مرحبا بك في منتدى الشرق الأوسط للعلوم العسكرية

انضم إلينا الآن للوصول إلى جميع ميزاتنا. بمجرد التسجيل وتسجيل الدخول ، ستتمكن من إنشاء مواضيع ونشر الردود على المواضيع الحالية وإعطاء سمعة لزملائك الأعضاء والحصول على برنامج المراسلة الخاص بك وغير ذلك الكثير. إنها أيضًا سريعة ومجانية تمامًا ، فماذا تنتظر؟
  • يمنع منعا باتا توجيه أي إهانات أو تعدي شخصي على أي عضوية أو رأي خاص بعضو أو دين وإلا سيتعرض للمخالفة وللحظر ... كل رأي يطرح في المنتدى هو رأى خاص بصاحبه ولا يمثل التوجه العام للمنتدى او رأي الإدارة أو القائمين علي المنتدى. هذا المنتدي يتبع أحكام القانون المصري......

تركي الحمد يهاجم مصر

هل تؤيد دخول مصر تحالف خليجي اسرائيلي موجه ضد إيران عسكريا مقابل مكاسب اقتصادية و جيوسياسية

• اوافق

الأصوات: 1 4.8%
  • لا اوافق

الأصوات: 18 85.7%
  • لا يهمني

الأصوات: 1 4.8%
  • اول مرة اشوف دولة عظمى محتاجة حد يحميها

الأصوات: 6 28.6%

• مجموع المصوتين
    21

المنتصر

عضو مميز
المستوي
1
الرتب
1
Country flag
السؤال هو لو اسرائيل ضريت ايران وايران ردت وحصل تحالف دولي ضدها
ايه اللي هيمنع روسيا انها تسلح ايران وتنتقم من الغرب في كل اللي بيعمله في اوكرانيا بل ان ممكن امريكا تخسر الحرب في اوكرانيا وتكون امريكا مجبرة على الاستسلام في اوكرانيا مقابل وقف دعم الروس لايران
طيب وحتى لو النظام الايراني اخذ ضربة ولم يسقط ما الذي سيمنع روسيا عن تعويضه بكل ما خسره وزيادة انتقاما من الغرب وهتبقى دندرة عليهم
من الاخر امريكا مش عاوزة مشاكل قبل ما تخلص من مشكلة بوتين واوكرانيا
يعني الحرب في مصلحة روسيا اللي نفطها هيغلى لان لا بديل له وتكسر العقوبات وكمان تساوم الغرب الاستسلام في اوكرانيا مقابل وقف دعم ايران

Country flag
من فضلك, تسجيل الدخول أو تسجيل لعرض المحتوى !
الإدارة السعودية ليس لديها الرؤية الحكيمة هى فكر شبابي طائش مغتر بنفسه وبمن يفكر له .
ومن يفكر له لا يدرى ماذا يفعل كى يرضيه ويرم له طريق يليق بفكر سموه.

يعنى من الآخر مثلا ...من فترة يروح سامح شكرى السعودية ويقول الكلمتين دول " احنا حريصين على التشاور وتنسيق المواقف مع المملكة " شكلها وحش صراحة ، ومن الناحية التانية وزارة الخارجية السعودية توقع بروتوكول معانا و تبعت فريق من عندهم يتدرب عندنا ..

هو عايز يبقى نمبر وان بس انت بتفاجئه كل شوية.

حتى المشاريع اللى بتتعمل فى مصر بيتعمل زيها فى السعودية وراجع التواريخ حتى مصنع مشتقات البلازما و سى ان سى بتاعة المكن وغيرها.

هو معاه الفلوس بتعمله حاجات كتير .. بس كفكر هو مش عارف يعمل جديد ، حتى زيارات السيسى وعلاقاتنا مع الدول الاخرى زى اليونان ...هيفضل ماشى وراك لحد امتى شكله بقى وحش .....احسن حل له يعين هيئة متشارين مصريين ويخلص.

Youssef

عضو مميز
المستوي
3
الرتب
3
Country flag
اظن ان عدم زيارة السعودية في موضوع مهم زي ده بيثبت ان السعودية معندهاش مفاتيح ولعة الحرب او المنطقة و الاتزار هو المعاه القرار و مصلحتنا مع الامريكان لاسباب مختلفة في تفاصيلها لكن نفسها عاما. فاضل بس اقناع اسراءيل و الضغط عليها لانها لن تستطيع فعل شئ و ستحرج نفسها بدون امريكا. ولا تستطيع التعاون مع السعوظية بدون الدول العربية لان السعودية لم تطبع في العلن

المنتصر

عضو مميز
المستوي
1
الرتب
1
Country flag
Country flag
Country flag

المنتصر

عضو مميز
المستوي
1
الرتب
1
Country flag
هو من مصلحته مصر تتعثر وتعطل وكمان عاوز يخرج الامارات من المنافسة ويخلص من ايران
بس الدنيا مش هى السعودية وبس فيه في العالم دول كتير مصالحها مش معاه وعلى راسهم امريكا

