مرحبا بك في منتدى الشرق الأوسط للعلوم العسكرية

انضم إلينا الآن للوصول إلى جميع ميزاتنا. بمجرد التسجيل وتسجيل الدخول ، ستتمكن من إنشاء مواضيع ونشر الردود على المواضيع الحالية وإعطاء سمعة لزملائك الأعضاء والحصول على برنامج المراسلة الخاص بك وغير ذلك الكثير. إنها أيضًا سريعة ومجانية تمامًا ، فماذا تنتظر؟
  • يمنع منعا باتا توجيه أي إهانات أو تعدي شخصي على أي عضوية أو رأي خاص بعضو أو دين وإلا سيتعرض للمخالفة وللحظر ... كل رأي يطرح في المنتدى هو رأى خاص بصاحبه ولا يمثل التوجه العام للمنتدى او رأي الإدارة أو القائمين علي المنتدى. هذا المنتدي يتبع أحكام القانون المصري......

دعوة للنقاش •• اضطهاد العرب للمصريين: كيف عامل العرب المصريين طوال فترة حكمهم لمصر؟••

دعوة للنقاش

Nile Crocodiles

طاقم الإدارة
المستوي
5
الرتب
5
Country flag
من فضلك, تسجيل الدخول أو تسجيل لعرض المحتوى !
الحل في القومية المصرية..........

يجب ان ننشأ اجيال متربية على القومية المصرية والاعتزاز بتاريخ المصري ويجب ان ننرسخ في عقول ابنائنا تاريختا المصري القديم وان نعتز به كما نعتز بتاريخنا الاسلامي لان هذا ليس بعيب ولا حرام

للاسف هناك اجيال كاملة تم تهيئة عقولها على كره التاريخ المصري القديم وعدم الاعتزاز به وتم ترسيخ مفهوم القومية العربية ونحن بالاساس لنا تاريخ كبير ولنا قوميتنا الخاصة التي يجب ان نعيد ترسيخ مفهومها في عقول ابنائنا والاهم ان تقوم الدولة بهذا الدور والحقيقة العاصمة الادارية الجديدة مبانيها ترسخ فكر القومية المصرية واتمنى ان يطلق عليها اسم من اسامي حضارتنا الفرعونية العريقة
تحياتي لك

Youssef

عضو مميز
المستوي
3
الرتب
3
Country flag
خلاص ارمي كتب التاريخ بتاعت المدارس في النار لان دي كتب شبطانية و ياخربيت عصر الجاهلية و البهلاونية و عايزيني احفظ شعر ملهوش معنى ليه. الحتة الوحيدة العدلة هي حرب اكتوبر و العدوان الثلاثي و حرب الاستنزاف. اكتر ٥٠٠٠ سنة حضارة بتتلم فكام صفحة

الرحال

عضو معروف
Country flag
بكل احترام
حضرتك محتاج تراجع تاريخ بلدنا مصر القديم كويس اوي لو كانت اصولك مصرية وهتتأكد ان تاريخنا بيحتاج آلاف الصفحات علشان تقدر تسجل جزء منه مش كام صفحة
حضرتك متنساش ان جامعات أوروبا بتدرس علم اسمه علم المصريات
والحمد لله مكنش في تاريخنا كمصريين فترة زمنية اسمها الجاهلية
وتقبل تحياتي

الرحال

عضو معروف
Country flag
إني اكون مسلم مش معناه ابدا الانسلاخ من تاريخي وحضارتي الضاربة بجذورها في التاريخ وانسب نفسي لحضارة اخري وليدة
ممكن اكون مسلم واكون منتسب لحضارتي عادي جدا
اللبس ده بيحصل بسبب بعض الشيوخ ذوي الميول الوهابية لابعاد المصريين عن الاعتزاز باصولهم القديمة والانتساب لحضارة البدو وبالتالي نكون تابعين لهم حضاريا

الرحال

عضو معروف
Country flag

اخواننا اللي مش مقتنعين بالانتماء لحضارتهم المصرية ممكن ياخدوا جولة علي فيديوهات الاستاذ احمد عدلي
حقيقي فيديوهاته واقعية وعلمية جدا

Nile Crocodiles

طاقم الإدارة
المستوي
5
الرتب
5
Country flag
معلش يا استاذي انت اختزلت تاريخ مصر في اخر 70 سنة فقط!!!!!!!!!!!

