• يمنع منعا باتا توجيه أي إهانات أو تعدي شخصي على أي عضوية أو رأي خاص بعضو أو دين وإلا سيتعرض للمخالفة وللحظر ... كل رأي يطرح في المنتدى هو رأى خاص بصاحبه ولا يمثل التوجه العام للمنتدى او رأي الإدارة أو القائمين علي المنتدى. هذا المنتدي يتبع أحكام القانون المصري......

دعوة للنقاش هل قطع الخليج النفط عن مصر؟ وهل يسحب ودائعه؟ وما دور ايران؟

دعوة للنقاش

amr mohamed

عضو نشط
سيدنا اسماعيل جد العرب والنبي عربي قرشي دي مش معلومة جديدة والله دي معلومة معروفة من قرون يعني المفروض تبقي درستها حتي

طيب الاعراب غير العرب تصدق بقي "
الأعراب هم سكان البوادي والبراري، ويطلق عليهم أيضاً أهل البادية، الذين يتتبعون مساقط الغيث ومنابت الكلإ، بخلاف أهل الحضر في القرى والأمصار وقد أطلق العرب قديماً على أهل البادية ألقاب كثيرة، منها: أهل الوبر، والرحل، والأعراب وهو لقب للبدو الذين جاوروا حواضر العرب وتنقلوا بديارهم وتحدثوا بلسانهم.
"

قال: هم بنو مقرّن، من مزينة = قال: حدثني حجاج قال، قال ابن جريج قوله: الأَعْرَابُ أَشَدُّ كُفْرًا وَنِفَاقًا ، ثم استثنى فقال: (ومن الأعراب من يؤمن بالله واليوم الآخر)، الآية. قال أبو جعفر: قال الله: (ألا إنها قُرْبة لهم)، يقول تعالى ذكره: ألا إنّ صلوات الرسول قربة لهم من الله.

AHMED LABEB

عضو مميز
الله قال عن العرب الاعراب اشد كفرا ونفاقا لن اترك كلام الله واستمع لهذا الكلام والنبى ليس اعرابى بدوى بل مستعرب هاشمى عدنانى من نسل اسماعيل وابراهيم اصولهم عراقيه مصريه من خارج جزيره البدو

والرسول كان بينتقد البدو الهمج برضه وده اكبر دليل انهم منافقين وعرق نجس وحقير حتى ان الله اختار مستعرب لرسالته لان البدو الاعراب الهمج ليسوا اهلا لرسالته لانهم منافقين وهمج

AHMED LABEB

عضو مميز
سيدنا اسماعيل جد المستعربين العرب وليس جد للبدو الهمج الاعراب الاشد كفرا ونفاقا يا جاهل صحح معلوماتك وهو ده الى بقوله ان الاعراب هم البدو وهم اغلب اهل الجزيره البدويه الان اما العرب فهم المستعربين وجدهم اسماعيل وابراهيم ذوى الاصول العراقيه المصريه ومنهم النبى عليه الصلاه والسلام تعليقك يثبت كلامى ولا ينفيه

amr mohamed

عضو نشط
الاعراب غير العرب والنبي عربي يعني انت لو في ابتدائي المفروض تفهم الفرق والله وبعدين مين قال ان حتي الاعراب عرق نجس وحقير اتقي الله واحترم خلقة يرحمك الله حتي الاعراب ربنا ميز انهم مش كلهم اشد كفرا ونفاقا بس انت مش حافظ قران ولا قريته حتي تقريبا

amr mohamed

عضو نشط
اسمهم عرب مش مستعربين انت لية عاوز تاخد مكانه مش مكانتك ربنا اختار العرب واختار منهم قريش واختار منهم بني هاشم ومنهم الرسول هاتقولي اصل جدة ابراهيم عراقي مين قال؟ فين الدليل طيب السيدة هاجر مصرية النبي قالهم لهم ذمة ورحما يعني في بنا وبنهم نسهم لكن مقلش انا منهم

AHMED LABEB

عضو مميز
هذا ما اقوله ان الاعراب هم البدو الهمج وان العرب هم المستعربين واصولهم ليست بدويه بل من العراق ومصر لانهم احفاد اسماعيل وابراهيم جدود المستعربين العرب وليس الاعراب البدو يا جاهل انت الى مش حافظ القرأن ولا فاهمه ولا فاهم التاريخ يا جاهل

