مرحبا بك في منتدى الشرق الأوسط للعلوم العسكرية

انضم إلينا الآن للوصول إلى جميع ميزاتنا. بمجرد التسجيل وتسجيل الدخول ، ستتمكن من إنشاء مواضيع ونشر الردود على المواضيع الحالية وإعطاء سمعة لزملائك الأعضاء والحصول على برنامج المراسلة الخاص بك وغير ذلك الكثير. إنها أيضًا سريعة ومجانية تمامًا ، فماذا تنتظر؟
  • يمنع منعا باتا توجيه أي إهانات أو تعدي شخصي على أي عضوية أو رأي خاص بعضو أو دين وإلا سيتعرض للمخالفة وللحظر ... كل رأي يطرح في المنتدى هو رأى خاص بصاحبه ولا يمثل التوجه العام للمنتدى او رأي الإدارة أو القائمين علي المنتدى. هذا المنتدي يتبع أحكام القانون المصري......

مصر بدأت مشروع ربط نهر النيل بنهر الكونغو

hazem

In a mad world, only the mad are sane
طاقم الإدارة
المستوي
5
الرتب
5
Country flag
من فضلك, تسجيل الدخول أو تسجيل لعرض المحتوى !

هرود عليك اخي الفاضل سر حماسي مصلحة مصر بس

لو أسرائيل هتضر مصر يحرق أبو اللي جابهم لو هتفدنا أهلا وسهلا

مصلحة مصر وتقدمها ورخائها أهم عندي من الشعارات

أنا أول واحد بدعي أنهم يختفوا من علي الخريطة بس الواقع بيقول انهم قاعدين شوية ليه وعد ربنا مجاش والواقع بيقول أن كل الدول حوالينا بتتعامل معاهم واستفادوا من ده
الخليج تركيا كلهم استفادوا في وقت بيعايرونا بفقرنا واحنا كنا دولة المواجهة الوحيدة لمدة ٣٥ سنة

فانا شايف لو هنستفاد منهم نستفاد وننحل وبر اللي جابهم
لو هيضورونا اكيد لا وعلي وضعك أنما أنا أشيل قرفه من اثيوبيا لجنوب السودان لسيناء والاسم عامل مع سلام وبس كده طب ماستفاد بقي واقعد اشوف ايه اللي اقدر اخده منهم

برومثيوس

قبطان ومستني سفينة
المستوي
2
الرتب
2
Country flag
1- اسرائيل مش محتاجة المياه بتاعتنا هم رواد في مجال التحلية .احنا اللي محتاجينهم
2- لو قصدك هل انا موافق علي التعامل معاهم .فخد بالك احنا بنتعامل معاهم من زمان بنشتري منهم غاز وبنشجع السياحة من عندهم
3- لو قصدك هل انا موافق علي اننا نتعامل معاهم بشكل اكبر .الاجابة ايوة افيد بكتير من التعامل مع دول زي سوريا او لبنان
4- انا موافق نتعامل مع الشيطان لو في مصلحة ممكن تساهم انها تنتشل البلد دي من الفقر والتخلف
5- احنا بنتعامل مع دول وشعوب تتمني اننا نختفي من علي وش الارض وبنقول عليهم اخوتنا فالموضوع عندي سيان ميختلفش

صانع

طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
Country flag
معلش واعذرنى على الاعتراض يا استاذ hazemomier
و يا استاذ Ὧρος

استفيد من اسرائيل انى اخد حاجه أبيعها بعد إدخال صناعة من عندى ماشي زى الغاز ابيع لهم حاجه من عندى وصناعة من شغلى ماشي لكن لازم يكون فى حدود وتكون الدولة هى المراقب لكل تعامل لان تدخلهم فى الدول مابيكونش بس اقتصاد وأعمال تجارية أو صناعية وبيسحب معاهم مخابرات ولعب فى البلد وتجنيد وليلة هباب وباب فتن وشر البعد عنه غنيمة استفاد من ناحية الاتفاقية ماشي لكن اكتر من كده مش امان

hazem

In a mad world, only the mad are sane
طاقم الإدارة
المستوي
5
الرتب
5
Country flag
كل واحد حر في رأيه استاذنا
المصلحة واحدة تروحلها منين مش فارقة

الكلام اللي بتقوله مردود عليه مصر اللي مستضيفة ٦ مليون بني ادم وعارفه هما بياكلوا وبيشربوا ايه مش هتعرف تتعامل مع شوية العيال دي
مصر كبيرة حبيبنا وقادرة تقوم بيهم والف زيهم ولو هما هيعملوا ده انت كمان هتعمل ده

المهم نستفاد تكنولوجيا وبرامج متطورة

صانع

طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
Country flag
متفق معاك بس حته واحده اللى مش عايز اكون معهم فيها أبدا وهى التكنولوجيا لانها اختراق صريح لأجهزة البلد فى اى تعامل كفاية اللى احنا فيه منهم

وللعلم انا بحترم رأى حضرتك ومافيش اى مشكله ابدا هو فى الاخر احنا بنشوف مصلحة بلدنا والمهم انها تكون احسن

تحياتى لك وكل الاحترام

برومثيوس

قبطان ومستني سفينة
المستوي
2
الرتب
2
Country flag
استاذي كلامك دا ينطبق علي اي علاقة دولية
مين اقرب حلفائنا هل تعتقد ان الامارات ملهاش شبكات تجسس عندنا او السعوديه والعكس صحيح .اكيد سمعت عن فضيحة بيجاسوس ودا ١٠٠% مجرد قمة جبل الجليد
الخلاصه كل حاجة فالدنيا وليها مساؤي ولو خايف من التخابر والتجسس اقفل حدودك وعيش زي كوريا الشمالية

