مرحبا بك في منتدى الشرق الأوسط للعلوم العسكرية

انضم إلينا الآن للوصول إلى جميع ميزاتنا. بمجرد التسجيل وتسجيل الدخول ، ستتمكن من إنشاء مواضيع ونشر الردود على المواضيع الحالية وإعطاء سمعة لزملائك الأعضاء والحصول على برنامج المراسلة الخاص بك وغير ذلك الكثير. إنها أيضًا سريعة ومجانية تمامًا ، فماذا تنتظر؟
  • يمنع منعا باتا توجيه أي إهانات أو تعدي شخصي على أي عضوية أو رأي خاص بعضو أو دين وإلا سيتعرض للمخالفة وللحظر ... كل رأي يطرح في المنتدى هو رأى خاص بصاحبه ولا يمثل التوجه العام للمنتدى او رأي الإدارة أو القائمين علي المنتدى. هذا المنتدي يتبع أحكام القانون المصري......

الامارات تقتني 80 مقاتله رافال فرنسيه

Nile Crocodiles

طاقم الإدارة
المستوي
5
الرتب
5
Country flag
من فضلك, تسجيل الدخول أو تسجيل لعرض المحتوى !
عندك حق فعلا
وايضا افضل سعر مالي كان للصفقة المصرية وهذا مميز ايضا

فعلا المصريين افضل ناس في التفاوض استاذنا @House كان بيتكلم عن ان صفقة الاسكالب مصر اخذتها بنصف الثمن بسبب تاخر العقد لمدة عام بسبب تصنيع الفرنسيين للشريحة التي اعترض عليها الامريكان........احنا في مصر بنعرف نستغل الفرص جيدا
وكنت اتمنى بصراحة استغلال الغاء الاستراليين لصفقتهم مع فرنسا وناخذ جزء من كعكة استراليا لكن الحمد لله

ايضا هل احد لديه معلومة هل ستصنع الامارات بعض قطع الغيار او بعض الذخائر تزامننا مع هذه الصفقة الضخمة
تحياتي

JOKer 88

اذا نبح خلفك 100كلب فاعلم انك ذئب(العوده)
الحلول
1
المستوي
10
الرتب
10
الموقع الالكتروني
twitter.com

Nile Crocodiles

طاقم الإدارة
المستوي
5
الرتب
5
Country flag

JOKer 88

الحلول
1
المستوي
10
الرتب
10
الموقع الالكتروني
twitter.com
الصفقه كانت ٥٠ صاروخ تم استلام ٢٥ صاروخ من المخزون الفرنسي بالفعل وحين تعطل الاسكالب وتم التفاهم حوله تم أخذ باقي الدفعه بعدد٢٥مجاني والتعاقد في نفس السنه علي دفعه اخري من ٥٠ الي ١٠٠ صاروخ
من فضلك, تسجيل الدخول أو تسجيل لعرض المحتوي!

JOKer 88

الحلول
1
المستوي
10
الرتب
10
الموقع الالكتروني
twitter.com
أمس وانا علي المنتدي الفرنسي كان فيه رد خلاني أوقع كوب الشاي من الضحك صراحه تعليق في الجون
واحد بيتكلم عن زياده خطوط الانتاج رد وقال فالنستفيد من خطوط انتاج التايفون بدل حاله النوم التي هي فيها وتبقي مقاول من الباطن 😂

hazem

In a mad world, only the mad are sane
طاقم الإدارة
المستوي
5
الرتب
5
Country flag

JOKer 88

الحلول
1
المستوي
10
الرتب
10
الموقع الالكتروني
twitter.com
احنا مش زعلانين والله بقيه الصفقه الهنديه والقطرية واليونانية هتبدا السنه القادمه والربع الاول من سنه٢٠٢٣ وبعدها علي طول بدايه تصنيع الصفقات المصريه والامارات بس هو ده الخلاصه علي الخطوط الجديده بالتطورات
وللعلم تفعيل عقد المصري لتطوير f3r اتوقع خلاص والتطوير لا يحتاج عمليه كبيره لإنجازه وبودات تاليوس بدأ تصنيع أيضا من تاليس والكلام ده متاكد منه جدا خلي الناس تنقهر أكثر ده ولسه احنا بنسخن بس

Xمارشال

Najim Al Zafir
Country flag

JOKer 88

الحلول
1
المستوي
10
الرتب
10
الموقع الالكتروني
twitter.com
بس انا عايز أوضح لحضرتك حاجه دي عالم غير مهنيه
وانا اعلم جيدا ما حدث بالمعرض
الصفقه المصريه غير محدد لأن تم التوقيع
وتاجل دخول حيز التنفيذ الا بعد نجاح اختبارات التطوير f4
لذلك أنا ليا مصدر يؤكد الأمر وكذلك انفراجه مع أمريكا
الf16 تطوير لبلوك ٥٢ مع البرتغال والحمد الله ذكرت ده أكثر من مره قبل ذلك بناء علي مصادر أيضا وهي ممتازه لذلك والسماح بدمج ذخائر عليها غير الطارق طبعا بس لا اعلم هل هي خاصه بايدج ام ذخائر اخري امريكيه

