مرحبا بك في منتدى الشرق الأوسط للعلوم العسكرية

انضم إلينا الآن للوصول إلى جميع ميزاتنا. بمجرد التسجيل وتسجيل الدخول ، ستتمكن من إنشاء مواضيع ونشر الردود على المواضيع الحالية وإعطاء سمعة لزملائك الأعضاء والحصول على برنامج المراسلة الخاص بك وغير ذلك الكثير. إنها أيضًا سريعة ومجانية تمامًا ، فماذا تنتظر؟
  • يمنع منعا باتا توجيه أي إهانات أو تعدي شخصي على أي عضوية أو رأي خاص بعضو أو دين وإلا سيتعرض للمخالفة وللحظر ... كل رأي يطرح في المنتدى هو رأى خاص بصاحبه ولا يمثل التوجه العام للمنتدى او رأي الإدارة أو القائمين علي المنتدى. هذا المنتدي يتبع أحكام القانون المصري......

اغراق الطراد الروسي (موسكو )

مرمبتاح

عضو مميز
المستوي
5
الرتب
5
من فضلك, تسجيل الدخول أو تسجيل لعرض المحتوى !
اوروبا أقصي ما تعول عليه هو ازمه اقتصاديه تجعب المواطن الروسي يتملل وخساءر عسكريه تحرج الجيش الروسي تؤدي الي تملل قادته فيتم عزل بوتين او تنحيته علي المدي المتوسط بثوره ملونه
واعمدتها تملل الجيش والمواطن سويا
اكتر من كده لا يطمحون في استخدام اي وسيله لايقاف بوتين

مرمبتاح

عضو مميز
المستوي
5
الرتب
5
اول ماتسمع صوت... في اي ازمه از زيارتهم لاي مكان.. تعرف ان فيه خراب في هذه المنطقه حط حرب طاءفيه عرقيه قوميه..
راح زارهم من كم يوم ومافيش يومين والازمه تصاعدت
والمفاوضات فشلت
شيطان في صوره دوله

مرمبتاح

عضو مميز
المستوي
5
الرتب
5
تبرير نفسي مش من مصلحتنا ولا مصلحه العالم انهيار الروس او حصار الصين ..
الغرب ساعتها هيتوحش اكتر زي ايام التسعينات والالفيات
واحنا الضحايا في الأغلب

JOKer 88

متديش للكلب قيمه عشان هيصيح
الحلول
1
المستوي
10
الرتب
10
الموقع الالكتروني
twitter.com
لذلك فكره الاستهداف مستبعده لان بالفعل كان في منطقه عمليات اما روايه انفجار في مخزن الذخيره اقرب الي الواقع لكن ليس لوحدها لان هذه الحجره مؤمنه بشكل كبير ودرع اكبر من الطراد كله وايضا انا ارجح من لغم او عمليه مشاه بحريه لتلغيمه اسفل حجره الذخيره

