مرحبا بك في منتدى الشرق الأوسط للعلوم العسكرية

انضم إلينا الآن للوصول إلى جميع ميزاتنا. بمجرد التسجيل وتسجيل الدخول ، ستتمكن من إنشاء مواضيع ونشر الردود على المواضيع الحالية وإعطاء سمعة لزملائك الأعضاء والحصول على برنامج المراسلة الخاص بك وغير ذلك الكثير. إنها أيضًا سريعة ومجانية تمامًا ، فماذا تنتظر؟
  • يمنع منعا باتا توجيه أي إهانات أو تعدي شخصي على أي عضوية أو رأي خاص بعضو أو دين وإلا سيتعرض للمخالفة وللحظر ... كل رأي يطرح في المنتدى هو رأى خاص بصاحبه ولا يمثل التوجه العام للمنتدى او رأي الإدارة أو القائمين علي المنتدى. هذا المنتدي يتبع أحكام القانون المصري......

تركي الحمد يهاجم مصر

هل تؤيد دخول مصر تحالف خليجي اسرائيلي موجه ضد إيران عسكريا مقابل مكاسب اقتصادية و جيوسياسية

• اوافق

الأصوات: 1 4.8%
  • لا اوافق

الأصوات: 18 85.7%
  • لا يهمني

الأصوات: 1 4.8%
  • اول مرة اشوف دولة عظمى محتاجة حد يحميها

الأصوات: 6 28.6%

• مجموع المصوتين
    21

مرمبتاح

عضو مميز
المستوي
5
الرتب
5
من فضلك, تسجيل الدخول أو تسجيل لعرض المحتوى !
ودعمهم لسد النهضه وتخريب حجات كتيره في الداخل المصري بس الأهم هو الكاش ومن اول مقال عماد اديب العميل المزدوج من مطالبه الخليج بكاش وردهم علي آل...
ب مافيش كاش والدنيا اتغيرت وطبعا وده الأهم احقاد تاريخيه من محمد علي ل عبدالناصر
هم عارفين ان قوه مصر زي قوه ايران زي قوه تركيا = انتقاص من مكانه الخايج اللي عنده بسبب فقط الفراغ اللي مسبباه ضعف الدوله المصريه

في نقطه البيروقراطية وغياب المبادره اتفق معاه ودي تجليات الحكم بالرعب والامن بيخلي الانسان خايف من انه يعمل اي شيء ولو حتي التفكير حتي لومالهوش علاقه بالسياسه والنتيجه بيصاب المجتمع بالجمود الكلي
وايضا تريبف المجتمع بثقافه اهل الريف الزراعيه القايمه علي القيل والقال والتلصص وتضييع الوقت والنظر دايما اسفل القدمين والقدريه المتطرفة دمرت مجتمع المدينه اللي بيبقي قايم نهضته علي قيم السرعه والانفتاح وترك شأن الغير والاهتمام بالذات وتطويرها مش زي فكر الريف

IOM&IOT

عضو مميز
يا فندم ما ده اللي بيحصل على المستوى الاعلامي اولها في تاتش حاصل

وكمان اهو الكاتب السعودي ده

انا مش شايف تحليل انا شايف تمني حاجة وعلى أساس ده بتحللوا ....انا مش بقول على حد كيادة نسا حاشا لله ... واعوذ بالله ان اقصد عليكم كده ولا ده هدفي اصلا اني اوصف الاعضاء كده ...يبقى انا قليل الادب حضرتك وانا مش كده الحمد لله

لكن احقاقا للحق انت مش هتوعل لو اخوك يقولك ياريت يحصل فيهم كده

وخليني اقولك بصراحة انا قصدت عضو بعينه لانه ضايقني كلامه جدا ... بس عممت عشان كنت اتمنى يرد عليا بنفسه ويقول انا

لكن كل واحد ليه اراؤه وانا طبعا بحترم اراءك جدا واسف اني ازعجتك او الأعضاء الاخرين ازعجوا مني

