع بفشل طال عمرة و فشل ما يمثلة

Country flag
التعديل الأخير:

Hossam Hamed

عضو مميز
المستوي
1
الرتب
1
Country flag
لماذا تخسر مصر خارجيا و على مدى تاريخها
لاننا فعلا نبلاء فى منطقة ملعونة
كما قال صحفى امريكى
مصر عقار جيد فى حى سىء

Youssef

عضو مميز
المستوي
3
الرتب
3
Country flag
يعني مكنش عندك ميزانية عشان تعمل الحشاشين؟ ولا المتحدة بدأت تفلس؟ ايه اليخليك تحط صناعتك السناءمية كاملة تحت قدم دولة تانية ماليا؟ و لما يبقه عيازين ينمه صناعتهم هما و يحطه فنانين محليين عشان يشهروهم مش هتقدر ترفض
و طبعا حقوق الملكية للسعودية لاي فيلم جديد و هتتقاسم الارباح. مفرقتش اوي ماحنا بعنا تراثنا السينماءي لروتانا مش متوقع اقل من البيحصل الصراحة

Nile Crocodiles

طاقم الإدارة
المستوي
5
الرتب
5
Country flag
حتى لو انت ماليا تقدر فتوفر ما تمتلكه لاعمال خاصة بك وتحصل منه على تمويل لافلام اخرى مكسب.....اما عن حشر ممثلين في النص من عنده صدقني مش هيحصلوا على الشهرة التي تتخيلها وحتى وان حصلوا عليها وحبوا يشيلوهم اعمال بمفردهم سيفشلوا فشل ذريع

وعلى فكرة انا مش مع التقارب ده بالعكس انا ضده......لكن واضح اننا مش عايزين الشوال يوزع فلوسه على حد غريب ونقعد احنا نتفرج
تحياتي

الذين يشاهدون الموضوع الآن

أعلى أسفل