مرحبا بك في منتدى الشرق الأوسط للعلوم العسكرية

انضم إلينا الآن للوصول إلى جميع ميزاتنا. بمجرد التسجيل وتسجيل الدخول ، ستتمكن من إنشاء مواضيع ونشر الردود على المواضيع الحالية وإعطاء سمعة لزملائك الأعضاء والحصول على برنامج المراسلة الخاص بك وغير ذلك الكثير. إنها أيضًا سريعة ومجانية تمامًا ، فماذا تنتظر؟
  • يمنع منعا باتا توجيه أي إهانات أو تعدي شخصي على أي عضوية أو رأي خاص بعضو أو دين وإلا سيتعرض للمخالفة وللحظر ... كل رأي يطرح في المنتدى هو رأى خاص بصاحبه ولا يمثل التوجه العام للمنتدى او رأي الإدارة أو القائمين علي المنتدى. هذا المنتدي يتبع أحكام القانون المصري......

ثورة 23 يوليو .. قيل عنها: دمرت مصر لكنها ردت الكرامة للشعب وخان فيها الرؤساء وشاهدت تدخل القوى العظمى

OSORIS

جانبي الايسر قلبه الفؤاد..وبلادي لي قلبي اليمين
طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
Country flag
من فضلك, تسجيل الدخول أو تسجيل لعرض المحتوى !
رحم الله البطل ابراهيم الورداني الذي قام بتصفية الخائن بطرس غالي و تم دفن مشروع مد امتياز القناة لعام ٢٠٠٠ ميلادية كما كان يريد الانجليز

البطل ابراهيم الورداني

s e t

عضو مميز
المستوي
10
الرتب
10
بص حتى اكون امين لا اعرف قصة حياته او اصله ولكن كل ما اعرفه انه تعلم فى مدارس الاغنياء ولقب بى اينشتاين ..ولو فرضنا جدلا انه كان فقير او شئ من هذا القبيل 1من100 يبقا الحسبه مش مضبوطه ونسينا 99 شخص يحق لهم التعليم مقابل شخص فالته ذكائه من خدمه فقط .ولم اعطى الحق الاساسى للاخرين او حق الاختيار

s e t

عضو مميز
المستوي
10
الرتب
10
هوه خلصك منها لولاه لكنا ملك للاسياد حتى الان
طب والشعب ؟؟ معلوش غلط الراجل كرمهم لكن لم يحترمو الكرم
يبقا بنتكم عن الطبقه العليا هل تحركة ولا اى حاجه شوية عبيد مصرين الانجليز قتلوهم على اراضى مصريه فى وجود حاكم مصر هوه الى جابهم على شان يحموه ..عادى
وبرغم ذالك الشعب حابه لانه انقذهم من العبوديه
يراجل دول مكنوش بيلبسو شباشب هههههه كانو بيتعلمو الموضوع كان قاصر على بعض المراكز ومش لاى حد لازم واسطة من الباشا على شان تدخل
يراجال طب حات دليل ان الباشاويه نفعت مصر
نعم بى امارة مقولة ان الشعب المصرى تلمه صفاره وتهشه عصايه ..وبى امارة استباحة الانجليز ليك وقولهم كيف لعبد ان يصبح قائد الكلام ده فى الجيش لما طلب المصرين المساواه مع الرتب ...طب كمل كلام تشرشل على الملك ليه اجتزأت الكلام الحلو ....طب كمل نظرة الملوك لينا ساعتها ؟؟

JOKer 88

متديش للكلب قيمه عشان هيصيح
الحلول
1
المستوي
10
الرتب
10
الموقع الالكتروني
twitter.com

OSORIS

جانبي الايسر قلبه الفؤاد..وبلادي لي قلبي اليمين
طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
Country flag

BungeeGUM

عضو مميز
Country flag
انت عامل زوم علي ايجابيات مبتتطالش غير عدد قليل جدا
عن نفسي كان احسن حاجة ان نقلب حكم زي انجلترا كدا ملك ديكور ورئيس وزراء قوي وكان عندنا احزاب وناس للكلام دا
او حل تاني ان عبد الناصر والي بعده ميكنوش غربلوا الاحزاب وحصروا الحكم في مؤسسة واحدة غير مؤهلة انها تحكم غير في فترات الحروب

tayga

عضو مميز
المستوي
3
الرتب
3
Country flag

خلصنا من بقايا الاقطاع ومن الانجليز وبعد كدة استعبد المصريين بالخوف من المعتقلات والتعذيب

صاحبى انا ما انكرتش جهل الناس ولكن الحكومة من ايام عبد الناصر شجعت الناس على التمادى فى الجهل وتدمير الارض الزراعية عن طريق سياسة الادخال التدريجى للارض الزراعية ضمن كوردون المدينة اللى رفعت من سعر الفدان لاضعاف تمنة الاصلى لاى ارض تدخل فى كوردون المدينة واغرت الفلاحين انهم يجرفوا اراضيهم علشان الفلوس

كان فية ناس زى مصطفى كامل وسعد زغلول وقاسم امين نددوا ولكن للاسف مكنش عندهم سلطة يعملوا اى شىء

ثانيا : نضال المصريين ضد الانجليز على مدى عقود دا يدل على انهم احرار مش عبيد

بسبب العاطفة الطاغية اللى غطت على اى شكل من التحليل المنطقى فى الحكم على ايجابيات وسلبيات حكم عبد الناصر

المجتمع المصرى كان فى تطور مستمر وزى ما وصل التعليم لمرحلة انة يبقى مجانى لغاية الاعدادية للمدن والمراكز كان هايوصل لمستوى اعلى كلما تطور المجتمع يعنى عبد الناصر عمل حاجة كانت هاتحصل مع الوقت الاختلاف فقط ان عبد الناصر عملها بشكل اسرع

