مرحبا بك في منتدى الشرق الأوسط للعلوم العسكرية

انضم إلينا الآن للوصول إلى جميع ميزاتنا. بمجرد التسجيل وتسجيل الدخول ، ستتمكن من إنشاء مواضيع ونشر الردود على المواضيع الحالية وإعطاء سمعة لزملائك الأعضاء والحصول على برنامج المراسلة الخاص بك وغير ذلك الكثير. إنها أيضًا سريعة ومجانية تمامًا ، فماذا تنتظر؟
  • يمنع منعا باتا توجيه أي إهانات أو تعدي شخصي على أي عضوية أو رأي خاص بعضو أو دين وإلا سيتعرض للمخالفة وللحظر ... كل رأي يطرح في المنتدى هو رأى خاص بصاحبه ولا يمثل التوجه العام للمنتدى او رأي الإدارة أو القائمين علي المنتدى. هذا المنتدي يتبع أحكام القانون المصري......

هام يعنى ايه قومية مصرية؟

هام

Elite Killer

عضو معروف
من فضلك, تسجيل الدخول أو تسجيل لعرض المحتوى !
أنا مجرد إنسان و لكن أمثالك هم من يقسمون البشر على هواهم و يقتلون البعض على هويته اللغوية أو العرقية أو اللونية أو الجنسية أو الجغرافية و ربما الدينية
أنت لست الذى يحدد ما هو الصواب و ما هو الخطأ .... الله فقط هو من يحدد الصواب و الخطأ و سيحاسبنا كلنا على ذلك
عن جابر بن عبد الله -رضي الله عنه- قال: قال رسول الله -صلى الله عليه وسلم-: (يا أيها الناسُ! إنَّ ربَّكم واحدٌ، وإن أباكم واحدٌ، ألا لا فضلَ لعربيٍّ على عجميٍّ، ولا لعجميٍّ على عربيٍّ، ولا لأحمرَ على أسودَ، ولا لأسودَ على أحمرَ إلا بالتقوى إنَّ أكرمَكم عند اللهِ أتقاكُم، ألا هل بلَّغتُ؟ قالوا: بلى يا رسولَ اللهِ قال: فيُبَلِّغُ الشاهدُ الغائبَ)

tayga

عضو مميز
المستوي
3
الرتب
3
Country flag

غلط الاخوان هما اللى بيميزوا نفسهم عن بقية البشر بدليل ان جماعتك اسمها الاخوان المسلمين واى شخص منتمى الى جماعة الجماعة يسمى اخوانى
من الاخر انتم من تميزون انفسكم عن الاخرين

التعديل الأخير:

tayga

عضو مميز
المستوي
3
الرتب
3
Country flag

Mohamed Salah

عضو مميز
المستوي
1
الرتب
1
Country flag
في فرق انك تتعلم لغة وان لغة تتفرض عليك فبالتأكيد المصريين الي اسلموا كانوا اتعلموا عربي علشان يصلوا ويعرفوا الدين لكن انك تجبرهم انهم يتحدثوها ويتركوا لغتهم الام وإلي يتقطع لسانك ده الي عمله الحاكم بأمر الله

Elite Killer

عضو معروف
ده بمعيار مين ؟
عن جابر بن عبد الله -رضي الله عنه- قال: قال رسول الله -صلى الله عليه وسلم-: (يا أيها الناسُ! إنَّ ربَّكم واحدٌ، وإن أباكم واحدٌ، ألا لا فضلَ لعربيٍّ على عجميٍّ، ولا لعجميٍّ على عربيٍّ، ولا لأحمرَ على أسودَ، ولا لأسودَ على أحمرَ إلا بالتقوى إنَّ أكرمَكم عند اللهِ أتقاكُم، ألا هل بلَّغتُ؟ قالوا: بلى يا رسولَ اللهِ قال: فيُبَلِّغُ الشاهدُ الغائبَ)
إختلافك معاهم جينياً مش معناه إنك أفضل منهم أو إنهم أفضل منك و بالتالى إختلافك معاهم جينياً لا يمكن أن يبنى عليه أى شئ
مجرد إختلاف زى الطويل و القصير و الأبيض و الأسود و الرجل و المرأة ... لكن لو خليت الإختلاف ده يبنى عليه أشياء تمييزية يبقى كده إنتا بتدور على أى تفوق مش قادر تحققه بعلمك أو بعملك الخالص فبتلجأ للمعايير اللى ملناش يد فيها و مينفعش نستخدمها للتفريق بين البشر