دولة وشعب ضارب بجذوره في الارض منذ اقدم حضارة عرفها الانسان وقبل حضارة الصين عايز تختزل هذا التاريخ في حروبنا مع اسرائيل فقط

مصر وشعب مصر له تاريخ عريق حرام ان يتم اختزاله في جزئية بسيطة من هذا الزمن الذي نعيشه.........

لذلك يا استاذي انا مازالت على رايي ان القومية المصرية بما تعنيه من معنى وقيمة يجب ان تعود الى مدارسنا ومناهجنا حتى سعلم النشأ الصغير تاريخه العريق والذي لا يمتلكه غيرنا في هذا العالم

طيب بمناسبة كتب التاريخ انا باعتبر نفسي من الجيل الذي تربى على شعارات القومية العربية او بمعنى ادق ولدت ونشأت ووجدت الكل بيتكلم عن العروبة والاخوة وهذا الكلام الكبير..............................لكن انا مصري هل درست في كتب التاريخ المدرسية اصل كلمة مصر اتت من اين ولماذا انا مصري وما هو اصلي!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!يارت تجاوب على هذه الاسئلة بهدوء وانت هتعرف ماذا اقصد
تحياتي لك استاذي

Nile Crocodiles

طاقم الإدارة
المستوي
5
الرتب
5
Country flag
بالظبط كدا الله ينور عليك يا استاذي

القومية المصرية عمرها ما تعارضت مع اي دين.........انا الحمد لله مصري سواء بقى مسلم او مسيحي فهذه ديانتك وانت حر فيها لكن ان تشعر بان تاريخك ليس مهم وان القومية هي محاربة للدين هذا ليس بصحيح على الاطلاق
تحياتي لك

JOKer 88

اذا نبح خلفك 100كلب فاعلم انك ذئب(العوده)
الحلول
1
المستوي
10
الرتب
10
الموقع الالكتروني
twitter.com

Youssef

عضو مميز
المستوي
3
الرتب
3
Country flag

Youssef

عضو مميز
المستوي
3
الرتب
3
Country flag
عيب عليكو @رحال @Nile Crocodiles فاكرني بقول على تاريخ مصر فكام صفحة قولتها غلط بس
بيعلمنا عصر الجاهلية بتاع الخليج قبل الاسلام. و بيصور صورة وردية جدا لاحتلال العرب لمصر احنا لو عايزين القومية المصرية تسود البلد يبقى اول حاجة نعملها نغير المناهج المدرسية ده كان قصدي

JOKer 88

الحلول
1
المستوي
10
الرتب
10
الموقع الالكتروني
twitter.com
ده اكيد تغير المناهج والفكر ومسح الذقون بتوع الفتوي الي هما اساس الخراب وتغير اسم الجمهوريه وتتشال العربيه من الاساس حاجات كتير جدا لازم تتغير
وزارات السياحه والاثار يبقي ليها شغل اكبر من كده ده غير طبعا ملف السياحه ده عايز موضوع لوحده

Nile Crocodiles

طاقم الإدارة
المستوي
5
الرتب
5
Country flag
@Youssef
انا اسف جدا يا استاذي اني فهمت تعليقك بصورة خاطئة.........وانا موافق على رايك في ضرورة البداية بتغيير منهاجنا حتى نستطيع ان ننشأ اجيال تعلم جيدا حقيقة تاريخ بلدهم العظيمة
تقبل اعتذاري لك 🌹🌹

التعديل الأخير:

