مرحبا بك في منتدى الشرق الأوسط للعلوم العسكرية

انضم إلينا الآن للوصول إلى جميع ميزاتنا. بمجرد التسجيل وتسجيل الدخول ، ستتمكن من إنشاء مواضيع ونشر الردود على المواضيع الحالية وإعطاء سمعة لزملائك الأعضاء والحصول على برنامج المراسلة الخاص بك وغير ذلك الكثير. إنها أيضًا سريعة ومجانية تمامًا ، فماذا تنتظر؟
  • يمنع منعا باتا توجيه أي إهانات أو تعدي شخصي على أي عضوية أو رأي خاص بعضو أو دين وإلا سيتعرض للمخالفة وللحظر ... كل رأي يطرح في المنتدى هو رأى خاص بصاحبه ولا يمثل التوجه العام للمنتدى او رأي الإدارة أو القائمين علي المنتدى. هذا المنتدي يتبع أحكام القانون المصري......

معرض مصر العسكري EDEX-2023

OSORIS

جانبي الايسر قلبه الفؤاد..وبلادي لي قلبي اليمين
طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
Country flag

Lion84

عضو مميز
المستوي
2
الرتب
2

OSORIS

جانبي الايسر قلبه الفؤاد..وبلادي لي قلبي اليمين
طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
Country flag
من فضلك, تسجيل الدخول أو تسجيل لعرض المحتوى !
نوفر بس ذخائر للي موجود عندهم و هم كفيليين ببعضهم البعض .... يحسموا هم معاركهم بنفسهم واللي يحاول يدخل ما بينهم نوقفه في تشاد 😊

اما عن الكونكورس المصري فارى ترويجه و بيعه في افريقيا ...التي تعتمد جيوشها على المصفحات والعربات العسكرية الخفيفة

محمد الجميل

عضو معروف
Country flag
انا مش عارف ايه مصدر الخبر اللي انتشر زي النار في الهشيم واللي في الحقيقة لا يرقي انه يكون خبر بل لا يتعدى كونه هبدايه من ضمن الهبد ان احنا هنصنع الرافال عندنا في مصر؛ انا سمعت لقاء رئيس الهيئة مع احمد موسى كامل؛ الراجل مذكرش خالص اننا هنصنعها في مصر، كل ما في الموضوع اننا هنصنع قطع غيار وبعض الاجزاء اللي بالمناسبة مش جديد علينا ولينا معاهم سابقة في قطع غيار الميراج وانا حبيت احطلكوا رابط اللقاء يمكن انا بسمع غلط وله حاجه لا سمح الله

Golden Fingers

طاقم الإدارة
المستوي
1
الرتب
1
Country flag

مش عارف إنت سمعت تصنيع الرافال فين بالظبط ..!!

لان من الاول الكلام اساساً كان في المعرض على بعض اجزاء المحرك وبعض اجزاء البدن للطائرة فالكون x … موضوع قطع غيار الرافال .. جاء بعد كده من التصريحات … وده شيء بديهي.
أما بخصوص تصنيع اجزاء من محرك وبدن الطائرة فالكون x … دي محصلش زيها في مصر قبل كده ..

محمد الجميل

عضو معروف
Country flag
كل الصحفات على الفيس بوك ومعظم القنوات على يوتيوب بتروج للموضوع ده والناس شغاله الله أكبر و تحيا مصر وهلم ما جري
وبعدين لو شغلوا دماغهم شويه رافال ايه اللي هنصنعها عندنا! احنا العقد بتاعنا معاهم ٣٠ طيارة اول دفعه منهم قيد التصنيع وهيتم استلامهم اخر السنة دي يبقى هنصنع ايه عندنا ؟وبعدين امه نصنعهم عندنا اومال فرنسا تعمل ايه! تقزقز لب!

☝️ده واحد على سبيل المثال وليس الحصر

التعديل الأخير:

Golden Fingers

طاقم الإدارة
المستوي
1
الرتب
1
Country flag

أنا معرفش مين ده ..!!
حسب كلامك اعتقدت انك تقصد حد هنا في المنتدى ..!!

أما بخصوص هل ممكن تتصنع خارج فرنسا ولا لأ ..!!
طبعا زي ما حضرتك قلت .. ان الأعداد الصغيره مش هتكون مجزيه ان داسو توافق على التصنيع المشترك … لكن لو أعداد كبيره .. هيوافقوا طبعا … لان هيكون خطوط الإنتاج في فرنسا متفرغه لصفقات أخرى .. ويتم فتح خط انتاج جديد في دوله أخرى بأجزاء معينه يتم تصنيعها .

محمد الجميل

عضو معروف
Country flag

JOKer 88

متديش للكلب قيمه عشان هيصيح
الحلول
1
المستوي
10
الرتب
10
الموقع الالكتروني