AHMED LABEB

عضو مميز
بل العرب هم المستعربين ربنا اختار العرب المستعربين ذوى الاصول العراقيه المصريه لرسالته وليس البدو الهمج الاعراب الاشد كفرا ونفاقا وهم اغلب اهل الجزيره الان وهم المقصودين بهجومنا

amr mohamed

عضو نشط
ماشي كلامك صحيح بس حتي المستعربين هما عرب وبغض النظر عن التقسيمة دي سواء العرب العاربة او المستعربة هما في النهاية الاتنين عرب وماينفعش اني اهين اي عرق او شعب ربنا خلقة والا ابقي متخلف عمال اشتم في خلق الله ما يمكن في ناس من الاعراب افضل منك عند ربنا ذلك فضل الله يؤتيه من يشاء وفي كل الاحوال فحتي الكلام دة يثبت كلامي من البداية بننا عرب ومستعربين وفي نسب بنا وبينهم من قديم الازل فلية اهين اهلي وابقي انسان متخلف وعنصري وبغيض زي ناس كتير هنا للاسف

Youssef

عضو مميز
المستوي
3
الرتب
3
كده الدين باكمله بيناقد نفسه و كلام عنصري و انت كده بتناقد نفسك. ميفرقش عن كلام اليهود بانهم شعب الله المختار

Shokry

ولقلبي أنتِ بعد الدين دين
طاقم الإدارة
المستوي
11
الرتب
11
معلش مين الشخص كاتب الكلام دا؟

Shokry

طاقم الإدارة
المستوي
11
الرتب
11
سبحان الله..اصطفى رجلا ابن احد اعظم حضاراتين في العالم ليهدي اشد الشعوب جهلا

amr mohamed

عضو نشط
وربنا قال كنتم خير امة اخرجت للناس طبعا ربنا بيفضل اقوام علي اقوام ودة مش عنصرية

Shokry

طاقم الإدارة
المستوي
11
الرتب
11
كفاية كلام عن الدين والعنصرية ونركز بقى في سياق الموضوع بعد اذنكم

Shokry

طاقم الإدارة
المستوي
11
الرتب
11
@amr mohamed
ايه رأي حضرتك في احتمال وقف الخليج امدادات النفط عن مصر في ظل التقارب مع ايران؟

خصوصا ان فيه كلام عن دعم ايران لمصر بناقلات نفط

amr mohamed

عضو نشط
وانت عشمان فيهم لية ! مش دول اعراب واشد كفرا ونفاقا حد يقبل بترول من كفار بردوا دة حتي يبقي بترول حرام

JOKer 88

متديش للكلب قيمه عشان هيصيح
الحلول
1
المستوي
10
الرتب
10
الموقع الالكتروني
twitter.com
ايوا هو ده الي انا عايزه منك 🤣
احنا بنتعامل مع اليهود غي الغاز لازم ننفع الكفار بردو

Shokry

طاقم الإدارة
المستوي
11
الرتب
11
هو احنا هنتوضى بيه؟

amr mohamed

عضو نشط
هاقولك حاجة انا ممكن اقبل مساعدة من اخويا لية علشان اخويا هايقف معايا النهاردة هاقف معاه بكرة انما عدوي لا علشان ميباقش له عليا فضل او منة فتجبرني اني ماذيهوش انما ابقي باذية ومدله ايدي دي خسة ونقص رجولة وشهامة وشغل تقية وشيعة وانا ماحبوش بصراحة اذا كنت شايفهم اعداء مالكش دعوة بيهم هما احرار في فلوسهم شايفهم اخوة تتكلم من باب الاخوة والعتاب انما انا عاوز منهم بس مش عاوزهم دي مفهمهاش بصراحة

Shokry

طاقم الإدارة
المستوي
11
الرتب
11
حضرتك الكلام مش على بترول مجاني لكن تكرار سيناريو ٢٠١٦

amr mohamed

عضو نشط
حضرتك الكلام مش على بترول مجاني لكن تكرار سيناريو ٢٠١٦
بص انا الوم دولتي لو دة اتكرر الومهم هما لية حد بيعاديك ما تتصرف انت دة طبقا لنظريتكم يعني هل انا منتظر من عدو مساعدة ابقي خايب

الذين يشاهدون الموضوع الآن