برومثيوس

قبطان ومستني سفينة
المستوي
2
الرتب
2
Country flag
سيبنا من الحجج الضعيفة اللي بنستخدمها لتبرير مواقفنا الغير منطقية دي ياستاذ صانع
الروس مدخلوش الحرب علشان الحرية والعدالة بلابلابلا فالحقيقة هجومهم علي اوكرنيا بيتعارض مع حق اصيل من حقوق الاستقلال وهو حق الامم في تقرير مصيرها
يعني حقها في الانضمامء لاي تحالفات او احزاب
بما يخدم مصالح شعبها
وفي سؤال هنا عايز الناس تجوبني علية
اية الافضل لاوكرانيا اقتصاديا مثلا علي سبيل المثال انضممها للاتحاد الأوروبي ولا البقاء كدوله فقيرة عايشة في ظل الاتحاد الروسي
يعني لما نقارنها باخوتها الصغار من دول البلطيق ليتوانيا حصلت علي استقلالها بعد انهيار الاتحاد السوفيتي وفي اول ايامها كدولة وليده شعبها حرفيا كان بيأكل من الزباله
بص عليها دلوقتي كواحدة من افضل دول العالم في مستويات المعيشة مين فالدنيا له حق انه يقول للاوكرانيين انهم ممنوع عليهم تجربة مماثلة . السبب الحقيقي وراء الحرب هو محاولة روسية اخيرة لاستعادة محيطها اللي خسرتة بسبب فشلها في انها تكون نموذج ناجح جذاب للجمهوريات السوفيتية السابقة
وحاجة تانية ان وجود دوله سلافية غنية وقوية هو تهديد في حد ذاتة للاتحاد الروسي الحالي اصل الشعوب بتغير من بعضها والشعب الروسي اصلا شايف جيرانة الاوروبيين وحتي
الجمهوريات السوفيتية عايشين في مستوي حياه ميحلمش به المواطن الروسي العادي
وعندهم ديموقراطية وحقوق انسان ودا برضو في حد ذاتة تهديد حقيقي للنظام الروسي الحاكم مابالك بقي لم يشوفو اوكرنيا اللي هي اصلا اخواتهم من الاب والام بقت دولة افضل منهم علي كل المستويات اكيد هيكون عندهم رغبة لتكرار نفس التجربة .يراجل دا احنا عملنا ثورة في ٢٠١١ علشان اشمعنا تونس
الحوار دا ممكن تقيسه زي ماهو كدا في حاله تايون والصين وان اختلفت التبريرات
وبعدين مين قالك ان امريكا ملهاش هيمنة تامه علي العالم من بعد سقوط الاتحاد السوفيتي ويمكن من قبل كدا كمان .امريكا واتباعها مش مستنين اوكرنيا علشان يسيطرو علي القرار الدولي
انا حاولت اشرح وجهه النظر من منظور اوكرانيا لاني ملاحظ غياب تام لحاجة مماثله فالمنتدي هنا .وطبعا الروس لهم وجهه نظر محترمة وانا نفسي باميل للتعاطف معاها وهو انهم دوله قوية ولها هيبة ولازم تحصل علي الاحترام الغربي بالذوق او بالبلطجة ودا حق من حقوقهم بس زي مقولت قبل كدا برضو متبقاش بلطجي وفاشل

OSORIS

جانبي الايسر قلبه الفؤاد..وبلادي لي قلبي اليمين
طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
Country flag
او ان عمليات التشويش الالكتروني سواء من قبل الناتو مثلا اللي تمت على مستشعرات الطراد كانت قوية جدا لدرجة مكنت الصاروخ من استهداف مخزن الذخيرة و تفجير الطراد

برومثيوس

قبطان ومستني سفينة
المستوي
2
الرتب
2
Country flag

OSORIS

طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
Country flag

OSORIS

طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
Country flag
الحسابات الروسية على تويتر في حالة صدمة . .... والكل مغطي الضربات العنيفة الان على كييف

hazem

In a mad world, only the mad are sane
طاقم الإدارة
المستوي
6
الرتب
6
Country flag
هو بجد في ناس مش مقتنعة أن في فشل روسي مرعب في الحرب دي؟

أحنا بنتكلم عن جيش فعلا لو لا يملك السلاح النووي كان زمان أرضه بتضرب كل يوم من أوكرانيا لوحدها

طبعا هو حقق نجاحات بس ده طبيعي أحنا بنتكلم عن قوة عسكرية المفروض جبارة بس الخسائر كبيرة جدا ومحبطة جدا

في الأخر لو أتضرب بصاروخ أو لغم أو حتي خطا داخلي في ده كله فشل مرعب لأننا مش بنتكلم عن مركب صيد لا سمح الله دي أقوي قطعة بحرية عندهم لما تغرق كده يبقي نقول أيه

أتمني الروس يفرملوا شوية ويهدوا اللعب لأنهم فشخوا العالم كله علي الفاضي ولازم يطوروا نفسهم بالأسلحة الجديدة علشان كده مفيش فايدة الصراحة

برومثيوس

قبطان ومستني سفينة
المستوي
2
الرتب
2
Country flag
فات المعاد ياباشا
التوقف يعني هزيمة
التوقف يعني 500% نمو اوكراني سنوي
التوقف يعني اف 15 ستريك ايجل وابرامز وبوكسر وستريكر
وباتريوت ومش بعيد ثاد وسي وولف

hazem

In a mad world, only the mad are sane
طاقم الإدارة
المستوي
6
الرتب
6
Country flag
تصعيد أكبر بأستخدام النووي كفيل بوقف الحرب ووقف الهبل ده

