مرحبا بك في منتدى الشرق الأوسط للعلوم العسكرية

انضم إلينا الآن للوصول إلى جميع ميزاتنا. بمجرد التسجيل وتسجيل الدخول ، ستتمكن من إنشاء مواضيع ونشر الردود على المواضيع الحالية وإعطاء سمعة لزملائك الأعضاء والحصول على برنامج المراسلة الخاص بك وغير ذلك الكثير. إنها أيضًا سريعة ومجانية تمامًا ، فماذا تنتظر؟
  • يمنع منعا باتا توجيه أي إهانات أو تعدي شخصي على أي عضوية أو رأي خاص بعضو أو دين وإلا سيتعرض للمخالفة وللحظر ... كل رأي يطرح في المنتدى هو رأى خاص بصاحبه ولا يمثل التوجه العام للمنتدى او رأي الإدارة أو القائمين علي المنتدى. هذا المنتدي يتبع أحكام القانون المصري......

مصر: وقف الحصول على قروض جديدة إلا بشروط

عزت

عضو مميز
المستوي
1
الرتب
1
Country flag

Shokry

ولقلبي أنتِ بعد الدين دين
طاقم الإدارة
المستوي
11
الرتب
11

عزت

عضو مميز
المستوي
1
الرتب
1
Country flag
من فضلك, تسجيل الدخول أو تسجيل لعرض المحتوى !
مش الخبر بيقول الا لمشاريع تنموية المشاريع التنموية معروفة مش حتعيد تعريفها ولو الحكومة كذبت فى أول جزء ممكن برضه يكون الباقى كذب الخبر بأكمله يا صح يا غلط نستنى اول قرض ونشوف لو صح يبقى الحمدلله خطوة ممتازة ونشكر الحكومة عليها غلط يبقى يستحملوا النقد والتهزيق إلى يستاهلوه على كذبهم

عبد الباقى

عضو مميز
المستوي
5
الرتب
5
Country flag
بغض النظر عن الناس اللى بتقول اى كلام و خلاص , المشكلة الحقيقية يا هندسة مشكلة وعى و اعلام
الاقتصاد علم انسانى و بيدرس سلوك البشر , مهم جدا فى الوعى الجمعى المصرى العلاقة بين الديون و فقدان القرار الوطنى . كلنا درسنا الخديوى اسماعيل و مشاريعه العظيمة و ديونه المتلتلة اللى وصلتنا للاحتلال
اى حكومة هتكلم ناس هى مش فاهماهم , هتعرف تأثر فيهم ازاى ؟؟؟

JOKer 88

متديش للكلب قيمه عشان هيصيح
الحلول
1
المستوي
10
الرتب
10
الموقع الالكتروني
twitter.com

dantedilemma

عضو مميز
المستوي
3
الرتب
3
Country flag
المشكلة الاكبر بالنسبة لي المحليات، يعني انا اعرف ناس بتدفع فلوس عشان تكمل بناء مع ان البناء المفروض واقف وبيحصل قدامي مصايب والمشكلة هتكلم مين ولا مين، عندى في المنطقة في ناس بتبيع مواد مخدرة وبمعرفة ناس برضه

hazem

In a mad world, only the mad are sane
طاقم الإدارة
المستوي
6
الرتب
6
Country flag
أنسي ده سؤال واسع جد يعني في واحد هيشوف التوسعات العمرانية اللي حصلت وبتحصل مش مؤثرة في التنمية وواحد هيشوفها قمة التنمية

في ناس شايفة مشاريع الزراعة ملهاش لازمة والأدوية علشان تمن الحاجة منزلش ومش هينزل ومشاريع الكهرباء كمان علشان غليت

الخلل اللي موجود حصل في 70 سنة مستحيل يتغير في 10 سنين

بتحرت في مياه وأنا واحد من الناس شايف توقيف المشروعات التوسعية اللي هيحصل في ال3 سنين الجاية مضر جدا مش مفيد علشان تكلفته بعد كده هتبقي أضعاف دلوقتي

Golden Fingers

طاقم الإدارة
المستوي
1
الرتب
1
Country flag

Golden Fingers

طاقم الإدارة
المستوي
1
الرتب
1
Country flag
في جزء مهم غير القروض … فكرة كمان ان يقلل الانفاق الحكومي ليقل التضخم .. موضوع غايه في الاهميه ..

