مرحبا بك في منتدى الشرق الأوسط للعلوم العسكرية

انضم إلينا الآن للوصول إلى جميع ميزاتنا. بمجرد التسجيل وتسجيل الدخول ، ستتمكن من إنشاء مواضيع ونشر الردود على المواضيع الحالية وإعطاء سمعة لزملائك الأعضاء والحصول على برنامج المراسلة الخاص بك وغير ذلك الكثير. إنها أيضًا سريعة ومجانية تمامًا ، فماذا تنتظر؟
  • يمنع منعا باتا توجيه أي إهانات أو تعدي شخصي على أي عضوية أو رأي خاص بعضو أو دين وإلا سيتعرض للمخالفة وللحظر ... كل رأي يطرح في المنتدى هو رأى خاص بصاحبه ولا يمثل التوجه العام للمنتدى او رأي الإدارة أو القائمين علي المنتدى. هذا المنتدي يتبع أحكام القانون المصري......

عاجل استقالة الحكومة المصرية

عاجل
الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.

OSORIS

جانبي الايسر قلبه الفؤاد..وبلادي لي قلبي اليمين
طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
Country flag
من فضلك, تسجيل الدخول أو تسجيل لعرض المحتوى !
للاسف اوقات الازمات استاذ احمد بتضيع فيه مبادىء المنطق والانصاف و يغلب عليه الهوى والمصلحة و النظرة السفيهة الضيقة ... وبالطبع يكثر ذلك عند الجانب الذي يدعي المعارضة بالطبع

OSORIS

جانبي الايسر قلبه الفؤاد..وبلادي لي قلبي اليمين
طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
Country flag

Ahmed Hassan

عضو مميز
المستوي
1
الرتب
1
Country flag
ما عادش فيه أمل من الأصل للأسف ، عارف احنا مشكلتنا إيه ؟ مشكلتنا الأساسية إننا بلد اللامنطق فى كل شىء نعمل مشروع تطوير للكهرباء واكبر محطات فى العالم وبقروض بالمليارات ونظيط ونقول مشاريع ربط مع الدول المجاورة وفجأة تلاقى أننا قدام وهم ونوصل لمرحلة إن يكون فيه جداول لمواعيد قطع الكهرباء على مستوى الجمهورية ، نرسم حدود ونكتشف آبار غاز ونعقد اتفاقيات علشان نبقا إحنا الهب بتاع الغاز فى المنطقة ونعمل منتدى غاز شرق المتوسط ونقول احنا جيبنا جووووول فى موضوع الغاز وفجأة تكتشف إن فيه أزمة فى الغاز ، نعمل اكبر مشروع استزراع سمكى على مستوى العالم ونظيط ونهيص وخلاص وصلنا مرحلة الاكتفاء الذاتى وفجأة ارتفاع أسعار الأسماك لمستويات قياسية غير مسبوقة وبالتبعية مشروع التسمين واللحوم ، نعمل اكبر مشروع للزراعات المحمية برده فى العالم ونتكلم عن افضل انواع الخضروات والفواكه وفجأة ارتفاع أسعار الخضروات والفواكه لارقام جنونية وأغلب الفواكه فى الأسواق مهرمنه بأنواع تسبب اخطر الأمراض ، تخيل دولة تنتج ارز اكتر من احتياجها بفارق كبير ويحدث عندها أزمة فى الارز ...... وهكذا إلخ إلخ عشرات ومئات الأمثلة لا ترى فيها غير الفشل الذى يعقبه فشل ، نحن بلد اللامنطق

Youssef

عضو مميز
المستوي
3
الرتب
3
Country flag
انت عارف
كان في حد بيقولي نفس الكلام ده بالظبط في موضوع جزر تيران و صنافير و تدخل الجيش في الاقتصاد و ادارة الحكومة و موضوع قروض مولدات الكهربا ده بالذات كل ده في 2021. انا كذبته في كل حاجة لمجرد كان عندي ثقة عمياء في السيسي بس طلع كل القاله بيحصل دلوقتي. انا عارف انه بيتفرج على المنتدى ده لكن مش بيشارك كان اسمه Sami-1 في المنتدى الباكستاني. انا كنت غبي بجد. هل ده فساد بجد ولا سوء ادارة جبارة

