مرحبا بك في منتدى الشرق الأوسط للعلوم العسكرية

انضم إلينا الآن للوصول إلى جميع ميزاتنا. بمجرد التسجيل وتسجيل الدخول ، ستتمكن من إنشاء مواضيع ونشر الردود على المواضيع الحالية وإعطاء سمعة لزملائك الأعضاء والحصول على برنامج المراسلة الخاص بك وغير ذلك الكثير. إنها أيضًا سريعة ومجانية تمامًا ، فماذا تنتظر؟
  • يمنع منعا باتا توجيه أي إهانات أو تعدي شخصي على أي عضوية أو رأي خاص بعضو أو دين وإلا سيتعرض للمخالفة وللحظر ... كل رأي يطرح في المنتدى هو رأى خاص بصاحبه ولا يمثل التوجه العام للمنتدى او رأي الإدارة أو القائمين علي المنتدى. هذا المنتدي يتبع أحكام القانون المصري......

دعوة للنقاش ماذا لو؟

دعوة للنقاش

وليد المصري

عضو مميز
Country flag
من فضلك, تسجيل الدخول أو تسجيل لعرض المحتوى !
للأسف ليست عندي حاليا لكن لو بحثت علي جوجل هتلاقي كثير عموما اقرأ في موضوع النتر وشوف الأبحاث اللي بتقول أنهم ليسوا الهه وأنما اقرب للملائكة واقرأ ترانيم اخناتون وتعبده لألهه ووصفه له التي تكاد تكون تتوافق تماما مع توصيف الاسلام للذات الإلهية لله عز وجل حتي توت عنخ امون قرأت بحث لدكتور مصري أن ترجمة اسمه ليس عبد امون كما يقال وأنه الترجمه الصحيحة عبدالله عبدالبر وده رأي الدكتور مصطفي محمود أيضا في الحضارة المصرية رغم أنه ممكن يكون مش متخصص وكلامه ليس حجه لكن عن نفسي مقتنع به وقرأت أيضا أن شامبليون لم يستطع فك رموز كل الحروف الهيروغليفية وبالتحديد حرفين منهم حرف الزاء وان ترجمته لم تكن دقيقة وبالتالي ما بني علي ترجمته لحجر رشيد ليس صحيحا بنسبة مائة في المائة

التعديل الأخير:

MaD84

عضو مميز
المستوي
2
الرتب
2
Country flag

انا مقتنع بأن مفيش حاجة اسمها اسلام سياسى لانه عامل بالظبط زى الرقاصة المحجبة أو المنقبة ....
كمان الاسلام ليه دخل كبير فالسياسة ... فالإسلام حدد كل شئ بما فيها علاقة الحاكم بالمحكوم و علاقة الدول ببعضها و سن القوانين دة فحد ذاته سياسة... و دة الى نفذه العمرين ...

لكن المشكلة فالناس نفسها و مش هقول احنا و لكن هقول الصحابة نفسهم اختلفوا فيما بينهم لدرجة القتال ....

و هنا انفصل الاسلام عن السياسة خاصة بعد ما قام عبدالملك بن مروان بغلق المصحف و تركه لما علم بتوليه الحكم .....

لكن لما تحكم بالإسلام هتكون مثل عمر بن عبدالعزيز فى عامان فقط ..... لكن تاتى للمشكلة الأكبر .. من فى هذا الزمان يفهم الإسلام كما فهمه عمر ؟؟؟

OSORIS

جانبي الايسر قلبه الفؤاد..وبلادي لي قلبي اليمين
طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
Country flag

OSORIS

طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
Country flag

Youssef

عضو مميز
المستوي
3
الرتب
3
Country flag

OSORIS

طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
Country flag
طبيعي يا صديقي اجيال تعرضت لعملية تجريف عنيفة لعقولها و لفكرها و جيل زي جيل جدك ربنا يديه الصحه شهد زمن ما قبل سطوة العروبجية والاسلامجية ... ومصر لازم هترجع لهويتها و الاجيال الجديدة هي الامل والهدف اللي هنشتغل عليه

hazem

In a mad world, only the mad are sane
طاقم الإدارة
المستوي
5
الرتب
5
Country flag
كل حاجة بتاخد وقت في منحني قوة ومنحني هبوط

أن شاء الله لو ربنا سترها معانا لحد 2030 هتبتدي تشوف الوش التاني بتاع منحني الصعود وكل دول هنلمهم في شوال بس ربنا يكرمنا ونطلع من التركة الزفت اللي لبسنها من ال100 سنة اللي فاتت

الرحال

عضو معروف
Country flag

وليد المصري

عضو مميز
Country flag
الغريب من ذلك يا اخي هو توجه الدولة نفسها أذكر وأنا صغير في الإعدادية مدرس التربية الصناعية حضر للفصل ومعاه كتاب لن انساها ما حييت والغريب أن الكتاب كان صادر من مطبعة حكومية الكتاب كان فيه مئات الصور للتفاصيل اليومية لحياة المصري القديم اليومية وكان طباعة فاخرة وصور لم اراها من قبل ولم اراها بعدها كان فيه عشرات الصور لأشخاص يتعبدون ويصلون وصلاتهم تتطابق مع صلاة المسلمين مائة بالمائة حتي حركة رفع السبابة في التشهد انا من صدمتي سألته ايه الكتاب ده ومعقولة الصور دي حقيقية قالي اه قولته طب ازاي قالي انت لسه صغير واتبنت عندي قناعة أن الدولة نفسها باعت تاريخنا لإرضاء الأجانب واليهود لأننا دولة تقتات علي المساعدات اللي بيتسرق نصفها اساسا فمش معقول هيعضوا الايد الي بتحسن اليهم فلا تلوم الشعب إذا كان رب البيت بالدف ضاربا

