مرحبا بك في منتدى الشرق الأوسط للعلوم العسكرية

انضم إلينا الآن للوصول إلى جميع ميزاتنا. بمجرد التسجيل وتسجيل الدخول ، ستتمكن من إنشاء مواضيع ونشر الردود على المواضيع الحالية وإعطاء سمعة لزملائك الأعضاء والحصول على برنامج المراسلة الخاص بك وغير ذلك الكثير. إنها أيضًا سريعة ومجانية تمامًا ، فماذا تنتظر؟
  • يمنع منعا باتا توجيه أي إهانات أو تعدي شخصي على أي عضوية أو رأي خاص بعضو أو دين وإلا سيتعرض للمخالفة وللحظر ... كل رأي يطرح في المنتدى هو رأى خاص بصاحبه ولا يمثل التوجه العام للمنتدى او رأي الإدارة أو القائمين علي المنتدى. هذا المنتدي يتبع أحكام القانون المصري......

متابعة مستمرة ملف اللاجئين في مصر

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.

مطلع الشمس

عضو مميز
المستوي
2
الرتب
2
Country flag
ترحيل عدد كبير من السودانيين المحرضين المقيمين فى جنوب مصر إلى السودان قريبآ ..!!
ملحوظة : السودانيين بيمشوا " بالسنج " في شوارع أسوان ( رؤية العين )

مطلع الشمس

عضو مميز
المستوي
2
الرتب
2
Country flag
القصه دي حقيقية .. بس الأسماء مختلفه علشان الإحراج
الحج عيد راجل أربعيناتي " شوجر دادي" ومراته خلاص كبرت ومش حابه تمارس العلاقه الزوجيه زي الأول
والحاج عيد عنده شقه تانيه بمدينه جديدة كان شاريها يستثمر فلوسه بها زي ناس كتير
الدنيا ماشيه عادي لحد ما شاف بنوته شاميه حلوه ... حلوه بجد مش زي مراته اللي تقطع الخميره من البيض
البت حلوه زي بنات بلدها وصاحبنا أتهبل بها ... بس مش عاوز يعمل حاجه حرام
صاحبنا عرض عليها الجواز على سنه الله ورسوله ... والبنت قالت له أنا موافقه بس بشرط
أنا لو أتجوزتك لازم أضمن مستقبلي علشان لو حبيت تطلقني في أي وقت يبقى عندي بيت مش ألاقي نفسي بالشارع ... ده حتي المثل عندكم بيقولك حرص ولا تخون
طيب طلباتك إيه يا أموره ؟ ... أكتبلي الشقه بتاعتك بإسمي وجهزها لي زي أي عروسه جديدة
صاحبنا كان حايح على نفسه وفرش الشقه في ظرف أيام وصديقتنا الشاميه لما شافت الشقه عجبتها قوي ... وكانت مجهزة عقد بيع مكتوب فيه الثمن المدفوع " كده وكده يعني " وطلبت منه يمضي عليه ويعمل لها توكيل تنازل بالشهر العقاري عن عش الزوجيه
قوام ... صاحبنا نفذ طلبات السنيوره وقال لها تعالي يلا نتجوزالنهارده
بس الاموره قالت له أنا مش جايه مش الشارع .. أستنى لما أجيب أهلي طيران يحضروا حفل العرس وبالمرة تستنى كام يوم لحد البريود ما تخلص
عدى كام يوم وصاحبنا راح للسنيوره الشاميه وخبط على الباب فتح له طور شامي وقال له : عاوز إيه يا زلمه ؟
صاحبنا اتهبل وقال له أنا جاي لخطيبتي أتطمن عليها علشان فرحنا مفروض أنه بكره .. إنت مين أصلا
رد عليه الطور الشامي ... السنيوره دي تبقى مراتي ولو هوبت هنا تاني أنا هكسر لك رجليك !!
صاحبنا بقى مش على حامي ولا على بارد بعد ما أتنصب عليه في كذا مليون من غير ما يطول بوسه واحده حتى !!
طبعا مفيش قانون هيقدر ينصفه بعد ما عمل توكيل بيع وعقد بيع سليم " تحت اشراف محامي طبعا" ... ومراته الأولى فرحانه وشمتانه في صاحبنا الدهل رغم أنها خساره في الاخر لأولادها
صاحبنا ده نموذج من عشرات الألاف الضحايا المصريين اللى أتضحك عليهم من أخواتهم الشاميين اللى فيهم ناس كتير شغالين بتهريب الكبتاجون والسوق السوداء
أصل أنت مش أعز عليهم من أهل بلدهم ... واللي ملوش خير في بلده ملوش خير في حاتم " قصدي في مصر "

من فضلك, تسجيل الدخول أو تسجيل لعرض المحتوي!

الرحال

عضو معروف
Country flag

Lion84

عضو مميز
المستوي
2
الرتب
2
رغم إن فتح الموضوع رسميا وإعلاميا شئ إيجابي ولكن دايما نسيب في كل حاجه ديل ومش بنقطع عرق ونسيح دمه
يعني ايه تدقيق اعداد اللاجئين وحصر تكلفة الخدمات المقدمة إليهم ؟
عشان استخدم الرقم والتكلفة في كل اللقاءات الدولية وخلاص
ولا عشان احملهم تكلفة تواجدهم
ولا عشان أطالب المجتمع الدولي بتحمل التكلفة معايا
ولا ولا ولا

Lion84

عضو مميز
المستوي
2
الرتب
2
من فضلك, تسجيل الدخول أو تسجيل لعرض المحتوى !
الحكومة عندنا لا تجرؤ علي كلمة ترحيل
عاوز اصدمك وحتي تكلفة تواجدهم هتطلبوا علي استحياء بدون جدية
كل ما في الأمر حصر الأعداد والتكلفة عشان السيسي في أي لقاء مع مسؤول اجنبي يقول نحن نستضيف ١٠ مليون ضيف وننفق عليهم عشرات المليارات
وبس

Lion84

عضو مميز
المستوي
2
الرتب
2
ليه اللي جايلك اجنبي
عارفه عليه تطبطبي
وتركبي الوش الخشب
وعلي اللي منك تقلبي
ده أفضل وصف لبلدنا رغم إن وقت الفيلم مكنش الموضوع ده بالذات بالدرجة دي