التعديل الأخير:

IBRAHIM_EGYPT

عضو مميز
المستوي
1
الرتب
1
Country flag
نقطة التحول بصراحة بالنسبالي لا كهربا ولا غاز ولا اى حاجه من دي
انا شغال في مشروع تطوير طريق وادى النطرون العلمين
لقيت مهندسيين مساحه سوريين هناك
وفي عماله سودانية في مزارع زيتون خلف الطريق في مدقات اكاد اجزم ان الحكومه متعرفش عنهم شييء
والنوبارية مليانه سودانيين حاليا
ولما كنت راجع علي اسكندرية غيرت الطريق بدل الصحراوي دخلت علي طريق ترعة النصر وقري البنجر وقريه واحد وقري ال15وانت رايح علي برج العرب حرفيا مبدوريين سودانيين

ان شاء الله لما الشرطة تحاول تلم وتمسك البلد ده لو حصل يعنى تبقي تجري وراهم في المدقات ومزارع الزيتون وتاخد دلايل من العرباويه هناك

النت بيتكلم علي فيصل واسوان وبقية البلد بقت خلايا سرطانية

حاااجه تحبط اى بني ادم

Youssef

عضو مميز
المستوي
3
الرتب
3
Country flag

Youssef

عضو مميز
المستوي
3
الرتب
3
Country flag
ده غير يعني بدأ التمهيد للعمل للوافدين في المستشفيات و يتفتحلهم تصاريح عمل كدكاترة انا اول المتضررين منهم
احنا عندنا فائض دكاترة لدرجة زحمة سوق العمل فالناجح يشغل دماغه و يسافر برا ياخد مرتب يستحقه على تعبه و مرتبة تليق بيه. طب نحل مشكلة ال brain drain دي ازاي؟
نرفع مرتبات؟ عيد هيكلة النظام الطبي؟
لأ احنا هنشغل وافدين عشان نعوض السافره
ما ابدع الحكومة في الاستسهال

Youssef

عضو مميز
المستوي
3
الرتب
3
Country flag

Aymanop1522

عضو مميز
المستوي
4
الرتب
4
Country flag

AHMED LABEB

عضو مميز
المستوي
1
الرتب
1
Country flag
انا وانتوا والايام بيننا القطع 3 ساعات مش النهارده بس لا دا هايحصل فى الايام الجايه من هنا ورايح وهاتزيد ل 4 ساعات لو ما اخدوش قرار واضح وصريح برفع الدعم كامل عن الكهرباء والسولار والبنزين والغاز او على الاقل يدخلوا شركات قطاع خاص او يبيعوا بعض المحطات للقطاع الخاص وهو يستورد الغاز والسولار ويبيع من غير دعم للى عايز وانا اول واحد هيتعاقد معاهم

مدام انت جبان ومرتعش وخايف من غضب الشعب الى هايغضب اكتر من قطع الكهرباء من رفع الدعم يبقى تيح ليا كمواطن جاهز ادفع سعر الخدمه الحر انى اتعاقد مع القطاع الخاص ومنى له لاما تجيبلى الكهرباء مدعومه ما هو مش معقول لا بترحم ولا بتخلى رحمه ربنا تنزل

انا مليش ذنب ان الكهرباء تقطع 3 و4 ساعات فى عز الحر لانك مرتعش وجبان وخايف من غضب الناس الى شايط اصلا من قطع الكهرباء

وانا شخصيا لو من محافظ البنك المركزى مش هدى وزاره الكهرباء ولا البترول دولار واحد الا اما يرفعوا الدعم والا بنهدر مليارات فى الهواء