مرمبتاح

عضو مميز
المستوي
5
الرتب
5
بالنسبه للناس الاي بتسال علي وحدانيه او غير وحدانيه قدماء المصريين فتلموضوع الانتماء والاعتزاز بالحضاره المصريه ليس ديني كما يحاول البعض سحب الموضوع ووتفريغه من مضمونه والتشويش عليه
ورغم كده الكتب االي بتتكلم عمها اشهرهم
كتاب قدماء المصريين اول الموحدين لنديم السيار وفيه كتاب تاني للواء جيش كان متخصص في مقارنه الاديان إيام الستينات هحاول افتكره
من فضلك, تسجيل الدخول أو تسجيل لعرض المحتوي!

ولو حد هيسحبه وهيلبسه شكل ديني سواء اسلامي او مسيحي او يهودي الخ هقوله مالهاش علاقه.
العرب قبل الاسلام كانوا وثنيين وبيمارسوا حوالين الكعبه الزني وزواج المجموعات في حفلات جنسيه وماكنش فيه حبوب منع حمل ساعتها يعني وبيقولوا انهم عرب رغم وثنيه اجدادهم وفسقهم وجرايمهم الشنيعه تجاه بعضهم البعض لحد الان
ولما يعتز المصري بهويته واجداده وتاريخه يطلعوا ليه قصص الايمان ودين اجدادهم. انا مالي ومال ايمانهم انا لي حضارتهم ومنجزاتهم واعمالهم وافكارهم ودفاعهم عن الارض المصريه فقط

لازم الناس تاخد بالها..
سحب الموضوعات القوميه المصريه لمنطقه تضاد يثبتون فيها ان القوميه تتعارض مع الدين لعبتهم الجديدة القديمة من ايام رشيد رضا والبنا واحمد لطفي السيد وطه حسين فلازم الناس ماتنجرش ليها

باختصار الانسان المصري انسان بيحب الدين وده من ايام قدماء المصريبن ولطبيعه المجتمع الزراعي المستقر حول نهر واي فكر...
سميه عروبي.. قومي .. علماني. ليبرالي هيتعارض مع الدين في مصر او اثيوبيا او اي مجتمع زو ارث زراعي هيفشل وهيكتب شهاده وفاته قبل أن يولد
فياريت الانتباه لفخ الدقون ومحاولتهم سحب القوميبن للمنطقه دي

بالنسبه للدكتور مصطفي محمود الطبيب فهو ليس اثري بل قصاص وهناك كتابات كامله تتكلم عن مغالطاته التاريخيه.. هو بالنسبه لي محمد حسنين هيكل النسخه المتدروشه اللي صنعها السادات مع كم واحد ولمعهم لاسباب معروفه
بس الباس الحضاره المصريه ليس ديني مرحليا لكسر الهوه النفسيه بينها وبين الشعب هتكون فكره جيده

التعديل الأخير:

JOKer 88

متديش للكلب قيمه عشان هيصيح
الحلول
1
المستوي
10
الرتب
10
الموقع الالكتروني
twitter.com
كل فتره من حكم الزمان ولها معايشه لوحدها
احنا ليه بنبحث في تاريخ أجدادنا لانه ده الاصل المصري والنسيج المصري
الحمد الله احنا عايشين في بلد لها تاريخ وحضاره وعلم لوحدها بيدرس حتى الان
نيجي بقي للاهم
الطب والفلك والرياضيات والعلوم والزراعه
اكيد محدش سبق حضارتنا
لما تبص بفي علي شويه قبائل تعمل دوله بزواج او حرب مع قبيله اخري ويحاولو يثبتو تاريخ ليهم حتي اليهود ايضا نفس الامر
مفيش ليهم اصل لان اصلهم نجس
كان فيه مشروع جينوم المصري متعرفش وصل لحد فين بعد ما اغتالو الدكتوره المشرفه علي الموضوع ؟

التعديل الأخير:

مرمبتاح

عضو مميز
المستوي
5
الرتب
5
علم الاثار المصريه والتاريخ بشكل عام علم ظني في اغلبه قايم علي الاستنتجات والفرضيات ونسبه اليقين فيه مش كبيره وده سبب تناقض كتير من الكتابات عن الحضاره المصريه وغبرها عن نفس الموضوع اللي بيدرسوه وماحدش يقدر يرجح رأي بشكل يقيني عن رأي اخر بسبب الظنيه دي وكلامك عن اللغه المصريه وكتير من أسرار الحضاره المصريه صحيح
بس الحضاره الوحيده الي كتبت تاريخها لللعلن هي الحضاره المصريه بعظمه وروعه لا يضاهيها شيء آخر..
كان فيه معرض في لندن كن كم سنه لتوت عنخ امون بعض اثاره كان محجوز كل تذاكره طول فتره تواجده قبلها ب ٨ شهور وطوابير وكانت قطع مكرره مابال ب االي عندنا منه ومن غيره االي الامارات عاوزه تسطو عليه وتهربه مره بسفيرها تاجر الاثار ومره بشرعنه وجود الاثار مع مدير متحف اللوفر المقبوض عليه وحكومتنا نايمه...

احنا معانا كنز وحضاره عظيمه بس لشعب لا يستحقها
بسبب تركنا اياها من ٢٤٠٠ سنه اصابتنا لعنه الامم النجسه من يونان وايطاليين- وعرب في اغلبهم مش كلهم - ووولاد عمهم

الذين يشاهدون الموضوع الآن

أعلى أسفل