أوروبا وأمريكا مش هيتهتوا غير كده لازم نووي تكتيكي أو قنابل فراغية أي حاجة مدمرة تحصل وبعدها يقعدوا علي الترابزة بجد ويخلصوا الهبل ده

OSORIS

طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
Country flag
هو هيوقف الحرب بعد ما يبلع الدونباس والساحل .... الساحل معدش غير اوديسا ومعركة الدونباس حشدها اكتمل و هتنطلق خلال ايام

الضربة المروعة دي هي تهديد غربي شديد اللهجه للروس وخصوصا ان زيلينيسكي كان عمال يصوت للغرب بان الروس هيكتسحوا الدونباس وابتلاع الدونباس معناه انتهاء المعركة ... توقف الروس في المرحلة دي هيبقى خطا استراتيجي فادح يهدد سلامة اومن الدولة الروسية مش النظام الحاكم فقط

قلت قبل كده الروس هيخلصوا الحرب دي لصالحهم لكن هيخرجوا منها متعورين جامد

صانع

طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
Country flag
اعذرنى انى اختلف معاك ولا يجب أن تضع نفسك فى مكان الأوكران ولا يجب أن تشرح مزايا الحياة الرغده والديمقراطية العظيمة إذا كانوا انضموا للاتحاد الأوروبي او الناتو اعكس المثال العظيم ده شوف اللى بيحصل مع إثيوبيا واعتبر أنها جاره لنا وما تفعله الان ماذا برأيك أترى أنه من الطبيعي أن اتركها تتحالف مع إسرائيل وتركيا وتقوى وتكون قوة مؤثرة وانا فى هذه الحال مثل روسيا تماماً.

هل من الطبيعي اتركها تنمو وتقوى واسمح لها بأن يكون لها نفوذ يؤثر عليا فى المستقبل ولا اضربها بشكل يمنعها من اكتساب قوة ونفوذ مع الوقت وارجعها للخلف الف سنه.

وطبعا هيكون الرد اثيوبيا ليست جار وليست كما هى اوكرانيا ووضعها مختلف لكن هل تتخيل لو حدث ما نخشاه جميعاً وهو اكتمال السد بحجمه المطلوب وحجز المياة والتعامل بدون اتفاق هل ستترك الوضع كما هو وتسكت وينتهى الموضوع بتقوية نفوذ اثيوبيا على حسابك.

وضع اخر هل كنت ستقول نفس الكلام لو حدث وليبيا أصبحت تحت الوصاية التركية وكانت حرب بينك وبين تركيا والمجموعات الإرهابية والجزء الغربي من ليبيا ماذا كنت ستقول هل سيكون لهم الحق فى أن يتعاونوا مع تركيا وهم احرار ولا سيكون تهديد للأمن القومي المصري وطبعا هيكون الرد ليبيا ليست اوكرانيا ولن تكون بوضع اوكرانيا بعد التحالف مع تركيا فهى لن تصبح واحة الديمقراطية والحرية.

روسيا تحافظ من وجهة نظرها على أمنها القومى وأوكرانيا دولة تدافع عن حقها لتكون افضل من وجهة نظرها أما من وجهة نظر الشرق الأوسط هذ الحرب هى تكسير لواقع كان موجود بالفعل بعد تفكك الاتحاد السوفيتي وأصبح العالم يدور فى فلك امريكا العظمى القوة التى لا يقف أمامها اى احد فى العالم وتفعل ما تريد وقت ما تريد كمثال تونس وتجربة الخريف العربى هناك واستخدام خونه من الدول العربية وبعض المغيبين وبعض الجهله وبعض الممولين وبعض الشرفاء الذين كانوا يتوقعوا أن حالهم سيصبح افضل.

أما فكرة أن أمريكا طول الوقت هى المهيمنة ده صحيح ولكن لو روسيا انتصرت أو بشكل أكبر واعم لو الشرق انتصر ضد الغرب سيكون الوضع مختلف وسيكون امريكا ليست القضب الأوحد وسيتغر العالم ولن تكون امريكا مهيمنه ولكن سيكون مجموعة من الاقطاب تكون ضد بعضها لعمل اتزان وكلامى لان نحن سيكون لنا حال مختلف والعالم العربى أيضاً والمشهد العام يقول ذلك وسيصبح هناك تحالفات جديدة ومصالح أيضا جديده.