بعتذر منكم جميعا

s e t

عضو مميز
المستوي
10
الرتب
10

IOM&IOT

عضو مميز
أنا منسحب تماما من المشهد عشان يمكن رأيي كان مش صح او لا يتوافق مع الاعضاء

شكرا لكم ... وانتم على الرأس ولكم كل الاحترام والتقدير ...واني استفدت منكم ... سأراقب من بعيد فقط ...لأستفيد منكم جميعا ...ولن أعلق

شكرا لكم

s e t

عضو مميز
المستوي
10
الرتب
10
مش فاهم وجهة نظرك لكن تحترم فى كل الاحول ..مفيش عضو اساء ليك او دخل عنف معاك بلعكس انت طرحت فكره فى بنحاول نرد ونفهم الفكره .الا لو حابب تقول افكارك ومحدش يرد عليك ؟؟
لكن تانى هحترم رائيك

Youssef

عضو مميز
المستوي
3
الرتب
3
Country flag
متسخنوش الموضوع @احمد32 @اسماعيل عبدالله الرجل قال رأيه و خلاص بلاش تسخين ملهوش لازمة و هو ليه كل الاحترام. انا مش متوافق على موضوع انهم اخوتنا و اكيد انته نفس الكلام بس متسخنوش الموضوع

Nile Crocodiles

طاقم الإدارة
المستوي
5
الرتب
5
Country flag
وصدقني يا صديقي العزيز هتلاقي هذا الظياط وراه ايران......
الواضح ان مصر رفضت المهاترات الخاصة باشعال المنطقة عن طريق ضرب اذرع ايران في المنطقة

وانت كدا كدا سيكون لك علاقات متزنة او على الاقل في حدها الادنى وهذا كفيل بتحريك المياه الراكدة بينا وبين ايران وستكسبنا كارت مهمة للتعامل مع بعض الدول في المنطقة لكن الموضوع عبارة عن جيم شطرنج واللي هيعرف يحرك قطعه هو اللي هيكسب الجيم
تحياتي لك يا صديقي

SU35EG

عضو مميز
المستوي
2
الرتب
2
Country flag
ياعم ابلع ريقك بس 😀
انا حاشا لله إني أوصف عضو مصري بكياد نسوان أو قليل الادب وبالتالي أنا مقصودة نهائيا

انا بتكلم عنهم هم كمجتمع وسياسيين واعضاء وكتاب في المنتديات وتويتر

الغلط في كلامك من وجهة نظري إنك بتهون من الكلام أو التصرفات ودة غلط تماما الحقيقة

محدش بيتكلم من غير اذن.... زي ما كانو بيهاجموا تركيا وقطر

كان حشد مجتمعي كامل

انت بس حساس اكمنك بتشارك في الماخور كتير 🙂

Nile Crocodiles

طاقم الإدارة
المستوي
5
الرتب
5
Country flag
اراهنك اصلا يا استاذي اذا كان هو نفسه فاهم هو كاتب ايه......ده من الاخر بيرمي اي كلام علشان ينفذ المطلوب منه وخلاص ولو جيت تناقشه بعمق في اللي هو كاتبه هتلاقيه لا يفقه شئ في اي شئ
تحياتي لك

Shokry

ولقلبي أنتِ بعد الدين دين
طاقم الإدارة
المستوي
11
الرتب
11
Season 3 Nbc GIF by Law & Order

Nile Crocodiles

طاقم الإدارة
المستوي
5
الرتب
5
Country flag
فعلا واضح انه لا توجد رؤية قابلة للتحقق........الهدف الواضح ان السعودية تكون هي المتحكمة في الشرق الاوسط لكن صعب يحدث في وجود مصر قوية وطموحة

هذا الاقليم بيتنافس عليه الدول الاقليمية التقليدية مصر....تركيا....ايران ومن الواضح ان هذه الدول الثلاثة الكبار متفقين في عدم التصعيد او بمعنى ادق عدو وجود مواجهة مباشرة ما بينهم لان اي مواجهة مباشرة ستكون بمثابة حرب تكسير عظام وهذا ما يريده الطرف الاخر لكي يحقق احلامه
تحياتي لك