تطوير الm113 والابرامز أيضا

House

عضو معروف
المستوي
2
الرتب
1
Country flag

على فكرة الخبر ده مفهوم غلط .. هو مبني على اساس خبر لاتريبيون بتعاقد مصر على ١٠٠ ميكا ng .. لكن لان الكاتب سياسي من بتوع حموم الانسان فميعرفش الفرق بين السكالب والميكا .. هدفه فقط مهاجمة الحكومة الايطالية لوقف التعاون مع مصر

لكن بما ان السكالب اصبح خارج السيطرة الامريكية بالتالي من المؤكد اننا تعاقدنا او هنتعاقد على مزيد منه خصوصا بعد صفقة الرافال الاضافية

More than a hundred Anglo-Franco-Italian missiles for the new war units of dictator Abdel Fattah al-Sisi. According to the online newspaper La Tribune , the Egyptian government has chosen the European consortium MBDA (75% owned by the holding companies Airbus and BAE Systems and the remaining 25% by Leonardo-Finmeccanica), for the supply of surface missile systems. air intended to arm the four recently purchased Meko A200 class frigates

JOKer 88

الحلول
1
المستوي
10
الرتب
10
الموقع الالكتروني
twitter.com
فيه مصادر اخري غير ده واظن الاخوه شافوه قبل ذلك
كما يوجد شركه لصناعه رقائق التوجيه فرنسيه تم الاستحواذ عليها من MBDA اسمها شركه دولفين وهي من تقوم الآن بتصنيع الرقائق التوجيه للصاروخ لذلك تم طلب صفقه اضافيه سنه ٢٠١٩

Xمارشال

Najim Al Zafir
Country flag
السلام عليكم
هنقول كلام سهل سواء الرقائق أمريكي ولا فرنسي ... الثابت والأكيد إني عندي طيارات رافال اتعرضت وعليها ال SCALP EG ومش ماكيتات ... معايا السكالب SCALP EG
SCALP_Egypt.jpg Egypt-army-reveals-possessing-SCALP-stealth-missiles.jpg

يطلعوا قد إيه سكالب ... مش قصتي ... هو موجود والقوات الجوية وهيئة التسليح عارفه مستهدف قد إيه منه

النقطة الثانية
أنا من كام سنة مكانش معايا غير AIM-7 Sparrow في حين إن المنطقة حوالينا فيها R-77 و AIM-120 وطبيعي يزودوا عدد ويشتروا أحدث منه
طيب أنا معايا Rafale بكتيرها معيار 3R
مش مشكلة بالنسبة ليا لأني في أول مرحلة من خطة تسليح كاملة ولسه فيه مراحل تانيه وقفزتي من بلوك 40 لرافال F-3 كبيرة جدا بالنسبة لدول المفروض قفزتها الطبيعية F-35 بس مش عارفين يجيبوها وياعالم مع الوقت ممكن أجيب اللي مش عارفين يجيبوه برغم فارق السيولة المادية

JOKer 88

الحلول
1
المستوي
10
الرتب
10
الموقع الالكتروني
twitter.com
القناعه كنز لا يفنى صراحه كلامك جميل جدا ولو تحدثنا عنه هيبقي عين العقل لأن الغلط مش علينا الغلط علي كميه التسليح من اول ٢٠١٦ وحتي الان خلت الاخوه وانا منهم نتطلع الي اشياء كثيره بس فعلا لو مقارنه بخطه التحديث فنحن حتي الان في وضع ممتاز ولكن مع سباق التسليح الموجود حاليا نطمح الي اشياء كثيره .

s e t

عضو مميز
المستوي
10
الرتب
10
امتى تيجى يا عسل هيكون الثلاثى المرعب وانا مستعد بعد الحصول عليهم التوقف عن اى صفقه تانيه مش عاوز غيرهم فى سلاح الجو(عظمه )

images

المتخصصه فى الحرب الالكترونى والتجسس

s e t

عضو مميز
المستوي
10
الرتب
10

Xمارشال

Najim Al Zafir
Country flag
إن شاء الله انته زبون بيجي على حسك زباين ... بس ده كلام ممكن حقيقي بس مش ده اللي هيكون اخر تفكيرنا
دلوقتي شراكاتك بتزيد وشركة لورسن لها فرع عندك وداسو معاك وبتاخد وتدي مع تاليس و MBDA فاضل الطليان و BAE
وسيولتك المادية ووضعك الإقتصادي هيحولوك لزبون تقيل
ومن خلال المعرض بتاعنا EDEX 2021
أهم حاجه لفتت نظري إننا واخدين بالنا من الحاجات الصغيرة قوي ومتطلبات التسليح الحديث وصفقاتنا ماشية في اتجاه إن تكون More Lethal مع وجود ربط وربط وربط بين القدرات وتوفير وسائل تحكم في القوات بخط أول وتاني وتالت حتى في وسط الحرب تعرف تسيطر على وضعك
بتدور على قطع توجيه الذخائر
لا ... لا ... لا
اللهم لك الحمد على كل شيئ
لكن لو معانا كاش مستريح إحنا كنا عملنا نص العاصمة الإدارية مقرات شركات ونص مصر مصانع للشركات دي
اللهم لك الحمد على كل شيئ
يمكن بعد الغم دي كانت دفعة للتسليح ده
ويارب يتمم بخير

الذين يشاهدون الموضوع الآن

أعلى أسفل