مرحبا بك في منتدى الشرق الأوسط للعلوم العسكرية

انضم إلينا الآن للوصول إلى جميع ميزاتنا. بمجرد التسجيل وتسجيل الدخول ، ستتمكن من إنشاء مواضيع ونشر الردود على المواضيع الحالية وإعطاء سمعة لزملائك الأعضاء والحصول على برنامج المراسلة الخاص بك وغير ذلك الكثير. إنها أيضًا سريعة ومجانية تمامًا ، فماذا تنتظر؟
  • يمنع منعا باتا توجيه أي إهانات أو تعدي شخصي على أي عضوية أو رأي خاص بعضو أو دين وإلا سيتعرض للمخالفة وللحظر ... كل رأي يطرح في المنتدى هو رأى خاص بصاحبه ولا يمثل التوجه العام للمنتدى او رأي الإدارة أو القائمين علي المنتدى. هذا المنتدي يتبع أحكام القانون المصري......

ما اسباب التراشق الاعلامي بين القاهرة والرياض ؟؟

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.

Youssef

عضو مميز
المستوي
3
الرتب
3
Country flag
من فضلك, تسجيل الدخول أو تسجيل لعرض المحتوى !
اه مقالش فلاحيين قال عبيد و دي تعدي ساهل بالنسبالك ولا الرد يخليهم يخسله ايديهم من الرجل ده تماما و كرت محروق لانه هيخسره اكتر ما هيجنه من ضغط على الدولة و جهود فردية على السوشيال ميديا قلبت الدنيا عليهم.

مارشال

عضو معروف
Country flag
الحمد لله إنه بيظهر الصفوف
يارب مزيد من الشقاق لحاد مانقف علي رجلينا لوحدنا

فيه بيت شعر حلو كده مش فاكر مين قاله

صنت نفسي عما يدنس نفس ... وتراجعت عن جدا كل جبس
يعني بعدت بنفسي عن اللي يدنسها خصوصا اللي بيعطوا يتباهو بالمساعدات والعون

Rafal 100

عضو مميز
المستوي
2
الرتب
2
Country flag
تمام جدا .
الله يحفظ شباب بلدنا.
حقيقي كل يوم بفتخر اني اتعرفت علي الشباب المحترم هنا في المنتدي .
عاجبني جدا حالة الترابط غي الدفاع عن الوطن سوا اختلافنا او اتفقنا مع من يحكم .
ومستغرب جدا من ناس هنا كانت مقطعه شرايين ايديها علشان اي حد يرد ، حتي لو قناة كارتون .

قوم لما يجي الرد ،ورد رسمي من تحت الحزام وعلي فكره ،الرد ده مدروس وواخد الضوء الأخضر مش صدفه يعني .

تلاقي فلاسفه اللي يقولك احنا نرد بس منجرحهمش ،احنا اخوه واشقاء ،بس انا فهمت انهم بيتبعوا سياسه مسك العصاه من النص .
الخلاصه : لكل فعل ردة فعل مناسب وممكن يكون اكتر كمان في حالات كتير .
ولهؤلاء الموجودين معانا وخايفين علي مشاعر الأشقاء ، اللي يلعب الدح ميقولش اح .
والبادي اظلم .
دي اللغه اللي يفهموها .
تحياتي للجميع وكل القوميين الوطنيين ....

s e t

عضو مميز
المستوي
10
الرتب
10
عاوز الصراحه انا متعود اكتبها دايما حتى لو كانت ضدنا ..انا شايف المقال كما يقولو شرشحه وللعاميه مش للطبقه المثقفه او السياسيه.وكلام عمره ما يخرج من الحكومه وكان اول كلام ليا انه اجتهاد من شخص حابب يبين انه مدافع وعامل مثل خناقه طالع يقول اى كلام انظر لنقدهم وشوف نقدنا حاجه :poop::poop:

...لو كان رد لطبقه معينه كان ممكن يكون كالاتى وحضرتك ممكن تحكم على النوعين .كمثل فقط ....اولا رساله لاصحاب القرار وهتكون ان الضغوط التى تتعرض لها الحكومه والانتقاد سوف يجعلها ترى نفسها وحيده فى ظل ازمه اقتصاديه وعاليمه مما يجعلها تبحث عن شركاء جدد يخافون على مصلحتها ويرون فيها دوله اقليميه مؤثره قد تكون قطب للشرق الاوسط مع قطب اخر(وافهم بقا يجارى ) وايضا الاحساس بالوحده سوف يجعلها تأخذ خطوات تصعيديه للهروب من المشاكل الى الامام والمنطقه سوف تذهب للهاويه ...

.الشق العامى ...لطالما اثبت سياسة بعض الدول القصور فى المدى والنظره الشبابيه الغير مدروسه ونحن راينا ذالك فى معركة اليمن الى الان يدفعون المال فقط لكى لا تقصف بلادهم + النظره الضعيفه التى جعلتهم يتعاملون مع الروس ويوتر العلاقات مع امريكا والتى كان الرد عليها بارسال روسيا اسلحه قادره على تدمير تلك الدوله .ولم يجدو مكان الى الرجوع الى الخلف ففى اول تهديد(كاذب) جريو الى الامريكان لتنجدتهم من هجوم محتمل لم يحدث + المشاريع الوهميه التى تفعلها السياسه الشبابيه الضعيفه التى لا يوجد مأشرات عليها من الارباح فقط وهم ...كل هذا يجعلنا نظن اننا كأشقاء واكبر دوله اقليميه واعرق دوله متجزره فى التاريخ ان نتغاضى عن افعال الصغار .....