Youssef

عضو مميز
المستوي
3
الرتب
3
Country flag

s e t

عضو مميز
المستوي
10
الرتب
10
طب لو حصل كرسى فى الكلوب واسرائيل ضربت وخلعت على شان حرب مع حماس وحزب الله وامريكا الان لا حول لها ولا قوه مش عندها مخزون سلاح تدعم بيه السعوديه وعندها مواجه مع الروس والصين يعنى مش هتتحمل تدعم حد بل الاولى بالدعم هتكون اسائيل الى ارضها هتتعرض للضرب ..يبقا الخليج وحيد ماذا يحدث لو استطاعت ايران ضرب جميع مصافى النفط ؟؟ هل تظل السعةديه متسيده للشرق الاوسط ولا هتشحت دى هترجع للعصر الحجرى + لا تنسى ان هناك داعمين لايران مثل كوريا الشماليه و ايضا الروس الى اكيد هيقدمو كل شئ بسبب موقف ايران من حرب اوكرانيا ..انا عكس التوقعات السعوديه الى هتخسر لانها هتكون حرب طويلة المدى ايران هتلاقى دعم السعوديه محدش هيدعمها لان الان مفيش حد عنده امكانيا وكله عنده حربه الخاصه مصر عندها اثيوبيا واسرائيل عندها حزب الله والغرب عنده روسيا وامريكا عندها الصين هتبقا مجزره عليهم ...لكن هما اغبيه وعندهم قصر نظر مثل معركة اليمن ..شاب صغير يظن انها لعبه

المنتصر

عضو مميز
المستوي
1
الرتب
1
Country flag
انا معاك لكن تفكير السعوديين مختلف ومندفع زي حرب اليمن كان فاكرينها يومين وتخلص
كل تفكيرهم هو حرب الخليج وتحرير الكويت مخدتش وقت كتير واحتلال العراق في 2003 مخدش وقت كتير
بس ايران ليست العراق والوضع الدولي دلوقتي مختلف

IOM&IOT

عضو مميز
بصوا يا جماعة ...شوية زعل ...يطلع واحد من هنا يتكلم عن ده وده يتكلم عن ده

وبعدين مفيش حرب ... اسرائيل مش هتعمل حاجة .... السعودية مش هتعمل حاجة ... وكم شهر وهتلاقي الاثنين حبايب مع بعض مفيش حاجة ...بنفس الطريقة اللي حصلت في 2016 واحنا سمنة على عسل

بس

يا جماعة اصلا السعودية اصلا عاوزة تستضيف كأس العالم مع مصر 😂

هوا تنافس مفيش حد يقدر ينكر ده .... من ساعة ما مصر اتهزت

والسعودية و قطر و الامارات كل واحد فيهم بيعلي على التاني في الزعامة للمنطقة ... بس لغاية دلوقتي برغم الهلمة بتاعت السعودية و الامارات وقطر والاموال وكل ده

بس فعلا مفيش حد قدر يملا مركز مصر

IOM&IOT

عضو مميز
فما ترفعوا سقف العدواة لان ده غلط ... لان مش هاجي على مسلم او عربي ابدا

فده غلط

صحيح مش هنكر التنافس اللي ما بينهم بيضرنا بصورة غير مباشرة ...بس هما مش عاوزينك تقع ....هوا عاوزينك تابع ليهم

بس مصر مش عاوزة كده

ابقوا اقروا صراع الاخوة وانتوا هتعرفوا النتيجة

SU35EG

عضو مميز
المستوي
2
الرتب
2
Country flag

IOM&IOT

عضو مميز
اللي بيحصل ده صراع اخوة يا جماعة ... صراع على الزعامة من الاخر ... الزعامة العربية و الاقليمية

الصراع صحيح في أذى بين الاطراف ... لكن ما فيه قتل ابدا لانهم خايفين على بعض وكل واحد عارف كويس قيمة التاني بالنسبة ليه

فده اللي بيحصل

IOM&IOT

عضو مميز
يعني عيب اوي اشوف عضو يقول يارب يغرقوا و اللي يقول يارب يقعوا .... يعني انا مش شايف غير انه غل وبس

اعمل زي ما الريس قال .... اشتغل وبكرة لما اكبر هرد ليكم الضربة

انت ضعيف ...اه ضعيف بالنسبة ليهم ودي حقيقة اقتصاديا ضعيف ومأثر عليك جامد

نروح نشتغل احسن ,,,,ونبعد عن ده

وبعدين حتى اذا كبرنا مفيش حد هيقدر يفتح بوه قصادك وكله هيحترمك

IOM&IOT

عضو مميز
يعني انا شايف ان الموضوع

عبارة عن ان اخويا زعلان مني فبسلط اولادي وأحفادي الصغيرين انهم يلسنوا عليه

يعني مش شايفها غير كده

IOM&IOT

عضو مميز
فبلاش يارب يحصلهم ومش عارف ايه .... يعني ربنا نهانا عن ده حتى اذا اتكلم عنك كدخ

IOM&IOT

عضو مميز
وانا مش بدافع عنهم عشان محدش يقولي بتدافع انا بلدي اولا واخرا

بس اللي شايفه سينريوهات غريبة و وحي خيال و غل ...وتصل الى الشماتة ان يارب يحصل ليهم كده

طب ما انت يا أستاذي العزيز اذا حصل ليهم حاجة انت لازم تدخل تدافع عنهم

مش تقولي نعمل علاقات مع ايران اللي هيا اصلا في يوم من الايام كانت بتتعاون مع الاخوان المسلمين و بيعملوا مشاكل في مصر ايه الفكر ده

SU35EG

عضو مميز
المستوي
2
الرتب
2
Country flag
مختلف معاك في كل تحفظاتك وليك كل الاحترام طبعا

بس بمناسبة المشاركة دي عاوز اقولك انو دة اسمو كيادة نسوان وقلة أدب و عدم ثقة في النفس

وبصراحة كدة إحنا مش بتوع كيادة نسوان ولا قليلي الاحترام

يمكن أنا وغيري كتير دلوقتي شايفين إن دة غلط

الذين يشاهدون الموضوع الآن

أعلى أسفل