لكن اللي مفهمتش معناه … ان الوزيرة قالت .. هتقلل الانفاق لكن هتزيد الاستثمار ..!!

hazem

طاقم الإدارة
المستوي
6
الرتب
6
Country flag
سددوا 12 مليار في ال6 شهور اللي فاتت الموضوع رخم ومطول بس سيطروا عليه

هتلاقي الصناديق الخليجية عايزة تشتري حاجات دلوقتي لما رهانهم فشل الصبر الموضوع رخم بس هيخلص

hazem

طاقم الإدارة
المستوي
6
الرتب
6
Country flag
الاستثمار ممكن يبقي خارج مصر أو في صناعات محددة يعني العائد علي فئة بعينها أنما الأنفاق الحكومي ممكن في التوسعات العمرانية أو زيادة أصول الدولة أو بنية تحتية جديدة اللي بتشغل ملايين الناس فيقلل دخل الناس فيقلل التضخم

Youssef

عضو مميز
المستوي
3
الرتب
3
Country flag
انا عايز منهم تفسير في موضوع انك لسة مخلص طريق تكسره تاني و تالت و عاشر. طريق اسكندرية القاهرة الصحراوي و ابو حمص. ده مش اهدار للمال العام؟
المشكلة كمان ان طريق اسكندرية القاهرة الزراعي اول ٤٠ كيلو في اتنين كوبري بقالهم ٥ سنين بيبنه فيه و عامل زحمة غير طبيعية ادت لحوادث تيرلات كتيرة جدا جدا. لأ و الكوبري مفيش حاجة بتعدي تحتيه و مفيش اي تفسير هو اتعمل ليه. ابو حمص بقى قرية صغيرة في عبط بيحصل عشان يوسعه طريق قسمه شقق الناس المطلة على الترعة نصين و متسابين كده شذايف اوضه بنتهم الصغيرة و انا ماشي في الشارع مقسومة نصين و بقالهم سنين على الحال ده و الطريق متزفلتش حتى هما اسمه البيت و مشه. و كل شوية يكسره طريق و يصلحوه تاني و تالت و عاشر. اتفهم ليه عيلتي مش بتحب الحكومة او الرءاسة بسبب العبط البيشفوه

التعديل الأخير:

dantedilemma

عضو مميز
المستوي
3
الرتب
3
Country flag
المحليات اوسخ من كده بكتير، انزل اي حى وشوف كمية التعديات وكميات التكسير وكمية الاهمال والهدر، المحليات لازم تتنسف بجد، لازم جهاز رقابي علي المحليات لانها بتعمل اكبر مصالح في الدولة

JOKer 88

متديش للكلب قيمه عشان هيصيح
الحلول
1
المستوي
10
الرتب
10
الموقع الالكتروني
twitter.com
هو ده الكلام الي كنت عايز اسمعه فعلا
تسديد شريحه كبيره من القروض والفوائد في حين فيه دول بتتعثر
الحاجه الاخري الصناديق الخليجيه هما الي جم تحت رجلينا خلاص

Youssef

عضو مميز
المستوي
3
الرتب
3
Country flag
اقسم بالله المسؤول عن العبط البيحصل ده بيأذي ناس كتيرة جدا و مفيش حد عارف و لو قلت في السوشيال مراكيب الاخوان و الخلايجة و اليسارجية و بتوع حكوك النسناس هيستخدمه اهل القرية ضد البلد ولاد الجزمة هما و الحكومة السايبة الفساد المنخل فينا ده

dantedilemma

عضو مميز
المستوي
3
الرتب
3
Country flag
اغلب المحليات كده، انا عندي فحتوا عشان يعملوا بلاعات، عملوا بلاغات ارتفاعها غلط وميلها غلط واما المطر نزل معملتش اي حاجة وبعد ما رصفوا فوقها شهرين وكسروا من جديد عشان يعملوا حاجات في الكهربا ومن وقتها اهو داخلين في تلات سنين عشان يرصفوا شوارع اطوالها لا تتعدى ال٥ كم

Golden Fingers

طاقم الإدارة
المستوي
1
الرتب
1
Country flag

المحليات مليانه فساد للأسف … ومن الفساد ايضا عدم التنسيق بين الاجهزه … وفعلا موضوع التكسير بعد الرصف ده بقت عاده قميئة …
وكمان القمامه اللي مفيش حد عارف يحلها في معظم اماكن مصر على مدى عشرات السنين

dantedilemma

عضو مميز
المستوي
3
الرتب
3
Country flag
موضوع القمامة اتظبط نسبيا في القاهرة مع تدشين المنظومة الجديدة، هي كويسة لكن محتاجة تطوير اكتر بمعدات اكتر، اما بخصوص المحليات بصراحة انا هطق بسبب كمية الفساد الانا بشوفه بعيني ومفيش حاجة في ايدي.

الذين يشاهدون الموضوع الآن

أعلى أسفل