مرحبا بك في منتدى الشرق الأوسط للعلوم العسكرية

انضم إلينا الآن للوصول إلى جميع ميزاتنا. بمجرد التسجيل وتسجيل الدخول ، ستتمكن من إنشاء مواضيع ونشر الردود على المواضيع الحالية وإعطاء سمعة لزملائك الأعضاء والحصول على برنامج المراسلة الخاص بك وغير ذلك الكثير. إنها أيضًا سريعة ومجانية تمامًا ، فماذا تنتظر؟
  • يمنع منعا باتا توجيه أي إهانات أو تعدي شخصي على أي عضوية أو رأي خاص بعضو أو دين وإلا سيتعرض للمخالفة وللحظر ... كل رأي يطرح في المنتدى هو رأى خاص بصاحبه ولا يمثل التوجه العام للمنتدى او رأي الإدارة أو القائمين علي المنتدى. هذا المنتدي يتبع أحكام القانون المصري......
الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.

Youssef

عضو مميز
المستوي
3
الرتب
3
Country flag

Parallel Politics

عضو معروف
Country flag
من فضلك, تسجيل الدخول أو تسجيل لعرض المحتوى !
استاذ باز انا ملاحظ ان حضرتك متابع الموضوع ده بشده ممكن اسال ليه. ده مش نقد مني اللي حضرتك لا سمح الله ولكن انا عايز اسال لو حضرتك عندك تجارب شخصيه سيئة كان من دورها تحفيزك على النشر في هذا الموضوع بشكل متواصل. انا ما نزلتش مصر من 2016 وكان فعلا في سوريين كتير ( انا من المنصورة) وبرده كنت رحت دمياط في اخر زياره ليا ولكن الاماكن اللي شفت السوريين فيها كانوا بيعملوا في مطاعم كتفا الى كتف مع مصريين.
اعتقد ان كافه المشاركين في هذا الموضوع يتفقوا ( وانا منهم) على ان اعداد الوافدين في مصر ليست مبرره وتمثل ضغط كبير على الموارد الوطنية في وقت مصر في غنى عن ذلك. ولكن الامر كله هو كيفيه حل هذه المشكلة واذا كانت الدولة على قدر كافي من الوعي لخطورة هذا الملف على الامن الاقتصادي والاجتماعي المصري وما هي الاجراءات التي يتم اتخاذها تجاه هذا الملف.

الباز أفندي

أحلى من الشرف مفيش
المستوي
3
الرتب
3
السويس بجوار منزل الريس حنفي شيخ الصيادين
Country flag
تحياتي لحضرتك
عندي سؤال حضرتك اتغربت صح؟
هل في غربتك اتعاملت احسن من ابن البلد اللي انت فيها ؟ اظن الإجابة لأ بالتأكيد

انا اللي بيدفعني لمتابعة الموضوع دا نابع من حاجتين :
أولهم اني عارف وفاهم الجنسيات اللي بتكلم عنها خصوصا السوداني والسوري وممكن حضرتك تدخل جروباتهم في وسائل التواصل الاجتماعي خصوصاً فيسبوك ووقتها هتكره اليوم اللي دخلوا فيه مصر
لك ان تتخيل ان في مرة من المرات اتقالي بصراحة من شخص سوداني انه يتمنى ان القاهرة إسرائيل تضربها بقنابل نووية تقضي على كام مليون

ثانيهم اني أؤمن بالقومية المصرية وبشدة ومتطرف في حب بلدي وأظن دا لا يعيبني

انا مش فاشي لكن في نفس الوقت ضد أن البلد تتفتح على المشاع لأناس عاله كارهين حاقدين ناكرين للجميل ومهما عملت مش هيتغيروا خصوصا في ظل الظروف الحالية اللي بنعاني فيها من جميع النواحي
انا شايف ان اكبر خطأ تم في آخر ١٢ سنة هو إدخال مجتمعات وشعوب مختلفة عننا فكريا وثقافياً ومشبعه بالكره والاستعلاء والاستحقاق