ولو الرئيس شخصيا كلمنى وطلب قسما بالله استقالتى هاتبقى فى مكتبه بكره الصبح كفايه قرف بقى

لا يصح الا الصحيح اى حلول تانيه هانرجع نعوم بعد 4 سنين والخدمات كلها هاتنهار تانى ونعيد العجله من الاول والايام بيننا

Mohamed Gamal

وفدًا لمصـرنا الدنيا فلا نضـعُ الاوطـانَ إلا أولًا
المستوي
6
الرتب
6
Country flag

صاعق-1

عضو مميز
كان في كاتب انجليزي قرأت ليه حاجه في 2019/2018 عن مصر و قال في ختام المقاله ان التاريخ بيكرر نفسه و ان الراجل الكبير حاليا هيمشي زي مبارك .
طبعا ساعتها قولت عليه هجاص

Mohamed Gamal

وفدًا لمصـرنا الدنيا فلا نضـعُ الاوطـانَ إلا أولًا
المستوي
6
الرتب
6
Country flag
طيب يا شباب عشان ننهي الجدل في الموضوع ده ونرجع لأصله اللي هو استقالة الحكومة

كان فيه فرصة ذهبية لتغيير الحكومة بالكامل بدءًا من رئيس الوزراء نفسه بعد الفشل الذريع اللي شهدناه في ملفات عديدة أدت لسوء الاوضاع داخليًا في مجالات عديدة تمس المواطن مباشرة بل والآمن القومي المصري نفسه

فخامة الرئيس لم يستغل الفرصة بكل أسف وأصر على اعادة الثقة في الدكتور مدبولي مجددًا واللي بدوره هيعيد الثقة في بعض الوزراء كذلك

وبناءًا عليه أي فشل قادم يتحمله فخامة الرئيس شخصيًا وحده لأن اي تبرير بفشل رئيس الوزراء او الوزراء أنفسهم اصبح غير مُجدي في ظل تمسك الرئيس بهم بعد كل ماحدث خلال الفترة الماضية

وأتمنى من الأخوة الاعضاء مؤيدين ومعارضين عدم التلاسن والتركيز على الموضوع نفسه وهو الوزارة الجديدة ومتابعة التسريبات فيما يخص المرشحين للحقب الوزارية المختلفة والتوقعات لعدد الوزارات التي من الممكن ان يتم التعديل عليها والوزراء المستمرين ايضًا

وفيه تساؤل حقيقي تتوقعوا تسيير الاعمال يستمر لنهاية حرب غزة ولا ممكن يحصل التعديلات الوزارية خلال اشتعال الجبهة الشرقية ؟

Myth

عضو معروف
Country flag
ممكن حد يوضحلي النقطه دي ؟
دلوقتي انت بنيت اكبر ٣ محطات فالعالم لتوليد الكهرباء و كلهم شغالين بالغاز الطبيعي و فنفس الوقت عملت اتفاقيات تصدير لاوروبا وفنفس الوقت برضه وصلت الغاز الطبيعي للمنازل او استكملته
هل الدولة المصرية معندهاش دراسة جدوى او تخطيط علشان تعرف الغاز الطبيعي ده هيكفي ولا لاء ؟
طيب ليه معملناش محطة فحم مثلا ؟ هل الفحم مش متوافر في مصر او اغلي من الغاز الطبيعي لو هتستورده ؟
ازاي تكون بتوفر مليار دولار سنويا من قطع الكهرباء و فنفس الوقت بتصرف مليار دولار شهريا علي ٩ مليون لاجئ ؟
لما تقترض وتعمل محطات غاز بالارقام و كمان تقف عن العمل علشان مفيش غاز!! .. ده اسمه فساد رسمي وتدمير لموارد الدولة و تهريج وادارة دول الموز ارقي من كده

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.

الذين يشاهدون الموضوع الآن

أعلى أسفل