ليس من مصلحة العالم العربى تحديدا أن تخسر روسيا حتى لو انتهت اوكرانيا من الكون الشعوب العربية بسبب الآله العسكرية الأمريكية مع أطماع وأخطأ من بعض حكام العرب أنهت دول كاملة وشعوب ماتت بدون اى سبب لمجرد قوة امريكا العظمى التى لا يقف أمامها أحد

أما ما وصفته حضرتك على الشأن الخاص لدولة اوكرانيا وما هى تريده وما هو لمصلحتها أو لمصلحة شعبها هذا لا يعنينا بالاطلاق حضرتك مصرى عربى مسلم أو مسيحي وطنك وحدود امنك هو الأهم

التعديل الأخير:

ARX160

عضو معروف
Country flag

برومثيوس

قبطان ومستني سفينة
المستوي
2
الرتب
2
Country flag
اثيوبيا قدامك لادخلت في احلاف ولا منظمات
ياربت ترجعها ٢٠٠٠ سنة مش ١٠٠٠ بس
والله انا منطقي بسيط وهو اللي يقدر علي حاجة يعملها واحد له الحق انة يحفظ مصالحة والتاني له الحق انة يحفظ الأول في تلاجه الموتي
انا عايز افهم انت لية واخد الموضوع قفش
ياراجل هقول تاني تتحرق دي علي دي
الشرق الاوسط كدا كدا هيفضل يأخد علي دماغه في كلا الحالتين . وبلاش نسقط حورات بعيدة عننا علي واقعنا ونتعصب ونأخد صف ودعنا نستمتع ولو مره بكون الصراع مش في
منطقتنا التعيسة واحنا مش ملزمين باظهار دعمنا لاحد الاطراف
Jimmy Fallon Whatever GIF by The Tonight Show Starring Jimmy Fallon

EGY_RAFALE

عضو معروف
Country flag
ونبى الله يرضى عليك احنا فى رمضان مش ناقصة ومتحيز ايه وعلى مين أنظمة السلاح الروسى فى اخر 10 سنين كلها خيبة فى خيبة فى خيبة بحريا وجويا وأرضيا واى اعمى ماشى فى الطريق عارف كدا
مش انت دائما بتأكد أن الميج بتاعتنا جاية بافيونكس غربى ليه يا شبح مع انك مجبتش مصدر اساسا

ما مدى اعتماد جيش مصر على الروس نسبة صغيرة فى بحر
للاسف انا عرفت سبب تمسك مبارك بآلاف 16 بالرغم انها من اقل اف 16 فى المنطقة والعالم تقنيا لكن واقعيا تشكيله ذخائر ها للقصف اكثر فاعليه من ترسانة الروس ومقاتلاتهم حتى فى 2022 ودى حقيقة الذخائر الذكيه أو المواجهه لم نراها من اساسه الاعتماد كله على الكروز
عدم وجود بود توجيه ذخائر فى 2022 والعوم بالمقاتله لارتفاعات منخفضة وكارثية

ناهيك عن عجز المدرعات الروسية بشكل كامل عن التأثير على الأرض فى غياب كامل للمرافقة الجوية
حتى مع احدث ناقلات الجند زى التايفون

الجيش المصرى أخذ دروس ببلاش فى اخر 10 سنين ببلاش عن مدى قوة السلاح الروسى وأنه عمره ما هيكون راس الحربة ابدا بسبب عجزه فى عده نقاط النقاط دى تعتبر من أساسيات اى سلاح غربى حتى لو منقوص

موسكوفا دا بيوازى حامله طائرات للى ميعرفش على الورق أو حسب تصنيف القوة العسكرية معاه اس 300 أو 400 ومعاه قوة صواريخ تعمل بلاوى ومع ذلك اوكرانيا اللى تسليحها اقل من حزب الله غرفته
السيناريو الاوكرانى لو بتنفيذ أمريكى كان اوكرانيا اتمسحت بالصواريخ لعدة أيام لكن سبحان الله لا هجوم نافع ولا برى شافع ولا بحرى

الذين يشاهدون الموضوع الآن

أعلى أسفل