الباز أفندي

أحلى من الشرف مفيش
المستوي
3
الرتب
3
السويس بجوار منزل الريس حنفي شيخ الصيادين
Country flag
انزل حضرتك دلوقتي مش بيشغلوا مصريين في مصر خوفا من انهم يتعلموا طرق طبخهم
حاول تدخل على جروب زي جروب الجالية السورية في مصر عائلة الجالية
ممنوع تعمل اي تعليق الا بعد الادمن مايوافق
عارف ليه علشان خايفين من ان أعضاء الجروب يكتبوا ما في صدورهم من كره وتعالي واستحقار للمصريين وقتها المصريين هيشوفوا وشهم الحقيقي مش وش النفاق اللي بيصدروه ليه في الشارع
وان كانوا مؤخرا بقوا يبلطجوا عادي ومش بينافقوا وبيشتمونا في بلدنا دون مواربه وبيمارسوا طائفيتهم ووساختهم وتطرفهم البارعين فيه في تفتيت النسيج الاجتماعي المصري بدعوى انهم احق بمصر كونهم مسلمين من المصريين المسيحيين مثلا وللعلم انا مسلم
انا بكلمك من الموبايل ولو كنت قدام الكمبيوتر كنت وريتك بلاوي بما يؤكد كلامي اللي قولته واللي احتفظت بيه من فترة
بخصوص السودانيين فهم اشد كرها من السوريين ولو دخلت جروباتهم هتكره اليوم اللي اتولدت فيه من كم سفالتهم وسواد قلوبهم على مصر
اتمنى اكون جاوبتك وتكون تفهمت انا ليه مقهور منهم وبحاول على قدر استطاعتي اني اوعي الناس بخطرهم الاجتماعي والاقتصادي على البلد

Parallel Politics

عضو معروف
Country flag
بصراحه ردك منطقي جدا واحييك عليه. ايوه انا عايش في امريكا من 2010 وقضيت اكتر من نص عمري فيها. كان في كميه تنمر غير طبيعية اول ما جيت علشان ما كنتش بعرف اتكلم اللغة وكثير من الوقت بقدم نفسي باسم امريكي لحد اما اعرف اللي قدامي ده موقفه ايه او هيعاملني ازاي وبعد كده بطلب منه يناديني باسمي الحقيقي.
طبعا حبك للبلد وخوفك عليها شيء لا يعيبك.
والدي عايش في امريكا بقى له 25 سنه واول حاجه قالها لي اما جيت للبلد دي عن العرب اني ابعد عنهم لانهم ان لم يضروني لن ينفعوني وبصراحه هو كان عنده حق. تعاملت مع عرب هنا ولو سالت اي عربي انهي جنسيه هي الاحقر في المعامله هيقول لك الفلسطيني وده انا شفته بنفسي. اما بالنسبه للسوريين اللي هنا فهم بيحبوا يقعدوا او يتعاملوا مع بعض اولا ومع المصريين ثانيا ولكن كل الناس الناجحه منهم هم بعاد كل البعد عن الجنسيات التانيه وحتى يتجنبوا المعامله مع السوريين اللي بيختلطوا بشكل مكثف مع الجاليات زي الجاليه الفلسطينيه بالاخص.

Parallel Politics

عضو معروف
Country flag
بصراحه الشيء اللي مزعلني في الموضوع ده كله ان زياده اعداد الوافدين او اللاجئين بالاضافه الى معدلات الانجاب المرتفعه سواء المصريه او الغير مصريه بيقلل من مصداقيه الحكومه وبيساهم في بناء فكر مغلوط وافساح المجال للعالم المتخلفه اللي عماله تتكلم عن الاقتصاد. حاجات كتيره جدا اتعملت واتبنت ونهضه حقيقيه بيتم صناعتها وناس بتقلل من اهميه وجدوى هذه الانجازات. ناس كتيره جدا بتسال هو انا استفدت ايه والحقيقه ان هم استفادوا وكان استفادتهم هيشعروا بها اكثر ان لم يكن هناك عشوائيه وتفاقم في ملف اللاجئين. بالرغم من ذلك فلكن انا عندي قدر كبير من الثقه في الرئيس واجهزه الدوله الامنيه واتمنى ان نرى اجراءات عاجله واكثر صرامه في هذا الملف.

عبد الله

عضو مميز
المستوي
1
الرتب
1
Country flag

s e t

عضو مميز
المستوي
10
الرتب
10
رغم كرهى للامارات لكن معجب بسياستهم وتفكيرهم حقيقى (دوله)

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.

الذين يشاهدون الموضوع الآن

أعلى أسفل