S.P.Q.R

عضو مميز
المستوي
1
الرتب
1
Country flag

صانع

طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
Country flag
يا استاذى العزيز محصلش انى قلت أن اقفل حدودى ولا حاجه ومعاك كل الدول لها مخابراتها بتشتغل فى كل مكان واكيد الدول العربية كمان بتعمل كده معانا والعكس بس الفكرة فى انك بتعامل مع عدو لدود وعدو أبدى وليس مجرد دولة عادية

والكلام اللى حضرتك ذكرته عن بجاسوس هو ده اللى أقصده تماماً التعامل شوف امريكا بتعمل ايه فى الصين علشان الجيل الخامس اعتقد أن ده شئ بسيط أن اكون حريص وخائف على بلدى

ومع ذلك انا عارف إن الدولة مركزه وبتابع اى اختراق من اى دولة بس هى كل الحكاية انى لو عرفت اوصل إلى انا عايزة من غير ما يكونوا موجودين يكون احسن بكتير

صانع

طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
Country flag
يا سيدى القصة مش كده خالص ولا فلسطين والجزائر انا عايز اقولك أن الأغلبية من الفلسطينيين يهود أصلا وياريت لو يروحوا مع اليهود فى يوم واحد ما هما اللى وصلوا بلدهم للوصلت له وهما لغاية دلوقتى فى أكبر خيبه حصلت فى الدنيا
فطبيعى أنى مش هقول أن بلدى تكون فى تخلف وفقر علشان خونه لبلدهم من الأساس

التعديل الأخير:

S.P.Q.R

عضو مميز
المستوي
1
الرتب
1
Country flag

التعامل المصري مع الافارقة حكومة و شعب فاشل لاقصى درجة

الحكومة المصرية في تعاملها مع الافارقة (بما فيهم السودان) مش محتاجة خبراء اقتصاد او سياسة لكن محتاجة لعلماء نفس على دراية بالتكويين النفسي و و السيكولجي للافارقة يكونوا مستشاريين و يضعوا الخطوط العريضة في التعامل معهم
معظم الشعوب الافريقية شعوب ضعيفة تحكمها اخلاق العبيد و متشبعة بالعقد و الصفات الدنيئة
كتير من الشعوب تم استعبادها لكن العبودية التصقت بالافارقة بسبب عقليتهم
محاولات كسب ودهم و التعامل معهم كأشقاء نتيجتها هتكون كارثية و لنا في تعاملنا مع السودانيين عبرة

مرمبتاح

عضو مميز
المستوي
5
الرتب
5
اي حد بيفكر في المصلحه المصريه وليس شعارات القضيه والأفلام دي يوافق عليه وانا اولهم .. ماخدتش حاجه من شعارات الغرب الا حروب وخراب وهم يبنوا بلدهم واحنا نزداد فقر علي فقرنا وبعدين يدفع المصري التمن مقابل شويه اغاني زشعاىات بيدهالوه العرب

صانع

طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
Country flag
سبحان الله العظيم بدل ما ندور نقوى نفسنا بنفسنا و نشوف ازاى احنا اللى نخنق الإسرائيلين وإسرائيل المحتله لبلدى من قبل وللعالم العربى عن طريق نفوذ امريكا وانجلترا فى الأساس بدور اتعامل معاهم وتبيع لهم مياة

هل هذا من الطبيعى ونحن الأمة الإسلامية العدو آلاول والاخير والابدى لليهود

للاسف الفكرة دى استمرار تكررها ستفقد الأمة الإسلامية بالكامل فكرة أن اليهود أعداء وسنقوم يوم من الايام وإسرائيل العظمى من النيل للفرات كما يتمنوا هم وبوجود رسمى واضح كأنه احتلال ولكن باختيار منا ولا اتكلم عنا الان ولكن مع الأجيال القادمة من اولادنا واحفدنا ونحن فقط الان نفتح لهم الباب بهذه الأفكار التي من الخارج شكلها مصلحة بلدى وهى من وجهة نظر ما يقولها هنا صحيح انها فى مصلحة البلد ولكن هى مسح تام للعقيدة العسكرية المصرية ومن المفترض العربية وايضا وهذا الأكثر أهمية والاساس للعقيدة الإسلامية يا سيدى ده هم المغضوب عليهم من رب العالمين.

مرمبتاح

عضو مميز
المستوي
5
الرتب
5
قول الكلام ده عزيزي للاتراك والخلايجه ولكل العرب اللي اغني منك مليون مره . مصر وشعبهاشبع حروب وافتقرنا ..
٣٠ % اميه واقتصاد مسنود بطوبه ودول ماحارتش مره زلا خسرت عسكري واحد ولا اقتصادها راح زينا شعبها مش معشش في دماغه انه يحارب لغيره غيرنا .. السرطان اااي زرعه عبدالناصر والاخوانجيه في مخ المصريين.. كفايانا تخديم علي قضايا غيرنا

صانع

طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
Country flag
يا استاذي الفاضل كلام صح ومش معترض عليه بس لازم نكون واحنا بنكلم مع بعض يبقى الكلام متفق عليه أن هم أعداء وبعد كده تعمل اللى ينفعنا من غير ما يحصل علينا ضرر منهم اجتماعى ثقافة واقتصادي هو ده المهم وبعد كده تمام معاك لو عندى منتج عايزينه من بلدى هايل ادفع واستلم وشكرا

المواضيع المشابهة

الذين يشاهدون الموضوع الآن

أعلى أسفل