Nile Crocodiles

طاقم الإدارة
المستوي
5
الرتب
5
Country flag

JOKer 88

متديش للكلب قيمه عشان هيصيح
الحلول
1
المستوي
10
الرتب
10
الموقع الالكتروني
twitter.com
اكبر مستفيد للضربه ايران الوقائيه هي امريكا
الهاء عن وثائق بايدن ومايك بينس
بيع الغاز اكثر
خنق بيع الغاز والنفط للصين
بيع السلاح نفسه ودفع الجزيه ايضا

مارشال

عضو معروف
Country flag
السلام عليكم ... عضو جديد (نجم الزفير) ... بس قديم كان (مارشال)
اّسف على الغيبة لكن ظروف
هقول رأي (شخصي ومعرض للخطأ فيما بعد ... الفكر بيتغير)
دلوقتي ممكن أقول رأي محدد في الرئيس السيسي بناء على معطيات معينة بغض النظر عن باقي فكرتي
الرئيس السيسي (أنا شايفه طموح وبيخرج من وضع مزنوق في الأول لوضع إن الواقع هيبقى كده)
يعني
أنا أعتقد إن كان فيه استغلال لوضع مصر من 10 سنوات لتغيير أشياء في المنطقة وخلق واقع جديد تأمله قوى عالمية وإقليمية
من ضمن الوضع ده أعتقد كان فيه نوع من الحلم إننا نكون تابعين
ممكن في الأول ظروفي خلتني أسايس وضع كان خطير جدا
دلوقتي
زيارة للهند .. والأعجب إنه السيسي بينط بيزيارة بين أرمينيا وأذربيجان
مصر بتتحول لسياسة خارجية تفاهمية جدا .. ممكن أكون مع أي تكتل لخدمة مصالحي اللتي لا تتعارض بالمرة مع مصالح الغير
لكن مش هنمشي على سياسة كمن ليس معنا فهو علينا
ممكن أكون حليف أمريكي وصديق روسي وأخش بين أرمينيا وأذربيجان وأروح الهند وأنا جاي من الصين
عاجباني الفكرة ومستني من المغرضين والمؤدلجين صراخ عالي
على قدر ألمهم وعلى قدر طموحنا وإن شاء الله نجاحنا
مستبشر جدا جدا

مارشال

عضو معروف
Country flag

Nile Crocodiles

طاقم الإدارة
المستوي
5
الرتب
5
Country flag
ليه يا استاذي تراقب من بعيد.......شارك وقولك رايك حتى لو رايك يختلف مع بعض الاعضاء فهذا حقك ونحن بنحترمه
وعلى فكرة انا مختلف معك فرايك لكن في نفس الوقت باحترمه
شارك واختلف وتناقش معنا هذا حقك لكي نتعلم جميعا كما قلت حضرتك......والحقيقة انا لا اعلم ان كنت بتقصدني في تعليقك ام لا لكن لك كل الاحترام ولو انا هذا العضو عرفني وانا هتناقش بكل اريحية وبدون اي غضب مني
تحياتي لك

JOKer 88

متديش للكلب قيمه عشان هيصيح
الحلول
1
المستوي
10
الرتب
10
الموقع الالكتروني
twitter.com

Youssef

عضو مميز
المستوي
3
الرتب
3
Country flag
كانت مؤامرة علينا و اختيار اليوم و المقالات و ال"تسريبات" بتاعت البنتاجون اكبر دليل لكي يحكم الاخوان مصر ولكن حولناها الى نصر و نهاية للسلفية و الاسلام السياسي و ضرب اخر خيط لبريطانيا في المنطقة الامريكا كانت بتستغله و شغالين على ابادتهم في اوروبا ايضا حتى لا يرجعه مجددا.

مارشال

عضو معروف
Country flag
فيه شباب خرجوا مكانوش يعرفوا ده
عرفانا لدماء راحت بسبب ده اتحاشى عن التذكر وبقول ربنا قلب الكيد ... وكانت خير ... وقدر مقدور
اللي ربنا عمله خير ...

الذين يشاهدون الموضوع الآن

أعلى أسفل