التعديل الأخير:

عبد الباقى

عضو مميز
المستوي
5
الرتب
5
Country flag
مهم جدا ان الدولة المصرية بدأت ترد حتى لو اختلفنا على صياغة الرد و طريقته . بس المهم انه رد قوى
الاختلاف لو استمر واضح ان هيكون فيه تحالف سعودى اسرائيلى لزعزعة الاستقرار فى مصر
يا ترى مصر هترد ازاى و هيحصل ايه مع الادوات اللى الدول دى استثمرت فيها الفترة اللى فاتت زى عمرو اديب , و يا ترى بقية الخليج هيتصرف ازاى ؟

Shokry

ولقلبي أنتِ بعد الدين دين
طاقم الإدارة
المستوي
11
الرتب
11
دينيا هما اخطر لانهم سنة زيك فمفيش مقاومة ثقافية زي اسرائيل
بالنسبة للتوسع هو فاضل ايه تاني من جهرهم بسحب القوى الناعمة منك؟
فاضل ايه تاني من استثمارهم في تدميرك؟

Youssef

عضو مميز
المستوي
3
الرتب
3
Country flag
الاشاءعات دلوقتي مصدرها اسراءيل و الخليج علني مش بيحاوله حتى يخبه عن طريق الزاقها في لجنة مثقفة. و هجوم خليجي حاد على مصر جه الاسبوع الفات و منظم من السعودية و الكويت كل البيعملوه انهم بيفضحه نفسهم انا مش فاهم ده يكون ضغط شعبي ازاي بيبوذه علاقتهم بالشعب.

Shokry

طاقم الإدارة
المستوي
11
الرتب
11

كلامكوا مظبوط..واضح فعلا ضغطهم على مصر (اسرائيل + الخليج) والمشترك بينهم ايران و الجزر وممكن بالنسبة لاسرائيل السوخوي و بالنسبة للخليج اليمن

اذكى اخواتهم مش عارفين انهم بيقووا الدولة المصرية من الداخل بالشكل الفظ دا

Shokry

طاقم الإدارة
المستوي
11
الرتب
11
يامعاذ كلامك عكس بعض..كل دا تطبيل و مش عارف لسه تطبل بمعلمة؟

1667074109018-png.13601

صح بأمارة كل المعلومات التاريخية المحترمة اللي شاركت بيها زي مثلا ان ابراهيم باشا فاشخ العثمانيين عثمللي :ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:
يابني هما معلمينك تاريخ تاني؟

Nile Crocodiles

طاقم الإدارة
المستوي
5
الرتب
5
Country flag
متقلقش يا صديقي من اي تحالف سعودي اسرائيلي.......

الاسرائيليين اذكياء وغير متهورين ويعلموا قواعد اللعبة جيدا ويعلموا حدودهم كويس جدا والاهم انه يعلموا قدرة مصر على وجعهم وليس عسكريا فقط عكس السعوديين الذين يعتقدوا انه بالاموال يستطيعوا ان يفعلوا اي شئ

مصر صدقني لديها اوراق كثيرة لم تستخدم منها شئ سوا القليل ووقت الجد ستجد مصر بتكشر عن انيابها
تحياتي لك

Shokry

طاقم الإدارة
المستوي
11
الرتب
11

Nile Crocodiles

طاقم الإدارة
المستوي
5
الرتب
5
Country flag
المشكلة يا استاذي ان سبب الموضوع ده ليس اقتصادي بل سياسي عسكري.........الواضح انهم عايزين موافقة مصر على ضرب ايران او على الاقل اذناب واذرع ايران في المنطقة لكن مصر رافضة بكل قوة لانه من الواضح ان مصر لا تريد اشعال المنطقة.......

والاغرب انا مش عارف ازاي هم شايفين نفسهم اقوياء وعايزين حد يحارب لهم حربهم.......اللي اعرفه اللي عايز يحارب طرف اخر يحارب بنفسه مش يستني ياخد دعم من دول تانية علشان خايف انه يخسر او هو متاكد انه ليس لديه القدرة على الحرب
تحياتي لك استاذي

التعديل الأخير:

Shokry

طاقم الإدارة
المستوي
11
الرتب
11

Nile Crocodiles

طاقم الإدارة
المستوي
5
الرتب
5
Country flag
صدقني يا استاذي وانت بالتاكيد تعلم ذلك الاسرائيلين ووقت الجد هينطوا من المركب وهيسبوهم لوحدهم وهيرجعوا لينا لان علاقتنا مع الاسرائلين هي الاهم لدى الشعب الاسرائيلي قبل حكوماته لذلك انا لست قلق على الاطلاق من الاسرائلين لانهم يعلمواقدرة وقيمة مصر جيدا
تحياتي لك

Nile Crocodiles

طاقم الإدارة
المستوي
5
الرتب
5
Country flag
ايو يا جدع انت مش شايف ازاي ايران والحوثيين بيتحايلوا عليهم يوقفوا الحرب علشان سماء اليمن المهددة كل يوم ومنشات النفط التي يتم استهدافها من العظمى على الحوثين وايران😁 😁 😁

يا اخي ده كفاية منتخب العالم اللي موجود هناك وبياخد خبرة من الحرب الناجحة بتاعتهم

Youssef

عضو مميز
المستوي
3
الرتب
3
Country flag
شوفت فيديوهات كتير لي دلوقتي. بتحسر على حالنا و خطابات السيسي لو كان نفس الكاريزما دي موجودة مكانش حاوله حتى يقربه من سب مصر خوفا من خطاباته البتكشف كل حاجة و السيسي بيخبي و بيستنى الوقت المناسب.

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.

الذين يشاهدون الموضوع الآن

أعلى أسفل