JOKer 88

الحلول
1
المستوي
10
الرتب
10
الموقع الالكتروني
twitter.com
هيفضلو حراميه طول العمر مش هينسو تبدا شغلتهم القديمه ياريت الي هنده تويتر يخش يقرا بجد كلام يترد عليه

Youssef

عضو مميز
المستوي
3
الرتب
3
Country flag
انا مش عارف ايه المزعلك بس انا عارف ايه المفرحني. الراجل بينسب افعال مصر لصالحها كأنوا عمل مشترك و باقي الثريد بيشرح مصر عملت ايه لمصلحتها لكن السعودية ولا الهوا. لو على التعليقات دي نوعية الناس بتاعت المملكة العظمى او اخواني. كل دولة بترجع لمكانها الطبيعي تدريجيا و البيحصل دلوقتي هو تهيأة شعوب الخليج لتقبل الموضوع

JOKer 88

الحلول
1
المستوي
10
الرتب
10
الموقع الالكتروني
twitter.com
كله كذب سرقه انجازاتك في حاجه انت صاحب الفضل لوحدك فيها وتشبط دوله زي دي كانها شغاله معاك
يعني حاجه زي جنوح السفينه الاعلام السعودي كان اوسخ من اليهود في ايامها

Youssef

عضو مميز
المستوي
3
الرتب
3
Country flag
اي حد عنده عقل هيعرف ان الافعال دي اساسا بتحجم الخليج و ضوره الهزلي في المنطقة مش ايرلن بس انت لو كان ذكر اي فعل سعودي كنت هزعل و هقول انت صح بس معملوش حاجة. ده ضور اي اعلام في الدنيا الضغط على الصديق قبل العدو و الخ @مرمبتاح شرح ازاي الالة الاعلامية الغربية بتضغط المغرب عشان الملك هناك ينصاع للغرب، بس هما بيحاولوا على مين الدولة التحت هجوم غربي مستمر و متهزتش ( ما عدا وعي البعض هنا في مصر في الضياع اخدنا كام ضربة برضو). كمان سنتين لخمس سنين تكون القاهرة الاخبارية تاخد مقعد جمهوري هتبدأ ضرب تحت الحزام. ولو على السرقة مش جديد حصل قبل كده و هيحصل تاني طول ما هما ملهمش اي ضور

مرمبتاح

عضو مميز
المستوي
5
الرتب
5
مبسوط ان الناس بدأت تنتبه لخطوره المناهج التعليميه وانها بدايه وأساس التغيير.. اغلبنا كان مشغول بالأهداف الوهميه اللي عاملها لينا الدقون لشغلنا واستنفاز طاقتنا في حجات زي شيخ او قسيس قال ..
الأساس منهج التعليم ونمط الفكر .. غيرهم ساعتها كل كلام الدجالين دول مناخوان وسلفيين مش هيركب مع المصري ليه لان عقله اللي كانوا مأهلينه لقبول افكارهم اتغير فافكارهم متبقتش راكبه معاه وهنا اي العقل هو ميدان المعركه الرءيسي اللي هو نقطه ضعفهم و
اللي هو جذر الشجره الرءيسي لو قطعته انهد كلةفروع ابليس من دقون وسلفيين ومتعصبيين ارثوزوكس راكبيين علي عقل المصري ومبهدلينه من ايام التلاتينات لحد يومنا هذا
بس ده مش هيتغير اي مناهج التعليم العروبيه الاخوانجيه لانه هيؤدي برده لاحساس المصري بذاته وهويته وهيرفع راسه وهيعتز بنفسه وده مش حلو لبتوع ٥٢
اللي مسخ عقل المصري بالدقون وافكارهم والتعليم الاخوانجيه جاي علي هواهم عشان يتمسخ المصري ويتحول لزمبي ولما يتكسر المصري يعرفوا يحكموه ويألفوا براحتهم دون مايعرف يغلطهم او يقول ايهم لا

اس البلاء في مناهج التعليم المصري الاخوانيه والعروبيه والباقي تفاصيل

التعديل الأخير:

الذين يشاهدون الموضوع الآن

أعلى أسفل