Elite Killer

عضو معروف
أولا كويس إنك مش ملحد ، ثانياً كويس إنك مش إخوان
ثالثاً أنا قلت سابقاً إن الناس بيقسموا بعض على أساسات كتيرة منها اللغة و الدين و اللون والجنس و الجنسية و الجغرافية و القبلية
إحنا دورنا إننا نبحث عن أرض مشتركة للبشر بدل الخلاف بسبب الإختلاف لأن الإختلاف لن يزول بل سيظل موجوداً و دورنا أن نوحد العالم على أفضل المعايير للحفاظ على أمننا بشكل خاص و أمن العالم بشكل عام

Mohamed Salah

عضو مميز
المستوي
1
الرتب
1
Country flag
الحديث الي حضرتك ذاكره ده ان مفيش فرق في الحساب عند ربنا بين البشر انما ربنا عامل البشر شعوب وقبائل ففي قوله تعالى : (
من فضلك, تسجيل الدخول أو تسجيل لعرض المحتوي!
)
شعوبا وقبائل لتعارفوا اي اننا مش شعب واحد في عرب في قبط في امازيغ في ساميين في مزراحيم وغيرهم وغيرهم

Elite Killer

عضو معروف
إذا كان اللى بيتكلم مجنون فاللى بيستمع عاقل
الكلام محدش يقدر يمنعه يا حبيبى مش هيقدر يوقف على كل واحد حارس علشان يتأكد إنه بيتكلم عربى أو لأ
و لو قدر يعمل كده إفتراضاً مش هيقدر يسجن كل الناس - اللغة زى النفس محدش هيقدر يمنعك تتنفس - حاول تراجع مصادرك
- ثانياً إحنا مش فى باب مناقشة أو تصحيح أخطاء الماضى بإفتراض إن ده حصل
- لأنك لو عايزنى اتكلم قبطى دلوقتى فأنت بتقع فى نفس خطأ الحاكم بأمر الله و هتفرض علينا اللغة القبطية
- إعقل الكلام قبل ما تقوله و إن شاء الله لسانى مش هيتقطع و هفضل ألسوع به

tayga

عضو مميز
المستوي
3
الرتب
3
Country flag

الارضية المشتركة هى المصلحة المشتركة ولا يعنى بالضرورة التخلى عن الهوية

اما بالنسبة لتوحيد العالم فهذا مطلق لن يحدث وان حدث سيكون لة عواقب وخيمة لان ( اتباع المطلقات سيؤدى الى الافعال المتطرفة والتى ستؤدى بدورها الى ردود افعال متطرفة )

التعديل الأخير:

Elite Killer

عضو معروف
أيوه لتعارفوا مش لتتكبروا على بعض و تعاملوا بعض بدونية على أساس القومية أو اللون او الجنس أو العرق
التعارف معناه أنا عايز أعرف هما الناس دول مختلفين عنى فى إيه و أبدأ أخد منهم الحلو و أسيب الوحش و أتشارك معهم كل جميل
لكن ربنا لم يتحدث عن أن نكون قوميين .... حاش لله

Elite Killer

عضو معروف
زى النازية كده لما كانت بتؤمن بتفوق العرق الآرى و بالضبط كما يؤمن البعض بتفوق قوميته على بقية القوميات .... عايزين نبعد عن كل ما يسبب التطرف الأعمى

Mohamed Salah

عضو مميز
المستوي
1
الرتب
1
Country flag
لأ يقدر يمنعها وسهل جدا هو مش هيوقف جنب كل واحد حارس بس يعرف يخلي في كل سوق وفي كل جامع وفي اي مكان لتجمع الناس واحد ولو سمع واحد بيتكلم يعرف ينفذ الحكم والناس هتخاف بعد كدة تتكلم قبطي وهيجبرهم يتكلموا عربي
هو انا قولتلك اتكلم قبطي ؟؟؟؟ انا عايزها تنضاف في المراحل الدراسية كلغة زي الانجليزية والفرنسية ذي ما الجزائر والمغرب عملوا وهيدرسوا اللغة الامازيغية