ثانيا والاهم مين قال ان حال كل الفلاحين اتحسن , من فترة عبد الناصر لغاية دلوقتى فية مناطق فى الريف المصرى عايشة فى فقر مدقع ولا عبد الناصر ولا اى حد بعدة خرجهم منة يدوب مشروع حياة كريمة هو اللى بدا يهتم بيهم

الباشوية دى لقب مش طبقة والباشوات بينتموا اما للطبقة الغنية او الطبقة الحاكمة
وفية باشوات كان ليهم مواقف مشرفة فى حق مصر

سعد زغلول
طلعت حرب
طه حسين
احمد لطفى السيد
فكرى اباظه
احمد محمد خشبه
على ابراهيم
عبد الفتاح عمرو - اول لاعب اسكواش مصرى😁
وفية غيرهم كتير

اهانة وذم الانجليز للملك ومصر والمصريين معروفة واتكتب فيها كتب ولكن انا هنا اتكلمت عن الاحترام فى المقابلة ما بينهم
اما بالنسبة لكلام تشرشل فنفس ردى على اوزوريس👇

tayga

عضو مميز
المستوي
3
الرتب
3
Country flag

زى ما قلت المجتمع المصرى كان فى تطور مستمر والايجابيات اللى كانت بتطول جزء صغير مع الوقت كانت هاتمتد لكل المجتمع
ولعلمك احيانا التغيير البطىء بيبقى افضل من التغيير السريع

عن نفسى انا مؤيد لالغاء الملكية تماما واستبدالها بالجمهورية ولكن مش بطريقة عبد الناصر

التعديل الأخير:

s e t

عضو مميز
المستوي
10
الرتب
10
اعلان ان ده انقلاب ورفض ترك السلطه تحريك الحاشيه الملكيه الكبيره تجاه الجيش وتصبح حرب اعطاء الاوامر للاقطاعين بتمويل بعض القوات لقتال الجيش ...ارسال فى طلب الدعم من الجيوش الغربيه ضد الجيش واعتباره متمرد وهيدخلو لحماية الشرعيه ....اشياء كثيره ولكن هوه لم يفعلها صراحتا

zaky

عضو
Country flag
حضرتك حقك تختلف وانا ارد عليك حضرتك حاجه من اتنين ومش بصنفك انا بتكلم على الفكره يا اما حضرتك كنت من اصول محظيه زي الاتراك والشراكسه او حضرتك بتميل لفكر الإخوان ما بين قوسين انا مش اخوان بس بحترمهم اما لو كنت من اهل البلد دي الاصليين إلى هما الفلاحين إلى كانو بيتولدو ويعيشون ويموتون عبيد احسان الملك وشلته مكنش رايك هيبقى كده
عموما كل واحد بيبص للموضوع بموضوعية هو سيفعل عادله وعدلك مش هو العدل بتاعى وعدلنا احنا الاتنين مش هو عدل ربناعدل ربنا ربنا اجراه على الارض وطبقوا على عباده
فسبحان من له الدوام

JOKer 88

متديش للكلب قيمه عشان هيصيح
الحلول
1
المستوي
10
الرتب
10
الموقع الالكتروني
twitter.com
الثوره ليها اشياء ممتازه وايضا اشياء اخري كانت طموح السلطه والمال والنفوذ
انا معاك انهم كبدايه ونهايه فيه غلطات كتير واتصلحت بس لسه حتي الان فيه غلطات ولازم تتصلح ايضا

zaky

عضو
Country flag
يا حبيبي ازيك اخبارك ايه
لكل نظام مساره وعيوبه مفيش نظام كامل دى اولا ثانيا دول ظباط في سكنات عسكريه تحولوا فجاه حكام البريق اداره دوله تحديات الانتقال من نظام لنظام
حضرتك انا لا تختلف الاعذار لكن ده واقع ولازم نعترف بيه انهم مكنش عندهم ملكه الحكم ولا درسوه كان قائد العربه بيجرب بينا
بس ده مش معناه الرجوع والتحسر على إلى فات الرصاصه انطلقت وقضي الامر

tayga

عضو مميز
المستوي
3
الرتب
3
Country flag

(سعد زغلول , سيد درويش , عامة المصريين اللى خرجوا فى ثورة 1919 , عرابى , طلعت حرب) مكنوش مصريين ازاى؟؟!!!
وحتى لو مكنوش مصريين بالدم فهم حتما مصريين بالهوية

انت بتقول انك مش بتصنفنى ولكن كلامك هو محاولة للتصنيف بشكل متحيز
اولا: انا لا اخوان ولا متعاطف معاهم وانا ضدهم على طول الخط
ثانيا: انا من اصول ريفية وعائلتى حاليا تصنف على انها طبقة متوسطة
ولكن اصولى وطبقتى مش معناها انى الغى عقلى وامدح فى عبد الناصر وانا شايف ان سلبيات حكمة لسة بنعانى منها لغاية دلوقتى

ثالثا: انا برفض وصف المصريين فى الفترة دى بالعبيد احتراما لهم , صحيح ان كان واقع عليهم ظلم شديد وحقوقهم مسلوبة والكتب اللى اتكلمت على المصريين من فترة محمد على لغاية فاروق بتوصف طبع التمرد اللى فيهم دا غير الثورات اللى حصلت زى ثورة عرابى وبعدها ثورة 1919 , كل دة لا يمكن انة يكون وصف لعبيد

رابعا : بالنسبة لعبد الناصر هاكرر الكلام اللى قلتة فوق

الذين يشاهدون الموضوع الآن

أعلى أسفل