Mohamed Salah

عضو مميز
المستوي
1
الرتب
1
Country flag
والله انا حاسس اني بكلم نفسي يا استاذنا هو احنا عاملنا حد بدونية علشان لونه او عرقة او جنسه ؟؟؟؟؟ احنا رافضين موضوع اللاجئين لدواعي امنية واقتصادية وملوش علاقة بالقومية غير في بعض الاحيان ذي حزب البعث السوري مثلا الي بيعتبر سيناء جزء من سوريا الكبري ويجب تحريرها
وبالنسبة للحديث هيعامل البشر كده لكن ربنا خلقنا مختلفين خلق الابيض والاسود وخلق الاف اللغات وخلق الشعوب مختلفة لكن كلنا هنتحاسب زي بعض

Elite Killer

عضو معروف
نفسى حد يعلمنى الألمانى بالعافية
ما تكلم لنا حد من حبايبك بتوع الحاكم بأمر الله
إيه لازمة اللغة القبطية فى حياتنا .... هو أنا هتعلم لغة ليه ؟
أكيد مثلاً علشان بستخدمها فى حياتى اليومية فى شرا و بيع أو أمور سياسية مع الدول الأخرى
- عايز فايدة حقيقية تخلينى ممكن اتكلم اللغة القبطية غير موضوع أنها لغتنا القديمة .... طب ما نتكلم هيروغليفى أحسن لأنها أقدم من القبطية
بس برده هنتكلمها مع مين .... مع مين ؟ .... مع مين ؟

Elite Killer

عضو معروف
النت دلوقت موفر كل حاجة
اللى عايز يتعلم قبطى يدور على أى كورس براحته و يتعلمها على أقل من مهله
لكن إنك تفرضها عليا فى المدارس و المراحل الدراسية ..... إيه اللى يفرقك عن الحاكم بأمر الله ؟ هو لغاها بالعافية على كلامك و إنتا بتفرضها بالعافية

Mohamed Salah

عضو مميز
المستوي
1
الرتب
1
Country flag
اهوووو علشان يحصل زي ما السودانيين عملوا واعتصموا في 2005 وفضلوا علي ما اتذكر 3 شهور منظمة الاجئين والشرطة المصرية تتفاوض معاهم ورفضوا فض الاعتصام وفي الاخر الشرطة ادخلت وحصلت مجزرة مع انهم كانوا 3000 معتصم بس تخيل دلوقتي هيحصل إيه لو قررت ترحل الاجئين غصب عنهم دلوقتي مش بعيد يحرقوا مصر من شمالها لجنوبها

التعديل الأخير:

Mohamed Salah

عضو مميز
المستوي
1
الرتب
1
Country flag
ولسه عايز تقنعني ان حضرتك تعرف في التاريخ وعايز تجادل يعني حضرتك متعرفش ان الهيروغليفية نظام كتابة وليست لغة ذي ما بتقول الخط العثماني والخط الكوفي في مصر القديمة كانت الكتابة او الخط الهيروغليفي والهيراطيقي والديموطيقي
خلاص هبقي اصحيلك الحاكم بأمر الله الألماني وهخلية يقولك لو اتكلمت عربي هقطع لسانك وانت ابقي اتكلم بقي
يعني لما تتعلم اللغة المصرية وتتعلم الكتابة المصرية القديمة مش هتفيدك مش هتخليك تعرف تقرأ إلي علي المعابد والتماثيل وتعرف العالم بيها وممكن تشتغل بيها مرشد سياحي

Mohamed Salah

عضو مميز
المستوي
1
الرتب
1
Country flag
شوف سبحان الله كان فوق بينكر ان الحاكم بأمر الله فرض اللغة العربية ودلوقتي يقولي تفرض عليا اللغة القبطية لية ؟؟؟؟ طب الدولة فارضة عليا فيزياء وكيمياء واحياء وانجليزي وفرنسي لية ؟؟؟؟؟ اللغة القبطية هتيجي مرحلة وهتنفرض اجباري واوعدك انها قربت قوي وابقي سمعنا اعتراضك مع ان محدش هيقطع لسانك لان الحاكم بأمر الله مات

التعديل الأخير:

الذين يشاهدون الموضوع الآن

أعلى أسفل